
- Prosty sposób, który realnie wpłynął na zmniejszenie liczby wypadków z udziałem motocyklistów
- W Austrii od kilku lat testowane są nowe oznaczenia na drogach
- Dodatkowe elipsy wyznaczają motocyklistom optymalną linię przejazdu
W ostatnich latach Austria podjęła się innowacyjnych kroków w celu zwiększenia bezpieczeństwa motocyklistów na drogach, wprowadzając eliptyczne oznaczenia na zakrętach górskich tras, które umieszczone zostały na 19 odcinkach dróg w Tyrolu. Mają na celu poprawć utrzymanie poprawnej linii przejazdu i tym samym zmniejszyć liczbę wypadków. Wyniki przeprowadzonego eksperymentu są zaskakujące.
Systematycznie rosnąca liczba motocyklistów na drogach Europy sprawia, że eksperci do spraw bezpieczeństwa muszą skupić się również na zmianach infrastruktury, a także wprowadzeniu nowatorskich technik, które będą w stanie realnie poprawić bezpieczeństwa tej grupy. Policyjny statystyki jednoznacznie pokazują, że do największej liczby wypadków dochodzi poprzez jazdę z nadmierną prędkością lub nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu przez inny pojazd. Do znacznie mniejszej części z nich dochodzi podczas jazdy na zakręcie, gdzie jest całe mnóstwo czynników, które mogą doprowadzić do wypadku – z fiksacją wzroku, piachem na asfalcie czy nieprawidłową nitką przejazdu spotkał się z pewnością każdy z was.
Austriacy od kilku lat testowali nowe rozwiązanie w postaci elips, które znajdowały się na asfalcie na krętych odcinkach dróg. Wyznaczały one tym samym optymalną trasę przejazdu i w sposób bardzo dokładny pokazywały kierującemu motocyklem w jakim miejscu powinien przejechać zakręt, aby zrobić to bezpiecznie. Dzięki ich wprowadzeniu liczba wypadków z udziałem motocyklistów spadła o 80%, co stanowi rewolucję w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego.
Najważniejsze informacje:
- Elipsy pojawiły się na 19 alpejskich zakrętach – to wspólna inicjatywa austriackiej Rady ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, władz Tyrolu i miejscowych służb utrzymania dróg.
- Mają one za zadanie wskazać kierującym jednośladami prawidłową linię przejazdu i odsunąć ich od jazdy zbyt blisko osi jezdni.
- Na testowanych odcinkach liczba wypadków z udziałem motocyklistów spadła o 80%.
Przeczytaj koniecznie:
Wypadki motocyklowe są częstym i poważnym problemem, zwłaszcza na zakrętach, gdzie błędy w ocenie prędkości i toru jazdy mogą prowadzić do tragicznych skutków. Motocykliści często mają trudności z odpowiednim przejazdem przez zakręty, co może skutkować wypadnięciem z drogi lub zderzeniem z innymi pojazdami. W Austrii, gdzie górskie drogi charakteryzują się licznymi zakrętami, problem ten jest szczególnie widoczny, za sprawą przyjeżdżających motocyklistów z całej Europy, którzy chcą przemierzyć kultowe, bardzo kręte górskie drogi. W odpowiedzi na ten problem austriacka Rada ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KFV) we współpracy z władzami Tyrolu, wprowadziła specjalne eliptyczne oznaczenia na jezdni. Elipsy te, wykonane z folii 3M Stamark 380 o wysokim współczynniku tarcia, zostały zaprojektowane, aby wizualnie kierować motocyklistów na właściwy tor jazdy z dala od osi jezdni. Dzięki temu motocykliści lepiej pokonują zakręty, co znacznie zmniejsza ryzyko wypadków.
Od momentu wprowadzenia elips w 2019 roku na oznakowanych odcinkach zanotowano dramatyczny spadek liczby wypadków. Badania wykazały, że liczba wypadków z udziałem motocyklistów spadła o 80%, co potwierdza skuteczność tego rozwiązania. Co ważne, elipsy okazały się efektywne nawet w okresie zmniejszonego ruchu, spowodowanego pandemią.
Austriacki zespół badawczy KFV ma kilka ciekawych propozycji
Oznaczenia właściwej ścieżki przejazdu szczególnie świeżo upieczonym motocyklistom pomaga przejechać zakręt tak, aby nie doprowadzić do bardzo popularnego zjawiska, którym jest jazda bardzo blisko osi jezdni. Szczególnie w bardzo krętych i ślepych sekcjach może skutkować zderzeniem czołowe z innym pojazdem lub natychmiastowym odprostowaniem motocykla i upadkiem poza asfaltem. Elipsy mają zatem nie tylko dosadnie pokazywać linię przejazdu, ale jednocześnie skutecznie odciągać ich od jechania zbyt blisko linii środkowej. Testy pokazały, że to bardzo proste rozwiazanie ma na sens, ponieważ realnie wpływa na wybór ścieżki przejazdu przez użytkowników dwóch kółek. Dodatkowo badacze zaznaczają, że konieczne jest skupienie się na modernizacji i budowie nowej infrastruktury w taki sposób, aby była ona przyjazna motocyklistom. Konieczne jest zatem na potencjalnej linii upadku pozbycie się możliwe największej liczby przeszkód. Same bariery energochłonne powinny być wykonane z elastycznego plastiku, a jeżeli muszą być metalowe, to powinny być podwójne, aby kierujący motocyklem nie mógł pod nią wpaść.
Proste, ale niezbędne zmiany, które powinny pojawić się w całej Europie
Sukces austriackiego projektu otworzył drzwi do wprowadzenia podobnych rozwiązań w innych regionach i krajach. Władze austriackie planują rozszerzenie programu na kolejne odcinki dróg, a także prowadzą rozmowy z innymi krajami europejskimi, które mogą być zainteresowane wdrożeniem eliptycznych oznaczeń. Wprowadzenie ich na wielu drogach Starego Kontynentu może mieć globalne znaczenie w kontekście poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, znacznie zmniejszając liczbę wypadków motocyklowych, ratując życie i zdrowie wielu osób. Austria swoim przykładem pokazuje, że nowoczesne technologie i przemyślane rozwiązania infrastrukturalne mogą przynieść realne korzyści dla wszystkich użytkowników dróg. Zmniejszenie liczby wypadków o 80% na testowanych 19 odcinkach może sprawić, że wprowadzenie eliptycznych oznaczeń na drogach może stać się nowym standardem w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego na całym świecie.