Nowa Yamaha TMAX oraz Tech MAX 2022: Lepsze wrogiem bardzo dobrego! [zdjęcia, dane techniczne]

Informacja prasowa

W skrócie
  • Nowa Yamaha TMAX oraz TechMAX 2022: jeszcze więcej sportu i elegancji
  • Nowy wygląd, zmodyfikowany napęd oraz bogata lista elektrycznych i elektronicznych systemów na pokładzie: tak bogato jeszcze nie było

Świat jednośladów zmienił się na zawsze, gdy w 2001 roku zaprezentowano pierwszy model skutera TMAX. Nikt nigdy wcześniej nie widział czegoś podobnego. Była to maszyna, jakiej jeszcze nie było – zapewniająca wysokie jak na skuter osiągi i motocyklowy niemal sposób jazdy, szybka na długich dystansach oraz łatwa i wygodna w czasie codziennego użytkowania. Zdaniem wielu, TMAX jak żaden inny pojazd połączył ze sobą dwa światy w tak udany sposób. A teraz TMAX powraca w najnowszej i najbardziej ekskluzywnej odsłonie.

TMAX w wersji na rok 2022 pozostaje wierny swej oryginalnej koncepcji, dzięki której jest dziś jednym z najlepiej sprzedających się modeli Yamahy. Jednym z głównych powodów tak wielkiego powodzenia TMAX-a jest unikalne połączenie mocnego, dwucylindrowego silnika sztywno zamontowanego w lekkiej ramie obudowanej zgrabnymi owiewkami.

Od czasu pojawienia się na rynku w 2001 roku ten przełomowy model Yamahy rok w rok od dwóch dekad pozostaje najlepiej sprzedającym się skuterem sportowym, a nowy, bogato wyposażony model o wyższej specyfikacji ma wszelkie predyspozycje by umocnić tę pozycję. TMAX wciąż przyciąga uwagę nowych i powracających klientów ekscytującymi wrażeniami z jazdy, wysokim poziomem komfortu i wygody oraz niepowtarzalnością skuterów Yamahy.

Nowe, kompaktowe i dynamiczne nadwozie

Całkowicie nowe owiewki nowego TMAX-a są smuklejsze niż kiedykolwiek, a radykalny przód z agresywnymi skrzydłami i wydatnymi, kanciastymi wlotami powietrza oraz węższe, podwójne reflektory LED ze zintegrowanymi kierunkowskazami nadają mu jeszcze bardziej imponujący i zdecydowany wygląd inspirowany motocyklami z linii Supersport.

TMAX nadal jest pojazdem rozpoznawalnym już na pierwszy rzut oka. Jednak na rok 2022 praktycznie każda część jego nadwozia została zaprojektowana od nowa, dzięki czemu zyskał jeszcze bardziej dynamiczny i odważny wygląd kojarzący się z motocyklami klasy supersport. I właśnie dlatego TMAX jest tak popularny wśród europejskich motocyklistów. Łączy on najlepsze cechy ze świata skuterów i motocykli: znakomite osiągi, stabilność przy dużych prędkościach i sportowe prowadzenie motocykla oraz prostotę i łatwość obsługi typowe dla skutera.

Oprócz nowego, śmiałego wyglądu, TMAX został również wyposażony w nową szybę, która wysmukla jego sylwetkę i poprawia właściwości aerodynamiczne. Skuter jest węższy “w talii” i zapewnia kierowcy większą swobodę ruchów. Zaprojektowany na nowo, smuklejszy tył z lampą w kształcie litery T podkreśla czystą, sportową linię nowego modelu 2022 – nowe panele boczne w kształcie bumerangu doskonale komponują się z resztą nadwozia, nadając mu świeży i atrakcyjny wygląd nawiązujący bezpośrednio do legendy TMAX-a, a przy tym nowoczesny i stanowczy.

 

Kolor Extreme Yellow

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

W nawiązaniu do pierwszego modelu, który całkowicie odmienił rynek i przeniósł przyjemność z jazdy na wyższy poziom, nowy TMAX będzie oferowany w kolorze Extreme Yellow. Ten odważny kolor zawsze będzie kojarzył się z pierwszym na świecie sportowym skuterem; doskonale oddaje on dynamicznego i radosnego ducha tego najpopularniejszego skutera w Europie. Dostępny również w kolorach Icon Blue i Sword Grey, które z kolei mają za zadanie podkreślać elegancję i luksus z ajkim wiąże się posiadanie najbardziej rozpoznawalnego skutera w Europie.

Zintegrowany, kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 7 cali:

Nowy TMAX został poważnie zmodernizowany dzięki zamontowaniu w nim najlepszego w swojej klasie kolorowego ekranu TFT o przekątnej 7-cali, który zachwyca czytelnością. Kierowca może wybrać jeden z trzech stylów wyświetlania odpowiadający jego osobistym preferencjom. Wszystkie trzy wyświetlają centralny cyfrowy prędkościomierz – styl Sporty ma radialny obrotomierz blokowy, podczas gdy w stylu Intelligent obrotomierz jest bardziej subtelny, a w stylu Authentic wygląda on bardziej konwencjonalnie.

W każdym stylu wyświetlacz pokazuje sporo informacji dotyczące jazdy, a inteligentne animacje graficzne zapewniają kierowcy silne poczucie harmonii z maszyną i nadają dodatkowego wymiaru każdej podróży.

 

Łączność ze smartfonem

Właściciel TMAX-a może sparować swój smartfon z 7-calowym, kolorowym ekranem przez Bluetooth, Wi-Fi lub za pomocą portu USB umieszczonego w wodoodpornym przednim schowku, w którym znajduje się również specjalny uchwyt na telefon.

Po podłączeniu smartfona za pomocą joysticka i przycisku „home” na lewej półowce kierownicy można sterować odtwarzaniem muzyki, odbierać powiadomienia, sprawdzać pogodę itd. Do słuchania muzyki lub odbierania połączeń wymagany jest zestaw słuchawkowy** podłączony przez Bluetooth; teksty mogą być wyświetlane również wtedy, gdy TMAX jest zaparkowany.

System nawigacji Garmin w trybie pełnej mapy*

Nowy TMAX umożliwia kierowcy dostęp do nawigacji Garmin w trybie pełnej mapy, która podaje szczegółowe instrukcje głosowe poprzez zestaw słuchawkowy** połączony z TMAX-em przez Bluetooth. System na bieżąco informuje kierowcę o aktualnym ruchu drogowym i proponuje alternatywne trasy, pozwalające szybciej dotrzeć do celu. Funkcja Garmin PhotoReal Junction View zapewnia realistyczny widok skrzyżowań i węzłów znajdujących się na trasie, co ułatwia nawigację. Strzałki w jaskrawych kolorach pokazują, który pas należy zająć przed kolejnym skrętem.

Funkcja Rider Alerts firmy Garmin ostrzega kierowcę o zbliżających się niebezpieczeństwach na trasie, np. o ostrych zakrętach; wyświetla również powiadomienia o ograniczeniach prędkości, znajdujących się w pobliżu szkołach i nie tylko. Funkcja monitorowania zużycia paliwa pozwala oszacować dystans, jaki można przejechać do kolejnego tankowania, i sugeruje miejsca, w których można się zatrzymać. System nawigacji Garmin informuje również o warunkach pogodowych w czasie rzeczywistym i podaje codzienną prognozę pogody, dzięki czemu TMAX znakomicie sprawdzi się podczas każdej podróży.

Kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 7-cali zapewnia czytelne dane nawigacyjne, a na górnym i bocznych panelach pokazuje informacje o pracy skutera – do obsługi aplikacji i wyboru menu służy zamontowany na kierownicy joystick.

Lekkie obręcze Spin Forged

Lekkie 10-ramienne felgi Spin Forged zapewniają sportowy charakter i precyzyjne prowadzenie TMAX-a. Zostały one wyprodukowane przy użyciu ekskluzywnej technologii Yamahy, która pozwala na produkcję felg o znacznie cieńszych sekcjach przy zachowaniu takiej samej wytrzymałości. Nowe, lżejsze felgi zmniejszają masę nieresorowaną, dzięki czemu zawieszenie lepiej reaguje na ruchy kierownicy, a moment bezwładności został zmniejszony o około 10% z przodu i o 6% z tyłu, czego efektem jest bardziej sportowe i lżejsze prowadzenie.

Nowe ustawienia zawieszeń i nowe opony Bridgestone

Zawieszenie TMAX-a składa się z widelca upside-dwon o średnicy goleni 41 mm i pojedynczego amortyzatora, co zapewnia skuterowi najlepszą w klasie charakterystykę prowadzenia i doskonałą stabilność przy każdej prędkości. Nowy TMAX na rok 2022 ma zmodyfikowane zawieszenie opracowane w celu zapewnienia lepszego wyczucia przodu i poprawy zwrotności. Udało się to osiągnąć dzięki większej sile tłumienia, przez co zawieszenie jest odczuwalnie twardsze.

Poprawiono również sportową charakterystykę prowadzenia i stabilność TMAX-a przy dużych prędkościach dzięki zastosowaniu nowych i dedykowanych dla tego modelu opon Bridgestone Battlax SC2, które zostały opracowane wraz z oferowanymi przez Yamahę kołami Spin Forged i zmienionymi ustawieniami zawieszenia.

 

Sportowa pozycja za kierownicą

Zmieniona pozycja została opracowana, aby umożliwić kierowcy wykorzystanie pełnego potencjału mocnego silnika o pojemności 560 cm3 (spełniającego wymogi normy EURO5) i lekkiego aluminiowego podwozia TMAX-a. Wszystkie trzy wierzchołki tzw. „trójkąta kierowcy” przesunięto, tak aby ciało kierowcy podczas jazdy było nieco bardziej pochylone do przodu. Udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu wykonanej z kutego aluminium kierownicy o nowym kształcie, z mniejszym odchyleniem do tyłu i do góry, a także wydłużonemu siedzeniu i dłuższym podłogom, które zapewniają większą swobodę ruchów.

Bardziej sportowa, pochylona do przodu pozycja jazdy w połączeniu z nowym kształtem kierownicy zapewnia lepsze wyczucie tego co się dzieje na styku przedniego koła z nawierzchnią. Wysoka jakość wykonania kierownicy z kutego aluminium podkreśla doskonałe wykończenie oraz najlepszą w swojej klasie specyfikację lidera sprzedaży w kategorii skuterów sportowych.

 

Regulacja oparcia kierowcy

Dłuższa kanapa ma regulowane oparcie z możliwością przesunięcia o 30 mm przód/tył, co daje dodatkowe wsparcie podczas przyspieszania i zwiększa komfort podczas dłuższych przejażdżek. Wraz z dłuższymi podłogami i nową kierownicą, dłuższe siedzenie poprawia ergonomię i pozwala kierowcy na znalezienie najlepszej pozycji do jazdy.

Węższa sylwetka TMAX-a i zwężenie kanapy w okolicy ud ułatwia kierowcy pewne podparcie się stopą w czasie postoju, a dla większego komfortu pasażera na dłuższych trasach podnóżki zostały obniżone o 5 mm, a pozycja bioder została podniesiona o 15 mm.

 

Nowa, regulowana, kompaktowa szyba obniżająca poziom hałasu

TMAX ma nową, regulowaną szybę, która zapewnia mu bardziej zwartą konstrukcję. Na środku ma ona specjalny wlot powietrza, który zmniejsza siłę oddziaływania wiatru na górną część ciała kierowcy przy wyższych prędkościach, dzięki czemu jazda jest bardziej komfortowa i przyjemna. Oprócz tego szyba zmniejsza szumu wiatru, co ułatwia korzystanie z różnych funkcji audio dostępnych za pośrednictwem smartfona lub interkomu w kasku połączonym z TMAX-em przez Bluetooth.

 

System elektronicznego sterowania przepustnicą (YCC-T) firmy Yamaha z APSG

Najpopularniejszy skuter sportowy w Europie został wyposażony w pakiet technologii ride-by-wire, takich jak nowy system APSG (Accelerator Position Sensor Grip) połączony ze sprawdzoną przepustnicą YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle). APSG zastępuje konwencjonalny system i wykorzystuje magnes i czujnik, które wykrywają ruchy przepustnicy, a dane przesyłają do YCC-T.

Ten lekki moduł jest wyposażony w sprężynę, suwak i przekładnię o różnych stopniach oporu, co zapewnia doskonałą kontrolę oraz intuicyjność obsługi zbliżoną do przepustnicy tradycyjnie sterowanej linką.

Zintegrowane reflektory w stylu Supersport i tylna lampa w kształcie litery T

Nowo zaprojektowane, smuklejsze, podwójne reflektory soczewkowe LED świecą jasną wiązką i zapewniają doskonałą widoczność podczas jazdy nocą i przez 24 godziny na dobę. Kompaktowy reflektor o sportowym charakterze ma zintegrowane kierunkowskazy, co nadaje mu piękny, wyrafinowany wygląd, podkreślający wysoką jakość wykończenia i status najlepszego w swojej klasie skutera sportowego.

Z tyłu TMAX prezentuje się równie imponująco jak z przodu, a nowe tylne światło ma wyjątkowy dla tego modelu kształt litery T ze zintegrowanymi kierunkowskazami, co podkreśla jego stanowczą i odważną sylwetkę.

Wydajny silnik o pojemności 560 cm3 zgodny z normą EURO5

Kluczową cechą potężnego, dwucylindrowego, rzędowego silnika o pojemności 560 cm3 jest przesunięte o 360 stopni wykorbienie, symetryczna kolejność zapłonu oraz przeciwwaga w formie trzeciego tłoka. Ta unikalna konstrukcja, nie stosowana dotąd w żadnym innym motocyklu ani skuterze, pomaga wyeliminować wibracje bez montowania konwencjonalnego wałka wyrównoważającego, co pozwoliło zamontować silnik dużo niżej i zapewnić więcej miejsca w schowku pod kanapą. Ten unikalny układ pozwolił inżynierom Yamahy na stworzenie silnika, który jest mocny, kompaktowy i płynnie pracuje, czyli jest idealny do napędu skutera sportowego.

Oryginalny TMAX był również pierwszym skuterem sportowym, w którym silnik został sztywno zamontowany w ramie. Dzięki temu kierowcy skuterów mogli po raz pierwszy cieszyć się osiągami typowymi dla motocykli.

 

Charakterystyczne brzmienie układu wydechowego

Wykorbienie przesunięte o 360 stopni oraz dobre wyważenie za pomocą przeciwwagi w formie trzeciego tłoka sprawiają, że silnik TMAX-a ze swej natury pracuje cicho. Podczas prac nad silnikiem o pojemności 560 cm3 skupiono się na uzyskaniu charakterystycznego brzmienia, które uzupełnia i podkreśla sportowy charakter TMAX-a. Ten czysty i głęboki dźwięk daje poczucie mocy już przy niskich obrotach, a jego intensywność wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, zapewniając ekscytującą i satysfakcjonującą jazdę przy każdej prędkości.

Przeczytaj też:

Nowa Yamaha MT-10 2022: Nadjeżdża jeszcze bardziej mocna strona mocy! [zdjęcia, dane techniczne]

System bezkluczykowy Smart Key i na nowo zaprojektowane przełączniki na kierownicy

System bezkluczykowy umożliwia kierowcy dostęp do skutera, jeśli tylko ma on przy sobie Smart Key, a model TMAX 2022 zapewnia mu jeszcze większą wygodę dzięki przeprojektowanym i łatwiejszym w obsłudze przełącznikom. Nowy przełącznik centralny obsługuje kilka funkcji – m.in. włączanie/wyłączanie zasilania głównego, aktywacja głównego przełącznika i blokady kierownicy oraz otwieranie kanapy.

 

Elektrycznie sterowany, elegancki wlew paliwa

TMAX to pierwszy spośród motocykli i skuterów Yamahy wyposażony w inteligentny korek paliwa, który można otworzyć w ciągu dwóch minut po wyłączeniu skutera zintegrowanym przełącznikiem. Otwarcie wlewu paliwa jest możliwe w każdej chwili, pod warunkiem, że użytkownik ma przy sobie Smart Key i aktywna jest blokada kierownicy lub stopki centralnej. System jest również wyposażony w alarm, który aktywuje się po włączeniu przełącznika głównego, jeśli wlew paliwa nie jest prawidłowo zamknięty.

Najważniejsze cechy TMAX-a 2022:

  • Nowy, kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 7 cali
  • Obsługa smartfona za pomocą aplikacji MyRide App i MyRide – Link
  • System nawigacji Garmin w trybie pełnej mapy*
  • Wodoodporny schowek na smartfon z portem USB
  • Podświetlany, fluorescencyjny przełącznik środkowy
  • Sztywno zamocowany w ramie, mocny dwucylindrowy silnik o pojemności 560 cm3 zgodny z normą EURO5
  • Płynna i wydajna przekładnia CVT z paskiem klinowym
  • Dostępna wersja o mocy 35 kW na prawo jazdy kategorii A2
  • Czysty i głęboki dźwięk silnika
  • Najlżejszy w klasie, masa z płynami 218 kg
  • Nowy, dynamiczny, sportowy design; przód inspirowany motocyklami z linii Supersport.
  • Węższy w talii
  • Zaprojektowana na nowo, regulowana szyba z centralnym wlotem powietrza
  • Nowe, węższe, podwójne reflektory LED z wbudowanymi kierunkowskazami
  • Wyjątkowe dla TMAX-a tylne światło LED w kształcie litery T ze zintegrowanymi kierunkowskazami
  • Bardziej sportowa pozycja podczas jazdy
  • Większy komfort dla kierowcy i pasażera
  • Dłuższa kanapa z regulacją oparcia kierowcy
  • Dłuższe podesty
  • Przeprojektowane panele boczne w kształcie bumerangu
  • Kierownica o nowym kształcie wykonana z kutego aluminium
  • Bezkluczykowy, elektrycznie otwierany wlew paliwa
  • Komponenty jakości premium
  • System bezkluczykowy Smart Key z uproszczonymi przełącznikami sterującymi
  • Obsługa ekranu za pomocą joysticka na kierownicy
  • Lekka rama ze stopu aluminium wykonana metodą CF
  • Radialne 4-tłoczkowe przednie zaciski hamulcowe
  • Nowe lekkie 10-ramienne felgi Spin Forged
  • Nowe opony Bridgestone Battlax SC2
  • Widelec USD 41 mm i pojedynczy amortyzator mocowany systemem dźwigni
  • Bardziej sportowo zestrojone zawieszenia
  • System elektronicznego sterowania przepustnicą (YCC-T) firmy Yamaha
  • System APSG (Accelerator Position Sensor Grip)
  • System kontroli trakcji
  • Przełączane tryby silnika D-MODE
  • Duży, podświetlany schowek na jeden pełny kask lub teczkę/laptopa
  • Antykradzieżowy system blokady centralnej podstawki

Yamaha TMAX oraz TechMAX 2022: galeria zdjęć

Yamaha TMAX Tech MAX 2022

TMAX Tech MAX ma taką samą specyfikację jak nowy TMAX 2022. Zastosowano w nim jednak szereg dodatkowych technologii, które zapewniają jeszcze wyższą jakość jazdy.

Szyba jest regulowana elektrycznie, co pozwala łatwo dopasować jej wysokość do panujących warunków. Szyba zapewnia komfort podczas jazdy, zwłaszcza przy większych prędkościach, a także pomaga zredukować szum wiatru, co pozwala lepiej słyszeć dźwięk z zestawu słuchawkowego Bluetooth.

Właściciele skuterów TMAX Tech MAX zazwyczaj korzystają z nich przez cały rok, podczas dojazdów do pracy i weekendów za miastem, a podgrzewane siedzenie i manetki zapewniają komfort jazdy podczas dłuższych podróży.

Będący na wyposażeniu standardowym tempomat jest bardzo ceniony przez kierowców. Zapewnia on jeszcze większą przyjemność z jazdy na długich dystansach i pomaga w przestrzeganiu lokalnych ograniczeń prędkości.

Tylne zawieszenie TMAX-a Tech MAX jest regulowane, dzięki czemu skuter dobrze sprawdza się zarówno podczas jazdy solo, jak i we dwójkę. W standardzie są również podświetlane przełączniki, najwyższej jakości materiały oraz wykończenie, które podkreślają status Tech MAX-a jako najlepszego skutera sportowego.

Co wyróżnia Yamahę Tech MAX 2022?

Podgrzewane siedzenie z ulepszoną regulacją temperatury

Podgrzewane manetki

Elektrycznie regulowana szyba

Tempomat

Podświetlane funkcje na kierownicy z przyciskiem centralnym

Regulowane tylne zawieszenie

Najwyższa jakość wykończenia

masa 220 kg z płynami

 

Kolory, dostępność i ceny skuterów TMAX i TMAX Tech MAX.

Skuter TMAX będzie sprzedawany w trzech kolorach: Extreme Yellow; Icon Blue; i Sword Grey. Skuter TMAX Tech MAX będzie sprzedawany w dwóch kolorach: Dark Petrol i Power Grey.

Dostawy do europejskich dealerów Yamahy rozpoczną się w marcu 2022 roku. Ceny różnią się w zależności od regionu, dlatego w celu uzyskania pełnych informacji prosimy o kontakt z biurem importera Yamahy.

Yamaha TMAX 2022: dane techniczne

Typ silnika
Chłodzony cieczą, Dwu-cylindrowy w układzie równoległym, EURO5, 4-suwowy, 4-zaworowy, DOHC
Pojemność
562 cm³
Średnica x skok tłoka
70,0 × 73,0 mm
Stopień sprężania
10.9:1
Moc maksymalna
35,0 kW przy 7500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
55,7 Nm przy 5250 obr./min
Układ smarowania
Sucha miska olejowa
Układ paliwowy
Wtrysk paliwa
Układ zapłonu
TCI
Układ rozrusznika
Elektryczny
Skrzynia biegów
Automatyczna z pasem klinowym
Spalanie
4,8 l/100 km
Emisja CO2
112 g/km
Układ przedniego zawieszenia
Widelec teleskopowy
Skok przedniego zawieszenia
120 mm
Układ tylnego zawieszenia
Wahacz
Skok tylnego zawieszenia
117 mm
Hamulec przedni
Hamulec hydrauliczny dwutarczowy, Ø 267 mm
Hamulec tylny
Hamulec hydrauliczny z pojedynczą tarczą, Ø 282 mm
Opona przednia
120/70R15M/C 56H bezdętkowa
Opona tylna
160/60R15M/C 67H bezdętkowa
Długość całkowita
2.195 mm
Szerokość całkowita
780 mm
Wysokość całkowita
1.415 mm – 1.470 mm (elektronicznie regulowana szyba)
Wysokość siodełka
800 mm
Rozstaw osi
1.575 mm
Minimalny prześwit
135 mm
Waga w stanie gotowym do jazdy
218 kg
Pojemność zbiornika paliwa
15 l

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button