- Znamy datę premiery najnowszego BMW R 1300 GS!
- Taśmę produkcyjną opuściło już ponad milion egzemplarzy GS
- Nowy R 1300 GS będzie lżejszy i mocniejszy
Od dłuższego czasu cały motocyklowy świat żyje najróżniejszymi doniesieniami na temat najnowszego BMW R 1300 GS. Pojawiło się mnóstwo plotek i spekulacji, ale w końcu pojawiły się oficjalne potwierdzenia, a wraz z nimi data premiery najnowszego i największego motocykla adventure niemieckiego producenta.
Segment motocykli adventure jest obecnie niesamowicie rozchwytywany, a seria GS wielkimi literami zapisała się na kartach motocyklowej historii. Od wielu lat modele turystyczne z silnikiem boxera są wyznacznikiem dla konkurencji, a wielu jednoznacznie twierdzi, że jest to najlepszy model na świecie. Historia rodziny o nazwie GS ma swój początek w roku 1978. Wówczas inżynierowie oraz mechanicy BMW zaprojektowali motocykle, którymi później sami wystartowali w mistrzostwach świata Six Days, czyli popularnej sześciodniówce. Ich wyniki przerosły oczekiwania wszystkich a zainteresowanie motocyklem, który z powodzeniem radził sobie w zawodach terenowych było ogromne. Tak zatem powstał model R 80 G/S, który był protoplastą modelu R 1200 GS. Założenia przy budowie były bardzo proste, chociaż niezwykle trudne do połączenia – miał sobie poradzić zarówno w ciężkim terenie, jak i na zwykłych drogach. To właśnie definiuje skrót GS, czyli po niemiecku Gelände/Straße, co oznacza terenowy/asfaltowy.
Później model ten rozwijał się w błyskawicznym tempie, w 1987 pojawił się model R 100 GS, a w 1993 zupełnie przebudowany R 1100 GS, który posiadał nowy, czterozaworowy silnik zasilany wtryskiem paliwa, w układzie hamulcowym mogliśmy znaleźć tarcze hamulcowe (również z tyłu) wspomagane układem ABS. Z przodu natomiast pojawiło się nowe zawieszenie z wahaczem w roli głównej (telelever). W 1999 roku zastąpił go model R 1150 GS, a w 2002 roku zadebiutowała pierwsza odmiana o nazwie Adventure. Z kolei w 2003 roku Bawarczycy zaprezentowali kolejne wcielenie swojego motocykla turystycznego, BMW R 1200 GS, który szturmem skradł serca motocyklistów. Dalszą historię już znacie, a najnowsza właśnie pisze się na naszych oczach.
Najnowsze wcielenie oznaczone nazwą R 1300 GS to według wszystkich doniesień znacznie przebudowany motocykl, a zmiany nie ograniczają się jedynie do zmiany pojemności jednostki napędowej. Zmodyfikowany bokser z systemem ShiftCam ma dostarczać 145 KM przy 7750 obr./min., czyli o 9 KM więcej względem poprzednika. Inżynierowie wyraźnie skupili się również na odchudzeniu motocykla i zgodnie z dokumentami homologacyjnymi nowe wcielenie GS ma ważyć 237 kg. To aż o 12 kg mniej w porównaniu do R 1250 GS. Tyle wiemy na ten moment, ale już niebawem BMW odsłoni wszystkie karty.
Na pokładzie znajdzie się najnowocześniejsza elektronika, a R 1300 GS wyposażony będzie również w przedni oraz tylny radar, które odpowiedzialne będą za pracę adaptacyjnego tempomatu oraz czujników martwego pola. Standardowo motocykl posiadać będzie najnowsze systemy, do których zaliczyć możemy chociażby system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu, tryby jazdy, zawieszenie Dynamic ESA czy oświetlenie LED. Najprawdopodobniej znacznie zmodernizowany zostanie wyświetlacz TFT, który będzie większy i wyposażony w jeszcze większą liczbę funkcji.
Czas zatem na najważniejsze, czyli datę premiery najnowszego BMW R 1300 GS. Bawarczycy przestali się już kryć z nowym modelem, a jego premierę podczas konferencji z okazji wyprodukowania milionowego GS zapowiedział dyrektor generalny BMW Motorrad, dr Markus Schramm. Motocykl zostanie oficjalnie zaprezentowany 28 września 2023 roku na otwarciu nowego centrum wystawienniczego BMW Motorrad Welt w Berlinie. Panie i panowie, zapiszcie sobie tę datę! Będzie się działo!
Zdjęcie: 1000ps.de