- Na tegorocznych targach EICMA Honda zaprezentowała swoją wizję przyszłości motoryzacji.
- Innowacyjne podejście do konstrukcji silników, wprowadzenie modeli elektrycznych i odświeżenie dobrze znanych maszyn: przedstawiamy przegląd najważniejszych nowości Hondy, które można było zobaczyć na tegorocznej wystawie w Mediolanie.
Na tegorocznych targach EICMA Honda zaprezentowała swoją wizję przyszłości motoryzacji, prezentując imponującą linię modelową na rok 2025 oraz przełomowe koncepcje, które wyznaczają kierunki rozwoju marki zarówno w segmencie motocykli spalinowych, jak i elektrycznych.
Innowacyjne podejście do konstrukcji silników, wprowadzenie modeli elektrycznych i odświeżenie dobrze znanych maszyn: poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych nowości Hondy, które można było zobaczyć na tegorocznej wystawie w Mediolanie.
Nowa koncepcja silnika V3 z elektryczną sprężarką
Jednym z najbardziej interesujących aspektów targów na stoisku Hondy była prezentacja nowej koncepcji silnika V3 75°, chłodzonego cieczą i wyposażonego w innowacyjną elektryczną sprężarkę. To pierwszy na świecie silnik motocyklowy, który korzysta z elektrycznego doładowania, pozwalającego kontrolować sprężanie powietrza dolotowego niezależnie od obrotów silnika. Dzięki temu silnik ma zapewniać wysoki moment obrotowy już przy niskich i średnich obrotach, co ma przekładać się na lepsze osiągi i przyjemność z jazdy, szczególnie w motocyklach o większej pojemności.
Sama konstrukcja i centralizacja masy sprawiają, że ten nowy silnik ma być idealny do dynamicznej jazdy. Honda nie wymaga w nim intercoolera, co pozwala na jeszcze bardziej kompaktowe rozwiązanie.
Choć jest to koncepcja, Honda jasno podkreśla, że ten projekt ma realny potencjał do zastosowania w masowej produkcji.
Warto dodać, że to nie pierwszy raz, gdy Honda eksperymentuje z silnikiem V3 – podobne rozwiązanie pojawiło się w latach 80. w modelu NS400R. Teraz jednak, w zupełnie nowej formie i z nowymi technologiami, Honda może na nowo odkryć inny wymiar tego silnika.
Elektryczne koncepcje Fun Concept i Urban Concept – nowa era miejskiej mobilności
Na targach EICMA Honda po raz pierwszy zaprezentowała dwa elektryczne motocykle koncepcyjne: Fun Concept oraz Urban Concept. To kolejny krok Hondy w stronę elektryfikacji, która wpisuje się w ambitne cele firmy dotyczące neutralności węglowej: to jeden z kroków do realizacji swojego planu wprowadzenia 30 modeli elektrycznych motocykli na światowe rynki do 2030 roku.
Fun Concept – pierwsza elektryczna maszyna sportowa
Fun Concept to propozycja dla miłośników sportowej jazdy.
To bezowiewkowy motocykl elektryczny, który wyposażony jest w akumulator kompatybilny z szybką ładowarką CCS2 (stosowaną w samochodach), pozwala na osiągnięcie zasięgu przekraczającego 100 km – co czyni go odpowiednim nie tylko do miejskich dojazdów, ale również krótkich wypadów za miasto. Fun Concept oferuje cichą i pozbawioną wibracji jazdę, co ma zapewniać unikalne doświadczenia, których nie da się uzyskać w tradycyjnym motocyklu spalinowym.
Urban Concept – mobilność miejska w nowoczesnym wydaniu
Urban Concept to elektryczny motocykl stworzony z myślą o miejskiej mobilności. Jego konstrukcja ma podkreślać funkcjonalność i łatwość użytkowania, a nowoczesne rozwiązania, takie jak intuicyjny interfejs człowiek-maszyna (HMI) ma sprawiać, że pojazd wpisuje się w nowoczesne potrzeby użytkowników. Honda rozwija technologię, która ma w przyszłości uczynić mobilność bardziej dostępną i wygodną, wprowadzając elektryczne jednoślady na szeroką skalę.
Rozwój oferty na 2025 rok – odświeżenie klasyków i nowe technologie
Honda zapowiedziała także nowości w swojej gamie modelowej na 2025 rok. Znane modele, takie jak NC750X, CB750 Hornet i XL750 Transalp, przeszły liczne modernizacje, które mają jeszcze bardziej usprawnić jazdę i dostosować je do współczesnych potrzeb.
NC750X – wygoda i technologia w jednym
NC750X w wersji na 2025 rok otrzymał nie tylko nowe elementy stylistyczne, ale również udoskonalone hamulce (dzięki podwójnym przednim tarczom hamulcowym) i wyższy komfort jazdy dzięki przeprojektowanemu siedzeniu. Opcjonalna przekładnia dwusprzęgłowa DCT ma zapewniać jeszcze płynniejszą jazdę niż dotychczas, zwłaszcza przy niskich prędkościach.
Nowy jest 5-calowy wyświetlacz TFT z możliwością łączności przez Honda RoadSync, co ma ułatwiać obsługę i zapewniać więcej informacji podczas jazdy.
Dodatkowo Honda zastosowała w tym modelu tworzywo Durabio™, które jest bardziej ekologiczne i wytrzymałe.
CB750 Hornet i XL750 Transalp – sportowy styl czy off-road?
CB750 Hornet i XL750 Transalp zyskują w nowym roku modelowym nie tylko nowe kolory, ale także ulepszenia techniczne.
Hornet wyróżnia się nowym przodem z LED-owym reflektorem o wysokiej jasności, ciasno owiniętą owiewką oraz ulepszonym ekranem TFT, natomiast Transalp otrzymał nowe ustawienia zawieszenia, które jeszcze bardziej poprawiają jego właściwości terenowe. XL750 Transalp pojawi się z atrakcyjnym nowym przodem, inspirowanym modelem Africa Twin i z nowym dwuprojektorowym reflektorem LED.
Honda GB350S – nowość w stylu retro
Honda wprowadza do europejskiej oferty model GB350S – jednocylindrowy motocykl chłodzony powietrzem w stylu retro, który jest dedykowany dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2. Ten model łączy klasyczny wygląd z nowoczesnymi funkcjami, takimi jak system kontroli momentu obrotowego HSTC, sprzęgło antyhoppingowe i oświetlenie LED.
CRF300 L i CRF300 Rally – czas na przygodę
Popularne modele CRF300L i CRF300 Rally otrzymały ulepszenie w zawieszeniu. Poprawę komfortu kierowcy uzyskano dzięki bardziej wydajnemu zarządzaniu ciepłem, dodano także gniazdo USB i uatrakcyjniono grafikę.
CL500 – miejski scrambler na A2
Dostępny dla kierowców z prawem jazdy kategorii A2, „miejski scrambler” Hondy zyskał aktualizację w zakresie komfortu, ergonomii i wyglądu na rok modelowy 2025. Nowy ekran LCD ma zapewniać lepszą czytelność we wszystkich warunkach jazdy, a zmienione siedzenie i podnóżki zwiększać komfort kierowcy. CL 500 zyskał także nowe opcje malowania (brązowe i żółte).
Elektryczny CUV e: – przyszłość miejskiego transportu
Honda zapowiedziała również, że model CUV e:, który dołączy do elektrycznego skutera EM1 e:, trafi na europejski rynek. CUV e: (Clean Urban Vehicle: czysty pojazd miejski) to propozycja dla osób poszukujących bezemisyjnego pojazdu miejskiego o osiągach zbliżonych do klasycznego skutera 125 cm³. Dzięki wymiennym akumulatorom Honda Mobile Power Pack e: użytkownicy będą mogli korzystać z dłuższego zasięgu (70 km na jednym akumulatorze) oraz wygody ładowania w domowym zaciszu. Do tego drugi w historii marki elektryczny jednoślad oferuje bogate wyposażenie seryjne: do wyboru 5-calowy lub w pełni połączony z telefonem (za pośrednictwem aplikacji Honda RoadSync Duo) 7-calowy wyświetlacz TFT, pełne oświetlenie LED, gniazdo USB-C, trzy tryby jazdy i asystent cofania.
PCX125 i SH350i – udoskonalone bestsellery
Honda nie zapomina także o segmencie skuterów, który cieszy się dużą popularnością w Europie. PCX125, został ulepszony o nowy tylny hamulec tarczowy oraz nową wersję DX z 5-calowym ekranem TFT. SH350i, produkowany we Włoszech, otrzymał nowe opcje kolorystyczne i praktyczne ulepszenia, takie jak większy schowek przedni z lampką.
ADV350: z fabryki Atessa
ADV350 otrzymał nowy pięciocalowy ekran TFT z łącznością ze smartfonem poprzez aplikację Honda RoadSyn. Ekran obsługiwany jest nowym czterokierunkowym przełącznikiem. Nowościami są także: oświetlenie schowka, automatyczne kierunkowskazy oraz tylne amortyzatory z regulacją napięcia wstępnego i wydzielonym zbiorniczkiem oleju.
Podsumowanie
Honda na targach EICMA 2024 pokazała, że z determinacją dąży do elektryfikacji i unowocześnienia swojej oferty. Udowadnia, że jest gotowa na wyzwania przyszłości, oferując rozwiązania zarówno dla miłośników motocykli spalinowych, jak i tych, którzy chcą przesiąść się na elektryczne jednoślady.