125 ccm
Aktualnie czytasz:
Wyprawa wakacyjna na 125-tce. O czym warto pamiętać?
0

Wybierasz się swoim motocyklem 125 w wakacyjną podróż? Oto kilka spraw, o których zawsze powinieneś pamiętać.

Motocykle klasy 125 dają całkiem niezłe możliwości turystyczne. Są lekkie, mało palą i bardzo często pozwalają wjechać tam, gdzie inne sprzęty mogą się nie dostać. Jednak jest kilka kwestii, o których powinniśmy pamiętać przed wyjazdem w podróż wakacyjną na motocyklach, na których możemy jeździć bez prawa jazdy kategorii "A".

Przede wszystkim ładunek

Nieodłącznym kompanem szeroko pojętych podróży motocyklowych jest bagaż. Sprzęt biwakowy, ubrania, i cała reszta majdanu potrafi sporo ważyć. W przypadku motocykla 125 nie dość, że jesteśmy ograniczeni przestrzenią ładunkową, to musimy pamiętać, że duża masa obciąży ramę i zawieszenie. Motocykl nie tylko będzie się gorzej prowadzić, ale przede wszystkim będzie narażony na dodatkowe awarie.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Przeciążona rama może pęknąć, a amortyzatory tylne uszkodzić. Z każdym kolejnym kilogramem będzie spadać prędkość maksymalna motocykla, a pokonywanie wzniesień będzie coraz trudniejsze. To finalnie może doprowadzić do przegrzewania silnika lub układu sprzęgłowego. Stąd już bliska droga do katastrofy.

Dlatego przemyśl dwa razy czy dany przedmiot będzie niezbędny w trakcie podróży. W tym przypadku każdy gram ma znaczenie.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Zadbaj o silnik i układ hamulcowy

Wymiana filtrów, świecy oraz oleju wydaje się podstawową czynnością, którą powinniśmy wykonać przed podróżą. Poza tym sugerujemy przemyśleć kolejną wymianę, już w trakcie podróży. Dla większości 125-tek wymiana oleju silnikowego wypada co 1000 kilometrów. To spory dystans, ale w podróży zaskakująco szybko te kilometry pojawiają się na liczniku. Jeśli jeździsz motocyklem, do którego ciężko jest kupić filtr oleju, to warto się w niego zaopatrzyć. Zabieranie oleju silnikowego raczej nie ma sensu (chyba, że na dolewki) - dostaniesz go przecież w każdym sklepie.

 

Przed podróżą warto również skontrolować luz zaworowy. Jego niedostatek może sprawić, że po rozgrzaniu silnik będzie tracił wolne obroty, a w drastycznych przypadkach nie będzie ich utrzymywać nawet tuż po odpaleniu. Samo odpalenie również może okazać się trudne.

Jedną z najważniejszych spraw, o których powinniśmy pamiętać jest kontrola układu hamulcowego i zużycia płynu hamulcowego. Jeśli Twój motocykl osadzony jest na szprychowych kołach, sprawdź czy są odpowiednio naciągnięte. W podróży, kiedy objuczysz swój sprzęt i wjedziesz na dziury szprychy mogą poluzować się jeszcze bardziej, a finalnie może dojść do uszkodzenia koła.

Sprawdź dokumenty i wykup ubezpieczenie

W ostatnim czasie mało kto wozi ze sobą dowód rejestracyjny, a to prowadzi do sytuacji, w których zapominamy o obowiązkowym przeglądzie i ubezpieczeniu OC. To bardzo ważne: przed wyjazdem zawsze powinniśmy sprawdzić dokumenty i upewnić się, że ubezpieczenie OC oraz przegląd techniczny nadal są aktualne. Jeśli jednak wybierasz się za granicę, to nie powinieneś zapomnieć o wykupieniu zielonej karty oraz dodatkowego ubezpieczenia w razie nieprzyjemnych sytuacji.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
67%
0%
33%