Wybór pierwszego motocykla może być stresujący. Zatrzęsienie typów, marek, modeli i w końcu setki przeróżnych opinii. Przygotowaliśmy zestaw prostych pytań, które pomogą w zakupie pierwszego motocykla. Wystarczy szczerze odpowiedzieć.
Pytania zadaj sobie sam i szczerze na nie odpowiedz. Nie warto oszukiwać samego siebie i wchodzić w “życzeniowe myślenie” (“Gdybym tylko miał 100 000 zł i prawo jazdy…”). Ma być konkretnie i realnie.
Pierwszy motocykl: Jakie posiadasz uprawnienia?
Numer jeden, czyli jakie uprawnienia posiadasz. Od tego będzie zależało jakiej kategorii motocykla będziesz szukać. Pytanie pomocnicze: “czy jestem w stanie zdać egzamin na dodatkową kategorię?”
Co na pierwsze moto? Jak posiadasz doświadczenie?
W kilometrach przejechanych na sezon, nie w latach posiadania prawa jazdy. 10-letnie doświadczenie w posiadaniu prawa jazdy bez jeżdżenia na motocyklu jest przecież mało istotne. „Pierwszy motocykl” nie zawsze oznacza pierwszy w życiu, może to być też „pierwszy po długiej przerwie”. Często na drogach widać krewkich 60-latków, którzy przesiadają się na duże cruisery po 30 latach przerwy. Motocykle często dla nich za ciężkie, z którymi sobie nie radzą.
Jak będziesz używać motocykla?
90% w mieście, 10% na trasie? 50/50? A może większość w lekkim terenie? To chyba najważniejsze z pytań. Inny motocykl będzie lepiej spełniał funkcje weekendowego turystyka, inny lepiej spisze się jako sprzęt na dojazdy do pracy.
Jaki masz budżet?
Warto pamiętać, że przy zakupie motocykla używanego budżet = cena zakupu motocykla + cena rejestracji + cena serwisu + ewentualne koszty związane z zakupem odzieży ochronnej. Zainwestowanie wszystkich pieniędzy w motocykl i patrzenie na niego w garażu, bo nie starczyło na kask i serwis, nie ma większego sensu. Dodałbym tylko, że dla osób początkujących i wracających do jeżdżenia dobrym rozwiązaniem byłoby ujęcie w budżecie szkolenia motocyklowego.
Nowy czy używany?
To pytanie zostawiamy na koniec! Jeśli już wiemy dokładnie czego potrzebujemy i ile mamy na to pieniędzy. Nowy motocykl to oczywiście spokój ducha wynikający z gwarancji i brak konieczności częstego grzebania przy sprzęcie. Wystarczy wsiadać i jechać.
Zakup pierwszego motocykla. Moje odpowiedzi
To teraz szybki przykład moich, zupełnie szczerych odpowiedzi:
- Kategorię A
- 10-15 000 km / rok od 10 lat
- Dalsze wyjazdy, lekki teren
- Do 20 000 zł
- Używany
Dopiero z takimi informacjami można spokojnie szukać idealnego motocykla. W moim przypadku nie ogranicza mnie pojemność, a budżet i typ. Szukam lekko terenowego motocykla (typu adventure) z rynku wtórnego, najlepiej w okolicach 15-17k zł. Ciężkie zadanie, nie da się ukryć, ale po szybkim wertowaniu serwisów ogłoszeniowych łatwo było mi znaleźć kilka typów. Choćby Yamahę XT660Z Tenere, KTM 950 Adventure czy Suzuki V-Strom 650.
A jakie są Twoje odpowiedzi na 5 naszych pytań?
Kat B / A1 / 125cc
3k do 6k km / rok w zależności od dojazdów do pracy
W sumie zrobiłem już ponad 12k kilometrów
Asfalt 85% / szuter 15%, praktycznie wyłącznie poza miastem, z małymi wyjątkami
Śmigam od 5 lat
Do 8k – 10k złotych maksymalnie
Używany
Liczę, że zanim mój skuter będzie nieopłacalny do serwisowania, na rynku pojawią się jakieś przecenione nieco ale wciąż sprawne 125tki. Między innymi będę zainteresowany Symem NH X /T 125, który dopiero wchodzi na rynek. Wygląda naprawdę ciekawie i będę śledził jego historię z uwagą.
Robię kurs na kat. A
To co na kursie
Zdecydowanie szosa
Do 7k, ale pełny strój już mam
Używany.
Oczywiście jestem niska i jeszcze bez tych wszystkich umiejętności (uczę się dopiero jeździć)