125 ccm
Aktualnie czytasz:
Komisja Infrastruktury chce wycofa膰 przepisy dotycz膮ce motocykli 125 na kategori臋 B? Winne statystyki

21 czerwca podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury debatowano na temat bezpiecze艅stwa motorowerzyst贸w i motocyklist贸w w Polsce. Rok 2016 by艂 wyj膮tkowo tragicznym - zgin臋艂o o聽17,3% wi臋cej motocyklist贸w oraz o聽18,5% ofiar odnotowano w艣r贸d kierowc贸w motorower贸w.

Komisja debatowa艂a nad zasadno艣ci膮 uprawnienia do kierowania motocyklem posiadaczy prawa jazdy kategorii B - sugeruj膮c, 偶e wy艂膮cznie liberalizacja przepis贸w odpowiada za tak z艂e statystyki.

Z艂e dane.

Liczba motocyklist贸w, kt贸rzy ponie艣li 艣mier膰 wzros艂a w por贸wnywanym okresie o 17,3% (21,9% w obszarach niezabudowanych, a 13,4% w zabudowanych), a ci臋偶ko rannych o 8,9% (26,3% w obszarach niezabudowanych, a 2,1% w zabudowanych). W艣r贸d motorowerzyst贸w odnotowano wzrost o 18,5% w zakresie liczby ofiar 艣miertelnych (5,6% w obszarach niezabudowanych, a 34,5% w zabudowanych) oraz popraw臋 w zakresie zmniejszenia liczby ci臋偶ko rannych 鈥 o 4,8%.

Jak g艂osi raport Krajowej Rady Bezpiecze艅stwa Ruchu Drogowego - "ten problem wymaga dalszych pog艂臋bionych bada艅 oraz na ich podstawie sformu艂owania konkretnego katalogu zakresu dzia艂a艅 i interwencji."

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

ZOBACZ: Koniec ze 125 na prawo jazdy B z powodu wypadk贸w? Statystyki m贸wi膮 co innego

Wszystkiemu winne motocykle i skutery 125.

Pose艂聽Piotr Kr贸l (PiS) zaproponowa艂 "uderzenie si臋 w pier艣" i podj臋cie dzia艂a艅 w celu zmiany sposobu zdobywania uprawnie艅 do prowadzenia 125 ccm. Kierowcy powinni "przynajmniej przechodzi膰 specjalny kurs". Czy zatem Komisja chce przygotowa膰 kolejn膮 nowelizacj臋 ustawy o kieruj膮cych pojazdami?聽Ten g艂os brzmi jak mobilizacja do podj臋cia kolejnych dzia艂a艅 przez rz膮d.

Brak refleksji.

Oczywi艣cie patrz膮c na statystyki naj艂atwiej jest wytoczy膰 zarzut w kierunku ekipy poprzedniej kadencji, koreluj膮c bezpo艣rednio zmiany w prawie ze wzrostem ofiar. Jednak偶e raport BRD聽w 偶aden spos贸b tego nie potwierdza. Dane nie s膮 precyzyjne, bowiem kieruj膮cy motocyklami stanowi膮 jedn膮 grup臋, bez wzgl臋du na pojemno艣膰 silnika i rodzaj uprawnie艅. St膮d nie ma mo偶liwo艣ci wysuwania tak prostego wniosku, 偶e za spadek bezpiecze艅stwa odpowiadaj膮 motocykli艣ci z prawem jazdy B.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Nie podniesiono tak偶e oczywistego argumentu jakim jest skala. Im wi臋cej os贸b uprawnionych do poruszania si臋 motocyklami, tym wi臋ksza liczba wypadk贸w. Wzrost ilo艣ci zabitych to mo偶e by膰 tak偶e kwestia proporcjonalno艣ci. Jedno艣lad贸w znacznie przyby艂o, a w du偶ej mierze kieruj膮cy samochodami osobowymi przesiedli si臋 na inny pojazd - jedno艣lad. Ofiar musia艂o przyby膰 w tej grupie.

Oczywi艣cie nadal za g艂贸wn膮 przyczyn臋 wskazuje si臋 m.in. "niedostosowanie pr臋dko艣ci do warunk贸w na drodze". Jest to w mojej opinii fraza, kt贸ra na zawsze powinna znikn膮膰 z policyjnych statystyk. To sformu艂owanie nieprecyzyjne i nadu偶ywane. Czym innym jest bowiem wypadek, kt贸ry powsta艂 na skutek przekroczenia pr臋dko艣ci o 120 km/h, a czym innym zdarzenie, kt贸re mia艂o miejsce na skutek z艂ego stanu technicznego, niesprzyjaj膮cych warunk贸w atmosferycznych czy z艂ej jako艣ci nawierzchni oraz jej zanieczyszczenia. W raporcie ka偶da z tych przyczyn jest zawsze sygnowana jako niedostosowanie pr臋dko艣ci do warunk贸w na drodze. To najprostsze. Tymczasem trzeba odr贸偶ni膰 zwyk艂膮 brawur臋 od kwestii losowych czy zaniedba艅 os贸b odpowiedzialnych za nasze drogi. Wypadek na motocyklu to nie zawsze brawura.

Raport Krajowej Rady Bezpiecze艅stwa Ruchu Drogowego聽tak偶e nie uwzgl臋dnia danych dotycz膮cych wypadk贸w z udzia艂em os贸b nie posiadaj膮cych prawa jazdy. Tymczasem policja szacuje, 偶e ponad 20% kierowc贸w jedno艣lad贸w w og贸le nie powinna ich prowadzi膰.

Czy posiadacze prawa jazdy B je偶d偶膮 te偶 motorowerami?

Nikt nie zastanowi艂 si臋 tak偶e nad faktem, 偶e r贸wnie du偶y wzrost zabitych stanowi膮 kieruj膮cy motorowerami (+18.5%). To tak偶e dow贸d na to, 偶e za pogorszenie si臋 statystyk nie odpowiadaj膮 wy艂膮cznie motocykli艣ci z prawem jazdy kategorii B. Ma艂o tego - w ostatnich 4 latach nie dosz艂o do liberalizacji przepis贸w dotycz膮cych popularnych pi臋膰dziesi膮tek. Wr臋cz przeciwnie - praktycznie uniemo偶liwiono m艂odzie偶y zdobywanie uprawnie艅 na motorowery poprzez wprowadzenie abstrakcyjnych wymog贸w - prawo jazdy AM. Uzyskanie tej kategorii wi膮偶e si臋 z za艂o偶eniem profilu kandydata na kierowc臋, badaniami lekarskimi, obyciem pe艂nego kursu w OSK oraz oczywi艣cie egzaminem w WORD. Kt贸ry nastolatek zdecyduje si臋 na t臋 skomplikowan膮 i drog膮 procedur臋 zdobycia dawnej karty motorowerowej?

Dow贸d na pora偶k臋 prawa jazdy AM.

Mimo likwidacji karty motorowerowej nie poprawia si臋 bezpiecze艅stwo kieruj膮cych pi臋膰dziesi膮tkami. To stanowi o tym, 偶e te przepisy s膮 wadliwe. Nios膮 za sob膮 wy艂膮cznie utrudnienia dla obywateli, spadki sprzeda偶y nowych jedno艣lad贸w oraz wzrost dochod贸w WORD贸w. Nie pe艂ni膮 偶adnej innej funkcji prewencyjnej, co potwierdzaj膮 statystyki.

Ma艂o tego - likwidacja karty motorowerowej sprawi艂a, 偶e spora cz臋艣膰 nastolatk贸w porusza si臋 bez jakichkolwiek uprawie艅 oraz przygotowania merytorycznego po naszych drogach. St膮d uwa偶am, 偶e wprowadzenie prawa jazdy AM daje dok艂adnie odwrotny skutek od zamierzonego.

Zasada rz膮dz膮cych: Kara膰 i nak艂ada膰 obowi膮zki.

Ju偶 przed dwoma laty NIK wskaza艂a, 偶e pomimo wielu sankcji, utrudnie艅 w zakresie zdobywania prawa jazdy bezpiecze艅stwo nie ulega poprawie. Na wszelkich zmianach legislacyjnych zyskuj膮 wy艂膮cznie WORDy(coraz trudniejsze egzaminy, likwidacja聽karty motorowerowej). Pomimo tego raportu oraz przera偶aj膮cych statystyk mentalno艣膰 rz膮dz膮cych si臋 nie zmienia. Nadal uwa偶a si臋, 偶e drog膮 do poprawy bezpiecze艅stwa s膮 sankcje oraz kolejne wymagania (wczoraj pisali艣my o pomy艣le na coroczne egzaminy dla wszystkich). Milczy si臋 jednocze艣nie o ilo艣ci os贸b na naszych drogach, kt贸re w og贸le nie posiadaj膮 praw jazdy. Do tego nie edukuje si臋 m艂odzie偶y i nie weryfikuje stanu technicznego pojazd贸w. Jedynym elementem wp艂ywaj膮cym na popraw臋 bezpiecze艅stwa w Polsce jest wzrost聽jako艣ci infrastruktury i budowa nowych dr贸g.

Raport: Stan bezpiecze艅stwa ruchu drogowego oraz dzia艂ania realizowane w tym zakresie w 2016 r.

Pe艂en zapis posiedzenia:

 

Jaka jest Twoja reakcja?
7%
2%
4%
15 Komentarze
1 2
  • Julek
    1 lipca 2017 at 10:34

    No to trzeba mie膰 g…no w 艂bie 偶eby co艣 dawa膰 a potem zabiera膰,mo偶e co roku te偶 piszemy matury o bronimy prac臋 dyplomowe?bo g艂upiej nar贸d?

  • mariusz
    2 lipca 2017 at 16:06

    Nie rozumiem jezdze 2 lata i nawet sie nie otarlem.Czemu wszyscy maja odpowiadac za jakies ofiary losu

  • Piotr
    7 grudnia 2017 at 23:26

    S艂usznie, trzeba tego zabroni膰.

  • Maciek
    2 maja 2018 at 14:18

    jazd motocyklem to zupe艂nie inna sprawa ni偶 jazda samochodem. nawet na ma艂ym skuterku mo偶na si臋 zabi膰. Uwa偶am 偶e kursy powinny by膰 dla ka偶dego motocyklisty nie wa偶ne czy je藕dzi skuterkiem czy 艣cigaczem. Ja zrobi艂em kurs na A i na B za jednym razem egzamin zdany za pierwszym razem zar贸wno na A jak i na B. I jestem przekonany 偶e w du偶ej mierze to zas艂uga dobrych instruktor贸w: Roberta Piegzy (A) i Piotra G贸ry(B) . Super go艣cie i rzetelni instruktorzy.

Podziel si臋 opini膮

lub