Aktualnie czytasz:
Unikaj wizyt w urzędzie. Załatw wszystkie sprawy przez internet!
0

Wczoraj opublikowaliśmy tekst, w którym wspominaliśmy o urzędach, które postanowiły nie karać petentów za brak stawiennictwa w sprawie np. zgłoszenia kupna/sprzedaży motocykla. Dzisiaj przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik, który poprowadzi Was krok po kroku przez proces załatwiania większości spraw urzędowych drogą internetową. By było sprawnie i w dodatku bezpiecznie. 

Tak, dobrze przeczytaliście. Większość spraw urzędowych możemy i mogliśmy załatwić przez internet zanim jeszcze ktokolwiek słyszał o koronawirusie. Dzisiaj wydaje się to być jedynym rozsądnym rozwiązaniem, tym bardziej, że coraz większa liczba urzędów zostaje zamknięta dla osób chcących załatwić swoje sprawy, a same urzędy ograniczają maksymalnie wymiar swojej pracy.

Jak załatwić sprawy urzędowe przez internet? Oto poradnik „krok po kroku”!

Podstawą do załatwienia jakichkolwiek spraw urzędowych przez internet jest posiadanie Profilu Zaufanego. Czym on jest? To nic innego jak środek identyfikacji elektronicznej. W tradycyjnym urzędzie posługujemy się dowodem osobistym oraz podpisem. Chcąc załatwić jakiekolwiek sprawy urzędowe nie mamy możliwości skorzystania z tradycyjnej formy potwierdzenia naszych danych, dlatego powstał Profil Zaufany.

 
Czytaj
REKLAMA

Weź udział w konkursie Motul Azja Tour. Poznaj proste zasady.

Wygraj wyprawę motocyklową po górskich szlakach Kirgistanu. Dzika przyroda, adrenalina i spartańskie warunki gwarantowane! Sprawdź swoje siły na trasie wiodącej przez kaniony, przełęcze oraz wzdłuż górskich jezior. Sprawdź również setki innych nagród od Motul.

– Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego

– tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

 
Czytaj
REKLAMA

Torba motocyklowa Junak. Kup teraz

Jesteś fanem marki Junak i szukasz uniwersalnej torby, którą możesz zabierać ze sobą wszędzie gdzie tylko zechcesz.

Profil Zaufany. Z tego rozwiązania korzysta już 5.5 miliona użytkowników!

PZ to przede wszystkim zbiór zweryfikowanych przez urząd/bank danych elektronicznych. Nie możemy posiadać kilku taki profili, ponieważ ten przypisany jest bezpośrednio do numeru pesel każdego zarejestrowanego obywatela. Taki profil waży jest przez trzy lata od momentu założenia – jeśli już mieliście swój PZ i od momentu jego założenia minęły 3 lata, to musicie zrobić to raz jeszcze. Pewnie teraz drapiecie się po głowie i zastanawiacie jak założyć PZ bez zbędnego wychodzenia z domu? Spokojnie to bardzo proste!

Założenie Profilu Zaufanego to prosta czynność, którą możemy zrobić na dwa sposoby. Pierwszy: skorzystanie z bankowości elektronicznej – to rozwiązanie wydaje się jedyną roztropną drogą w obecnej sytuacji. Wejdziemy w posiadanie PZ bez wychodzenia z domu.
Zanim jednak rozpoczniesz swoją drogę w kierunku założenia PZ, wejdź na stronę www.pz.gov.pl i sprawdź czy Twój bank jest na liście banków, które obsługują tą możliwość

 Drugim sposobem jest zjawienie się w punkcie potwierdzającym, czyli w urzędzie czy na poczcie. Ten sposób pominiemy tym razem, ponieważ zależy nam na minimalizowaniu ryzyka zarażenia koronawirusem i załatwieniu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.

Mam już Profil Zaufany. Co teraz?

Wystarczy, że wejdziesz na stronę internetową www.gov.plZnajdziesz tam wszystkie niezbędne zakładki, które przekierują Cię do „referatów”, w których chcesz załatwić sprawy urzędowe.

– To portal, który powstał po to, by ułatwiać życie obywatelom. Znajdują sie tam informacje ze wszystkich ministerstw, ale i wszystkie dostępne e-usługi. Aby ułatwić wyszukiwanie pogrupowaliśmy je w kategorie. Można też skorzystać z wyszukiwarki. Poruszanie się po portalu jest bardzo intuicyjne, nawet dla osób, które rzadko korzystają z internetu

– tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Zaczynamy od wybrania zakładki „Usługi dla obywatela”

Sprawy urzędowe przez internet

Po kliknięciu, pojawi się strona z różnymi możliwościami. Wśród wielu znajdziemy „kierowcy i pojazdy”. Klikamy po raz kolejny – wysunie się nam kolejna lista możliwości, którą możecie zobaczyć na grafice poniżej.

Dzięki internetowi, niezależnie od sytuacji w jakiej się znaleźliśmy, urzędy są dla nas otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Korzystanie z e-administracji nie jest trudne. Warto dobrze wykorzystać czas w domu, np. załatwiając urzędowe zaległości

– Zaznacza Minister Cyfryzacji

Jak zgłosić sprzedaż/zakup motocykla przez internet

Dzięki e-urzędowi możesz zgłosić sprzedaż oraz zakup pojazdu, sprawdzić ilość punktów karnych, sprawdzić historię pojazdu, a nawet odwołać się od przyznania mandatu drogowego. Poza tym na tej platformie zgłosisz narodziny dziecka, uzyskasz odpis aktu stanu cywilnego oraz wiele innych. Przede wszystkim dzięki temu systemowi unikniesz wizyt w urzędach i zminimalizujesz kontakt z osobami postronnymi, a to w ostatnim czasie niezwykle istotne.
Pamiętaj również, że  jeśli z jakiś powodów musisz wybrać się do urzędu, do miasta czy do sklepu, to nie bój się pojechać tam na motocyklu. Ryzyko zachorowania jest bardzo niskie – ty podróżujesz sam, unikasz komunikacji miejskiej, masz na sobie kask, a przy okazji Twój organizm wyprodukuje trochę endorfin, a to w obecnym czasie jest bardzo ważne!

>>>Bezpieczne tankowanie. Jak to zrobić?<<<

Pamiętaj również, że jeśli nie masz Profilu Zaufanego oraz nie posiadasz internetowego konta bankowego to nic straconego. Zanim wybierzesz się do urzędu spróbuj się z nim skontaktować telefonicznie i przekonać czy sprawy, które musisz załatwić naprawdę nie mogą poczekać do uspokojenia się sytuacji. Pamiętajmy, że po drugiej stronie też pracują ludzie, którym tak samo jak Tobie zależy na zdrowiu i bezpieczeństwie.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%