Aktualnie czytasz:
ABS i czyste spaliny w skuterze i motocyklu obowi膮zkowo?

Komisja Europejska w dba艂o艣ci o 艣rodowisko oraz zdrowie i 偶ycie u偶ytkownik贸w europejskich dr贸g tworzy ustawy, kt贸re maj膮 chroni膰 kierowc贸w. Czy skuterzyst贸w r贸wnie偶 czekaj膮 jakie艣 zmiany?

Ju偶 na wst臋pie mo偶emy powiedzie膰, 偶e je艣li co艣 b臋dzie mia艂o nas dotyczy膰, to z pewno艣ci膮 nie pr臋dko. Osoby poruszaj膮ce si臋 na dw贸ch k贸艂kach du偶ej pojemno艣ci mog膮 spodziewa膰 si臋 zmian najwcze艣niej w 2017 roku. Niestety, osoby zara偶one bakcylem motocyklizmu musz膮 si臋 liczy膰 z tym, i偶 w艂a艣nie w sferze wy偶szych pojemno艣ci tworzonych jest najwi臋cej projekt贸w, kt贸re 鈥瀏odz膮鈥 w 艣wiat jedno艣lad贸w, jaki obecnie znamy. Ale po kolei.

Urz臋dnicy chc膮 postawi膰 艣rodowisko na pierwszym planie

Urz臋dnicy chc膮 postawi膰 艣rodowisko na pierwszym planie

Do tej pory Komisja Europejska ingerowa艂a g艂贸wnie w 艣wiat samochod贸w, przyczyniaj膮c si臋 do stworzenia norm emisji spalin Euro, kt贸re ograniczaj膮 dopuszczalny sk艂ad spalin, w tym tlenk贸w azotu. Nikt nie neguje zasadno艣ci wprowadzania nakazu monta偶u do nowych fabrycznie samochod贸w system贸w takich jak ABS czy poduszki powietrzne, jednak Unia chce p贸j艣膰 jeszcze dalej. Do aut maj膮 teraz trafi膰 tak偶e uk艂ady asystenta martwego pola, ESP oraz czujniki ci艣nienia w ogumieniu. Dodatkowo blady cie艅 pad艂 tak偶e na u偶ytkownik贸w motocykli, kt贸re wed艂ug projekt贸w mia艂yby by膰 fabrycznie wyposa偶ane w uk艂ady ABS. Mia艂oby to dotyczy膰 maszyn o pojemno艣ci powy偶ej 125cm sze艣ciennych, czyli dotyczy艂oby m.in. skuter贸w 艣redniej pojemno艣ci i maxi-skuter贸w.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Komisja Europejska: Ka偶dy jedno艣lad powinien mie膰 ABS

Niestety, o ile osob臋 kupuj膮c膮 motocykl turystyczny lub sportowy za kwot臋 30-60 tys. z艂 sta膰 na wykupienie systemu ABS za ok. 2-3 tys. z艂, to jakiego wzrostu cen mo偶na si臋 spodziewa膰 w jedno艣ladach o pojemno艣ci 150cm, kt贸re nie maj膮 w ofercie pojazd贸w z systemem ABS? Koszty zakupu element贸w uk艂adu, dostosowania ich do charakterystyki pojazdu mog膮 wr贸偶y膰, i偶 nowe przepisy uderz膮 po kieszeniach zw艂aszcza osoby decyduj膮ce si臋 na najmniejsze motocykle i skutery, g艂贸wnie mniej znanych firm jak Kymco, Hyosung, Sym. Wed艂ug osobistej opinii autora problemem jest to, 偶e UE zbyt wierzy w to, co zmyli艂o ju偶 wiele os贸b: system ABS nie zwalnia nikogo z umiej臋tnego pos艂ugiwania si臋 przednim i tylnym hamulcem! System ten jest pomocny podczas hamowania na mokrej nawierzchni oraz na nawierzchniach pokrytych piaskiem lub o nier贸wnej powierzchni, jak muldy czy dziury. Jednak czy podczas normalnego u偶ytkowania pojazd贸w jest on a偶 tak niezb臋dny? Czy do tak wielu wypadk贸w dochodzi z powodu zablokowania si臋 przedniego lub tylnego ko艂a?

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Zamiast stosowania elektronicznych zabezpiecze艅 mo偶na po prostu szkoli膰.

Od elektronicznego systemu bardziej wiarygodne i miarodajne by艂yby szkolenia adept贸w sztuki motocyklowej obejmuj膮ce podstawowe techniki opanowania pojazdu w sytuacjach zagro偶enia. Aby nie szuka膰 daleko przyk艂adu, w Wielkiej Brytanii podczas egzaminu na Prawo Jazdy nale偶y wykaza膰 si臋 odpowiednim refleksem w identyfikowaniu zagro偶e艅 podczas symulacji komputerowej, a egzamin praktyczny zawiera element omijania nagle pojawiaj膮cego si臋 na drodze zagro偶enia przy pr臋dko艣ci 50km/h. Ponadto wyspiarze wpadli na pomys艂, aby udzia艂 motocyklist贸w w kursach doskonalenia umiej臋tno艣ci przek艂ada艂 si臋 na wysoko艣膰 ich sk艂adki na ubezpieczenie. Czy nie jest to lepszy pomys艂 od montowania ABS do ka偶dej maszyny? Mo偶e cho膰 podniesiemy poprzeczk臋 do systemu ABS do granicy sportowych sze艣膰setek?

W opinii KE zagro偶eniem dla u偶ytkownik贸w motocykli s膮 tak偶e鈥 oni sami! Dlatego w艣r贸d projekt贸w ustaw by艂 r贸wnie偶 taki, kt贸ry zak艂ada艂 monta偶 motocyklowych system贸w kontroli podzespo艂贸w (co艣 na wz贸r self-check, obecnego w 艣wiecie motoryzacyjnym od kilku lat), kt贸re mia艂yby uniemo偶liwia膰 uruchomienie pojazdu po dokonaniu w nim napraw lub modyfikacji w艂asnor臋cznie lub w warsztacie nie b臋d膮cym autoryzowanym serwisem. Czy to znaczy, 偶e motocyklowe hobby z i tak drogiego hobby stanie si臋 jeszcze dro偶sze? Niewykluczone. Dobrze chocia偶, 偶e Unia zrezygnowa艂a z kopiowania 鈥瀦achowania鈥 francuz贸w, kt贸rzy wprowadzili zakaz poruszania si臋 motocyklami o mocy przekraczaj膮cej 100KM. Cho膰 jak wida膰, niekt贸re kraje wprowadzaj膮 podobne ograniczenia mimowolnie, dla posiadaczy samochod贸w.

Nie lepiej by艂oby wprowadzi膰 obowi膮zek posiadania apteczki, albo atestowanych kask贸w?

Wed艂ug Skuterowo.com podstawowej drogi do poprawy bezpiecze艅stwa nale偶y szuka膰 gdzie indziej, i nie s膮 to wcale radykalne kroki. Wzorem W艂och mo偶na by wprowadzi膰 nakaz poruszania si臋 na jedno艣ladach w kasku posiadaj膮cym okre艣lone atesty 鈥 w ten spos贸b osoby je偶d偶膮ce w tzw. 鈥瀘rzeszkach鈥 i braincapach zosta艂y zmuszone do zakupu bezpiecznych kask贸w pod gro藕b膮 mandatu. Podobnie w Indiach, w kt贸rych podczas sprzeda偶y nowego motocykla lub skutera obowi膮zkowo do艂膮czany jest do niego atestowany kask. Jest to pomys艂 o tyle dobry, 偶e skutecznie potrafi wyeliminowa膰 osoby, kt贸re z w艂asnego sk膮pstwa je偶d偶膮 w 10-15 letnich kaskach, kt贸re czasy 艣wietno艣ci prze偶ywa艂y w czasach Jawek, Wuesek i Komar贸w. Z kolei sposobem na ograniczenie ryzyka wypadku w du偶ych aglomeracjach jest umo偶liwienie jazdy po bus pasach jedno艣ladom. Dzi臋ki temu u偶ytkownicy dw贸ch k贸艂ek nie musz膮 ryzykowa膰 jazdy pomi臋dzy samochodami 鈥 tak jest np. w Wielkiej Brytanii.

Czy u偶ytkownicy du偶ych lub ma艂ych jedno艣lad贸w mog膮 w Polsce oczekiwa膰 czego艣, co u艂atwi im 偶ycie czy poprawi bezpiecze艅stwo? P贸ki co mo偶emy jedynie dozna膰 tego, i偶 motocykli艣ci za przejazd autostrad膮 musz膮 p艂aci膰 tyle co kierowcy puszek, a podwy偶szenie pr臋dko艣ci na autostradach towarzyszy艂y komentarze typu 鈥濶ajszybciej w Europie鈥, 鈥濨臋dzie wi臋cej wypadk贸w鈥 itd. Tak wi臋c o ile w Unii nie wymy艣l膮 czego艣 konstruktywnego, nie ma co liczy膰 na sensown膮 popraw臋. A temu wszystkiemu skuterowcy mog膮 si臋 tylko przygl膮da膰, bowiem ich to 鈥 p贸ki co 鈥 ma艂o co dotyczy鈥

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%
11 Komentarze
1 2
  • Zdj臋cie profilowe MichalWujak
    25 lutego 2011 at 18:12

    W sportowych motocyklach dopiero od niedawna stosuje si臋 ABS, kt贸ry pomaga ale nie ogranicza – takich sprz臋t贸w, zw艂aszcza w warunkach torowych nie u偶ywaj膮 raczej amatorzy. W przypadku moto ABS ma t臋 trudno艣膰, 偶e podczas jazdy w zakr臋cie uk艂ad nie mo偶e si臋 samoistnie w艂膮cza膰 podczas jazdy w z艂o偶eniu (ko艂a maj膮 wtedy r贸偶n膮 艣rednic臋 i obracaj膮 si臋 z r贸偶n膮 pr臋dko艣ci膮). Obecnie produkowane motocykle z ABS daj膮 sobie z tym rad臋, tak samo jak z awaryjnym hamowaniem w przechyle.