Aktualnie czytasz:
Zaczynaj膮c sezon skontroluj stan techniczny swojego skutera lub motocykla
7

Ju偶 niemal wszyscy mi艂o艣nicy dw贸ch k贸艂ek wyjechali na ulic臋. Je艣li jeszcze nie wyci膮gn膮艂e艣 swojego skutera czy motocykla z zimowego snu sprawd藕 w jaki spos贸b przywr贸ci膰 go do 艣wietno艣ci po miesi膮cach stagnacji...

Warto zacz膮膰 od dok艂adnego umycia naszego jedno艣ladu. Naj艂atwiejszym sposobem jest skorzystanie z myjki wysokoci艣nieniowej, lecz wtedy nie ma gwarancji, 偶e z myjni uda si臋 wyjecha膰 o w艂asnych si艂ach, poniewa偶 istnieje ryzyko zamoczenia uk艂adu zap艂onowego. Dla lubi膮cych bezpieczniejsze rozwi膮zania polecamy szerok膮 gam臋 艣rodk贸w czysto艣ci. Na przyk艂ad Castrol Greentec Bike Cleaner, kt贸ry rozpuszcza osady z brudu, olej贸w i smar贸w pozostawiaj膮c powierzchni臋 bez smug i zabrudze艅. Czysty motocykl to nie tylko 艂adny wygl膮d, ale przede wszystkim bezpiecze艅stwo.

Sprawdzenie poziomu oleju i jego uzupe艂nienie to podstawa

Sprawdzenie poziomu oleju i jego uzupe艂nienie to podstawa

Kolejny punkt to kontrola stanu technicznego. Zacznijmy od oleju w silniku. A w艂a艣ciwie nie tylko w silniku, bo jest on przecie偶 tak偶e w skrzyni bieg贸w i mokrym sprz臋gle (motorowery, motocykle). Zawsze powinni艣my stosowa膰 oleje przeznaczone specjalnie do motocykli. Stosowanie olej贸w samochodowych wp艂ywa bardzo niekorzystnie na trwa艂o艣膰 sprz臋g艂a i powoduje jego 艣lizganie, a w konsekwencji konieczno艣膰 wymiany. Warto stosowa膰 produkty z g贸rnej p贸艂ki, bo motocykle nie maj膮 艂atwego 偶ycia. Chc膮c stworzy膰 olej najwy偶szej klasy Castrol opracowa艂 technologi臋 TriZone Technology鈩. Dzi臋ki temu jeden olej znakomicie sprawdza si臋 w smarowaniu silnika, skrzyni bieg贸w i sprz臋g艂a. Najlepszym wyborem jest formulacja syntetyczna, kt贸ra lepiej zabezpiecza wszystkie mechanizmy przed zu偶yciem i pozwala na uzyskanie lepszych osi膮g贸w Wi臋kszo艣膰 nowoczesnych motocykli sportowych i sportowo-turystycznych wymaga olej贸w o takiej jako艣ci.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Powinni艣my sprawdzi膰 te偶 poziom oleju. Jest to bardzo proste 鈥 powinien by膰 mi臋dzy minimum, a maksimum na bagnecie lub w okienku. Najlepszy pu艂ap to okolice 戮 stanu lub tu偶 przed maksimum. Je艣li je藕dzimy 鈥瀗a gumie鈥 to musimy utrzymywa膰 poziom na maksimum 偶eby obieg oleju w magistrali by艂 zawsze pod sta艂ym ci艣nieniem bez mo偶liwo艣cizasysania powietrza.

Kolejnym punktem do sprawdzenia s膮 hamulce. Odpowiednia grubo艣膰 klock贸w i stan tarcz hamulcowych to podstawa. Hamowanie z du偶ych pr臋dko艣ci, oraz sportowa jazda z cz臋stymi spowolnieniami wyzwalaj膮 ogromne ilo艣ci ciep艂a na tarczach hamulcowych, zaciskach i p艂ynie hamulcowym.聽 Aby nasze hamulce zawsze dzia艂a艂y tak, jak sobie tego 偶yczymy, pami臋tajmy o dw贸ch rzeczach.
Po pierwsze wymieniajmy p艂yn w uk艂adzie hamulcowym - najrzadziej, co dwa lata, a najlepiej co rok. Po drugie, je艣li je藕dzimy agresywnie, zastosujmy p艂yn o podwy偶szonych parametrach.聽 Do standardowych zastosowa艅 wystarczy Castrol Motorcycle Brake Fluid z temperatur膮 wrzenia na poziomie 275潞C. Je艣li je藕dzimy sportowo zabezpieczmy si臋 dodatkowo stosuj膮c Castrol React SRF Racing z temperatur膮 wrzenia na poziomie 320潞C.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Silniki motocyklowe i maxi skuterowe s膮 mocno obci膮偶one termicznie, przez co cz臋sto nazywa si臋 je 鈥瀙iecami鈥. Sprawnie dzia艂aj膮cy uk艂ad ch艂odzenia jest tu niezwykle wa偶ny i dlatego p艂yn powinno si臋 wymienia膰 co 2 lata. Zabezpieczy to uk艂ad przez zanieczyszczeniami, wyst臋powaniem korozji, a 艣wie偶y p艂yn b臋dzie znakomicie oddawa艂 ciep艂o. Je艣li 艣rodek ch艂odniczy jest w dobrej kondycji, pozostaje nam cz臋sta kontrola jego poziomu w zbiorniczku wyr贸wnawczym. Niewielkie ubytki mo偶emy uzupe艂nia膰 wod膮 destylowan膮. W przypadku wi臋kszych ubytk贸w powinny艣my uzupe艂nia膰 takim samym p艂ynem, jak zastosowany w uk艂adzie. Je艣li nie wiemy, jakiego obecnie u偶ywamy, mo偶na go po prostu wymieni膰.

Nie zapominajmy o przegl膮dzie 艂a艅cucha (motorowery, motocykle). Sprawdzamy jego napi臋cie, czysto艣膰 oraz nasmarowanie. Napi臋cie powinno by膰 zgodne z zaleceniami producenta. Zbyt mocne lub zbyt s艂abe zaowocuje bardzo szybkim zu偶yciem zar贸wno samego 艂a艅cucha, jak i wsp贸艂pracuj膮cych z nim z臋batek. Je艣li nasz 艂a艅cuch jest zabrudzony, powinni艣my przed nasmarowaniem dok艂adnie go umy膰. Musimy zastosowa膰 艣rodek odt艂uszczaj膮cy i czyszcz膮cy (np. Castrol Chain Cleaner). Po oczyszczeniu聽 i osuszeniu musimy 艂a艅cuch nasmarowa膰 (do smarowania 艂a艅cucha mo偶na zastosowa膰 艣rodek Castrol Chain Lube, a do motocykli sportowych Chain Lube Racin). Jest to bardzo wa偶na czynno艣膰
i nale偶y wykonywa膰 j膮 cz臋sto. Pozwoli nam to przed艂u偶y膰 偶ywotno艣膰 ca艂ego uk艂adu przeniesienia nap臋du.

Kolejny krok to przegl膮d ogumienia i o艣wietlenia. Pami臋tajmy, 偶e utrzymujemy si臋 na drodze dzi臋ki dw贸m niewielkim punktom styku pomi臋dzy opon膮 a asfaltem. Ponadto, aby dobrze widzie膰 drog臋 i by膰 widocznym dla innych powinni艣my cz臋sto przeprowadza膰 kontrol臋 o艣wietlenia.

Ostatnim punktem jest stan naszego przedniego zawieszenia. Powinni艣my przypomnie膰 sobie, kiedy ostatnio wymieniali艣my olej w amortyzatorach. Wymian臋 powinno si臋 prowadzi膰, co dwa lata lub 20 000 km. u偶ywaj膮c specjalnego oleju do amortyzator贸w. Castrol ma w ofercie zar贸wno oleje mineralne, jak i syntetyczne w r贸偶nych lepko艣ciach dzi臋ki czemu 艂atwo dobierzemy olej do naszych preferencji i wymaga艅 producenta. Je艣li cz臋sto pionujemy motocykl u偶ywajmy tylko syntetycznych 艣rodk贸w smarnych. Maj膮 one specjalne dodatki wypieraj膮ce powietrze z oleju, s膮 stabilniejsze, a tarcie spoczynkowe amortyzator贸w jest maksymalnie ograniczone.

Okresowe przegl膮dy naszego motocykla zabezpiecz膮 nas przed nieoczekiwanymi awariami i pozwol膮 pracowa膰 wszystkim mechanizmom nawet pod najwi臋kszym obci膮偶eniem.

殴r贸d艂o: Micha艂 Izdebski, Dzia艂 Techniczny Castrol, Fot.: Skuterowo.com/Castrol Polska
Jaka jest Twoja reakcja?
100%
0%
0%
  • Zdj臋cie profilowe przemco
    23 maja 2012 at 00:42

    Ooo, a ten 艣rodek do felg aluminiowych te偶 be偶ie ok? Straszny marazm mam na swoich. Prawie rok ich nie my艂em :DDDD

  • Zdj臋cie profilowe Yamahamen
    23 maja 2012 at 00:44

    dzieki za art, ja w艂a艣nie usprawniam swoj膮 maszynk臋, bo jeszcze nie zacz膮lem sezonu. Wiem dupa ze mnie:D jako艣 nie mia艂em czasu na przegl膮d home made

  • Zdj臋cie profilowe Marta
    23 maja 2012 at 00:51

    Przystojniak, ale kompletnie nie kumam o czym ten tekst ehehehehh

  • Zdj臋cie profilowe dychul
    23 maja 2012 at 09:16

    U偶ywam dedykowanych olej贸w do silnik贸w wprawdzie nie Castrol’a i r贸偶nica jest ogromna. W zim臋 nie ma efektu kostki mas艂a. Kiedy sprz臋g艂o mia艂em na wyko艅czeniu po wymianie oleju na dedykowany motocyklowy sprz臋g艂o przesta艂o si臋 艣lizga膰. Nie widz臋 zamiennik贸w r贸wnie偶 smar贸w do 艂a艅cuch贸w. Zwyk艂e smary szybko znikaj膮 l膮duj膮c na tylnym kole i wydechu. Zwyk艂e smary absorbuj膮 du偶o bardziej kurz i inne zanieczyszczenia. Wymiana p艂ynu hamulcowego co rok w ma艂ych skuterach i 艣redniej wielko艣ci motocyklach to przesada. Og贸lnie przyznaje, 偶e r贸偶nica pomi臋dzy dedykowanymi, a samochodowymi materia艂ami eksploatacyjnymi jest odczuwalna. Zabrak艂o w artykule w akapicie o ci艣nieniu w ogumieniu aby u偶ywa膰 powietrza Castrol’a b6 5nne jest nieodpowiednie.

  • Zdj臋cie profilowe HugoBoss
    23 maja 2012 at 11:10

    Przecie偶 to artyku艂 reklamowy.

  • Zdj臋cie profilowe Kisiu1981
    23 maja 2012 at 23:06

    RZYGA膯 MI SI臉 CHCE JAK CZYTAM KOLEJNY RAZ O TYM CASTROLU!!! Ludzie, nie ma ju偶 偶adnych innych godnych polecenia marek? Oczywi艣cie wszystko Castrola jest cudowne, najlepsze, rewelacyjne itd., a wszystko inne jest be! I tak chyba na wi臋kszo艣ci portali motocyklowych. Klapki na oczy i jazda do przodu!!!

  • Zdj臋cie profilowe Kisiu1981
    15 sierpnia 2012 at 19:02

    Musz臋 si臋 przeprosi膰 z Castrolem. U偶ywa艂em go i musz臋 mu przyzna膰 doskona艂膮 jako艣膰. Chocia偶 tej akurat nigdy nie kwestionowa艂em…

    I jeszcze jedno => w produktach innych marek denerwuje mnie to, 偶e raz s膮 dost臋pne, a innym razem nie i nie wiadomo kiedy b臋d膮. A Castrol jest ZAWSZE. Mo偶e nie jest tani ale jest bardzo dobry i zawsze i wsz臋dzie mo偶na go kupi膰.