Enduro czy cross – co wybrać? Różnice, wady i zalety

W skrócie
  • Z tego artykułu dowiesz się, jakie są różnice między motocyklami crossowymi i enduro.
  • Poznasz najwazniejsze cechy obu kategorii jednośladów przeznaczonych do jazdy w terenie.
  • Do każdej z kategorii znajdziesz po trzy przykładowe modele, którymi warto się zainteresować.

Motocykle do jazdy w terenie na przestrzeni lat podzieliły się na wiele kategorii, ale trzon stanowią crossowe i enduro. Na pierwszy rzut oka wyglądają one podobnie, ale jeżeli przyjrzysz się im bliżej i porównasz wrażenia z jazdy, to okazuje się, że to dwa zupełnie inne światy. Jakie są różnice, wady i zalety?

Duże szprychowe koła, duży skok zawieszenia, jednocylindrowe silniki i możliwość brodzenia nawet w najtrudniejszym terenie – właśnie tak wielu kojarzy motocykle crossowe i enduro. Jednak skoro obie kategorie zostały rozdzielone, to znaczy, że muszą być jakieś różnice w konstrukcji i przeznaczeniu. Jakie? Zaraz się o nich dowiesz.

Motocykle crossowe

Motocykl crossowy to maszyna zaprojektowana z myślą o jeździe po torze i intensywnym użytkowaniu w kontrolowanych warunkach. Nie ma homologacji drogowej, więc nie można się nią poruszać po drogach publicznych. Brak świateł, lusterek, tablicy rejestracyjnej, a często nawet rozrusznika ma na celu możliwie największą redukcję masy. Charakterystyka pracy silnika jest nieco bardziej agresywna, a zawieszenie zestrojone pod długie skoki i twarde lądowania. Motocykle crossowe są też bardziej wymagające w serwisowaniu, w końcu są sprzętem wyczynowym.

Przykłady motocykli crossowych

KTM 250 SX-F
To flagowy model w gamie motocykli crossowych KTM. Seria SX-F ma mocny 4-suwowy silnik, lekką ramę ze stali chromowo-molibdenowej, wzmocnioną ramę pomocniczą z aluminium i zaawansowane zawieszenie WP. Zaawansowana elektronika obejmuje moduł łączności do zmiany ustawień silnika, quickshifter oraz system kontroli startu. Motocykl jest gotowy do ścigania zaraz po wyjeździe z salonu!

Kawasaki KX250
Choć na padokach najczęściej spotyka się motocykle pomarańczowych, to inni producenci również mają coś do powiedzenia. Na przykład Kawasaki KX250 to zaawansowana technologicznie maszyna do wygrywania, a przynajmniej tak reklamuje ten motocykl producent. Ma hydrauliczne sprzęgło, tryb kontroli startu, moduł łączności do ustawiania map silnika, lekką i mocną ramę z aluminium oraz kontrolę trakcji. Sporym udogodnieniem jest obecność elektrycznego rozrusznika.

Yamaha YZ250F
Kolejna propozycja z Japonii to Yamaha YZ250F. W wersji na rok modelowy 2025 motocykl zyskał całkowicie nowe podwozie i ulepszony silnik. Rama została zaprojektowana tak, by zapewnić możliwie najlepsze prowadzenie w zakrętach. W pakiecie elektroniki nie zabrakło programowalnego modułu sterującego silnikiem, kontroli trakcji i systemu kontroli startu. Producent oferuje też aplikację Power Tuner, która zawiera wskazówki do szybkiej i dokładnej regulacji zawieszenia.

Motocykle enduro

Enduro to określenie zaczerpnięte od endurance, a to oznacza wytrzymałość. Właśnie takie mają być motocykle enduro, a do tego są w miarę uniwersalne. Ich środowiskiem naturalnym są lasy, szutry, błoto, kamienie i różnego rodzaju przeszkody. Rzadziej są to skoki. W większości przypadków motocykle enduro mają homologację drogową. Silniki są zestrojone łagodniej niż w crossach, a ergonomia – bardziej przyjazna dla użytkownika. W ślad za dodatkowym wyposażeniem idzie oczywiście zwiększenie masy, co musisz brać pod uwagę. Choć motocykle enduro uchodzą za wygodniejsze w użytkowaniu, to wcale nie oznacza, że nie są wymagające.

Przykłady motocykli enduro

KTM 350 EXC-F
To jeden z najbardziej wszechstronnych motocykli enduro w KTM, łączący dwie najważniejsze rzeczy – moc i zwinność. Silnik o pojemności 349,7 cm3 jest zestrojony tak, by oferować płynną moc w pełnym zakresie obrotów. Do tego dochodzą lekka i sztywna rama oraz zawieszenie WP z regulacją bez konieczności użycia narzędzi, dzięki czemu twój plecak będzie lżejszy! Ciekawostką jest zastosowanie modułu sterującego jazdą terenową, który zastępuje tradycyjne przekaźniki i bezpieczniki. Opcjonalnie możesz wyposażyć motocykl w quickshifter i moduł kontroli trakcji.

Husqvarna TE 300
Motocykl Husqvarna TE 300 został stworzony z myślą o hard enduro. Jest zaprojektowany z naciskiem na osiągi, a silnik zestrojono tak, by płynnie oddawać moc nawet na trudnych technicznie podjazdach. Warto wspomnieć, że jest to motor dwusuwowy. Dla zwiększenia wygody użytkowania ma osobny zbiornik oleju z elektroniczną pompą.Rama jest lekka, sztywna i mocna. Zawieszenie WP XACT oferuje zaawansowane opcje regulacji. Pakiet elektroniki zawiera m.in. zmienne mapy silnika. Motocykl jest też dostępny w wersji PRO, która jest przeznaczona dla bardziej zaawansowanych użytkowników.

Honda CRF300L
Propozycja od Hondy jest reklamowana jako nieco mniej ekstremalna. Lekka rama i zwężany aluminiowy wahacz mają zapewnić dobre właściwości jezdne nie tylko w terenie, ale również na szosie. Sprzęgło antyhoppingowe z funkcją asysty niweluje efekt podskakiwania tylnego koła. Rozwinięciem tego modelu jest Honda CRF300 Rally ze zwiększonym zbiornikiem paliwa, szybą, wydajnym reflektorem LED i poprawioną ergonomią. Motocykl można doposażyć w kufry, ładowarkę USB-C i podgrzewane manetki.

Podsumowanie

Jeżeli lubisz poskakać i brodzić w grząskim piachu lub błocie, to najlepszym wyborem będzie motocykl crossowy. Jeśli jednak wolisz uskuteczniać przygodę na własnych warunkach, a nie na zamkniętym torze i marzysz o kilkudniowych wyprawach w trudny teren, to lepiej postawić na motocykl enduro. W przypadku gdy nie chcesz popadać w skrajności, możesz zdecydować się na zakup motocykla dual sport, ale to już temat na inny artykuł.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button