Motul
Aktualnie czytasz:
3 rzeczy, których nie lubi olej silnikowy Twojego motocykla. W jakich warunkach należy częściej go wymieniać
4

Olej silnikowy spełnia kompleksowe zadania: od tworzenie filmu pomiędzy ruchomymi elementami jednostki napędowej, przez regulację termiczną, po oczyszczanie silnika z niebezpiecznych dla jego działania osadów. Co w takim razie negatywnie wpływa na zużycie oleju silnikowego?

Olej silnikowy w motocyklu, skuterze, samochodzie czy quadzie ma spełniać szereg skomplikowanych zadań w określonych warunkach. Gdy te jednak stają się skrajne (siarczyste mrozy albo wyczynowa jazda po torze wyścigowym), oleje narażone są na nadmierne zużycie. Poniżej przygotowaliśmy listę pięciu popularnych sytuacji, w których olej silnikowy może szybciej się zużywać.

1. Niskie temperatury

Lepkość oleju silnikowego najczęściej określana jest przez amerykańską normę SAE, np. 0W-30, 10W-40. Litera „W” to skrót od „winter”, a cyfra przed nią oznacza klasę lepkości dla oleju w warunkach zimowych. W dużym uproszczeniu: nim niższa cyfra, tym olej jest rzadszy w niskiej temperaturze, a nim rzadszy olej w niskiej temperaturze tym lepiej dla jednostki napędowej. Nowoczesne oleje syntetyczne mogą oferować lepkość np. 0W-40, co oznacza szeroki zakres temperatur.

 
Czytaj
REKLAMA

ZONTES: Odkryj nowości w segmencie 310

Futurystyczny design i najlepsze wyposażenie w klasie. System bezkluczykowy, wyświetlacz TFT, full LED. Do tego imponujące osiągi i jakość wyrażana każdym detalem.Poznaj nową markę ZONTES. Wkrótce w salonach.

Przy niskich temperaturach lepkość oleju wzrasta, a czas od rozruchu do uzyskania optymalnej temperatury pracy jest wydłużony. Mówiąc prościej: olej ma do wykonania więcej roboty (czyli szybciej się zużywa). Gdy olej nie osiągnie optymalnej temperatury (80 stopni Celsjusza) to gorzej chroni silnik. Stąd w niskich temperaturach zewnętrznych najważniejsze jest jak najszybsze osiągnięcie optymalnej temperatury pracy. 

Równie niebezpieczna jest jazda na krótkich odcinkach, która może powodować skraplanie wody w silniku. Skraplanie wody to krok w stronę powstania tzw. emulsji (mętna barwa oleju), która posiada znacząco pogorszone właściwości i prowadzi do korozji. Jeśli olej ma mętną barwę należy go natychmiastowo wymienić. 

 
Czytaj
REKLAMA

-10% na wszystko. Dostawa w 24h bez wychodzenia z domu

Ponad 30 000 części w Sklep Jednoślad.pl z rabatem 10% przy użyciu kodu K8GI6-Q1DVC-4OJH3. Darmowa dostawa od 290 złotych i ekspresowa realizacja z bezpłatnym zwrotem.

Jak się pewnie domyślacie krótkie odcinki pokonywane przy niskich temperaturach to najgorsza możliwa kombinacja. Powyższe szczęście… rzadko dotyczy motocyklistów. Warto o tym jednak pamiętać i zwrócić szczególną uwagę, gdy temperatura spada. 

2. Jazda po mieście

Z perspektywy jednostki napędowej 5 km pokonanych w wielkomiejskim korku, a 5 km pokonanych równą prędkością po drodze ekspresowej to zupełnie inne sytuacje, które w różny sposób wpływają na obciążenie silnika. W nowszych samochodach stosuje się oleje typu LongLife i w teorii wymiana wymagana jest co 30 000 km. Ale producenci zabezpieczają się i współczesne samochody są w stanie określić ilość kilometrów do wymiany w zależności od stylu jazdy i warunków w jakich użytkowany jest pojazd (cięższe warunki eksploatacji = skrócony interwał serwisowy).

Niestety w przypadku motocykli to motocyklista powinien monitorować w jaki sposób korzysta ze swojego jednośladu i reagować. Codzienne dojazdy do pracy skuterem 125 ccm, który już po starcie wykręcony jest do granicznych wartości obrotomierza tylko po to żeby zaraz być zgaszonym, jest idealnym przykładem na sytuację, w której olej powinien być wymieniany częściej niż zaleca producent. Takie warunki są równie wymagające co regularne wypady na tor. 

Sprawa podobna jest do punktu pierwszego. Niedogrzany silnik to więcej benzyny w oleju, a nim więcej benzyny tym większe prawdopodobieństwo zatarcia silnika (wystarczy 5%!!!). Sprawdzić czy w oleju jest benzyna można organoleptycznie, czyli trzeba „wziąć to na nos”. Jeśli czujemy zapach benzyny to konieczna jest natychmiastowa wymiana oleju. To sytuacja w której jednostka napędowa jest niedogrzana. A co jeśli jest przegrzana? 

Przegrzewanie jednostki napędowej, np. letnia jazda w miejskich korkach, jest równie wymagająca co wypad na tor wyścigowy. Mówi o tym zresztą instrukcja pojazdu. Regularna jazda w takich warunkach oznacza konieczność skrócenia interwału serwisowego, czasami nawet o połowę. 

3. Ekstremalna eksploatacja

Coraz więcej motocyklistów wybiera się na mniejsze i większe tory wyścigowe (i dobrze!). Nie można jednak zapominać, że bez względu na motocykl to warunki ekstremalne dla naszego pojazdu. Szybciej zużywają się opony, napęd, klocki hamulcowe i – zgadliście – olej silnikowy. Ciągła praca przy najwyższych temperaturach, najwyższych obrotach i najwyższych prędkościach  jest dużo bardziej obciążająca niż weekendowa wycieczka po Mazurach.

Sportowcy oraz regularni bywalcy na torach wyścigowych nie sugerują się wskazaniami producenta i oleje wymieniają znacznie częściej. Przykład? W motocrossie, nawet amatorskim, sugeruje się wymianę oleju co 5 motogodzin (dla osób niezorientowanych – 5 mh to weekend jeżdżenia). 

„Ekstremalna” eksploatacja to nie tylko tor wyścigowy. Zwróćcie uwagę, że obecnie można kupić motocykle generujące 200 KM z litra pojemności. Z technicznego punktu widzenia to sprzęty wyczynowe, nawet jeśli posiadają drogową homologację. „Odwijanie” na takim motocyklu, bez względu na miejsce, powinno wiązać się z częstszą wymianą oleju. 

Co ile zmieniać olej? 

W pierwszej kolejności należy wiedzieć co mówi nam producent motocykla. Jeśli interwał serwisowy przypada co 6000 km lub raz w roku to jest to nasze minimum. Gdy użytkujemy motocykl w skrajnych warunkach – powinniśmy robić to częściej. 

Olej do swojego motocykla znajdziesz na Dobierz-Olej.pl

Jaka jest Twoja reakcja?
29%
0%
7%
  • Piotr
    3 grudnia 2019 at 17:57

    Ciekawe, w dwusuwie jest 5% oleju w benzynie, i jakoś się nie zacierają …

    • Dominik
      4 grudnia 2019 at 06:13

      Jakby 500+ dawano tylko inteligentnym, a nie ciemnocie, to byłoby nam lepiej w życiu 🙂
      2suw raczej nie przejedzie dystansów, porównywalnych do 4suwow… Poza tym benzyna też smaruje. Olej nie służy tylko do smarowania, pełni wiele funkcji.

  • Dominik
    4 grudnia 2019 at 06:09

    Nie no, temat wyczerpany do zera… Zmarł owalem 5 minut życia na przeczytanie obszernego tekstu, który można zawrzeć w 2 zdaniach… Nie wiem komu powinno być bardziej głupio za taki artykuł, autorowi, że go napisał, czy mnie, że to przeczytałem…

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    4 grudnia 2019 at 23:51

    woda sie w silniku skrapla? ryly?