125 ccm
Aktualnie czytasz:
Akademia Jazdy OtoMoto: Odc. 4: Hamowanie motocyklem i przewaga 125 nad 50 cm3
3

Śmiemy twierdzić, że hamowanie motocyklem czy motorowerem bywa jedną z najtrudniejszych rzeczy, wymagającej sporego doświadczenia i wykształcenia odpowiednich odruchów - często bezwarunkowych. O technice zatrzymywania naszego jednośladu dzisiaj Tomasz Kulik z Akademii Jazdy OtoMoto.

Jeśli, by porównać drogę hamowania motocykla i samochodu to motocykl wymaga drogi hamowania dłuższej nawet o 1/3. Szczególnie w trudnych warunkach. Dlatego pamiętajmy, żeby hamować wcześniej, ładniej, zawczasu, obserwować sytuację na drodze, obserwować zmieniające się sygnały świetlne i innych uczestników ruchu - przestrzega Tomasz Kulik i dodaje:

Jeśli chodzi o technikę kierowania to w przeciwieństwie do samochodu to hamulce są rozdzielone. Prawa ręka hamuje przednim kołem, prawa noga tylnym. Hamulcem zasadniczym, podstawowym jest hamulec przedni. Kiedy hamujemy bezwładność dociąża przednie koła, opona się rozpłaszcza, powierzchnia styku z jezdnią rośnie i zatrzymujemy się. Nie należy się obawiać przefrunięcia nad kierownicą. Jest to praktycznie niemożliwe w seryjnych motocyklach przeznaczonych do codziennej jazdy po ulicach.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

>>Sprawdź oferty na nowe i używane motocykle 125 ccm na OtoMoto.pl 

 

 
Czytaj
REKLAMA

Weź udział w konkursie Motul Azja Tour. Poznaj proste zasady.

Wygraj wyprawę motocyklową po górskich szlakach Kirgistanu. Dzika przyroda, adrenalina i spartańskie warunki gwarantowane! Sprawdź swoje siły na trasie wiodącej przez kaniony, przełęcze oraz wzdłuż górskich jezior. Sprawdź również setki innych nagród od Motul.

Hamulec tylny jako hamulec pomocniczy doskonale sprawdza się, jeżeli poruszamy się drogą gruntową, piaszczystą, po trawie, po bezdrożach jadąc z niewielką prędkością, przyjmijmy poniżej 30 km/h, tylnym hamulcem dużo łatwiej zatrzymać się na piachu i uniknąć wypadku niż hamulcem przednim. Jednak nie zapominajmy, że w codziennej jeździe hamulec przedni bierze na siebie większość obowiązków zatrzymania maszyny.

>>Zobacz oferty chopperów 125 na prawo jazdy B

ABS - niewiele motocykli tej klasy ma ten system, który zapobiega blokowaniu się kół. Stąd ważne jest by pamiętać o tym, że hamowanie ma być łagodne, zawczasu, stopniowe, progresywne, żeby ta opona dociążana się jednak rozpłaszczała, żeby rosła powierzchnia styku opony z jezdnią. Jeżeli zablokujemy koło – leżymy. Przeciętny motocykla zanim zorientuje się, że musi zmniejszyć siłę hamowania to już leży na jezdni. Dlatego, jeśli możemy dopłacić do ABS to warto to zrobić, bo to się zwróci. Jeżeli nie mamy ABS, nie mamy możliwości dokupienia ABS do waszego motocykla, pamiętajmy, hamujemy łagodnie, zawczasu, delikatnie.

>>Szukasz taniego skutera 125? Zobacz oferty OtoMoto.pl 

 

Motorower z uwagi na prędkość jaką rozwija nie może wjeżdżać na niektóre mosty i do niektórych tuneli, gdyż jedzie za wolno, byłby tam zawalidrogą. To stwarza zagrożenie. W takich miejscach jak obwodnica trójmiasta, jak tunel biegnący przez Katowice, jak trasa Siekierkowska w Warszawie – motorower nie może tam jeździć. Raz jest to zabronione, dwa – gdyby tam wjechać motorowerem tak wolno jest to bardzo niebezpieczne, przekonuje Tomasz Kulik.

Zobacz pozostałe części Akademii Jazdy OtoMoto w Skuterowo.com.

Akademia Jazdy OtoMoto z Tomaszem Kulikiem w Skuterowo.com powstaje we współpracy z serwisem ogłoszeniowym OtoMoto.pl.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
25%
0%
0%
  • Zdjęcie profilowe Pawelmonte
    4 kwietnia 2015 at 10:26

    Możliwe jest przefrunięcie nad kierownicą podczas gwałtownego hamowania na suchej i przyczepnej nawierzchni jadąc np.ENDURO z dobrym przednim hamulcem i dobrą oponą,można przecież bez problemu postawić pojazd na przednim kole! i przedobrzyć. Hamując awaryjnie także! Na skuterkach też tak może być,np.aerox.Czego nikomu nie życzę.

  • Zdjęcie profilowe Snake
    4 kwietnia 2015 at 15:02

    Jak zwykł mawiać pewien klasyk: Trzeba mądrym być, a nie tym kolejnym głupim.

  • Zdjęcie profilowe Sholvael
    7 kwietnia 2015 at 11:02

    A z powodu jakiego przepisu nie można wjechać motorowerem na Trasę Siekierkowską w Warszawie?
    Nie jest to droga ekspresowa, na wjazdach na nią nie ma znaków o zakazie jazdy motorowerem.