Prawo Jazdy AM i A2 pod znakiem zapytania?

Organizacja Narodów Zjednoczonych wnosi skargę - rozwiązania prawne Unii Europejskiej w zakresie nowych uprawnień jest niezgodna z Konwencją Wiedeńską. Ta reguluje od 1968 kwestie przepisów ruchu drogowego w krajach, które były sygnatariuszami porozumienia.

Wspomniana Konwencja miała za zadanie uspójnić przepisy ruchu drogowego obowiązujące w poszczególnych krajach. Tym sposobem lokalne prawo danego Państwa musi być w pełni zgodne z podpisanym porozumieniem. Od 1988 roku Polska również należy do sygnatariuszy traktatu, mimo braku zgodności niektórych przepisów - dotyczy to m.in. sposobu sygnalizowania manewrów czy ruchu pieszych. Jednym z najważniejszych zadań Konwencji jest ochrona obcokrajowców przed rozbieżnością niektórych wymogów w poszczególnych krajach. Przykładowo wedle porozumienia nie można ukarać Niemca na terenie Polski za brak gaśnicy w samochodzie osobowym, bowiem w kraju jego stałego zamieszkania nie ma obowiązku posiadania takiego wyposażenia.

"Przejściowe" kategorie praw jazdy niezgodne z KG. Wg traktatu, które ratyfikowały poszczególne kraje nie ma możliwości wprowadzania uprawnień AM i A2, ponieważ nie występują one we wszystkich krajach będącymi sygnatariuszami porozumienia. Tym sposobem prawo jazdy na motocykl do 35 KW (A2) nie będzie uprawniało do jego prowadzenia np. w Rosji czy na Ukrainie, państwach poza UE. Problemem może się okazać również osiemnastolatek ze Szwajcarii na motocyklu o mocy powyżej 35 KW. Na terenie UE w świetle prawa będzie się poruszać bez uprawnień. To rodzi wiele komplikacji dla zwykłych ludzi, czemu przeciwstawia się ONZ składając skargę do UE.

[poll id="2"]

Nowe kategorie praw jazdy - AM i A2 mają wejść w życie na początku 2013 roku. Nowelizacja już została podpisana przez Prezydenta Bronisława Komorowskiego. Ma ona za zadanie m.in. ograniczyć dostęp do motorowerów nieletnim. Więcej o AM i A2.

REKLAMA

SCORPION EXO 520 AIR

Zobacz co oferuje najlepszy kask motocyklowy w segmencie.

 Fot.: ONZ Press Area

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. A ja się tak zastanawiam, to czemu wjeżdżając do innego kraju wymagane jest posiadanie np. koszulki odblaskowej, czy osoba u której w kraju nie jeździ się cały rok na światłach w polsce może na tych światłach nie jeździć? … Oj coś chyba autor nie doczytał.

  2. Z tego co mi wiadomo to jest tak że jak jedzie się do niemiec to trzeba przestrzegać tamtych przepisów i jeśli np. Niemiec przyjedzie do Polski to musi jeździć na włączonych światłach 24 na dobę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button