125 ccm
Aktualnie czytasz:
Ile spalaj膮 motocykle 125, skutery i motorowery? (Na Junaku NK 125) #23 Szybcy i Wolni Vlog

Dzi艣 na Junaku NK 125 odpowiadamy na Wasze pytania dotycz膮ce spalania motorower贸w, skuter贸w i motocykli 125. Wiecie, 偶e to trudne zadanie? Jednak mo偶na wyznaczy膰 艣rednie warto艣ci, uwzgl臋dniaj膮c warunki eksploatacji.

To o czym nale偶y pami臋ta膰, to, 偶e spalanie motocykla nie wzrasta liniowo wraz z pojemno艣ci膮. To oznacza, 偶e na dobr膮 spraw臋 motorower 4T przy 50 km/h mo偶e spala膰 tyle samo co 125 ccm poruszaj膮ce si臋 z analogiczn膮 pr臋dko艣ci膮. Zatem zmieniaj膮c ma艂e 50 ccm na wi臋kszy motocykl nie musisz si臋 martwi膰 o wi臋ksze wydatki. Podobnie sytuacja wygl膮da w przypadku silnik贸w o pojemno艣ci 1200, kt贸re przy zachowaniu rozs膮dku konsumuj膮 oko艂o 6 L/100 km. To tylko dwa litry wi臋cej, ni偶 motorower z nap臋dem dwusuwowym.

Najwi臋kszy wp艂yw na spalanie ma rzecz jasna to w jaki spos贸b je藕dzimy, m贸wi膮c wprost nasza manetka jest bezpo艣rednio po艂膮czona z portfelem. Im p艂ynniejsza jazda, tym wi臋ksze oszcz臋dno艣ci.

Drugi czynnik to stopie艅 wysilenia jednostki nap臋dowej niezb臋dny do utrzymania zadanej pr臋dko艣ci. Obrazowo wyt艂umaczy膰 to mo偶na poprzez obserwacj臋 obrotomierza. 50 ccm 4T by porusza膰 si臋 z pr臋dko艣ci膮 50 km/h potrzebuje oko艂o 6 000 obrot贸w, 125 ccm 4500 RPM.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Cze艣膰, tutaj Leszek. Witam w Jedno艣lad.pl, witam w Szybcy i Wolni. Pora jecha膰 do pracy. Dzisiaj moja podr贸偶 b臋dzie up艂ywa艂a pod znakiem Junaka NK 125. Tak mega w skr贸cie: nieca艂e 10 KM, mona-absorber z ty艂u, klasyczne lagi na przodzie, du偶o led贸w zar贸wno z przodu jak i z ty艂u, elektroniczna deska rozdzielcza, fajnie wygl膮daj膮cy wydech, w miar臋 szerokie ko艂a. Nie wiem jak to si臋 jeszcze prowadzi, bo razem ze mn膮 macie mo偶liwo艣膰 艣ledzi膰 moje pierwsze kilometry. Pierwsze setki metr贸w przyjemnie przebiegaj膮 na Junaku NK 125. Nawet dosy膰 agresywnie brzmi o czym nie wiedzia艂em. Dzisiaj jednak nie o brzmieniu. Dzisiaj o spalaniu 125'tek i 50'tek. Bardzo cz臋sto nas pytacie, zastanawiaj膮c si臋 nad wyborem pierwszego jedno艣ladu, czy pod wzgl臋dem matematycznym to si臋 kalkuluje i czy si臋 b臋dzie zgadza艂o. Nie ma co ukrywa膰, 偶e wszystkie motocykle w por贸wnaniu z samochodami pal膮 naprawd臋 du偶o mniej. Oczywi艣cie jest wiele zmiennych od kt贸rych zale偶y ostateczny wynik spalania: oczywi艣cie to, w jaki spos贸b podr贸偶ujecie i co to jest za motocykl. Je偶eli m贸wimy o 125'tce to musicie zdawa膰 sobie z tego spraw臋, 偶e wtryskowe konstrukcje, nie ga藕nikowe, b臋d膮 spala艂y nawet 20 % mniej paliwa tylko i wy艂膮cznie ze wzgl臋du na rozwi膮zanie jakim doprowadzane jest paliwo do silnika. Inna kwestia to to w jaki spos贸b go eksploatujecie. Ja je偶d偶臋, nie chce tego nazwa膰 eco-drivingiem, ale je偶d偶臋 do艣膰 oszcz臋dnie po mie艣cie, szybko zmieniam biegi na wy偶sze, nie upalam gumy i nie musz臋 z ka偶dych 艣wiate艂 rusza膰 jako pierwszy i moje wyniki spalania na 125'tkach r贸偶nych producent贸w, bo je藕dzi艂em dziesi膮tkami i moje spalanie zawsze waha艂o si臋 pomi臋dzy 2, a 3 litrami na setk臋, czyli jest to wynik o po艂ow臋 ni偶szy ni偶 w klasycznym samochodzie z silnikiem diesla o pojemno艣ci 2.0, wi臋c pod tym wzgl臋dem oszcz臋dzamy 50 % warto艣ci paliwa podczas tego samego dystansu, przeje偶d偶aj膮c t臋 sam膮 drog臋 codziennie do pracy, czy na dzia艂k臋 chocia偶by. Z tego wzgl臋du, matematycznego, ekonomicznego 鈥 to na pewno si臋 op艂aca.

Kto艣 mo偶e zada膰 pytanie, ono do艣膰 cz臋sto si臋 pojawia, czy zakup motoroweru 50'tki nie przyniesie jeszcze wi臋kszych oszcz臋dno艣ci w stosunku do 125'tki. No i w艂a艣nie tutaj nie ma progresji tego spalania. Spalanie nie wzrasta wprost proporcjonalnie wraz z pojemno艣ci膮 naszego motocykla. To oczywi艣cie wynik r贸偶nych czynnik贸w, z kt贸rymi mamy do czynienia. Mi臋dzy innymi, a w艂a艣ciwie g艂贸wnym elementem odpowiedzialnym za ni偶sze spalanie, nieproporcjonalne spalanie wi臋kszych pojemno艣ci to jest to, jak bardzo one musz膮 by膰 wysilone przez was do tego, aby jecha膰 z konkretn膮 pr臋dko艣ci膮. Przypomn臋 wam, 偶e motorower czterosuwowy, 偶eby jecha膰 z pr臋dko艣ci膮 ju偶 nieprzepisow膮, 60 km/h, musi si臋 kr臋ci膰 w okolicach 6-7 tysi臋cy obrot贸w na minut臋 podczas, kiedy t臋 sam膮 pr臋dko艣膰 125'tka osi膮ga nie przekraczaj膮c 5 tysi臋cy. M贸wi臋 oczywi艣cie u艣redniaj膮c, bo te wyniki mega zale偶膮 od tego, z jak膮 konstrukcj膮 mamy do czynienia, jakie s膮 prze艂o偶enia. Ale wracaj膮c nieco do temat贸w mniejszych pojemno艣ci, czterosuwowe 50'tki spalaj膮 bardzo podobnie. Ja przez d艂ugi czas jak mia艂em swoj膮 prywatn膮 50'tk臋 czterosuwow膮 to spala艂em w okolicach 2-2.2 litra na setk臋. Czasami udawa艂o si臋 schodzi膰 poni偶ej 2. Oczywi艣cie by艂 to motorower, kt贸ry tak偶e by艂 wyposa偶ony w ga藕nik, tak wi臋c pozory cz臋sto myl膮. Z kolei, powiem jeszcze na dok艂adk臋, 偶e przyk艂adowo ja, je偶d偶膮c Supertener膮 z silnikiem 1300, ponad 100 KM, mia艂em spalanie w okolicach 6 litr贸w, a silnik jest kilkana艣cie razy wi臋kszy, je偶eli chodzi o pojemno艣膰, ale w艂a艣nie on te偶 nie musia艂 by膰 tak wysilany do tego, 偶eby rozwija膰 pr臋dko艣ci 90, czy 50 km/h podczas jazdy w mie艣cie, wi臋c tak w艂a艣nie prezentuj膮 si臋 te dane i zdaj臋 sobie z tego spraw臋, 偶e mo偶ecie mie膰 poczucie, 偶e to jest nielogiczne, 偶e du偶o wi臋ksza pojemno艣膰 spala nieproporcjonalne wi臋ksze ilo艣ci paliwa ni偶 odpowiedniki nieco mniejsze i nieco s艂absze. Podsumowuj膮c 鈥 najwi臋cej do powiedzenia ma wasza prawa r臋ka, a w艂a艣ciwie manetka i to w jaki spos贸b si臋 z ni膮 obchodzicie, bo naprawd臋 bez problemu 125'tk膮 da si臋 zej艣膰 poni偶ej 2 litr贸w, tak samo jak 50'tk膮, jednak偶e b臋dzie to wymaga艂o pewnych wyrzecze艅. Na pewno jazda b臋dzie mniej ekscytuj膮ca.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Z kolei, moja dzisiejsza podr贸偶 do pracy na Junaku NK 125 dostarcza mi troszeczk臋 wra偶e艅. Wkr贸tce b臋d臋 si臋 bardziej szczeg贸艂owo nimi z wami dzieli膰, a tymczasem serdeczna lewa w g贸r臋 do was wszystkich, pi臋knej, s艂onecznej pogody tak jak dzi艣 i wielu fajnych emocji. Nie zapominajcie o subskrypcji kana艂u Jedno艣lad.pl na YouTube i do zagl膮dania na nasz portal. Papa!

Jaka jest Twoja reakcja?
33%
0%
33%
1 Komentarze
  • Go艅czy
    25 maja 2016 at 10:14

    Tuningowany Barton Firefox (sportowy wydech, nowy cylinder 70ccm, wymieniony ga藕nik) potrafi艂 mi 艂ykn膮膰 nawet 5 litr贸w, za to szed艂 jak burza, zamyka艂 licznik (jakie艣 95 km/h licznikowe). Po nim kupi艂em Bartona Classic 125ccm i na stacj臋 benzynow膮 zagl膮dam od 艣wi臋ta. Przy codziennej je藕dzie pali jakie艣 2,5 litra, wi臋c tankuj臋 tylko dwa razy w miesi膮cu i robi臋 te 1000 km na dw贸ch bakach. Nawet jak si臋 go mocniej przyci艣nie i poszaleje, to do艣膰 trudno wyj艣膰 ponad 3 litry. 3,5 litra to taki max. M贸j samoch贸d pali 13 litr贸w, wi臋c oszcz臋dno艣膰 jest spora. Jak jad臋 sam, to bior臋 motocykl. Po co wozi膰 powietrze i przep艂aca膰? 馃檪

Podziel si臋 opini膮

lub