Aktualnie czytasz:
Yamaha Niken 2020: Czy to ma sens?

Zdania na temat Yamahy Niken s膮 podzielone. Nic w tym dziwnego. Tr贸jko艂owy Niken budzi kontrowersje nie tylko oryginalnym wygl膮dem, ale przede wszystkim opartym na technologii LMW, niekonwencjonalnym przednim zawieszeniem. Czy ta konstrukcja ma sens?

Nazwa Niken ma oznacza膰 po japo艅sku 鈥瀌wa ostrza鈥 i z pewno艣ci膮 nie jest tu przypadkowa. Za艂o偶eniem konstruktor贸w by艂o upodobni膰 jazd臋 na motocyklu do jazdy na nartach carvingowych po dobrze przygotowanym stoku. Oznacza to dos艂owne ci臋cie obranych zakr臋t贸w po precyzyjnym 艂uku, daj膮c przy tym niespotykan膮 wcze艣niej (zar贸wno na klasycznych nartach, jak i na jedno艣ladowych motocyklach) pewno艣膰 poruszania i bezstresow膮, bardziej zrelaksowan膮 jazd臋, nie rezygnuj膮c jednocze艣nie z tego co w szosowych motocyklach najlepsze, czyli dynamicznych manewr贸w, szybko branych zakr臋t贸w i tarcia podn贸偶kami o asfalt. Brzmi to bardzo ciekawie, ale by taki cel osi膮gn膮膰, potrzebna jest zapewne kosmiczna technologia 鈥 mo偶na by tak pomy艣le膰. Jednak Japo艅czycy wiedz膮, 偶e si艂a tkwi w prostocie, a techniczny geniusz przejawia si臋 najlepiej w stworzeniu czego艣 co dobrze dzia艂a, mo偶liwie najprostszym sposobem. Tak si臋 te偶 sta艂o, bo przednie zawieszenie w systemie LMW, cho膰 wyrafinowane technicznie, to opiera si臋 wy艂膮cznie na prostej, acz bardzo precyzyjnej mechanice.

 

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.


Yamaha Niken: Jak to je藕dzi?

Gotowy do jazdy Niken wa偶y ok. 260 kg, a nap臋dzaj膮cy go silnik o pojemno艣ci 850 cm3 generuje 115 KM mocy. Te dane, gdy le偶膮 na papierze, nie s膮 w stanie przyprawi膰 nikogo o zachwyt. Wystarczy jednak prze艂o偶y膰 nog臋 nad tym potworkiem i przejecha膰 dos艂ownie kilkaset metr贸w, by stwierdzi膰, 偶e nie maj膮 one 偶adnego znaczenia. Dlaczego? Po pierwsze motocykl jest tak wywa偶ony, 偶e z je藕d藕cem wa偶膮cym ok. 70 kg tworzy idealny rozk艂ad masy 50/50 pomi臋dzy dwoma przednimi a tyln膮 osi膮. Ten fakt, w po艂膮czeniu z niesamowicie neutralnym przednim zawieszeniem sprawia, 偶e jakakolwiek nadwaga znika ju偶 przy parkingowych pr臋dko艣ciach i czu膰 j膮 jedynie podczas manewr贸w, w trakcie kt贸rych do nap臋du musimy u偶y膰 w艂asnych n贸g (np. cofanie). Po drugie trzycylindrowy silnik, pochodz膮cy w prostej linii z motocykli z serii MT-09, zosta艂 nieco przekonstruowany, co spowodowa艂o, 偶e rz臋dowa tr贸jka oddaje moc p艂ynnie i bardziej aksamitnie. Nie brakuje jej przy tym rysuj膮cych banana na twarzy emocji zwi膮zanych z zadowalaj膮cymi przyspieszeniami. Silnik ci膮gnie r贸wno od samego do艂u, nie daj膮c powod贸w do rozczarowania r贸wnie偶 w g贸rnym zakresie obrot贸w. Jego charakterystyka wydaje si臋 by膰 idealnie dopasowana do ca艂o艣ci konstrukcji, a chrapliwy odg艂os dobywaj膮cy si臋 z niezbyt urodziwej ko艅c贸wki wydechu, pozwala odnie艣膰 wra偶enie, 偶e ten potworek potrafi by膰 niegrzeczny. Do wyboru s膮 trzy tryby pracy. Pe艂na moc, z艂agodzona charakterystyka oraz tryb do jazdy po mokrym. R贸wnie偶 kontrola trakcji tylnego ko艂a posiada dwa tryby. Pierwszy z nich pozwala na kontrolowane u艣lizgi tylnego ko艂a, drugi kastruje zap臋dy do聽 jazdy we flat-trackowym stylu w zarodku. Najwa偶niejsze jednak w tym oryginalnym poje藕dzie jest przednie zawieszenie oparte o uk艂ad dr膮偶k贸w r贸wnoleg艂ych oraz a偶 cztery rury teleskopowe. Wszystko po to, by stworzy膰 wra偶enie ci臋cia zakr臋t贸w z niespotykan膮 w jedno艣ladach pewno艣ci膮 i jednoczesnym komfortem psychicznym.

 

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Yamaha Niken: stworzona by ci膮膰 zakr臋ty

Skoro my艣l膮 przewodni膮 konstruktor贸w by艂a jazda na nartach carvingowym, kt贸rych specjalna konstrukcja pozwala na precyzyjne slalomy po stoku, to trzeba przyzna膰, 偶e co艣 w tym jest. 聽Niken po prostu zach臋ca do odkr臋cenia gazu przed zakr臋tem, by pochyli膰 go jeszcze mocniej. Ca艂e to in偶ynieryjne ustrojstwo zosta艂o tak dopracowane, 偶e podczas jazdy zapominasz o dw贸ch przednich ko艂ach. Wszystko dzieje si臋 naturalnie, przewidywalnie i wr臋cz intuicyjnie. System LMV o swojej obecno艣ci informuje dopiero, gdy przeje偶d偶amy nier贸wno艣ci. Studzienki, koleiny oraz inne niedoskona艂o艣ci s膮 jakby po艂ykane, nie przenosz膮c na kierownice praktycznie 偶adnych reakcji 鈥 zupe艂nie inaczej ni偶 w przypadku klasycznych rozwi膮za艅. Jedynie standardowe tylne zawieszenie oparte na wahaczu ze stop贸w lekkich oraz centralnym amortyzatorze daje zna膰, o tym, 偶e nie jedziemy po stole. Oczywi艣cie Niken nadal ma sporo z jedno艣ladu, co oznacza, 偶e mo偶liwa jest utrata przyczepno艣ci przednich k贸艂, jednak, gdy to nast膮pi, pojazd nie zachowuje si臋 jak 艣ci臋ty z n贸g, lecz najpierw 艂apie znan膮 z samochod贸w podsterowno艣膰.

 


Yamaha Niken: Czy to ma sens?

Musz臋 przyzna膰, 偶e, cho膰 nie mam problem贸w z wyci膮ganiem maksimum przyczepno艣ci jak膮 daje przednia opona motocykla na zakr臋cie, to widz臋 sens w istnieniu Yamahy Niken 聽i wydaje mi si臋, 偶e zrozumia艂em jaki cel przy艣wieca艂 konstruktorom tworz膮c tego dziwol膮ga. Dzi臋ki tej maszynie nie musisz mie膰 ogromnego do艣wiadczenia w pokonywaniu zakr臋t贸w w przer贸偶nych warunkach, by cieszy膰 si臋 jazd膮 w g艂臋bokich z艂o偶eniach i nadal czu膰 si臋 pewnie, zostawiaj膮c tym samym zb臋dny stres w pracy. Co wi臋cej, do艣wiadczeni motocykli艣ci nie musz膮 obawia膰 si臋 nudy na tej maszynie. Zabawa jest przednia, a jedyne co mo偶e powstrzyma膰 przed prze艂o偶eniem nogi nad聽 Nikenem to jego dla niekt贸rych mocno kontrowersyjny wygl膮d, lub jego cena. Yamaha Niken w wersji 2020 kosztuje nieca艂e 66 tysi臋cy z艂otych. W zamian jednak dostajemy zupe艂nie niepowtarzalny pojazd, kt贸ry sprawdza si臋 艣wietnie nie tylko w przykuwaniu uwagi przechodni贸w, ale r贸wnie偶 w dawaniu rado艣ci z jazdy 鈥 zw艂aszcza na pokr臋conych jak cyga艅ski bicz serpentynach.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
50%
0%
0%
1 Komentarze
  • Romo
    16 stycznia 2020 at 21:54

    W Nikenie nie widz臋 偶adnego sensu,no chyba 偶e kto艣 ma mas臋 pieni臋dzy i nie wie co z nimi robi膰. Ca艂e 偶ycie marzy艂em o japo艅skim motocyklu i na stare lata w 2015 kupi艂em sobie MT-09 za nieca艂e 31 tysi臋cy w wyprzeda偶y rocznika. To boski motorek i nie zamieni艂bym go na nic innego a dodawanie ko艂a i zwi臋kszanie ceny dwukrotnie to nonsens. Pozdrawiam

Podziel si臋 opini膮

lub