Benelli TRK 502X: Motocykl turystyczny, który utarł nosa konkurencji (opinie)

Historia zna wiele przypadków, w których słabszy wygrywał z mocniejszym. To nawet fajne i nawet budujące. Jednak w tym przypadku nie możemy powiedzieć, że konsorcjum zarządzające marką Benelli jest słabszym. W tej opowieści chodzi o pojemność silnika i moc maksymalną –  500 cm3, to brzmi nieco śmiesznie, szczególnie, że mówimy o motocyklu turystycznym.

Świat zwariował na punkcie mocy, osiągów i gabarytów, ale jednocześnie coraz częściej spogląda w kierunku ekonomii. Doskonale to rozumiem. Chcę, aby mój motocykl był możliwie jak najszybszy, najmocniejszy i duży, tak aby mieć wystarczająco dużo miejsca w podróży i tak, aby na grzbiecie mojego rumaka zmieścił się każdy niezbędny element wyposażenia. To chyba całkiem zrozumiałe.

Z drugiej strony, gdybym miał wybierać wolałbym mieć motocykl trochę słabszy, trochę mniejszy i zdecydowanie tańszy, ale go mieć niż bez ustanku zbierać na niego forsę. Wolę po prostu jeździć, niż marzyć o wyprawach.

Ekonomia przede wszystkim

Obserwując sprzedaż motocykli w tym roku dochodzę do wrażenia, że nie jestem sam. Osób wyznających podobną filozofię chyba jest sporo, bo Benelli TRK 502X sprzedaje się tak znakomicie, również w Polsce.

Na sukces sprzedażowy tego pojazdu składa się kilka czynników: bogate wyposażenie, świetny jak na tą pojemność silnik, niezły wygląd, spore możliwość jezdne i terenowe no i przede wszystkim cena. Warto również zaznaczyć, że ten jednoślad spełnia wymogi dla kategorii A2. Zanim opowiemy Wam o naszych wrażeniach z jazdy poinformujemy Was, że Benelli TRK 502X kupicie już za 24 900 zł!

W ramie tego turystyka znajdziecie dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 500 cm3. Jednostka generuje moc na poziomie 48 KM i dysponuje momentem obrotowym wynoszącym 46 Nm. Niby nie dużo, ale mieliśmy okazję pojeździć nim z konkurencyjnymi sprzętami i nie odczuliśmy jakoś szczególnie braku mocy. Zresztą tutaj objawia się zaleta, o której wspominaliśmy wcześniej: ekonomia. TRK było jednym z najbardziej oszczędnych motocykli w grupie, spalając nieco ponad 4.3 l/100 km.

Warto zaznaczyć, że silnik nie posiada wykorbienia wynoszącego 270 stopni – takie posiada np. CB 500X – główny konkurent Benelli. To z kolei sprawia, że w terenie czy w zatłoczonym mieście łatwiej jeździ się Hondą. Benelli przyspiesza płynnie a przyrost mocy następuje liniowo, do bólu liniowo. Dlatego charakter silnika bardziej odpowiada przelotom autostradowym niż szarpanej jeździe. Jednakże w rękach początkującego kierowcy bardziej liniowe oddawanie mocy, to spory atut.

Wyposażenie. Jest tego naprawdę sporo!

Benek sprawia wrażenie solidnie wykonanej maszyny. Oczywiście czarne plastiki na zbiorniku nie są najlepszej jakości i szybko płowieją w kontakcie ze promieniami UV, ale cała reszta prezentuje się zawodowo. Ix jest solidnie orurowany, posiada potężny, ogromny tylny bagażnik, porządne gmole, sporo miejsca dla kierowcy i takie bajery jak gniazdko do ładowania telefonu czy specjalną rurkę do której przykręcisz X-Grip (tuż nad zegarami), lub każdy inny uchwyt na telefon. Poza tym mamy wysoką, nieźle zabezpieczającą przed podmuchami wiatru szybę oraz handbary. W skrócie: to turysta pełną gębą!

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Benelli TRK 502X

Sporym ukłonem w kierunku turystyki jest ogromniasty zbiornik paliwa. Zmieścicie w nim 20 litrów paliwa. Niestety rezerwa to tylko 3 litry, jednakże przy tak niskim spalaniu i tak wystarcza na grubo ponad 50 kilometrów, więc to wynik więcej niż zadowalający.

Największym atutem Benelli są jego rozmiary, za kierownicą zmieści się nawet najwyższy kierowca i będzie mógł podróżować w naprawdę komfortowych warunkach. Z drugiej strony wielkość pojazdu wpływa na jego masę – ta jest spora, wynosi 213 kilogramów w stanie suchym i dla początkującego kierowcy ta waga może być nieco uciążliwa.

Wersja 502X wyposażona jest w szprychowane koła w rozmiarach 17 cali z tyłu (150/70) oraz 19 cali z przodu (110/90), a więc praktycznie w najbardziej popularnym rozmiarze dla motocykli turystycznych. Dodatkowo TRK salon opuszcza wyposażone w opony Metzeler Tourance, więc jest całkiem nieźle jak na jednoślad o chińskich konotacjach.  Za tłumienie nierówności odpowiada zawieszenie upside/down w osi przedniej, a za tyłu znajduje się klasyczny amortyzator centralny. Całość działa… działa. O sportowych ambicjach nie może być mowy, na terenowe podboje brakuje skoku, a przy szybkich zmianach kierunków nieco się gubi, ale to przecież turystyk, takie niedogodności potrafimy wybaczać. W osi przedniej znajdziemy dwie tarcze hamulcowe w rozmiarze 320 mm oraz czterotłoczkowy zacisk hamulcowy, z tyłu oczywiście również znajduje się hamulec tarczowy – całość sprzężona jest z układem ABS.

Jeśli marzysz o podróżach to Benelli może okazać się świetnym i niedrogim towarzyszem wakacyjnych wojaży. Co prawda sugerowałbym omijać offroadowe przygody, ale zjazd z asfaltu dla tego sprzętu nie będzie większym problemem. Poza utwardzonymi ścieżkami największym ograniczeniem będzie masa motocykla oraz niewielki skok zawieszenia. Największą zaletą z kolei będzie ogromna przestrzeń ładunkowa, jak na motocykl tej pojemności.

Wygląd zawsze ważny

To co dla wielu osób pewnie jest najważniejsze, to fakt, że TRK 502X nie wygląda tanio i prezentuje się tak jak powinien prezentować się motocykl turystyczny. Jego gabaryty sprawiają, że mniej wytrawny obserwator nie zorientuje się, że w jego ramie drzemie silnik o pojemności zaledwie 500 cm3. Przednia lampa, połączona ze sporych rozmiarów dziobem również sprawiają niezłe wrażenie. W wyglądzie tego sprzętu wszystko się klei i to cieszy.

Benelli TRK 502X

Zegar nie porywa designem, ale nie wygląda źle. Prędkość oraz wszystkie niezbędne informacje znajdziemy na elektronicznym wyświetlaczu, zaś prędkość obrotową silnika wyczytamy z analogowego zegara.

Warto również nadmienić, że sztuka, którą mieliśmy okazję jeździć posiadała spory przebieg. To ważne, bo dzięki temu mamy pewien pogląd na degradację poszczególnych elementów. Mam wrażenie, że jest bardziej po japońsku niż po chińsku. Plastiki nie brzęczały, silnik pracował z należytą kulturą, elektronika nie szwankowała – całość wyglądała po prostu dobrze.

Jeśli nosisz się zamiarem zakupu Benelli TRK 502X, to nie powinieneś się obawiać kłopotów z silnikiem czy niską jakością wykonania. To kawał naprawdę dobrego i solidnego sprzętu jak na tą półkę cenową. Oczywiście posiada kilka wad, ale jestem prawie pewien, że jeśli marzysz o swoim pierwszym turystyku to będziesz z niego naprawdę zadowolony.

Zobacz również:

BENELLI TRK 502: TURYSTYCZNY MOTOCYKL NIE TYLKO DLA POCZĄTKUJĄCYCH #93 SZYBCY I WOLNI VLOG

 

  • SILNIK
  • RODZAJ: rzędowy, dwucylindrowy, czterosuwowy, 4 zawory na cylinder
  • POJEMNOŚĆ: 500 c.c.
  • ŚREDNICA X SKOK: ø69×66.8
  • STOPIEŃ SPRĘŻANIA: 11,5:1
  • ZNAMIONOWA MOC WYJŚCIOWA: 35kW (48 hp) at 8500 r/min
  • MAKSYMALNY MOMENT OBROTOWY: 46N.m/6000r/min
  • SMAROWANIE: pompa oleju z wymuszonym obiegiem
  • ZASILANIE: wtrysk paliwa
  • UKŁAD WYDECHOWY: Katalizator, sonda lambda
  • NORMA SPALIN: Euro 4
  • SPRZĘGŁO: wielotarczowe, mokre
  • SKRZYNIA BIEGÓW: 6-biegowa
  • PRZENIESIENIE NAPĘDU: łańcuch
  • ZAPŁON: ECU – TLI
  • ŚWIECA ZAPŁONOWA: NGK CR8E
  • ROZRUCH: elektryczny
  • PRZEŁOŻENIE: Niedostępny
  • PRZEKŁADNIA GŁÓWNA: Niedostępny
  • ZUŻYCIE PALIWA: Zużycie paliwa: 3,9 l/100km
  • EMISJA CO2: 91 g/km
  • PODWOZIE
  • RAMA: Trestle steel tubes and plates
  • ZAWIESZENIE PRZÓD: widelec upside-down 50 mm
  • SKOK ZAWIESZENIA PRZÓD: Niedostępny
  • ZAWIESZENIE TYŁ: centralny amortyzator hydrauliczny z regulacją wstępnego napięcia sprężyny
  • SKOK ZAWIESZENIA TYŁ: Niedostępny
  • HAMULEC PRZÓD: dwie tarcze, 320 mm, ABS
  • PRZEDNIA OBRĘCZ: aluminiowa ze stalowymi szprychami
  • PRZEDNIA OBRĘCZ WYMIARY: 19” x 3.00” DOT –D
  • HAMULEC TYŁ: tarcza, 260 mm, zacisk pływający
  • TYLNA OBRĘCZ: aluminiowa ze stalowymi szprychami
  • TYLNA OBRĘCZ WYMIARY: 17” x 4.25” DOT – D
  • OPONA PRZEDNIA: 110/80- R19 – M/C 59V
  • OPONA TYLNA: 150/70 – R17 – M/C 69V

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button