Motoryzacyjna legenda powróciła i namieszała na rynku jednośladów. Również w klasie pięćdziesiątek do której należy testowany dziś przez Skuterowo.com Junak 901 Sport.
To stylistycznie coś pomiędzy klasycznym motorowerem, a sportowym ścigaczem. Ma przekonać do siebie tych, którzy nie chcą się wygłupiać na pseudo-szlifierkach. Widać sportowe akcenty, ale nie są one przesadzone. W ogóle wygląd tej maszyny jest dosyć specyficzny. Nam szczerze mówiąc na pierwszy rzut oka Junak się nie spodobał. Potem nasze przekonanie do niego nieco wzrosło. A jak prezentują się detale?
Zegary nie odstraszają. Deska rozdzielcza składa się tylko z kontrolek, wyświetlacza zapiętego biegu, prędkościomierza i wskaźnika poziomu paliwa. Manetki nie porywają swoim designem, są precyzyjne w obsłudze. Podobnie klamka sprzęgła i przedniego hamulca. Dalej widzimy owiewki. Myśleliśmy, że będą gorzej poskładane i kiepskiej jakości. Jednak potem okazało się, że nic tu nie lata i nie wibruje. W przód mamy oczywiście zabudowane zostały reflektory. Ich kształt może jest kontrowersyjny, ale może się podobać. Ważne, że światła zdają egzamin i zapewniają bezpieczeństwo.
Jak zajrzymy nieco pod spód to widać małe niedociągnięcia. Gołe kable i kostki… to nie wygląda fajnie… Plus za wloty powietrza, nie pełnią żadnej roli, ale dopełniają design. Dalej już bez polotu. Duży bak, średnio wygodna kanapa i nudy tylny klosz. Daje mocne i dobrze widoczne światło, ale nic więcej.
Junak 901 nie lubi bezczynności, dlatego lecimy. A nie, jednak nie lecimy, coś jest nie halo ze skrzynią. Ups… Wszystkie biegi idą do dołu. Kto to wymyślił? Koszmar, trzeba zapomnieć o dotychczasowych przyzwyczajeniach. To chyba największa wada tego motoroweru. Ok, może dla początkujących to dobre rozwiązanie, ale potem, na przykład robiąc prawo jazdy na motocykl będą mieli problem z odruchami. A może to tylko dla nas jest problem, a Wam to zupełnie obojętne? Koniec o skrzyni. Dodamy tylko, że biegi jak już nauczymy się je wrzucać to wchodzą pewnie, a sprzęgło chodzi bardzo dobre i jest proste do wyczucia.
Silnik też nie jest najgorszy. Po odblokowaniu nasz Junak zaczął pokazywać na prostej 80 km/h. Przy tej prędkości trochę mniej pewnie się prowadzi, ale da się jeździć. Fajne okazują się rozmiary “Junkersa” 901 sport. Wąski i lekki motorower super zachowuje się w korkach. Łatwo się manewruje w miejskiej ciasnocie. Duże koła są zbawieniem na dziurawych drogach i przy podjeździe na krawężnik.
Zawieszenie: komfortowe i odporne – jadąc w dwójkę jest przewidywalne. Gorzej z lusterkami. One od wibracji potrafią się same poprzestawiać. Podkładka sprężysta załatwia sprawę. Takie znajdziecie w każdym serwisie.
Śmigając Junakiem po Warszawie doceniliśmy hamulce. Z przodu ostra tarcza, na tyle bęben, który pozwala na zawołanie blokować tylnego kapcia. A propos opon. Są trochę za wąskie, trzeba uważać na śliskiej nawierzchni. Powodem zastosowania takiego są opory toczenia. Im więcej gumy, tym motorower staje się bardziej mułowaty – pamiętajcie. Dzięki temu też obniża się spalanie.
Na dzień dobry do “Junkersa” wlaliśmy paliwa za 30 zł. Starczyło to na 200 km latania po mieście. Dobry wynik. Świetne rezultaty osiągamy też w kontaktach międzyludzkich. Ludzie podchodzą, pytają czy to jest ten sam Junak co sprzed lat, upewniają się czy to na pewno motorower, ba, chcą się ściągać. Są nieco rozczarowani dowiadując się, że to pięćdziesiątka na której można śmigać na dowód, albo kartę motorowerową.
Spodobał się Wam dzisiejszy bohater testu Skuterowo.com? Czy Waszym zdaniem Junak 901 Sport to ciekawy sprzęt? My uważamy, że tak. To bezproblemowa, “bezkompleksowa” pięćdziesiątka o ciekawym wyglądzie, która może dawać sporo radochy z codziennego użytkowania i pomaga nawiązywać nowe znajomości… Czego Wam życzymy.
Zobacz z bliska motorower Junak 901 Sport.
[nggallery id=84]
To sie wlasnie nazywa chinski zlom!!
Odradzam zakupu tego motoroweru rowniez przez te biegi:)
Nawet ciekawy motorower. Skrzynia to kwestia przyzwyczajenia, Ale te niby palenie gumy i to na centralnej Troche smieszy,
Jak go odblokowaliście ? Są tam jakieś blokady ?
Czyli skrzynia jest pół mechaniczna ???
Skrzynia jest manualna, ma normalne sprzęgło i hamulec tylny w dźwigni nożnej. Tylko wybierak w skrzyni jest od półautomatu, stąd taka a nie inna zmiana biegów.
z tego co widzę to większość użytkowników ma manie wyższości.powiem wam jedno silnik to rewelacja ja swoim zrobiłem 8500tys są małe nie dociągnięcia ja akurat mam benzera shaft ale silnik ten sam i nie zapominajcie ze silnik wywodzi się z hondy cup legenda, z tego co wiem zrobili takich ponad 60 mil.ja mam drugiego chińczyka i też wszyscy tak gadali jak kupowałem pierwszego był to zipp vapor zrobiłem nim 37 tys km i śmiga dalej dałem go mojemu chrześniakowi.pokonuje dziennie ponad 60 km i to jest to do czego go stworzyli.spalanie to po moich małych modyfikacjach 1,7 litra tak to prawda i mało tego powiem więcej w dwie osoby bo jeżdżę z żoną.nie zastanawiajcie się na pewno jest wart swojej ceny no i jest nowy a to bardzo ważne i jeszcze ma gwarancje.obejrzyjcie mojego pozdrawiam.
Posiadam wersję zwykłą bez owiewek i co do skrzyni nie mam problemów wszystko działa i ładnie wchodzi. Co prawda jest to troszkę “dziwne” rozwiązanie, ale jak na motorower dla początkującego jest bardzo dobre.
Pioner21 to osoba która pisze, że coś wie a nie wie nic drażnią mnie osoby które piszą, że junak to Chiński złom. Jest to polski projekt, a paradoks polega na tym że części junaka produkowane są w Polsce i wysyłane do Chin (tam jest tania siła robocza) po złożeniu motocyklu odsyłany on jest z powrotem i z tond właśnie napis “Made in China” na sprzęcie. Wiec niech użytkownik pionier najpierw się zorientuje w temacie, a potem niech pisze komentarze. Pozdro fajna prezentacja.
Widziałem dzisiaj ten sprzęt i wygląda jeszcze lepiej na żywo (na co najmnej 250cm2), ehhh gdybym tylko miał przy sobie 4600zł to nie zawahał bym się ani chwili i wracał szczęśliwy jak dziecko na tym cudeńku.
Heh, no więc tak…
Moim zdaniem Junak 901 Sport jest na prawdę wspaniałą zabawką,
sama go posiadam i nie mam nic do zarzucenia ;)
Skrzynię biegów ma tak jak w większości innych motocykli czyli 1 w dół, a reszta do góry, przynajmniej tak jest w moim. Motocykl jest przystosowany do przerobienia na 80ccm(producent opisuję taką zmianę i jest ona dopuszczalna na gwarancji motocykla), jego masa za bardzo nie pasuję na małą moc silnika, spokojnie Junak może stać się również 125 :)
Jest warty zakupu :D !
No nieco odkopałaś temat :-D, ale pomijając to. Nie wiem co wszyscy tak najeżdżają na skrzynie biegów w których wszystkie biegi \”idą\” do dołu. Ja taką posiadam w swoim sprzęcie i nie zamieniłbym jej na żadną inną. Wygoda użytkowania, naturalny ruch stopy, kompletny brak wysiłku przy zmianie biegów oraz logiczna zasada działania to jej największe atuty – jedyna wada to taka że nie da się wrzucić luzu przy wyższych prędkościach, ale sprzęgło załatwia sprawę. To że kiedyś ktoś miał zaćmienie umysłu i ubzdurał sobie że najlepszym standardem będzie zmiana biegów w górę wcale mnie nie przekonuje. Najpierw wrzucam jedynkę, potem muszę wsadzić stopę pod dżwignię i ciągnąć za każdym razem w górę – potwornie niewygodne. U siebie mam dżwignię dwustronną – naciskam palcami – bieg w górę, naciskam piętą – bieg w dół. Proste i logiczne, a odruchy mam gdzieś. Każdy ogarnięty człowiek przestawi się w jeden dzień – a co to jest dzień w kontekście kilku lat na jednym sprzęcie?