Test Zipp Vapor: Lepszy od swoich bliźniaków?

Zipp Vapor to jeden z wielu bliźniaków skuterów takich jak: Baotian BT50QT9,  Zipp Basic, Zipp Tops, Kingway Coliber, Motobi Wilga, Inca Sprint oraz wiele innych modeli, które jak to mówią występują na świecie pod milionem nazw, wszystkie skutery te są produkowane w Chinach. Niewielkie rozmiary Zipp’a Vapor’a sprawiają, że najlepiej czuje się w mieście. Vapor dostępny jest w kolorach takich jak: pomarańczowo-czarny, czerwono-czarny (foto) oraz niebiesko-czarny.  Skuter głównie został przeznaczony dla młodych skuterowiczów którzy dopiero zaczynają Swoją przygodę ze skuterem.

Zipp Vapor02Wygląd. Skuter nie wyróżnia się wśród innych skuterów tej klasy czymś szczególnym. Jest mały i cichy. Co prawda czerwono-czarny kolor nadaje mu elegancji, ale i tak może przejechać po drodze nie wywołując poruszenia na drodze. Przednia lampa znajduje się w kierownicy, co może stanowić wielki plus, gdyż świeci w kierunku skrętu, a więc znacząco poprawia bezpieczeństwo. Świeci z umiarkowaną siłą , która pozwala na jako tako bezpieczna jazdę. Tylna lampa mogła by być ciekawiej wykonana, ale w końcu to skuter z założenia niskobudżetowy z Chin. Felgi o rozmiarze 10 cali, są nieco za małe jak na polskie drogi. Skuterek prezentuje się zwyczajnie, bez wodotrysków.

Ergonomia i komfort. Z powodu niskiej wagi – skuter waży zaledwie 82kg, i dlatego też podskakuje na nierównościach. Na w miarę równych drogach prezentowany Zipp daje się dobrze kontrolować. Jazda z pasażerem jest możliwa, ale pod warunkiem, że te osoby nie są zbyt wysokie, inaczej po prostu zabraknie miejsca, jazda będzie mało komfortowa.

Vapor posiada funkcjonalną deskę rozdzielczą jak na te klasę pojazdów

Funkcjonalność. Zipp Vapor jest bardzo funkcjonalny. Wielką zaletą jest obszerny schowek w kolumnie kierownicy – zmieszczą się tam  nawet drobne zakupy. Szkoda tylko że schowek nie jest zamykany. Natomiast, pod siedzeniem znajdziemy schowek który pomieści kask typu jet. Deska rozdzielcza: Cyfry są w miarę czytelne – cały licznik prezentuje się o wiele lepiej niż w bliźniaczych modelach Zipp’a Vapor’a . Prędkościomierz jest wyskalowany do 80km/h lub 50mph. Na prawej stronie znajduje się wskaźnik poziomu paliwa, kontrolkę świateł długich i migaczy oraz kontrolkę która poinformuje nas (zacznie migotać) gdy nasza komórka zadzwoni nam podczas jazdy. Wlew paliwa znajduje się za kanapą.  Producent podaje, że bak paliwa ma 5,5l pojemności, lecz niektórzy twierdzą że w rzeczywistości 6,5l.  Zipp Vapor posiada ABS z przodu, pilot zdalnego uruchamiania, alarm oraz kufer do którego zmieszczą się dodatkowe rzeczy.

Jednostka napędowa. Silnik jest czterosuwowy, chłodzony powietrzem, osiąga on moc 3.5 konia przy 7500obr/min, skuter maksymalnie rozkręca się do ok. 8300obr/min i wytwarza wtedy ok. 4.3km mocy. Gdy odpalałem Zipp’a Vapor’a, usłyszałem charakterystyczny dźwięk czterosuwa. Do 40km/h skuter zbiera się w miarę żwawo, ale po przekroczeniu tej prędkości wyraźnie opada przyśpieszenie. Zablokowany Vapor osiąga prędkość 55 km/h licznikowo, a odblokowany 70-80.

Hamulce. Z przodu zamontowano hamulec tarczowy, a z tyłu klasyczny bęben. Mimo iż skuter jest lekki, żeby wyhamować Zipp’a za pomocą tylnego hamulca, trzeba wciskać go do oporu, za to tarcza doskonale rekompensuje jego niedomagania.

Vapor to tania propozycja dla np. rozpoczynających swoją przygodę ze skuterami

Ekonomia i wykonanie. Skuterek podczas jazdy poza miastem pali 2.2l na 100km, w korkach za to apetyt na paliwo wzrasta – 3l. Zbiornik paliwa wystarcza na około 250km. W zależności od stylu jazdy spalanie może ulec nieznacznej zmianie. Plastiki są dobrze wykonane. W dłużej eksploatacji skutera, wiele użytkowników narzeka na łamanie się tylnych elementów znajdujących się przy wlewie paliwa.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Zipp Vapor jest droższy od bliźniaków i moim zdaniem lepszy – cena tego skutera waha się między 2799, a 2999zł. Gdy szukacie małego, zwinnego, ekonomicznego skutera to koniecznie zwróćcie uwagę na te propozycję. Jeżeli jednak nie chcecie takich ”bajerów” jak ABS czy alarm, radzę zwrócić uwagę na podobne pojazdy innych marek, których wyposażenie jest uboższe, za to też powinniśmy być zadowoleni z niskiej ceny zakupu i eksploatacji.

Zalety

+ niska cena
+ małe gabaryty
+ małe spalanie
+ niskie koszty utrzymania
+ małe spalanie
+ lepszy design w porównaniu do bliźniaków Vapor’a.

Wady:

– średnie wykonanie
– małe koła
– mało miejsca dla pasażera
– po przekroczeniu 40km/h skuter dość słabo przyśpiesza.

Vin

Duży, szybki, wygodny i mało spalający mimo że to 2T :P

Inne publikacje na ten temat:

8 opinii

  1. Strasznie skomplikowane to pisanie artykułu…
    Jak już wstawię zdjęcie to nie umiem pisać obok niego..

  2. Robota dobra ale rewelacji żadnych model tak oklepany i znany oraz jest o nim tyle informacji że można by było trylogie napisać ^^

  3. Autor jeszcze nie wie co to jest moc maksymalna osiągana przy danych obrotach. Jeśli moc max jest osiągana przy 7.5tyś obrotów nie nie znaczy że przy 9tyś będzie większa….

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button