125 ccm
Aktualnie czytasz:
Czy będzie można jeździć odblokowanym skuterem na prawo jazdy kat. B?
27

Dość ciekawe pytanie: Czy jeśli na prawo jazdy kat. B będzie można śmigać automatem/skuterem do 125 ccm bez dodatkowych uprawnień to czy jazda odblokowanym, albo przerobionym na inną pojemność 50 ccm będzie można podróżować w pełni legalnie?

Naszą redakcyjną skrzynkę zalewa ogromna ilość pytań. Nasz listonosz redakcja@skuterowo.com przyniósł takie właśnie, dość interesujące pytanie na które Skuterowo.com dziś odpowiada.

Odpowiedź brzmi i tak i nie. Teoretycznie posiadacz prawa jazdy kat. B ze stażem co najmniej 3 lat może jeździć wszystkim co ma pojemność do 125 ccm, maksymalnie 11 KW i nie posiada dźwigni sprzęgła. Odblokowany skuter, albo wręcz z większym niż w papierach cylindrem spełnia te wytyczne.

 
Czytaj
REKLAMA

Przetestuj wymarzony motocykl na TRIUMPH MOTORCYCLES FESTIVAL 2019

Atrakcje Triumph Motorcycle Festival 2019:

  • 19 i 20.09.2019 – Motowycieczki (cena: 299 zł)
  • 21.09.2019 – Triumph Motorcycle Festival:
    • jazdy testowe Triumph
    • grill
    • 20% rabatu na odzież

Istnieje jednak ale. Dość spore ale. Problem pojawia się kiedy stan faktyczny różni się od tego, co wpisano w dowodzie rejestracyjnym. W takiej sytuacji formalnie w polu „typ pojazdu” nadal widnieje „motorower”. W czym problem? Z ubezpieczeniem! W razie wypadku/kolizji ubezpieczyciel może powołać biegłego, który sprawdzi pojazd pod kątem zgodności osiągów/pojemności. Wówczas może wydać dyspozycję regresu wypłaconego ubezpieczenia. W konsekwencji za całość szkód zapłacimy z własnej kieszeni?

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

Wniosek? Po wejściu w życie nowych przepisów lepiej sprzedaż odblokowany skuter i przesiąść się na prawdziwe 125 ccm. Dla świętego spokoju.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
17%
heh...
0%
Że co?
17%
Grrrr!
0%
Smutne
33%
27 Komentarze
1 2 3
  • Zdjęcie profilowe bethlehem
    26 maja 2014 at 13:00

    to teraz pytanie: osobiście jeżdżę zablokowaną 50-tką (celowo jeszcze go nie odblokowywałem), na prostej wyciąga 50 km/h, natomiast z górki nie raz udało mi sie jechać ponad 60 km/h. Zatem co będzie jeśli policjant mnie zatrzyma gdy będę jechał ponad 45 km/h? Z górki staje się pozaprawnym tworem a na prostej jest motorowerem ?

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    26 maja 2014 at 13:57

    Jak go zepchniesz z urwiska w dół to też przekroczy 50..:) ale to nie ma nic dorzeczy.
    Nawet kosiarka tyle poleci na luzie z górki. trudno mieć pretensje do grawitacji.

    Więc nic, bo każde techniczne badanie tego pojazdu wykaże że jest zgodny z przepisami i odpowiednio zablokowany.

  • Zdjęcie profilowe bethlehem
    26 maja 2014 at 14:27

    o właśnie, a jak jest z badaniami odblokowanego skutera? stacje diagnostyczne zwracają na to uwagę i nie podbijają, czy raczej przymykają na to oko?

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    26 maja 2014 at 17:25

    jak zwrócą to nie podbiją. jak nikt nie zauważy to podbiją.

  • Zdjęcie profilowe Evert
    26 maja 2014 at 18:57

    Wcześniej pisałem, że zmiana definicji motocykla nastąpiła w wyniku implementacji przepisów unijnych. Owszem, taki był zamysł ustawodawcy, ale w praktyce wyszło nieco inaczej, czego efektem są właśnie te pojazdy-widma z silnikiem 50 cm3, śmigające powyżej 45 km/h, o których tu dyskutujemy namiętnie. Otóż ktoś, kto przygotowywał propozycje przepisów, chyba niedokładnie zapoznał się z dyrektywą unijną nr 2002/24/WE. W niej stoi jak byk napisane:

    – \”motorcycles, i.e. two-wheel vehicles without a sidecar (category L3e) or with a sidecar (category L4e), fitted with an engine having a cylinder capacity of more than 50 cm3 if of the internal combustion type and/or having a maximum design speed of more than 45 km/h\”;
    – \”motor tricycles, i.e. vehicles with three symmetrically arranged wheels (category L5e) fitted with an engine having a cylinder capacity of more than 50 cm3 if of the internal combustion type and/or a maximum design speed of more than 45 km/h\”.

    http://www.autoemc.net/Standards/2002_24_EC.pdf

    Celowo podaję w języku angielskim zamiast polskim, ale to z innej przyczyny. W każdym razie jest napisane wyraźnie \”and/or\”, czyli przekracza 50 cm3 lub/i ma większą prędkość niż 45 km/h. To zmienia postać rzeczy, bo definicja motocykla jest właściwa zarówno, gdy spełnione zostają obie przesłanki, jak i tylko jedna z nich. Tylko gdzie się ta definicja podziała w naszej ustawie? Żeby jeszcze było mało, zerknijcie na oficjalne polskie tłumaczenie tej dyrektywy:

    – \”motocykle, to jest pojazdy dwukołowe bez bocznej przyczepy (kategoria L3e) lub z boczną przyczepą (kategoria L4e), wyposażone w silnik o pojemności skokowej większej niż 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym lub o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej NIE większej niż 45 km/h\”;
    – \”motocykle trzykołowe, to jest pojazdy posiadające trzy koła umieszczone symetrycznie (kategoria L5e), wyposażone w silnik o pojemności skokowej większej niż 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym lub o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej NIE większej niż 45 km/h\”.

    http://orka.sejm.gov.pl/Drektywy.nsf/all/32002L0024/$File/32002L0024.pdf

    Pytanie teraz, skąd się wzięło w tych zdaniach zaprzeczenie \”nie\” (celowo w cytacie z wielkiej litery), z którego wynika, że teraz motocykl podchodzi częściowo pod definicję motoroweru i zaprzecza samemu sobie? Nie jest to jednak przypadek odosobniony – jest mnóstwo błędów w tłumaczeniach przepisów unijnych, które rodzą potem masę problemów:

    http://wyborcza.pl/1,75248,2485538.html

    W każdym razie właściciel skutera 50 cm3, który po odblokowaniu chce go przerejestrować na motocykl, stanie przed nie lada wyzwaniem. Urzędnicy również, nawet jeśli maksymalnie będą chcieli ułatwić życie obywatelowi. Nowa definicja motocykla jest jasna i literalnie nie budzi wątpliwości, ale… Kodeks drogowy został zmieniony ustawą z 2011 r. o kierujących pojazdami, która w artykule 125 stanowi: \”Niniejsza ustawa wdraża postanowienia następujących dyrektyw Wspólnoty Europejskiej:Niniejsza ustawa wdraża postanowienia następujących dyrektyw Wspólnoty Europejskiej: (…) 11) dyrektywy 2002/24/WE z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z 09.05.2002).\”

    http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20110300151

    A niestety wdraża je w sposób sprzeczny i tworzy lukę prawną, która może być trudna do rozstrzygnięcia na poziomie urzędowym, bo panie z okienka mogą nie chcieć bawić się w takie dywagacje, zwłaszcza że dodatkową przeszkodą jest błędne tłumaczenie najważniejszego aktu prawnego WE w tej sprawie. Być może przed sądem administracyjnym, przedstawiając przepisy unijne oraz argumenty związane z metodami wykładni prawa (hierarchiczna – unijne przepisy są teoretycznie wyższe od krajowych, poza tym wprost powołuje się na nie ustawa; historyczna – wcześniejsze, historyczne brzmienie przepisu, które potwierdza wersję unijną) i na dodatek jeszcze opinię tłumacza przysięgłego dałoby się wygrać, ale droga do tego może być długa. W każdym razie motorower po odblokowaniu może wcale nie być takim pojazdem-widmo.

    Najprostsze wyjście z tej sytuacji to wnioskować o zmianę przepisów poprzez wykazanie ich sprzeczności z tekstem prawa wspólnotowego, a przy okazji też poprawić tłumaczenie. Może to kolejne zadanie dla Polskiego Związku Motorowego, który zafundował poprawkę z automatami 125?

  • Zdjęcie profilowe B4rtek
    17 lipca 2014 at 08:09

    Przeciez odblokowany skuter to inny pojazd niz wpisane w dokumenty i raz – dla policjanta podzas kontroli to nadal motorower, dwa dla ubezpieczyciela w przypadku szkody to bedzie na 99% ekspertyza i odmowa wyplaty OC

  • Zdjęcie profilowe wojtek_pl
    17 lipca 2014 at 09:37

    Formalnie to motorower nie jest motocyklem a nowelizacja umożliwia jazdę MOTOCYKLAMI do 125 cm3.
    Wg mnie i przepisów kodeksu odblokowany motorower jest … samochodem. I potrzeba na niego prawo jazdy kategorii B. Tylko jak to zarejestrować i ubezpieczyć …?