Junak
Aktualnie czytasz:
Jak wybrać pierwszy motocykl? 5 pytań i 5 odpowiedzi
1

Wybór pierwszego motocykla może być stresujący. Zatrzęsienie typów, marek, modeli i w końcu setki przeróżnych opinii. Przygotowaliśmy zestaw prostych pytań, które pomogą w zakupie pierwszego motocykla. Wystarczy szczerze odpowiedzieć. 

Pytania zadaj sobie sam i szczerze na nie odpowiedz. Nie warto oszukiwać samego siebie i wchodzić w „życzeniowe myślenie” („Gdybym tylko miał 100 000 zł i prawo jazdy…”). Ma być konkretnie i realnie. 

Jakie posiadasz uprawnienia?

Numer jeden, czyli jakie uprawnienia posiadasz. Od tego będzie zależało jakiej kategorii motocykla będziesz szukać. Pytanie pomocnicze: „czy jestem w stanie zdać egzamin na dodatkową kategorię?”

 
Czytaj
REKLAMA

Kup motocykl Triumph i zyskaj do 25%

Wyprzedaż Triumph w ramach akcji Używany Gwarantowany. Skontaktuj się z autoryzowanym dealerem i kup sprawdzony motocykl z niewielkim przebiegiem bez ryzyka. Skorzystaj także ze specjalnych rabatów w ramach wyprzedaży nowych motocykli z rocznika 2019.

125-ką może jeździć każdy kierowca, który ma prawo jazdy kategorii B od minimum 3 lat.

Jak posiadasz doświadczenie?

W kilometrach przejechanych na sezon, nie w latach posiadania prawa jazdy. 10-letnie doświadczenie w posiadaniu prawa jazdy bez jeżdżenia na motocyklu jest przecież mało istotne. „Pierwszy motocykl” nie zawsze oznacza pierwszy w życiu, może to być też „pierwszy po długiej przerwie”. Często na drogach widać krewkich 60-latków, którzy przesiadają się na duże cruisery po 30 latach przerwy. Motocykle często dla nich za ciężkie, z którymi sobie nie radzą. 

 
Czytaj
REKLAMA

Torba motocyklowa Junak. Kup teraz

Jesteś fanem marki Junak i szukasz uniwersalnej torby, którą możesz zabierać ze sobą wszędzie gdzie tylko zechcesz.

Jak będziesz używać motocykla?

90% w mieście, 10% na trasie? 50/50? A może większość w lekkim terenie? To chyba najważniejsze z pytań. Inny motocykl będzie lepiej spełniał funkcje weekendowego turystyka, inny lepiej spisze się jako sprzęt na dojazdy do pracy.

W mieście może okazać się, że najlepszym rozwiązaniem będzie skuter!

Jaki masz budżet?

Warto pamiętać, że przy zakupie motocykla używanego budżet = cena zakupu motocykla + cena rejestracji + cena serwisu + ewentualne koszty związane z zakupem odzieży ochronnej. Zainwestowanie wszystkich pieniędzy w motocykl i patrzenie na niego w garażu, bo nie starczyło na kask i serwis, nie ma większego sensu. Dodałbym tylko, że dla osób początkujących i wracających do jeżdżenia dobrym rozwiązaniem byłoby ujęcie w budżecie szkolenia motocyklowego.

Nowy czy używany?

To pytanie zostawiamy na koniec! Jeśli już wiemy dokładnie czego potrzebujemy i ile mamy na to pieniędzy. Nowy motocykl to oczywiście spokój ducha wynikający z gwarancji i brak konieczności częstego grzebania przy sprzęcie. Wystarczy wsiadać i jechać.

Nowy motocykl to przede wszystkim spokój ducha i możliwość wygodnego finansowania.

Zakup pierwszego motocykla. Moje odpowiedzi

To teraz szybki przykład moich, zupełnie szczerych odpowiedzi:

  • Kategorię A
  • 10-15 000 km / rok od 10 lat
  • Dalsze wyjazdy, lekki teren
  • Do 20 000 zł
  • Używany

Dopiero z takimi informacjami można spokojnie szukać idealnego motocykla. W moim przypadku nie ogranicza mnie pojemność, a budżet i typ. Szukam lekko terenowego motocykla (typu adventure) z rynku wtórnego, najlepiej w okolicach 15-17k zł. Ciężkie zadanie, nie da się ukryć, ale po szybkim wertowaniu serwisów ogłoszeniowych łatwo było mi znaleźć kilka typów. Choćby Yamahę XT660Z Tenere, KTM 950 Adventure czy Suzuki V-Strom 650.

A jakie są Twoje odpowiedzi na 5 naszych pytań?

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
5%
Interesujące
64%
heh...
18%
Że co?
5%
Grrrr!
5%
Smutne
5%
  • Feliks
    23 lipca 2019 at 12:27

    Kat B / A1 / 125cc
    3k do 6k km / rok w zależności od dojazdów do pracy
    W sumie zrobiłem już ponad 12k kilometrów
    Asfalt 85% / szuter 15%, praktycznie wyłącznie poza miastem, z małymi wyjątkami
    Śmigam od 5 lat
    Do 8k – 10k złotych maksymalnie
    Używany

    Liczę, że zanim mój skuter będzie nieopłacalny do serwisowania, na rynku pojawią się jakieś przecenione nieco ale wciąż sprawne 125tki. Między innymi będę zainteresowany Symem NH X /T 125, który dopiero wchodzi na rynek. Wygląda naprawdę ciekawie i będę śledził jego historię z uwagą.