Aktualnie czytasz:
Nowe Motocyklowe Prawo Jazdy Kat. A: Będzie Trudniej
6

2013 rok to wiele zmian w egzaminowaniu na niemal wszystkie kategorie prawa jazdy – również A. Nowe pytania teoretyczne, nowe zadania na placu manewrowym oraz innego rodzaju pojazdy egzaminacyjne.

Z nowej ustawy wynikają zupełnie nowe wymagania i procedury wdrażane podczas szkolenia i egzaminowania. Będzie trudniej, dużo trudniej. Dlaczego jeszcze warto w tym roku zrobić szybki kurs i egzamin na prawo jazdy A? O to zapytaliśmy eksperta – Jana Szumiała z Praskiej Auto Szkoły.

Od przyszłego, 2013 roku będą zmiany. Dyrektywa 2007 wymusza na polskim rządzie wprowadzenie zmian, jeśli chodzi o szkolenie i egzaminowanie. Do tej pory, aby zrobić prawo jazdy kategorii A trzeba mieć ukończone lat 18 i szkolenie, egzaminowanie odbywa się na motocyklu powyżej 125 ccm. Najczęściej jest to motocykl o pojemności 250 cm3. Od nowego roku na egzaminie na prawo jazdy kategorii A będzie podstawiony motocykl z pojemnością 400 cm3 lub 600 cm3. Będzie zdecydowanie trudniejszy egzamin. Obecnie, aby zdać egzamin w zadaniach jest, oczywiście prócz pierwszej części, czyli sprawdzenia stanu technicznego motocykla, przeprowadzenia przez odcinek 5 metrów motocykla i postawienia go na podnóżku. Później jest ósemka, czyli popularnie zwany slalom i później jeszcze slalom między tyczkami. Według nowych zasad będzie to troszeczkę inaczej. Będzie po pierwsze ósemka tylko nie będzie ona narysowana, ale będzie strefa, w której będzie trzeba tą ósemkę zmieścić. Następnie będzie przejazd z prędkością 30 km/h przez odpowiedni tor przeszkód wyznaczony odpowiednimi bramkami, później przejazd z prędkością 50 km/h, gdzie momentalnie pojawia się przeszkoda i odpowiednie hamowanie. Będzie to na pewno zdecydowanie trudniejsze. Tu jest też jeden szkopuł  bo dziewczyna w tej chwili, żeby jeździć motocyklem wystarczy jak będzie poruszała się 250, nie sądzę, żeby dziewczyna filigranowa mogła utrzymać motocykl, czy przeprowadzić, czy nawet wsiąść o pojemności 400 cm3, bo ten motocykl jest zdecydowanie większy, cięższy i tu będzie miała problem.

 
Czytaj
REKLAMA

Weź udział w konkursie Motul Azja Tour. Poznaj proste zasady.

Wygraj wyprawę motocyklową po górskich szlakach Kirgistanu. Dzika przyroda, adrenalina i spartańskie warunki gwarantowane! Sprawdź swoje siły na trasie wiodącej przez kaniony, przełęcze oraz wzdłuż górskich jezior. Sprawdź również setki innych nagród od Motul.

 
Czytaj
REKLAMA

Torba motocyklowa Junak. Kup teraz

Jesteś fanem marki Junak i szukasz uniwersalnej torby, którą możesz zabierać ze sobą wszędzie gdzie tylko zechcesz.

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%
  • Zdjęcie profilowe
    izdebski12
    20 października 2012 at 01:43

    Wiecie co? Już nie dobrze mi się robi jak widzę po raz kolejny filmy z tym gościem wszechwiedzącym. Moglibyście zrobić w końcu jakieś testy zippów czy markówek, a nie ciągle nagrywać wywiady z tym kolesiem. Koleś zawsze tyle wie ile się dowie w necie. Jestem przekonany, że ten Pan wchodzi do netu, szuka odpowiedzi, a potem cudownie się wypowiada.

  • Zdjęcie profilowe Whistler
    20 października 2012 at 07:59

    Kobieta nie da rady? Bez przesady, moja koleżanka bez problemu okiełznała Transalpa 650, a jest drobna i głową do brody mi ledwo sięga. Liczy się technika a nie rozmiary. Gorzej może być z za wysokim siodłem. Jednak myślę, że nadal będzie można zdawać na własnym sprzęcie, nawet pożyczonym, więc tę niedogodność da się ominąć.

    A jeżeli jednak ciężkiego motocykla nie utrzyma, to znaczy, że być może kategoria A nie jest dla niej. Zawsze może zrobić A2, skoro i tak będzie jeździć 250-tką, to nie widzę problemu. Przecież w egzaminie chodzi o to, aby dopuścić do ruchu spełniających warunki a nie rozdawać papierki na warunkach „bo chcę i mi się należy”.

  • Zdjęcie profilowe
    maxell
    20 października 2012 at 10:45

    I tak nie zdążą ze wszystkim na czas.
    Mamy prawie listopad a żaden WORD nie ma jeszcze nowego oprogramowania do przeprowadzenia egzaminów teoretycznych. Nowych motocykli też nie zdążą kupić już o miernikach prędkości nie wspomnę.
    Pozostaje jeszcze kwestia samego przygotowania placów egzaminacyjnych.
    A swoją drogą, ciekawe jak zamierzają zapewnić bezpieczeństwo na takim egzaminie, przecież wywrotki mogą się zdarzyć, kto będzie odpowiadał za uszkodzenia ciała i sprzętu? Czy może będzie to na zasadzie ‚podchodzę do egzaminu na własną odpowiedzialność’ jak przy skoku na linie z mostu?
    Poruszając kwestię ‚lepiej wyszkolonych’ nowych kierowców, dlaczego nikt nie myśli o ‚starych’ kierowcach, którzy często jeżdżą dużo gorzej od ‚nowych’ mimo swojego ‚doświadczenia’?
    Dlaczego nikt nie pomyśli o weryfikacji znajomości przepisów i techniki jazdy u nich. Dam sobie łeb uciąć, że duża większość ‚starych’ doświadczonych kierowców w życiu nie zdała by teraz teorii za pierwszym podejściem ‚z marszu’, już o praktyce nie mówię, bo mają swoje nawyki, przyzwyczajenia…
    Idąc tym tropem, proponuję na B,C,D,E również ‚test łosia’ bo przecież samochodem też trzeba umieć ominąć przeszkodę, a nie tylko się zaparkować czy wycofać.

  • Zdjęcie profilowe Czarny2092
    28 stycznia 2013 at 23:47

    Nic praktycznie nie napisze , już się nie dziwię czemu dużo Polaków ucieka za granice … jak tu takie figle hah, prawo jazdy na skuter współczuje tym co nie mają 18lat. a teraz kat A zaatakowana porażka , 50km i wyskakuje przeszkoda nienormalnie przy 40km można zginąć na motorze heh dobre sobie to nie samochód. pozdrawiam

  • Zdjęcie profilowe benekpe
    29 stycznia 2013 at 16:31

    Ale w UE takie zasady zdawania na prawo jazdy to norma! Przynajmniej teraz kandydat na kierowcę motocykla, będzie musiał wykazać się posiadanymi umiejętnościami. Do tej pory, wystarczyło opanować robienie bzdurnych ósemek i nauczyć się na pamięć trasy egzaminacyjnej.
    Teraz na motocyklu powyżej 600cm3, trzeba udowodnić, że potrafi się jeździć! A część praktyczna na mieście, zweryfikuje naszą znajomość przepisów ruchu drogowego. Przynajmniej, jak komuś uda się zdać taki egzamin, to przynajmniej będzie pewność, że kolejny uczestnik ruchu drogowego zna przepisy i umie jeździć.

  • 12 września 2014 at 20:10

    TERAZ MAMY 12-09-2014 PO DIABŁA KOMENTARZE SPRZED 1.5 ROKU. NA BIEŻĄCO A STARE KOMENTARZE DO ARCHIWUM. AMEN.