Transformacja motocykla na nowy sezon: malowanie, oklejanie i customizacja

W skrócie
  • Zima, nuda i motocykl stojący w garażu. Dzisiaj zdradzamy przepis na to, jak przyśpieszyć czas do wiosny, przy okazji spędzając czas ze swoim jednośladem.

Zima w Polsce to czas, kiedy motocykle często stoją nieużywane w garażach. Oczywiście istnieje niewielki odsetek wytrwałych motocyklistów-wojowników, których nie odstraszają niskie temperatury ani śliska jezdnia. Uzbrojeni w podgrzewane manetki, mufki i ciepłą wodoodporną odzież, nie zwracają większej uwagi na niesprzyjające przyjemnej jeździe warunki pogodowe. Większość miłośników dwóch kółek spogląda jednak tęsknie w kalendarz, odliczając dni do pierwszych wiosennych przejażdżek.

Jednak zamiast czekać z założonymi rękami, warto wykorzystać ten okres na coś wyjątkowego – transformację swojego jednośladu. To doskonały moment, aby zastanowić się nad nowym malowaniem, kreatywnym oklejaniem, czy nawet bardziej zaawansowaną personalizacją. Każda z tych metod pozwala nie tylko odświeżyć wygląd motocykla, ale także nadać mu unikalny charakter, który wyróżni jednoślad na drodze.

Oklejenie motocykla (wrapping)

Wady i zalety folii motocyklowych

Oklejanie motocykla to jedna z najpopularniejszych metod zmiany wyglądu jednośladu. Proces ten polega na nałożeniu specjalnej folii, która nie tylko odmienia design, ale także chroni oryginalny lakier przed zarysowaniami, promieniowaniem UV czy brudem.

Co więcej, folia pozwala na łatwy powrót do pierwotnego wyglądu motocykla, co czyni tę metodę bardzo elastyczną, a efekt przeróbki można łatwo cofnąć, kiedy już nam się znudzi. Przy usuwaniu okleiny trzeba mieć jednak na uwadze to, by robić to ostrożnie, tak aby nie pozostawić na lakierze kleju.

Folia ma też pewne wady, które warto wziąć pod uwagę. Przede wszystkim, jej trwałość jest mniejsza od malowania – jednoślad oklejony folią wystawiony na ekstremalne warunki, takie jak upalne lato, promieniowanie UV, piach; zostanie szybciej nadgryziony zębem czasu niż w przypadku malowania. Istnieje ryzyko, że folia zacznie się odklejać, blaknąć i rysować. Warto więc postawić na materiały najlepszej jakości. Z drugiej strony folia ma pełnić funkcję nie tylko estetyczną, ale i ochronną dla lakieru. To co wydaje się być jej wadą, może okazać się zaletą.

Dodatkowo, proces aplikacji okleiny jest dość skomplikowany. Choć można spróbować zrobić to samodzielnie, wymaga to sporej precyzji i odpowiednich narzędzi, takich jak opalarka czy aplikator do folii. Sam proces jest szybki, ale efekty zależą od dokładności aplikacji. Jeśli nie czujesz się pewnie, warto rozważyć skorzystanie z pomocy profesjonalistów.

Customowy motocykl z jednej z największych imprez gromadzących motocykle tego typu: Wheels & Waves Minis Customs

Warianty oklein

Plusem oklein jest to, że masz praktycznie nieograniczone możliwości. Na rynku dostępne są dwa główne rodzaje folii:

  • Folie zmieniające wygląd
    Obejmują szeroki wybór kolorów, wzorów i wykończeń. Można tu znaleźć folie matowe, błyszczące, satynowe, metaliczne, karbonowe czy lustrzane. Folie te są stosowane przede wszystkim do personalizacji i nadania motocyklowi unikalnego charakteru.
  • Folie ochronne typu Paint Protection Film (PPF)
    Folie te to przezroczyste materiały o wysokiej wytrzymałości. Mają różną grubość i wykończenie – od najbardziej neutralnych po matowe i te z wysokim połyskiem. Mają za zadanie chronić lakier przed zarysowaniami, kamieniami, promieniowaniem UV oraz innymi uszkodzeniami bez znacznej ingerencji w wygląd pojazdu.

Decydując się na konkretny rodzaj folii, warto zwrócić uwagę na jej właściwości, takie jak trwałość oraz odporność na działanie czynników zewnętrznych. Koszt oklein waha się w przedziale 140 do 300 zł za metr kwadratowy. Jak widać, różnica w przedziale cenowym jest ogromna.

Oklejanie motocykla: samodzielne czy profesjonalne?

Chociaż samodzielne oklejanie jest tańszą opcją, wymaga precyzji, cierpliwości i odpowiednich narzędzi. Profesjonalne usługi, choć droższe (od 1500 do 4000 zł), zapewniają perfekcyjny efekt.

Jak prawidłowo samodzielnie okleić motocykl?

Proces oklejania motocykla wymaga staranności i precyzji, aby osiągnąć zadowalający i trwały efekt. Najpierw należy przygotować powierzchnię motocykla – oczyścić ją z kurzu i oleju, a następnie odtłuścić. Ważne jest, aby usunąć wszelkie elementy, których nie zamierzamy oklejać, a mogą utrudniać aplikację.

Kolejnym etapem jest dokładny pomiar i przycinanie folii. Należy wziąć pod uwagę zarówno wielkość poszczególnych elementów motocykla, jak i ich kształt. W tym celu warto korzystać z samodzielnie przygotowanych papierowych szablonów i narzędzi do precyzyjnego cięcia, które pozwolą na idealne dopasowanie materiału do powierzchni.

Podczas aplikacji folii kluczowe jest jej równomierne nakładanie. Aby ułatwić ten proces, często stosuje się delikatne spryskanie wodą powierzchni motocykla. Dzięki temu folia może być swobodniej przesuwana przed jej ostatecznym przyklejeniem. W trakcie tego procesu należy używać narzędzi do wygładzania, takich jak rakle, aby uniknąć powstawania pęcherzyków powietrza.

W szczególnie trudnych miejscach, takich jak zagięcia czy zakamarki, pomocne jest delikatne podgrzewanie folii przy użyciu opalarki lub suszarki do włosów. Ciepło sprawia, że folia staje się bardziej elastyczna, co pozwala na jej dokładne dopasowanie nawet na najbardziej wymagających powierzchniach.

Na koniec warto poświęcić czas na dokładne sprawdzenie całej powierzchni, aby upewnić się, że folia jest dobrze przyklejona, a wszelkie nierówności zostały usunięte. Jeśli zauważysz jakiekolwiek niedociągnięcia, warto je poprawić, zanim folia całkowicie się utrwali.

Customowe malowanie motocykla. Wheels & Waves Minis Customs

Malowanie całego motocykla i customizacja

Malowanie motocykla to wybór dla tych, którzy oczekują trwałych zmian. W przeciwieństwie do folii, lakier jest znacznie bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne i warunki atmosferyczne. Malowanie oferuje nieograniczone możliwości personalizacji – od klasycznych jednolitych kolorów, przez różnorakie grafiki, aż po efekty wykończenia: perłowe, matowe czy metaliczne.

Koszt profesjonalnego malowania całego motocykla uzależniony jest m.in. od jego wielkości: zaczyna się od około 4500 zł i może sięgać do około 10 000 zł w przypadku bardziej skomplikowanych projektów. To opcja odświeżenia wizerunku motocykla, której nie wykonasz w domu: wymaga doświadczenia i odpowiednich narzędzi.

Dla najbardziej wymagających motocyklistów, którzy pragną prawdziwego dzieła sztuki na dwóch kołach, idealnym wyborem będą grafiki malowane aerografem. Ta metoda pozwala na stworzenie unikalnych wzorów, które podkreślą indywidualny charakter właściciela. Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i nasz budżet. Malowanie aerografem wymaga współpracy z doświadczonym artystą i wiąże się z większym wydatkiem – ceny za realizacje ustalane są indywidualnie.

Dla osób poszukujących tańszej alternatywy, naklejki będą stanowić doskonałe rozwiązanie. Do ich zalet należy niski koszt i duża różnorodność: dostępność w szerokiej gamie wzorów i kolorów, brak ingerencji w oryginalny lakier i możliwość samodzielnego montażu.

Podsumowanie

Transformacja wyglądu motocykla w okresie zimowym to nie tylko sposób na spersonalizowanie jednośladu, ale także doskonała okazja, by odświeżyć jego charakter i przygotować się na nadchodzący sezon. Oklejanie folią jest świetnym wyborem dla osób ceniących elastyczność i różnorodność, natomiast malowanie gwarantuje trwałe efekty. Wybór odpowiedniej metody zależy od indywidualnych potrzeb, budżetu i oczekiwań względem estetyki oraz trwałości.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button