
- Nadjeżdża nowy Junak RSL 125 - naked z charakterem dla posiadaczy kat. B i A1
- Pod agresywnymi kształtami ukryto najmocniejszą jednostkę dostępną w tym segmencie
- Wons testuje! Jak jeździ nowy RSL 125?
Powiedzieć, że rynek motocykli o pojemności 125 cm3 rośnie w siłę to tak naprawdę jakby nic nie powiedzieć. Premiera goni premierę, a kolejni producenci rozwijają swoją gamę, prezentując nowe motocykle dedykowane posiadaczom kategorii A1 oraz B. Junak, czyli marka, która w polskich motocyklistach rozpala serca do czerwoności, chwali się swoim najnowszym modelem – RSL 125, który łączy sportowy charakter z codzienną praktycznością i przede wszystkim maksymalnymi osiągami w tej klasie.
Motocykle wschodniej produkcji, również te, które mają polskie korzenie, polską nazwę i przed wieloma laty tworzyły polski motocyklowy świat, ale dziś produkowane są w Państwie Środka, diametralnie się zmieniły na przestrzeni lat. Dziś można mówić o nich jako o pełnoprawnych jednośladach, które wyposażone są w nowoczesną technologię, nieźle wyglądają i – co najważniejsze – zrywają z łatką lichych, kiepsko wykonanych i tanich motorków. Dziś te motocykle skutecznie konkurują z topowymi producentami i są na tyle dobre, że na wielu rynkach potrafią nawet wygrywać i detronizować królujące i wydawałoby się niezagrożone modele od wielu lat. Junak doskonale radzi sobie na rodzimym rynku i świetnie przystosowuje swoją gamę do panujących obecnie trendów.
Segment motocykli o pojemności 125 cm3 zrobił się wyjątkowo trudny, ponieważ zainteresowane zakupem są zarówno osoby, które cenią sobie praktyczność, użyteczność i ekonomię, ale nie brakuje wśród nich także tych, którzy chcą rozpocząć swoją motocyklową przygodę. Ten pierwszy motocykl ma być dla nich ciekawą namiastką tych najbardziej pożądanych, najmocniejszych i najbardziej zaawansowanych modeli. Junak RSL 125 to ciekawe połączenie zawadiackiego charakteru agresywnego nakeda z codzienną praktycznością. To wbrew pozorom nie jest proste zadanie, aby stworzyć taki kompromis, bo z jednej strony zależy nam na nieco bardziej sportowych osiągach, ale chcemy przy tym komfortowo poruszać się każdego dnia po zatłoczonych arteriach miasta. Poznajcie nowość w gamie Junaka.
Najważniejsze informacje:
- Najnowsze wcielenie nakeda dla posiadaczy kategorii B i A1. Junak RSL 125 łączy agresywny wygląd z maksymalnymi osiągami w tym segmencie.
- Jednocylindrowa jednostka o pojemności 125 cm3 generuje moc 15 KM.
- Nowość Junaka zaskakuje nie tylko designem i silnikiem, ale również systemem ABS, co nie jest standardem w motocyklach tej klasy.
Przeczytaj koniecznie o bardziej terenowym Junaku dla posiadaczy kategorii B i A1:
Naked pełną gębą
Odświeżony Junak na 2025 rok może się podobać. Model RSL ma bardzo agresywną – jak przystało na klasę streetfighterów – stylistykę, która zdecydowanie przyciąga wzrok. Ostre kształty, dynamiczne linie, a do tego krótki tył, to coś, co zdecydowanie jest teraz modne i co może się podobać. To charakterystyczne cechy dla tego segmentu, które jeszcze przed wieloma laty zarezerwowane były tylko dla tych najszybszych i najmocniejszych modeli. Dziś producenci wiedzą już, że nie mogą olewać tych najmłodszych adeptów dwóch kółek, którzy za kilka, może kilkanaście lat, będą tworzyli ten motocyklowy świat.
Sam design to jednak nie wszystko, bo najlepszym możliwym połączeniem jest stworzenie pięknej bryły, która cieszy oko, ale pod którą znajduje się także najmocniejszy silnik. W tym przypadku jednak kompromisu pod względem mocy po prostu nie mogło być. Junak RSL 125 na każdym kroku manifestuje swoje agresywne zapędy. Pod sportową skorupą pracuje jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o mocy 11 kW, czyli niespełna 15 KM. W końcu, po wielu latach – o czym wspominałem już pisząc o innych modelach z gamy Junaka – udało się w ramie zamontować najmocniejszy silnik dla motocykli klasy 125.
Sam silnik to jednak nie wszystko, bo warto zaznaczyć, że jest to jednostka DOHC z czterema zaworami na cylinder i wałkiem wyrównoważającym. To gwarantuje nie tylko bardzo dobrą dynamikę i reakcję na ruch manetki gazu, ale także płynną i kulturalną pracę bez męczących wibracji. To bardzo ważne, aby ten silnik był agresywny wtedy, kiedy tego chcemy, ale jednocześnie bardzo kulturalny podczas zwykłej przejażdżki. Dzięki temu idealnie sprawdzi się zarówno w miejskim gąszczu, wyprzedzając stojące w korkach samochody, jak i pokaże swoją drugą twarz podczas szybkich przejażdżek na krętych drogach za miastem.
Wons jeździ, czyli taki jest nowy Junak RSL 125:
Agresywny wygląd, ale anielski charakter. Junak RSL 125 to idealny motocykl na start
Pod tymi sportowymi kształtami kryje się jednak wiele dobroci, które mają za zadanie otoczyć troską świeżo upieczonego posiadacza kategorii A1 lub przesiadającego się samochodziarza z kategorią B. Zacznijmy od samej pozycji. Oczywiście, sam design już nam nakreśla, że konieczne było pochylenie sylwetki do przodu i delikatne podciągnięcie nóg do góry, aby utrzymać charakterystyczną dla motocykli z tego segmentu pozycję i dać właścicielowi namiastkę tego, co dają duże i mocne hyper nakedy. Zadbano jednak o to, żeby zbyt sportowa pozycja nie przytłaczała, a codzienna jazda nie była udręką. Siedzisko umieszczone jest na wysokości 765 mm, więc to bardzo dobra informacja dla nieco niższych osób, a także kobiet – z dostaniem do ziemi nie będzie żadnego problemu, również dzięki bardzo przemyślanie wyprofilowanemu siedzisku.
Zresztą obecność układu ABS, zoptymalizowana ergonomia i naturalna pozycja mają za zadanie sprawić, że Junak RSL 125 będzie intuicyjnym motocyklem, pewnie prowadzącym się i przewidywalnym, co docenią początkujący motocykliści. Inżynierowie otwarcie podkreślają, że ten motocykl tworzony był tak, aby już od pierwszych kilometrów jednoślad budował zaufanie użytkownika i pozwalał mu na systematyczne podnoszenie swoich umiejętności, a także dozowanie wrażeń z jazdy w sposób bardzo bezpieczny.
Dobra decyzja. Junak RSL 125 nie posiada systemu CBS
Zarówno przedni, jak i tylny hamulec tarczowy wyposażone są w system ABS. Oczywiście przekłada się to na skuteczne i bardzo bezpieczne hamowanie, ale bardzo cieszy mnie fakt, że Junak zrezygnował w tym modelu z systemu CBS. Chociaż wiele osób zaznacza, że z CBS hamowanie jest znacznie prostsze, to ja uważam, że jest to pójście na łatwiznę i robienie sobie krzywdy w przyszłości. Postawienie na system ABS, który jest oczywiście wymagany przepisami, pozwala nam poprawnie nauczyć się korzystania z układu hamulcowego w każdej sytuacji, co z pewnością zaprocentuje w przyszłości.
Funkcjonalność każdego dnia. Junak RSL 125 to kompan codziennych trudów
Poza systemem ABS na liście wyposażenia znajdują się także nowoczesne światła LED, a także port USB, który umożliwia ładowanie telefonu w czasie podróży. Cieszy również fakt, że Junak RSL 125 posiada bezdętkowe opony, które zwiększają niezawodność i tym samym sprawiają, że w przypadku przebicia opony, nawet podczas dalszego wyjazdu, naprawa będzie znacznie prostsza i ograniczy się w niektórych przypadkach do skorzystania z zestawu naprawczego.
Junak RSL 125 ABS dostępny jest w cenie 12 999 zł. To propozycja, która łączy sportowy design, nowoczesne rozwiązania i realną funkcjonalność w codziennej jeździe. Model oferowany jest w dwóch wersjach kolorystycznych: