Kupujemy motorower lub skuter 50 cm3 do 3 tys. zł. Czy to już pchanie się w kłopoty?

Zakup taniego motoroweru może zakończyć się drogimi problemami. Lepiej uważaj na kilka spraw

W skrócie
  • Czy zakup motoroweru do 3 tysięcy złotych ma jakikolwiek sens? Sprawdzamy!
  • Chcąc kupić tani motorower należy pamiętać o kilku sprawach. Tłumaczymy co i jak!
  • Czy chińskie motorowery są faktycznie takie złe? To zależy.
  • Jaki motorower kupić do 3 tysięcy złotych? Nasza lista jednośladów używanych.

Zakup pierwszego motoroweru najczęściej nie należy do najprostszych zadań i tu raczej nie chodzi o wysokie wymagania przyszłych właścicieli, a o budżet, który ogranicza młodocianych kierowców. Łatwo zatem wpaść w spore kłopoty. Czy to oznacza, że zakup skutera 50 cm3 do 3 tys. zł jest niemożliwy albo po prostu bezsensowny?

Zwykło się mówić, że osób biednych nie stać na oszczędzanie, coś w tym jest, chociaż w przypadku motocykli nie ma na to żadnej reguły. Czasami – na pierwszy rzut oka – wymuskany jednoślad potrafi skrywać najróżniejsze tajemnice, których odkrycie potrafi doprowadzić stan portfela do prawdziwej ruiny. Z drugiej strony sam kilkukrotnie kupiłem motocykl podejrzanie tanio i przez cały okres jego użytkowania zastanawiałem się gdzie leży szkopuł i w jaki sposób się objawi. Nie objawił się

Sprawa ta nie jest taka prosta jak może się wydawać. Ponieważ tak jak istnieje szansa, że władujemy się w kłopoty kupując nawet dwukrotnie droższy i dużo nowszy skuter, tak istnieje szansa, że uda się nam kupić coś co pojeździ za relatywnie niedużo pieniędzy. We wszystkim na należy zachować rozsądek, jednak doradztwo fachowca na tym polu nie zaszkodzi nikomu.

Kupujemy skuter 50 cm3 do 3 tys. zł. Czy to już pchanie się w kłopoty? Pamiętaj o kilku sprawach:

  1. Zakup nawet najdroższego używanego motoroweru nie jest gwarancją bezawaryjności. Wszystko zależy od stanu faktycznego jednośladu.
  2. Na oględziny jedź zawsze z osobą, która zna się na motocyklach i wie na co zwrócić uwagę – szczególnie jeśli to Twój pierwszy motocykl.
  3. Jeśli nie znasz się na motocyklach, to warto poszperać w sieci ile kosztował skuter, który chcesz kupić kiedy był nowy i porównać go do reszty stawki – jakość wykonania poszczególnych elementów może mieć wpływ na owocną współpracę lub jej brak.
  4. Czasami warto pomyśleć o zakupie nowego motocykla, a uzbierane 3 tysiące złotych potraktować jako wpłatę własną do systemu ratalnego.
  5. Sprawdź dokładnie dokumenty: sprzedawany jednoślad musi posiadać ciągłość umów oraz ważne ubezpieczenie OC.

Skutery do 50 cm3 produkcji chińskiej

Najważniejsza jest jednak ekonomia. Skutery najczęściej są kupowane przez osoby dla których ekonomia i czas są najważniejsze. Poruszając się skuterem po mieście omijamy korki i nie tracimy czasu. Robimy to również dużo taniej niż w przypadku przemieszczania się samochodem osobowym, a nierzadko komunikacją miejską. Poza tym dochodzi kwestia powracającej co jakiś czas pandemii i izolowania się od osób trzecich i cholernie wysokie ceny paliw. Mimo wszystko jednak to ekonomia jest numerem jeden. Skutery są stosunkowo tanie, niedrogie w utrzymaniu i bardzo proste w użytkowaniu. To ich największe zalety. Jednakże istnieje pewna granica poniżej której nie powinniśmy schodzić, Chodzi oczywiście o stosunek ceny do jakości.

Rynek pełny jest marnych, najczęściej chińskich produkcji, które na rynku pojazdów wtórnych praktycznie nie mają żadnej wartości. Oczywiście nie chcemy tutaj generalizować, bo oczywiście istnieją jednoślady ze wschodu, które są naprawdę dobrze wykonane, ale tym razem mówimy o najtańszych jednośladach sprzedawanych kilka/kilkanaście lat temu w marketach. Niestety ich jakość nie była dobra, z drugiej strony nieduże ceny części zamiennych utwierdzały w pewnym stopniu użytkowników, że wybrali dobrze – ewentualne naprawy były tanie i proste. Jednak nie do końca tak było. Pojazdy te były wykonane z “marchwi” i przynosiły użytkownikom więcej zachodu niż korzyści. Koniec końców szybko trafiały na złom lub jeśli im się poszczęściło do garażu lub szopy, gdzie “zimowały” przez dłuższy okres.

Przeczytaj również:

SKUTER I MOTOROWER: NOWY CHIŃSKI, CZY UŻYWANY MARKOWY?

W końcu jednak zaczęły co niektórym przeszkadzać i decyzja o ich odprzedaży była więcej niż słuszna. Przed sprzedażą były ratowane na tyle, na ile się dało i zmieniały właściciela. Przecież wymiana gaźnika, tłoka, cewki zapłonowej czy rolek w napędzie kosztowała grosze. Niestety części zamienne bywały tej samej, jeśli nie gorszej jakości od tych, które zostały wymienione i już za chwilę cały proces był powtarzany. Cóż, nie wierzysz? Wystarczy, że cofnę się pamięcią kilka lat wstecz i przypomnę sobie sytuacje, w której mechanicy w najróżniejszych punktach serwisowych, zamiast czyścić i regulować gaźniki w chińskich pięćdziesiątkach po prostu je wymieniali na nowe. wystarczyła szybka regulacja i można było się cieszyć jazdą na nowo – tak było taniej, szybciej i prościej.

Jaki motorower kupić do 3 tysięcy złotych? Oto nasza lista używanych motorowerów:

  1. Kymco Agility
  2. Gilera Runner 50
  3. Peugeot Kisbee 4t
  4. SYM Orbit 50
  5. Aprilia SR 50
  6. Yamaha Neos 50
  7. Piaggio Fly 50

Najtańszy skuter 50 cm3. Czy ma to sens?

Paradoksalnie w obudowanym popękanymi owiewkami skuterze to silniki były najmocniejszą stroną i jeśli faktycznie ktoś dbał o taką jednostkę, to możemy mówić o tym, że taki piec jeszcze trochę posłuży. Niestety z całą resztą bywało różnie: owiewki posiadały tendencję do pękania, lampy matowiały w tempie podobnym do rozwoju inflacji w naszym kraju, a instalacja elektryczna po kilku latach rozchodziła się w rękach, a to tylko wierzchołek góry lodowej. Pękające ramy nie były w najtańszych propozycjach odosobnieniem, a o jakości opon czy hamulców nawet nie wspominamy. Zapominamy również o istnieniu cudownych zaworków na zaciskach hamulcowych z napisem ABS. To po po prostu nigdy nie działało.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Czy to zatem oznacza, że raz na zawsze powinniśmy sobie dać spokój z takimi pojazdami? No nie do końca. Przecież zdarzały się pojazdy, które po pierwsze były dobrze poskładane zaraz po wyjęciu z kartonu, a to miało decydujący wpływ na dalszą żywotność jednostki. Zdarzali się klienci, którzy słysząc “wymień gaźnik, dalej będzie jeździł”, kupowali nowy i taki, który był przede wszystkim dobrej jakości (czyt. nie najtańszy) – to samo dotyczyło każdej innej części. Dlatego nie ma co się poddawać w próbach zakupu taniego skutera, który nie tylko będzie niezawodnym środkiem transportu do szkoły czy pracy, ale i świetnym jednośladem na którym zdobędziemy pierwsze jednośladowe szlify. A jeśli przy szlifach jesteśmy to warto pamiętać, że ewentualne wywrotki i wynikające z nich straty będą łatwiejsze do ogarnięcia niż w przypadku droższych motorowerów. Kluczowe w przypadku zakupu takiego pojazdu jest wsparcie się osobą, która zna na wylot takie produkcje – czasami zainwestowanie kasy w specjalistę zwyczajnie się opłaci i sprawi że nasze samopoczucie będzie po prostu lepsze.

Zakup markowego skutera do 3 tys. zł

Pozostają jeszcze dwie możliwości: zakup markowego pojazdu i przywrócenie mu blasku, co może się wydawać trudne oraz kosztowne oraz zakup starszego motoroweru, który również będzie wymagać pewnych nakładów, ale jednocześnie będzie swojego rodzaju inwestycją.

Zakup markowego pojazdu za nieduże pieniądze nie musi od razu oznaczać ładowania się w tarapaty. Wszystko, tak jak w przypadku chińskich skuterów czy motorowerów zależy od stanu pojazdu. Oczywiście, ewentualne naprawy będą droższe, ale finalnie może okazać się, że jakość wykonania oraz jakość części zamiennych jest na tyle lepsza, że zapomnimy o awariach na dłuższy czas. Koniec końców może okazać się, że początkowo wyższy wydatek pozwoli zaoszczędzić nam pieniądze w przyszłości.

A może kupić stary motorower?

Pozostaje również temat zakupu motocykla starszego. Tutaj zawsze najrozsądniejszym wyborem jest kultowy Simson, który powstawał zarówno w tradycyjnej formie nadwozia jak i jako skuter. Zaletą tego motocykla jest stosunkowo wysoka moc, legendarna wytrzymałość i niezły (nawet dzisiaj) wygląd. Co prawda ceny na jednym z największych portali aukcyjnych w Polsce mocno przekraczają tytułowe 3 tysiące złotych, ale myślę, że wystarczy dobrze poszukać i uda się nam trafić sztukę w naprawdę dobrej kasie. No i masz pewność, że na nim nie stracisz!

wheelie guma koło motocykl obwodnica stunt

Jak widzicie możliwości jest sporo, a każdy z wyborów opiera się o test naszej cierpliwości. Na koniec jednak odpowiem na tytułowe pytanie. Oczywiście, że warto, ponieważ motocykle/motorowery to najfajniejsza rzecz na świecie i jeździć warto zawsze!

Jest jeszcze jedna kwestia, o której warto powiedzieć: czasami zakup nowego, z pozoru dużo droższego motoroweru, czy motocykla 125 w praktyce może okazać się prostsze i łatwiejsze – szczególnie jeśli nie masz doświadczenia w garażu i mechanikowanie po godzinach nie jest tym co chcesz robić. Dzisiaj praktycznie każda firma zajmująca się sprzedażą jednośladów posiada w swojej ofercie świetne systemy finansowania, które są nieskomplikowane, tanie i szybkie w ogarnięciu. A może te tytułowe 3 tysiące zł potraktować jako wpłatę własną i cieszyć się nowym motorowerem/motocyklem, który nie tylko będzie niezawodny, tani w eksploatacji, ale i ekologiczny, a poza tym będzie świetnie wyglądać? Decyzja należy do Ciebie!

Przeczytaj również:

MOTOROWERY JUNAK FURIOUS 50 2T I RAW 50 2020: JUNAK WPROWADZA DWA NOWE POJAZDY

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button