Jak Prawidłowo Wyregulować Zawory?

Jednych przeraża sama świadomość, że mogliby wyregulować zawory swojego silnika sami, inni uważają, że to czynność bardzo prosta, a prawda jak zawsze leży po środku. Jak podjąć się tego zadania bez wizyty w warsztacie?

Zapewne wiele osób zastanawia się, czemu jest jakiś luz na zaworach, skoro wygodniej by było, gdyby go nie było, silnik by pracował ciszej itd., itd. Niestety, ale wszystkie materiały stosowane do budowy silników pod wpływem temperatury rozszerzają się. Pracujący silnik wydziela sporo ciepła i wszystkie jego elementy zmieniają swoje “rozmiary”. W wyniku tego zjawiska, gdyby nie występował pewien luz między dźwigienką zaworową, a trzonkiem zaworu lub patrząc z drugiej strony dźwigienką a wałkiem rozrządu, to po nagrzaniu zawór nie zamykałby się do końca. Oczywiście są odstępstwa od tej reguły, gdzie im cieplejszy silnik, tym luz zaworowy staje się większy np. Royal Enfield. Jednak w małolitrażowych silnikach czterosuwowych stosowanych w obecnych skuterach i motorowerach ów luz w miarę wzrostu temperatury maleje. Instrukcja obsługi wyraźnie określa co ile kilometrów należy dokonać stosownej regulacji. Jak tego dokonać, postaram się pokrótce opisać. Opis będzie dotyczył luzów zaworowych ustawianych za pomocą śrub regulacyjnych, gdyż to rozwiązanie jest najczęściej stosowane w małych silnikach spalinowych o czterosuwowym cyklu pracy.

Do dokonania powyższej operacji będzie potrzebny zestaw narzędzi oraz szczelinomierz. W zestawie powinny być zarówno klucze płaskie, oczkowe, nasadowe, wkrętaki płaskie i krzyżakowe, szczypce płaskie itp. W niektórych przypadkach mogą być potrzebne klucze ampulowe zwane również imbusowymi. Po co nam tyle tego? Otóż, aby dostać się do silnika trzeba zdjąć kilka elementów nadwozia w skuterze, a te są przykręcone różnistymi śrubami. Z tego powodu warto na te śrubki zabezpieczyć sobie kilka pojemniczków, zazwyczaj wystarczą pokrywki od spreyów. Oczywiście w przypadku motoroweru o konstrukcji podobnej do motocykla ilość elementów nadwozia, które trzeba będzie zdemontować będzie dużo mniejsza. Należy zdjąć tyle elementów, aby był jak najbardziej swobodny dostęp do głowicy silnika. Przy demontażu elementów plastikowych należy zwrócić szczególna uwagę na zaczepu, przy mało delikatnym obchodzeniu się z nimi można je urwać.

Mamy już zdjęte wszelkie obudowy utrudniające dostęp do głowicy. Odczepiamy odmę z króćca na pokrywie zaworów, odkręcamy wszystkie śruby mocujące pokrywę zaworów – będzie to od 4 do 6 śrub. Delikatnie, starając się nie przerwać uszczelki zdejmujemy pokrywę. Następnie odkręcamy świecę zapłonowa, co ułatwi nam obracanie wałem korbowym. W skuterze do orócenia wałem korbowym będzie potrzebny klucz nasadkowy. Nakładamy go na nakrętke mocującą wirnik dmuchawy. W motorowerze wyposażonym w skrzynie biegów wystarczy włączyć wyższy bieg i wówczas obracając tylnym kołem spowodujemy obrót wału korbowego Jak już przy motorowerach z manualną skrzynią, to w nich zazwyczaj dostęp do zaworów mamy po odkręceniu dwóch aluminiowych „korków” na pokrywie zaworów. Są to zazwyczaj silniki wywodzące się z Hondy Cub i pochodnych.

Tłok należy ustawić w górnym punkcie zwrotnym, zwanym również skrótowo ZZ. Ponieważ cykl pracy czterosuwu obejmuje 720 stopni, to ów ZZ musi przypaść na suw sprężania, czyli wówczas, gdy oba zawory są zamknięte. Łatwo to stwierdzić patrząc na klawiaturę, otóż wówczas wygarbienia krzywek na wałku rozrządu nie wywierają nacisku na dźwigienki zaworowe. Teraz należy sprawdzić jaki jest luz zaworowy. Pod śrubę regulacyjną wsuwamy listek blaszki szczelinomierza o wartości jej grubości równej żądanemu luzowi danego zaworu. Jeżeli luz jest prawidłowy, listek szczelinomierza powinien dać się wsunąć z bardzo lekkim oporem. W przypadku, jeśli jest problem z wsunięciem, lub wsuwa się z wyczuwalnym luzem należy dokonać regulacji. Nakrętkę kontrującą luzujemy i śrubę regulacyjną wkręcamy lub odkręcamy do momentu, gdy listek szczelinomierza będzie się przesuwał ze wspomnianym lekkim oporem. Przytrzymujemy śrubę i dokręcamy nakrętkę. Po tej czynności należy jeszcze raz sprawdzić wartość luzu. Dokręcając nakrętkę kontrującą można przypadkowo zmienić wcześniejsze ustawienie śruby regulacyjnej. Należy pamiętać, że luz zaworu wydechowego jest większy niż ssącego i dokonując regulacji należy uważać, aby nie doszło do pomyłki. Teraz nie pozostaje nic innego, jak zmontować wszystko. Jak widać, regulacja zaworów nie jest czynnością trudną, a jedynie wymaga pewnego wyczucia. Trudnością jest zazwyczaj utrudniony dostęp do śrub regulacyjnych, a szczególnie w małych skuterach do zaworu wydechowego. Trochę cierpliwości i wytrwałości, a wszystko powinno odbyć się bez większych kłopotów.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button