125 ccm
Aktualnie czytasz:
Koniec ze 125 na prawo jazdy B z powodu wypadk贸w? Statystyki m贸wi膮 co innego
4

Ile procent wypadk贸w spowodowali kierowcy jedno艣lad贸w o pojemno艣ci do 125 ccm w 2016? Zgadujcie. 20%? 30%? Statystyki m贸wi膮 dok艂adnie: 0,6%. Najwyra藕niej to wystarczaj膮cy pow贸d, 偶eby zmieni膰 przepisy.聽

Wczorajsza publikacja Leszka wzbudzi艂a w艣r贸d nas os艂upienie, w艣r贸d Was ogromne zainteresowanie: Komisja Infrastruktury chce wycofa膰 przepisy dotycz膮ce motocykli 125 na kategori臋 B?

Komisja Infrastruktury debatuje nad powrotem obowi膮zkowych kurs贸w i egzamin贸w dla motocykli o pojemno艣ci do 125 ccm i os贸b posiadaj膮cych prawo jazdy kat. B. Jeden z niewielu sensownych przepis贸w dot. poruszania si臋 po drogach zosta艂by zlikwidowany w oparciu o kilka cyferek i ich nadinterpretacj臋. Logika polityk贸w jest prosta: wi臋cej ofiar wypadk贸w z udzia艂em motocyklist贸w = to wina niezr贸wnowa偶onych kierowc贸w 125-ek. A przecie偶 najlepiej sobie poradzi膰 z tym uzupe艂niaj膮c kies臋 WORD-贸w, prawda?

Z raportu Komendy G艂贸wnej Policji pt. Wypadki drogowe w Polsce 2016 wynika jasno, 偶e 1) wzrost wypadk贸w na drogach idzie w parze we wzrostem liczby pojazd贸w 2) og贸lna tendencja od 2006 roku jest spadkowa.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Tendencja wyst臋powania wypadk贸w (mimo wzrostu liczby pojazd贸w):

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Oraz sprawcy wypadk贸w:

W kontek艣cie powy偶szego, je艣li kierowcy 125-ek s膮 tak niebezpieczni, to r贸wnie dobrze powinno zwr贸ci膰 si臋 uwag臋 na rowerzyst贸w. Moim zdaniem ministerstwo powinno KONIECZNIE wprowadzi膰 obowi膮zkowe prawo jazdy na rower - powiedzmy prawo jazdy kat. AR. Do tego ze specjalnymi wymogami dla os贸b starszych, poniewa偶 z raportu wynika:

Z analizy wieku sprawc贸w 鈥 rowerzyst贸w wynika, ze najwi臋ksze zagro偶enie powoduj膮 osoby starsze. Rowerzy艣ci powy偶ej 60 roku 偶ycia, byli sprawcami 479 wypadk贸w (26,9% og贸艂u wypad- k贸w spowodowanych przez rowerzyst贸w), zgin臋艂o w nich 67 os贸b (48,2%), a 427 zosta艂o rannych (25,1%). W co si贸dmym takim wypadku zgin膮艂 cz艂owiek.

Oczywi艣cie to kreatywne czytanie cyferek i nie uwa偶am, 偶e ktokolwiek powinien zdawa膰 egzaminy na poruszanie si臋 rowerem Ale dok艂adnie takie samo kreatywne czytanie cyferek uskuteczniaj膮 politycy, wedle potrzeb. Motocykli艣ci s膮 tak偶e za rowerzystami w kategorii "ofiary wypadk贸w".

Zmiennych bez dw贸ch zda艅 jest wiele i wi臋ksza liczba os贸b poruszaj膮cych si臋 na jedno艣ladach z powodu udost臋pnienia 125-ek na prawo jazdy B musia艂a mie膰 wp艂yw na wzrost liczby wypadk贸w z udzia艂em motocyklist贸w jako tako. Ale je艣li wzi臋liby艣my wzrost liczby motocyklist贸w og贸lem聽(a dzi臋ki 125. by艂 on swego czasu ogromny) i por贸wnali ze wzrostem liczby wypadk贸w z udzia艂em motocyklist贸w, to okaza艂oby si臋, 偶e na drogach nie jest tak 藕le. Prosty przyk艂ad: od 2006 roku do 2016 przyby艂o blisko drugie tyle motocyklist贸w, 800 000 pojazd贸w ci臋偶arowych i - uwaga - 7 mln samochod贸w osobowych.

A mimo to wypadk贸w jest mniej.

Jaka jest Twoja reakcja?
6%
68%
6%
  • Evert
    30 czerwca 2017 at 11:16

    Panowie,

    sprawa jest prosta: komisje sejmowe maj膮 swoje formularze kontaktowe, na kt贸re mo偶na przesy艂a膰 listy. W takim uk艂adzie niech redakcja Jedno艣lad.pl sformu艂uje swoje stanowisko w swej sprawie i powo艂uj膮c si臋 na statystyki policyjne wypadk贸w drogowych w 2016 r. przedstawi swoje uwagi i pytania pp. pos艂om. Warto odnie艣膰 si臋 do tej wypowiedzi pos艂a Kr贸la z PiS oraz niewielkiej liczbie wypadk贸w z udzia艂em moto 125 na tle ca艂o艣ci wypadk贸w komunikacyjnych oraz motocyklowych. W tej ostatniej nawet 125-tki stanowi膮 mniejszo艣膰.

    Adres Komisji Infrastruktury: http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/contact.xsp?type=INF

    • Pawe艂
      1 lipca 2017 at 09:24

      Zgadzam si臋 z przedm贸wc膮, droga redakcjo dzia艂ajcie w tej sprawie ile tylko mo偶ecie. A moje drugie pytanie, to co z osobami kt贸re ju偶 naby艂y jedno艣lad 125, czy z dnia na dzie艅 zabierze im si臋 mo偶liwo艣膰 kierowania takim pojazdem. Podobno prawo nie dzia艂a wstecz.

  • Nikodem
    1 lipca 2017 at 09:49

    Pytanie do redakcji. Czy b臋d膮c osob膮 jakich wiele, posiadaj膮c膮 motocykl 125ccm na prawko B po zmianie przepis贸w teraz albo musz臋 zrobi膰 prawo jazdy kat.B albo sprzeda膰 sprz臋t??