Prawo drogowe 2020. Zmiany o których warto wiedzieć!

Premier Morawiecki zapowiedział szereg zmian w prawie drogowym w 2020 roku. Wśród nich możliwość utraty prawa jazdy poza terenem zabudowanym, wyższe stawki mandatów i bezwzględne pierwszeństwo pieszych.

W listopadowym expose premiera Morawieckiego zaproponowano szereg zmian w prawie drogowym, która najprawdopodobniej staną się faktem za kilka miesięcy. Wskazują na to wypowiedzi członków rządu i specjalistów związanych z prawem drogowym. Poniże zmiany w prawie drogowym 2020 są wdrożone (jazda na suwak, korytarz życia) zapowiedziane (wyższe mandaty) lub w fazie projektowania (pierwszeństwo pieszych).

Jazda na suwak 2020

Od 6 grudnia obowiązuje tzw. „jazda na suwak”, czyli obowiązek ustępowania pierwszeństwa kierowcy dołączającemu się do ruchu z pasa „znikającego”. 

Korytarz życia 2020

W tym samym dniu w życie weszły przepisy regulujące „korytarz życia”. Jego utworzenie na drogach wielopasmowych jest obowiązkiem kierującego i podlega karze do 500 zł. 

Utrata prawa jazdy poza terenem zabudowanym 2020

Jednym z pomysłów na poprawę bezpieczeństwa na drogach ma być możliwość utraty prawa jazdy za prędkość także poza terenem zabudowanym. O takiej konieczności mówił premier podczas organizowane na początku grudnia przez PKN Orlen pikniku motoryzacyjnego. Na obecną chwilę kierowca znacząco przekraczający prędkość poza terenem zabudowanym narażony jest na mandat w wysokości 500 zł i 10 pkt. karnych.

W bardzo krótkim tempie wprowadzamy trzy dodatkowe ograniczenia – po pierwsze jest to pierwszeństwo pieszego przed wejściem na pasy. Po drugie jest to ograniczenie do 50 km/h jazdy pojazdów w terenie zabudowanym przez całą dobę (…). Również wdrażamy zasadę, że w sytuacji przekroczenia (prędkości) powyżej 50 km/h poza terenem zabudowanym, to również będzie można odebrać prawo jazdy – mówił premier Morawiecki.

Po zmianach w prawie przy przekroczeniu prędkości o 51 km/h poza terenem zabudowanym kierowca traciłby prawo jazdy. Najprawdopodobniej na 3 miesiące, tak samo jak w przypadku utraty praw jazdy w terenie zabudowanym. 

Wyższe mandaty 2020

Kolejna zmiana, będącą rozwinięciem powyższej, miałaby dotyczyć wysokości stawek mandatów. Obecnie najwyższy pojedynczy mandat może wynieść 500 zł. W myśl proponowanych zmian wysokość mandatów musiałaby nadgonić do średniej krajowej, co oznacza nawet trzykrotny wzrost. 1500 zł za 50 km/h? To realna propozycja rządzących. 

Premier Morawiecki podczas expose sugerował możliwość połączenia wysokości mandatu z zarobkami (lub wartością auta) kierowcy. Takie rozwiązania funkcjonują chociażby w Szwajcarii. Eksperci jednak podważają prawną możliwość wprowadzenia takiego systemu. 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Ograniczenie do 50 km/h także w nocy

Obecnie pomiędzy 22:00 a 6:00 rano w terenie zabudowanym można poruszać się z prędkością 60 km/h. Zamiana w prawie ma ujednolicić ograniczenie prędkości do 50 km/h bez względu na porę dnia. 

Pierwszeństwo pieszych 2020

Sporo w ostatnim czasie mówi się o bezpieczeństwie pieszych i konieczności prawnej ochrony pieszego, jeszcze przed wejściem na przejście. W świetle kilku tragicznych, szeroko komentowanych wypadków z udziałem pieszych i nacisku ze strony miejskich aktywistów, premier zapowiedział prace nad projektem wprowadzającym prawną ochronę pieszych. Na początku grudnia potwierdzono, że Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem. Nadal nieznane są detale dotyczące jego finalnej formy, ale uogólniając odpowiedzialność za bezpieczeństwo pieszych ma zostać w większej mierze zrzucona na kierowcę. 

[trending]

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button