Portal Motocyklowy Jednoślad.pl

Społeczność

Zaloguj się lub zarejestruj w Jednoślad.pl:  

Zarejestruj się

W jaki sposób działa manualna skrzynia biegów w motocyklu lub motorowerze? Zmiana przełożeń jest niezwykle prosta

Kategoria: 125 ccm Motocykle Porady

Dodano 26 października 2016

Ten artykuł nie ma na celu wchodzić w techniczne szczegóły pracy motocyklowej skrzyni biegów. Nie chcę zajmować się tutaj pracą wodzików, wałka przesuwek, czy kół zębatych. Chcę wszystkim osobom, które unikają jazdy motocyklem biegowym – wyjaśnić na czym polega i jak prosta jest zmiana przełożeń.

Wiele osób jeżdżących motocyklami czy motorowerami z manualną skrzynią biegów mogą zacząć się śmiać – po co pisać taki artykuł?! Racja! Możecie nie czytać – on po prostu nie jest dla was. Jest za to spora liczba osób, która kupuje tylko skutery, motocykle i motorowery w których nie trzeba zmieniać biegów, gdyż twierdzi, że to trudne lub po prostu nie dla nich. Otóż to nie jest nic trudnego.

Wsiadamy na motocykl. Przekręcamy stacyjkę. Jeżeli nie świeci się zielona kontrolka luzu to zanim uruchomimy silnik musimy go znaleźć. Jak? Łapiemy lewą dźwignię na kierownicy – to sprzęgło – i wciskamy do końca. Cały ciężar ciała opieramy na prawej nodze, a lewą stawiamy piętą na podnóżku. Bujając delikatnie motocyklem w przód i w tył naciskamy kilka razy dźwignię biegów. Ta czynność upewni nas, że nasz motocykl znajduje się na pierwszym biegu. Następnie wkładamy naszą stopę pod dźwignię i delikatnie podnosimy ją do góry. Jeżeli zrobimy to zbyt raptownie, za mocno – wskoczy dwójka. Czynność należy wtedy powtórzyć.

Jeżeli już mamy motocykl na biegu jałowym możemy odpalać silnik. Po rozgrzaniu go do temperatury pracy możemy ruszać. Siedzimy na motocyklu, cały ciężar ciała spoczywa na prawej nodze. Lewa ręka wciska sprzęgło, lewa noga na podnóżku – dźwignia zmiany biegów znajduje się pod naszym butem. Wciskamy ją zdecydowanym ruchem w dół. Towarzyszyć będzie temu głośne kliknięcie. Stawiamy obie nogi na podłożu – motocykl stoi prosto. Ruszamy. To najtrudniejszy moment – należy zgrać jednoczesny ruch naszych wszystkich kończyn. Lewą ręką puszczamy delikatnie sprzęgło, prawą odkręcamy delikatnie gaz, obie nogi po nabraniu prędkości stawiamy na podnóżkach. Współpraca lewej ręki z prawą jest najtrudniejsza, ale jeżeli już wyczujesz swój sprzęt – ruszanie nie będzie stanowiło problemu.

Jedziemy. Co teraz? Na jedynce szybko kończą się obroty, trzeba wrzucić bieg wyżej – specjalnie piszę bieg wyżej, bo każdy, czy to będzie 2, 3, czy 6 będziemy wrzucać tak samo. Rozpędzamy silnik do wyższych obrotów, naciskamy sprzęgło jednocześnie odejmując gazu. Noga wędruje pod dźwignię zmiany biegów i popycha ja do góry. Krótkim, zdecydowanym ruchem – szczególnie gdy zmieniamy bieg z 1 na 2 – bo między nimi czai się luz. Czynność powtarzamy aż do dojścia do ostatniego – 4, 5 czy 6 biegu – zależy od motocykla.

Redukcja to także prosta sprawa – jesteśmy na 6, zwalniamy, wciskamy sprzęgło, odejmujemy gaz – niektórzy robią tu przegazówkę, ale skoro czytasz o zmianie biegów w internecie, to dla ciebie na nią jeszcze za wcześnie – wciskamy dźwignię biegów do dołu, znów zdecydowanym ruchem. Puszczasz sprzęgło, dodajesz gazu i już jesteś na piątym biegu. Czynność w razie potrzeby powtarzamy.

Jak widać nie jest to szczyt magii, a rzecz, którą codziennie robią miliony ludzi. Myślę że i tobie się to spodoba. Jazda motocyklem z manualną skrzynią biegów jest dużo większą przyjemnością od jazdy automatem. Gwarantuję!

Czytaj więcej o: , ,

- napisał 284 publikacji w Jednoślad.pl.

Motocyklami jeżdżę od 2000 roku. Choć przez lata pojawiały się kolejne pasje i zainteresowania, to jednak jednoślady z silnikiem zawsze opierały się nowościom i w moim sercu do tej pory mają pierwszeństwo. Obecnie reprezentuję barwy Szybkiej Turystyki (CBR1100XX) na zmianę z Supermoto i Enduro (DRZ450E SM).

Komentuj | Wasze komentarze i opinie »


Komentarze: 4 opinii

  1. ~ Topik pisze:

    Mały błąd – “Lewa ręka wciska sprzęgło, prawa noga na podnóżku” Prawą nogą się podpieramy. Lewa w tym czasie na podnóżku pod dźwignią zmiany biegów.

  2. Zulus pisze:

    ^Jazda motocyklem z manualną skrzynią biegów jest dużo większą przyjemnością od jazdy automatem^ pod jednym warunkiem: moto nie służy ci do codziennego przebijania się przez 10km stojącego korka puszek, bo wtedy skrzynia biegów w motocyklu i jej sprzęgło pod lewą łapką są dokładnie tak samo irytujące, jak w samochodzie. I z tego właśnie powodu część z nas wybrała skuter z cvt, a nie motocykl, a nie dlatego, że nie ogarnia skrzyni. Niezsynchronizowaną skrzynię zacząłem ogarniać w wieku lat 17 w UAZie, międzygaz w moto nie był niczym nowym, a i tak szukając motocykla, fory by miały hondy z DCT, bo ja zniewieściały mieszczuch jestem :-)))

  3. Topik – oczywiście masz rację. Damski błąd :) :) Dzięki za czujność i za to, że przeczytałeś tekst, choć widać, że umiesz jeździć manualem :) :) :)

  4. Zulus – w art. mowa o ludziach, którzy boją się manuala i ich wybór sprzętów z CVT czy DCT nie jest świadomym wyborem, a podyktowanym ograniczeniami. Szanuję każdego skuterzystę, który przepycha się w korku – im mniej puszek, tym mniejsze korki i mniej spalin. LWG!


Zostaw komentarz do tego artykułu




Dodając komentarz akceptujesz regulamin Jednoślad.pl

Ważne

Polecane porady, testy, opinie...

Derbi Senda: Zdjęcia, Opis, Cena, Dane techniczne

Derbi Senda: Zdjęcia, Opis, Cena, Dane techniczne

23 czerwca 2016

Kymco New Downtown 350i 2016 był przez ostatnie miesiące długo wyczekiwaną premierą ze stajni tajwańskiego producenta, zwłaszcza na zachodzie Europy. Tym bardziej, że poprzednik ustawił poprzeczkę bardzo wysoko. Pierwsza generacja Downtowna wymagała kuracji odmładzającej, dlatego zdecydowano się na całkowite przeprojektowanie bryły skutera. Jednocześnie nie zmieniono tego co najlepsze – charakteru pojazdu. Nadal jest to bardzo […]

125 ccm Zdjęcia0 opinii

Romet Blu City 50 2T: Wkrótce w Skuterowo.com

Romet Blu City 50 2T: Wkrótce w Skuterowo.com

16 czerwca 2014

To kolejna z typowo miejskich propozycji Rometa - skuter Romet Blu City 50 2T. Kończymy przygodę z tym jednośladem zaczynając formułować ostateczne wnioski, które poznacie wkrótce w teście Skuterowo.com.

Skutery Wiadomości0 opinii

Gdzie można zdawać w 2014 roku na kartę motorowerową?

Gdzie można zdawać w 2014 roku na kartę motorowerową?

30 maja 2014

W tym sezonie mimo wprowadzenia przepisów dotyczących prawa jazdy AM nadal pytacie nas o to gdzie w 2014 roku można zdawać na kartę motorowerową. Skuterowo.com odpowiada.

Motorowery Prawo1 opinia

Portal i Forum Motocyklowe Jednoślad.pl

Portal i forum motocyklowe Jednoślad.pl wykorzystuje pliki sesji cookie. © 2005-2016 Wydawca: Jednoślad.pl. Grupa OnAir!, 01-231 Warszawa, Płocka 5a, Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jednoślad.pl to funkcjonujący od 2005 roku portal motocyklowy oraz forum dla sympatyków skuterów, maxi skuterów 125 ccm, motorowerów i motocykli 125 ccm.