Autosrada A4: Będzie trzeci pas?

Nie mamy dobrych informacji dla kierowców. Niestety nie doszło do porozumienia między zarządcą odcinka autostrady A4 na odcinku Katowice – Kraków, a rządem w sprawie rozbudowy trasy. Trzeci pas nie powstanie – przynajmniej w najbliższym czasie.

O planach rozbudowy autostrady A4 o kolejny pas ruchu mówi się już od dłuższego czasu Trasa ta jest niezwykle zatłoczona, a jazda bywa zwyczajnie niebezpieczna i czasochłonna. Duże różnice prędkości między pojazdami na obu pasach, zwężenia czy problemy ze zjazdem na ślimakach to tylko część problemów, z którymi muszą się mierzyć kierowcy każdego dnia, a powinny zostać rozwiązane – tym bardziej, że wszystko wskazuje na to, że pojazdów w kolejnych latach nadal będzie przybywać.

>>>Motocyklem 125 po autostradzie. Powinieneś o tym wiedzieć<<<

Do tej pory żyliśmy nadzieją, że w niedługiej przyszłości ruszą prace związane z rozbudową 60-kilometrowego odcinka A4 (Kraków – Katowice), niestety nie stanie się to w najbliższym czasie. Odcinkiem zarządza spółka Stalexport Autostrada Małopolska, która była skłonna podjąć rozmowy z rządem w sprawie rozbudowy, ale stawia jeden warunek: zmiana daty wygaśnięcia koncesji w związku z ogromnymi kosztami rozbudowy. Z zapisów prawnych nie wynika jednak, że firma miałaby być zobligowana do rozbudowy autostrady własnym sumptem. Na to jednak nie chce przystać ministerstwo, które chce, żeby Stalexport sam wybudował trzeci pas na całym odcinku.

Z kolei na przedłużenie koncesji nadanej w 1997 roku nie chce zgodzić się rząd. Jeśli obie strony nie porozumieją się w sprawie rozbudowy autostrady, to kolejne prace mogą zostać rozpoczęte dopiero za 7 lat – w dniu zmiany zarządcy trasy A4.

 

Z jednej strony możemy nie zgadzać się z decyzją rządu, ale po głębszej analizie być może zmienimy zdanie – odcinek A4, zarządzany przez Stalexport jest obecnie jedną z najdroższych odcinków autostrad w Europie. Poza tym każdy kto porusza się tym odcinkiem A4 wie, że trasa ta jest słabo przygotowana do przyjęcia użytkowników, którzy płacą ogromne pieniądze za przejazd. Niekończące się remonty, zwężenia czy wreszcie korki sprawiają, że jazda bywa naprawdę nieprzyjemna.

Jest gdzie budować!

Jednym z największych problemów w trakcie projektowania rozbudowy dróg i autostrad jest odpowiednie planowanie całej infrastruktury drogowej. Często rozbudowa jest skomplikowana lub zwyczajnie niemożliwa przez bliską obecność miasteczek, wsi czy po prostu szeroko pojętych zabudowań. Z technicznego punktu widzenia autostrada między Krakowem jest przygotowana na rozbudowę. Między pasami znajduje się szeroki pas zieleni, który może posłużyć do rozbudowy drogi o trzeci pas.

To jednak nie koniec  zmartwień. Modernizacji wymaga praktycznie cała autostrada A4, począwszy od obwodnicy Krakowa, a kończąc na wrocławskich ślimakach. Niestety oba te odcinki cierpią na notoryczne “przeładowanie”.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Wspomnieć należy również o trasie z Wrocławia do granicy zachodniej. Popularna “betonka” nie posiada nawet pasa awaryjnego, a o autostradowej infrastrukturze trasy nie ma co wspominać. Tutaj również trwają analizy oraz prace mające ustalić najlepszy plan działania. Jednym z planów jest budowa zupełnie nowej trasy, która poprowadzi kierowców do granicy z Niemcami zupełnie innym śladem.

źródło: gazetakrakowska.pl

[trending]

 

Inne publikacje na ten temat:

Back to top button