- Bez prawa jazdy i do tego z liną na stałe zamontowaną do przedniego zawieszenia motocykla - duet z Piaseczna zatrzymany przez policjantów
- Nietypowy zestaw poruszał się po drogach podwarszawskiej Lesznowoli
- Tak nie wolno holować motocykla - poznaj jedyny słuszny sposób!
Sam temat holowania motocykla jest wyjątkowo ciekawy, a na naszym portalu popełniłem tekst, w którym znajdziecie wszystkie szczegóły, porady i przepisy, dzięki któremu cały proces wykonacie nie tylko bezpieczenie, ale przede wszystkim zgodnie z prawem. Duet z Piaseczna pokazał jak nie powinno się tego robić.
Przepisy wprost nie zabraniają holowania uszkodzonego motocykla, ale jednocześnie wskazują kilka wytycznych, które należy spełnić zarówno w przypadku, gdy holującym będzie jednoślad oraz samochód osobowy. Należy się do nich stosować, aby holowanie przede wszystkim było bezpieczne dla obu kierujących i pozostałych uczestników ruchu drogowego, ale również po to, aby motocyklista nadal miał kontrolę nad pojazdem. Dwóch mężczyzn w wieku 18 oraz 21 lat zostało zatrzymanych w podwarszawskiej Lesznowoli przez policjantów, którzy dostrzegli niezgodny z prawem sposób holowania.
Nietypowy zestaw, składający się z Nissana Micry połączonego z motocyklem, przemierzał drogi niezgodnie z prawem. Mężczyźni zgodnie z obowiązującymi przepisami linę przymocowali do haka holowniczego w samochodzie osobowym, ale z drugim pojazdem było już gorzej, gdyż na stałe jej koniec przewiązali wokół przednich lag, co uniemożliwiało kierującemu jednośladem zarówno kierowanie, jak i możliwość błyskawicznego rozpięcia połączenia.
Najważniejsze informacje:
- Dwóch młodych mężczyzn holowało motocykl samochodem osobowym. Sposób montażu liny do lag motocykla jest co najmniej zaskakujący.
- Duet z Piaseczna został zatrzymany przez policjantów – kierujący samochodem osobowym został ukarany mandatem karnym w wysokości 150 złotych. Znacznie gorsze problemy będzie miał 18-latek na motocyklu, który nie posiadał odpowiednich uprawnień do kierowania, które wymagane są również w przypadku holowania.
- W tym artykule poznasz poprawny sposób holowania uszkodzonego motocykla.
Każdy motocyklista powinien znać poprawny sposób holowania:
To jeden z najgorszych sposobów, przez który kierujący motocyklem pozbawiony jest możliwości jakiejkolwiek kontroli, a każda zmiana prędkości lub kierunku bezpośrednio ma swoje odzwierciedlenie na kierownicy. Dodatkowo supeł sprawia, że motocyklista nie może w przypadku pojawienia się niebezpiecznej sytuacji uwolnić od holującego pojazdu, narażając się tym samym na możliwość upadku lub najechania na jego tył. W wyniku przeprowadzonej przez funkcjonariuszy kontroli okazało się, że przede największe problemy będzie miał kierujący jednośladem 18-letni mężczyzna, który w czerwcu bieżącego roku stracił prawo jazdy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierujący w pojeździe holowanym również musi posiadać odpowiednie uprawnienia. 21-latek kierujący Nissanem Micrą został ukarany mandatem karnym w wysokości 150 złotych.
Jak poprawnie holować motocykl?
Zapomnijcie na dobre o jakichkolwiek sposobach sprzed lat i niepoważnych pomysłach montażu liny holowniczej bezpośrednio do kierownicy czy przedniego zawieszenia. W pewnym stopniu zabrania nam tego przepis, zgodnie z którym lina musi zostać błyskawicznie rozczepiona w razie potrzeby, co ma zapobiec skutkom ewentualnej wywrotki, najechania na tył motocykla czy wyjazdu na przeciwległy pas ruchu. Najlepszym możliwym sposobem w przypadku holowania przy użyciu dwóch motocykli jest wykorzystanie podnóżków – linę mocujemy do prawego podnóżka jednośladu holującego i do przeciwnego, czyli lewego, w motocyklu uszkodzonym i owijamy ją kilkukrotnie wokół podnóżka. Brzmi dosyć dziwnie, jednakże ze względu na to, że będzie ona znajdować się po przeciwnych stronach dwóch pojazdów manewrowanie będzie prostsze i bezpieczniejsze, a podczas skręcania utrzymany zostanie kąt, który uniemożliwi wkręcenie się linii holowniczej w układ napędowy lub koło. Następnie poruszaj się po prawej stronie holu, a ciągnący po lewej, aby lina na zakrętach nie dotykała koła. Zasada prosta, ale jednocześnie fundamentalna, aby zapewnić bezpieczeństwo obu kierowcom, bo do szybkiego pozbycia się liny wystarczy jedynie podnieść stopę.
Ustawodawca również zezwala na holowanie zepsutego motocykla przy użyciu samochodu i w tym przypadku główne zasady dotyczące ograniczeń prędkości lub samego oznakowania są dokładnie takie same. Jest jednak jeden wymóg, który jest niezbędny, aby holowanie było bezpieczne i zarazem zgodne z prawem. Pojazd holowany musi być wyposażony w hak holowniczy, do którego zamontowanie zostana lina. Sama procedura montażu jej do motocykl jest identyczna jak w przypadku holowania przez dwa jednoślady – linę mocujemy do podnóżka, owijamy ją kilkukrotnie, a następnie końcówkę przygniatamy butem, aby zgodnie z obowiązującymi przepisami mieć możliwość jej szybkiego pozbycia się.