Międzygaz w motocyklu: Jak i po co go stosować?

Jeżdżenie motocyklem z wykorzystaniem techniki międzygazu wydaje się sztuką nie tyle tajemną, co zarezerwowaną dla najbardziej zaawansowanych motocyklistów oraz kierowców wyścigowych. Tymczasem międzygaz w motocyklu może nie tylko uratować skórę w trakcie zwykłej przejażdżki, ale i sprawić, że podróż będzie zwyczajnie bardziej komfortowa.

Zacznijmy jednak od zdefiniowania pojęcia międzygaz. W dużym skrócie chodzi, o to, że w trakcie zmiany przełożenia dochodzi do utraty prędkości obrotowej silnika względem zespołu napędowego (skrzynia biegów, koło), to z kolei sprawia, że po zapięciu biegu np. niższego dojdzie do szarpnięcia. Chwilowe dodanie gazu przed redukcją powoduje podniesienie prędkości obrotowej wału korbowego, przez co spadek obrotów wału w trakcie zmiany biegu nie będzie aż tak widoczny. To finalnie powoduje, że po zredukowaniu biegu nie odczujemy takiego szarpnięcia.

Międzygaz. Jak to wygląda w praktyce?

Dopracowanie techniki międzygazu sprawi, że będziesz w stanie zmieniać przełożenia bez użycia sprzęgła i bez dodatkowego obciążenia skrzyni biegów. Jak to możliwe? Sprzęgło nie jest cudownym remedium dla skrzyni biegów, a zwykłym elementem, który rozłącza przekazywanie momentu obrotowego z wału korbowego na wałki skrzyni biegów. Jeśli wyrównasz obroty obu podzespołów i zmiany biegów dokonasz w precyzyjny sposób, to nie dojdzie do zgrzytu lub obciążenia przekładni. Oczywiście ta sztuka wymaga ogromnej wprawy, ale jej dopracowanie może się opłacić – szczególnie jeśli dojdzie na wyjeździe do zerwania linki lub złamania dźwigni sprzęgła. Dla niedowiarków i malkontentów przytoczę jeszcze metodę zmieniania przełożenia w motocyklu wyposażonym w quickshifter. Dzięki temu ustrojstwu dochodzi do chwilowego rozłączenia zapłonu, przez co różnice obrotowe między podzespołami są bardzo niskie, tutaj głownie chodzi o bardzo krótki czas rozłączenia transmisji w konkretnym momencie – przy zmianie przełożenia w motocyklu wyposażonym w quickshifter nie musimy używać sprzęgła. Za równo do góry, jak i do dołu.

Zresztą do potwornego zgrzytu w skrzyni biegów może dojść nawet w trakcie zmiany biegów z wykorzystaniem sprzęgła. Wystarczy, że w zmianę biegów wykonasz na tyle wolno, że prędkość obrotowa silnika spadnie do prędkości tzw. wolnych obrotów. Lepiej tego nie próbować.

Yamaha Tracer 9 2020 - najciekawsze motocykle 2021

Dlatego w tym momencie należy poruszyć  metodę zmiany biegów z zastosowaniem tzw. międzygazu bez użycia sprzęgła. Tak, to możliwe! Chodzi o to, że w momencie zmiany biegów (do góry, czy do dołu) delikatnie naciskamy na dźwignię zmiany biegów i w tym momencie równie delikatnie otwieramy przepustnicę. To spowoduje, że bieg zostanie zmieniony bez zgrzytu czy obawy o uszkodzenie skrzyni biegów. Dzięki temu unikniemy spadku prędkości obrotowej silnika, a zmiana biegu będzie bardziej płynna i zajmie zdecydowanie mniej czasu – to jest istotne szczególnie w sporcie.

Międzygaz. Kiedy stosować?

Stosowanie międzygazu jest szczególnie istotne dla przeciętnego kierowcy w dwóch sytuacjach. Przede wszystkim w momencie jazdy po drodze o słabej przyczepności, lub w ciężkich warunkach atmosferycznych, w których opony są szczególnie narażone na utratę przyczepności.  Dzięki zastosowaniu międzygazu unikamy sytuacji, w których na koło wywierana jest siła, która może zerwać przyczepność. To ważne również w turystyce, kiedy po prostu chcemy dojechać do celu naszej podróży, a pogoda robi wszystko, aby nam to uniemożliwić. Zresztą nawet jeśli pogoda dopisuje, dzięki stosowaniu międzygazu zwiększysz komfort podróży, co zdecydowanie doceni Twój pasażer.

Zontes 125 U 2020

Druga szczególnie istotna sytuacja, w której stosowanie międzygazu jest ważne, to dynamiczne wytracanie prędkości podczas jazdy sportowej. W sytuacji, w której ostro hamujesz silnikiem, poprzez zrzucenie np. dwóch biegów w dół może dojść do zablokowania tylnego koła w skutek wejścia silnika w bardzo wysoki rejestr obrotowy. Wcześniejsze dodanie gazu spowoduje, że przejście o dwa biegi niżej stanie się bardziej płynne, a o kolo zachowa swoją trakcje.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Międzygaz, a praca skrzyni biegów

Stosowanie techniki zmiany biegów z tzw. międzygazem może się opłacić nie tylko z punktu widzenia przyczepności i komfortu jazdy, ale również i żywotności całego zespołu napędowego (skrzynia biegów, łańcuch, koła zębate, czy opona). Wpływ na to ma właśnie niwelowanie różnic w  prędkościach obrotowych, przez co minimalizujemy naprężenia na wcześniej wymienionych elementach. Jednak międzygaz sprawia, że w największym stopniu poprawiamy los naszej skrzyni biegów. Dlaczego?

W JAKI SPOSÓB DZIAŁA MANUALNA SKRZYNIA BIEGÓW W MOTOCYKLU LUB MOTOROWERZE? ZMIANA PRZEŁOŻEŃ JEST NIEZWYKLE PROSTA

Już tłumaczymy. Zacznijmy jednak od rozmiaru skrzyni biegów w motocyklu. Jest ona znacznie mniejsza niż przekładnia w np. samochodzie. Czy wynika to z masy pojazdu? Oczywiście, ale nie do końca. Ogromny wpływ na wielkość skrzyni biegów w aucie ma zastosowanie synchronizatorów. Dzięki nim zmiana przełożenia jest przyjemniejsza, bardziej komfortowa i łatwiejsza. W motocyklach, ze względu na masę i rozmiary, skrzynia biegów nie jest synchronizowana. Oznacza to, że wyrównywanie różnic w prędkościach obrotowych miedzy wałem korbowym, a skrzynią biegów należy do kierowcy. Wprawne dodawanie gazu między przełożeniami sprawi, że unikniemy charakterystycznych szarpnięć czy niepożądanych zgrzytów, to finalnie może przełożyć się da przedłużenie żywotu naszego zespołu napędowego.

Tobiasz Kukieła

Dziennikarz motoryzacyjny, fotograf, reportażysta. Na motocyklach jeździ od dzieciaka i cały czas odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności jeździeckich. Jest złomiarzem z powołania - zdecydowanie częściej kupuje motocykle niż je sprzedaje. Czy to jego problem?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button