Carnet de Passage – musisz o nim wiedzieć i go mieć, jeśli wybierasz się w podróż poza Europę!

Dalekie podróże wymagają dokładniejszego przygotowania - w jakich krajach obowiązuje CPD?

W skrócie
  • Carnet de Passage - w jakich krajach jest wymagany i jak go wyrobić?
  • To międzynarodowy dokument celny, który wymagany jest w wielu krajach poza Europą
  • Wyrobienie CPD jest potwierdzeniem, że pojazd ponownie wróci do kraju, w którym jest zarejestrowany

Wyjazdy poza Europę sprawiają, że poza samym zaplanowaniem trasy konieczne jest dokładne zapoznanie się z poszczególnymi informacjami na temat przejazdu przez kolejne przejścia graniczne, a także z wymaganymi dokumentami. Coraz większa liczba podróży odbywanych przez motocyklistów chociażby do Afryki czy na Bliski Wschód sprawiła, że w pojawia się mnóstwo zapytań o Carnet de Passage.

Samo przygotowanie motocykla, wytyczenie trasy i treningi mające poprawić naszą kondycję z wielu przypadkach są najbardziej przyjemną częścią, która ma miejsce bezpośrednio przez rozpoczęciem wyjazdu. Im dalej w las, tym robi się zdecydowanie trudniej, bo co rusz zmienne przepisy oraz wymagania mogą potężnie deprymować. Wybierając się poza Europę z pewnością napotkacie wielokrotnie na konieczność posiadania tajemniczo brzmiącego dokumentu o nazwie Carnet de Passage, który jest obowiązkowy w wielu krajach, w których przepisy dotyczące importu pojazdów są znacznie bardziej restrykcyjne.

Carnet de Passage en Douane (CPD), czyli “Karnet Celny”, jest międzynarodowym dokumentem celnym, który ułatwia czasowy import pojazdów do krajów będących jego sygnatariuszami. Dokument ten jest rodzajem paszportu dla pojazdów, pozwalającym na wjazd i wyjazd z różnych krajów bez konieczności wypełniania skomplikowanych formalności celnych.

Najważniejsze informacje:

  1. Carnet de Passages to międzynarodowy dokument celny, który wymagany jest w wielu krajach poza Europą.
  2. Organem w Polsce, który wydaje CPD jest PZM-Travel.
  3. CPD to dokument, który potwierdza, że właściciel po zakończeniu podróży reeksportuje pojazd ponownie do kraju, w którym jest zarejestrowany.

Przeczytaj koniecznie:

Chcę pojechać na wyprawę motocyklową, ale się boję – czy i czego powinniśmy się obawiać?

Międzynarodowy dokument celny Carnet de Passages został zatwierdzony zgodnie z postanowieniami Konwencji celnych (NY 1954, Geneva 1956) ujednoliconych przez Konwencję dotyczącą odprawy czasowej (Stambuł 1990) dla osób wyjeżdżający za granicę pojazdem do lub przez terytorium państw, które należą do tej Konwencji. Oznacza to, że jest on obowiązkowy, aby legalnie przekroczyć granicę, a następnie wrócić do Polski. Rolę gwaranta pełni w Polsce PZM-Travel, który jednocześnie wydaniem tego dokumentu potwierdza, że właściciel reeksportuje pojazd z powrotem do kraju, w terminie ważności CPD oraz będzie przestrzegał przepisów celnych i prawnych krajów/stref celnych, w których karnet jest honorowany.

Jak wyrobić Carnet de Passage?

Proces uzyskania Carnet de Passage jest stosunkowo prosty, ale trwa dosyć długo. Warto jest zatem znacznie wcześniej rozpocząć całą procedurę ubiegania się o CPD, która może trwać nawet kilka tygodni. Zgodnie z informacjami, które znajdują się na stronie PZM-Travel, maksymalnie wydanie dokumentu może trwać nawet 4 tygodnie od momentu złożenia wniosku. Karnet ważny jest przez 1 rok. Wymagane dokumenty to:

  • wniosek wypełniony i podpisany w dwóch egzemplarzach (5 stron),
  • kopia dowodu rejestracyjnego pojazdu z aktualnym badaniem technicznym,
  • kopia dowodu osobistego lub paszportu właściciela,
  • kopia prawa jazdy właściciela,
  • kopia dowodu osobistego lub paszportu użytkownika,
  • kopia prawa jazdy użytkownika,
  • kopia aktualnej karty członkowskiej PZM,
  • kopia KRS (w przypadku pojazdów zarejestrowanych na firmę),
  • zgoda leasingodawcy na wyjazd pojazdu (w przypadku pojazdów leasingowych),
  • trzy zdjęcia pojazdu z bieżącą datą (na pendrive) : po przekątnej przód pojazdu z tablicą rejestracyjną, po przekątnej tył pojazdu z tablicą rejestracyjną oraz numer VIN (pod maską pojazdu, na ramie lub tabliczka znamionowa),
  • potwierdzenie wpłaty kaucji gwarancyjnej,
  • potwierdzenie wpłaty za wydanie dokumentu wraz z kosztami przesyłki.

Warto dodać, że konieczna jest również wpłata depozytu gwarancyjnego, którego wysokość jest uzależniona od wartości pojazdów, a także krajów, które planujesz odwiedzić. Zwrot nastąpi po powrocie do kraju wraz z otrzymaniem potwierdzenia, że motocykl został wywieziony z państw, do których wjeżdżał na podstawie CPD. Oprócz depozytu konieczne jest uiszczenie opłaty administracyjnej za wydanie dokumentu.

Z czego składa się CPD?

CPD, który otrzymacie od PZM-Travel składa się z 5, 10 lub 25 kartek. Każda pojedyncza strona składa się z odcinka Counterfoil oraz Voucher.

  1. Counterfoil – musi być podstemplowany i podpisany przez urzędnika celnego zarówno przy wjeździe do danego kraju, jak i przy wyjeździe.
  2. Exportation voucher – Volet de sortie – zostaje zabrany przez urzędnika celnego przy wyjeździe z danego kraju
  3. Importation voucher – volet d’entree – zostaje zabrany przez urzędnika celnego przy wjeździe do danego kraju
  4. Certificate of location – certificat de presence – musi być podstemplowany i podpisany przez urzędnika celnego UE lub polskiego po powrocie do UE/Polski.

Każdorazowo podczas przekraczania granicy celnicy muszą potwierdzić poprzez stempel, podpis oraz zabranie odpowiedniej części export oraz import pojazdu. Bardzo ważne jest, aby pilnować, czy na każdym Counterfoil znajdują się dwie pieczątki i podpisy. Po powrocie do Polski należy przedstawić motocykl w urzędzie celnym, aby otrzymać potwierdzenie powrotu do Unii Europejskiej, które znajduje się na 26 stronie CPD – Certificate of Location.

Z czego wynika różnica stron oraz ile kosztuje wyrobienie CPD?

Nieco wcześniej mogliście przeczytać, że karnet różni się liczbą stron. Wynika to przede wszystkim z liczby krajów, którą zamierzamy odwiedzić. Koszt wyrobienia wynosi:

  • 305 zł brutto za karnet 5-kartkowy (oznacza 5 wjazdów i wyjazdów),
  • 488 zł brutto za karnet 10-kartkowy (oznacza 10 wjazdów i wyjazdów),
  • 732 zł brutto za karnet 25-kartkowy (oznacza 25 wjazdów i wyjazdów),
  • 150 zł brutto za przedłużenie ważności każdego karnetu.

Motocykl nie może wrócić do Polski – co zrobić?

Na trasie mogą zdążyć się różne rzeczy, a wśród nich kradzież lub wypadek, przez który powrót do kraju będzie niemożliwy. Dokument CPD jest zobowiązaniem, że pojazd wróci do państwa, w którym jest zarejestrowany, jednakże jeżeli będzie to niemożliwe konieczne jest otrzymanie od urzędu celnego danego kraju, w którym doszło do zdarzenia, dokumentu potwierdzającego, co musi zostać również naniesione na karnecie CPD na odcinku „exportation voucher”. Ważne jest, aby znalazł się tam numer silnika oraz numer nadwozia. Po powrocie do kraju należy wszystkie otrzymane dokumenty przetłumaczyć na język polski i zwrócić je wraz z karnetem to PZM-Travel. W przypadku kradzieży lub wypadku niezwłocznie należy powiadomić o takim zdarzeniu policję, a następnie uiścić wszystkie opłaty celne oraz taksy, a następnie zadbać o otrzymanie potwierdzających dokumentów. Wszystkie opłaty, które związane są ze złomowaniem, kradzieżą lub wypadkiem muszą być uregulowane na miejscu.

W jakich krajach wymagane lub zalecane jest posiadanie Carnet de Passage?

Wyrobienie CPD jest niezbędne lub zalecane, jeśli motocyklem zarejestrowanym w Polsce będziesz podróżować przez państwa znajdujące się na poniższej liście (lub tylko przez nie przejeżdżać):

Afryka:

  • Botswana,
  • Burundi,
  • Kamerun,
  • Republika Środkowoafrykańska,
  • Czad,
  • Demokratyczna Republika Kongo,
  • Dżibuti,
  • Egipt,
  • Etiopia,
  • Ghana,
  • Gwinea Bissau,
  • Kenia,
  • Lesotho,
  • Libia,
  • Malawi,
  • Namibia,
  • Nigeria,
  • Rwanda,
  • Senegal,
  • RPA,
  • Sudan,
  • Swaziland,
  • Tanzania,
  • Uganda,
  • Zambia,
  • Zimbabwe.

Ameryka Południowa:

  • Argentyna,
  • Boliwia,
  • Chile,
  • Kolumbia,
  • Ekwador,
  • Paragwaj,
  • Peru,
  • Wenezuela.

Azja/Bliski Wschód:

  • Bangladesz,
  • Indie,
  • Iran,
  • Japonia,
  • Jordania,
  • Kuwejt,
  • Nepal,
  • Oman,
  • Pakistan,
  • Katar,
  • Singapur,
  • Sri Lanka,
  • Syria,
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Oceania:

  • Australia,
  • Indonezja,
  • Malezja,
  • Nowa Zelandia.

Wróciłem z podróży – co dalej z CPD?

Wykorzystany Carnet de Passage musi zostać zwrócony do PZM-Travel w terminie do 4 tygodni po powrocie do kraju, co zostaje potwierdzone na ostatniej stronie karnetu „Certificate of Location”. Wykonanie wszystkich czynności prawidłowo oraz w określonym terminie sprawi, że depozyt gwarancyjny zostanie zwrócony na podany rachunek bankowy maksymalnie w ciągu 14 dni. Warto dodać, że zwrócić należy go również w przypadku, gdy podróż się nie odbyła, więc wnioskodawca z niego nie skorzystał.

W jakich krajach wymagana jest Zielona Karta?

Zielona karta do motocykla – czym jest, ile kosztuje i do jakich krajów jest niezbędna? [KOMPENDIUM WIEDZY]

Podsumowanie

Carnet de Passage en Douane to niezwykle ważny dokument dla motocyklistów planujących podróże do krajów o bardziej restrykcyjnych przepisach celnych. Umożliwia on swobodny wjazd i wyjazd z tych państw bez konieczności przechodzenia przez skomplikowane procedury celne. Warto przed planowaną podróżą dokładnie sprawdzić, czy CPD jest wymagany w krajach, które zamierzacie odwiedzić, oraz odpowiednio wcześniej załatwić wszystkie formalności związane z jego uzyskaniem.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button