DB killer – co to jest, jak działa i jak go dobrać?

Nie zawsze głośno oznacza przyjemnie - szczególnie docenisz to podczas długiego wyjazdu

W skrócie
  • Loud pipes save lives - ale czy zawsze głośno oznacza dobrze?
  • Do czego służy dB killer?
  • Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na www.jednoslad.pl

Seryjne układy wydechowe w motocyklach stworzone zostały tak, aby spełniać zarówno normy emisji spalin, ale również głośności. Katalizatory są coraz większe, a sam dźwięk wydobywający się z tłumika z każdym kolejnym rokiem jeszcze bardziej wyciszony i pozbawiony charakteru. Dla wielu oryginalny wydech jest zbyt cichy i decydują się na zakup akcesoryjnego układu, który znacznie podnosi walory akustyczne. Czy głośniej oznacza lepiej?

Przelotowy układ wydechowy lub zmiana samej końcówki znacznie poprawia dźwięk generowany przez silnik i jednocześnie podnosi głośność. Różnica w wielu przypadkach jest znaczna, a najbardziej zauważalna jest wtedy, gdy pozbywamy się katalizatora, a wraz z nim dB killera. Początkowo wraz z każdym odpaleniem towarzyszy wyjątkowa radość i gęsia skórka, ale kilka dalszych wyjazdów weryfikuje akustyczne zapędy. Jest głośno, a silnik daje o sobie znać coraz bardziej wraz ze wzrostem prędkości. Po całym dniu jazdy pojawia się ból głowy i wszechobecny szum, który daje do myślenia.

Jeżeli jednak zdecydowaliście się na modyfikację waszego układu wydechowego i jest on za głośny to zdecydowanie powinniście pomyśleć o zakupie dB killera, który będzie w stanie zdecydowanie go wyciszyć i poprawić komfort jazdy. Jego montaż zajmuje dosłownie dwie minuty i będzie dobrym wyborem szczególnie podczas dalszej wyprawy, wyjazdu na tor czy jazdy nocą.

Najważniejsze informacje:

  1. Db Killer – prosty sposób, aby wyciszyć swój motocykl i zdecydowanie zwiększyć komfort jazdy.
  2. “Zabójca decybeli” skutecznie pozwoli jeszcze bardziej wyciszyć dźwięk generowany przez silnik, a także w wielu przypadkach dostosuje głośność do obowiązujących przepisów w przypadku akcesoryjnych tłumików.
  3. Głośniej nie zawsze znaczy lepiej.

Obejrzyj również:

Czym jest dB killer?

Popularny “zabójca decybeli” to nic innego jak niewielki element przypominający rurkę, który wykonany jest z lekkich i zarazem wyjątkowo odpornych na czynniki zewnętrzne materiałów. Wytrzyma niezliczoną liczbę kilometrów, dlatego nawet upalając do granic możliwości waszego sporta kompletnie nie musicie martwić się o jego uszkodzenie, a także o samą kondycję i stan silnika. Jest on w pełni bezpieczny dla jednostki napędowej i w wielu przypadkach jest elementem wchodzącym w skład nowego tłumika końcowego. Odpowiedzialny jest za wyciszenie dźwięku, ale przy jednoczesnym nieograniczeniu mocy generowanej przez silnik.

Montuje się go bezpośrednio na wylocie tłumika końcowego przy użyciu specjalnej śrubki. Zmniejsza on ilość wydobywanych spalin i jednocześnie redukuje generowany hałas. Używany jest nie tylko przez motocyklistów jeżdżących po drogach publicznych, ale konieczny jest również na torach wyścigowych, gdzie obowiązują surowe ograniczenia dotyczące głośności. Warto wiedzieć, że seryjny układ wydechowy zaprojektowany jest tak, aby spełniać wszystkie normy niezbędne do otrzymania homologacji drogowej, a wszystkie akcesoryjne zmienniki na rynku mają poprawić walory akustyczne, jednocześnie zwiększając hałas.

Jak wybrać poprawnie dB killer?

Jeżeli zakupiliście już motocykl z akcesoryjną końcówka pozbawioną dodatkowego wyciszenia i jest on dla was za głośny, to koniecznie musicie dokupić dedykowany dB killer. Wbrew pozorom nie jest on uniwersalny do wszystkich tłumików końcowych i jakiekolwiek poszukiwania należy rozpocząć od pomiaru średnicy wewnętrznej wylotu z wydechu. Posiadając ten wymiar, markę tłumika i dodatkowo posiłkując się modelem waszego motocykla nie powinniście mieć problemów z dobraniem odpowiedniego dB killera, jednakże warto jest jeszcze zwrócić uwagę przede wszystkim na kształt samego tłumika – czy jest prosty, czy tez wygięty.

Większość renomowanych producentów tłumik motocyklowych posiada jednak w ofercie możliwość dokupienia dB killera, ale spory problem pojawia się w przypadku starych wydechów, których od dawna nie ma już w produkcji. Wtedy konieczne jest zebranie dokładnego pomiaru i próba dopasowania. Jeżeli jednak dźwięk jest dla was zbyt głośny i denerwujący to uważam, że warto jest poświęcić kilka chwil, bo jego montaż znacznie poprawi komfort jazdy.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Limity głośności w Polsce

Oczywiście sama głośność naszych układów wydechowych wpływa również na odbiór przez społeczeństwo. Nikt nie jest zadowolony, gdy w środku nocy przez miasto mknie ścigacz z przelotowym układem wydechowym. Sama kwestia kontroli policyjnej może zakończyć się zabraniem dowodu rejestracyjnego i mandatem karnym, dlatego zawsze będziemy namawiać was do mieszczenia się w obowiązujacych przepisach. Nawet obiekty wyścigowe posiadają swoje wytyczne, a po przekroczeniu obowiązującego limitu niestety nie zostaniecie dopuszczeni do udziału w track dayu. Dopuszczalny poziom hałasu w przypadku motocykli z silnikami o pojemności do 125 cm3 przy połowie prędkości obrotowej wynosi 94 dB, a w przypadku większych jednostek napędowych limit ten wynosi 96 dB. Dodatkowo warto wiedzieć, że każdy egzemplarz na tabliczce znamionowej posiada informację na temat głośności generowanej przez układ wydechowy.

Budowa układu wydechowego i jego funkcja

Sam układ wydechowy skonstruowany jest tak, aby współpracować z jednostką napędową. Najbliżej znajduje się kolektor wydechowy, który w dalszej części, zazwyczaj pod miską olejową, łączy się w jedną lub dwie rury (stąd też nazwa w przypadku czterocylindrowców 4-2-1 lub 4-2-2). Za redukcję szkodliwych cząsteczek odpowiada katalizator, który posiada takie związki, które są w stanie wchodzić w reakcję z toksynami, które znajdują się w spalinach. Pozwala to na zapewnienie osadzania się ich na katalizatorze, a nie przedostawanie się do atmosfery. W katalizatorach znajdują się między innymi takie składniki jak platyna czy rod. Zdecydowanie jednak jego najważniejszą funkcją jest zmniejszanie poziomy hałasu, który generuje silnik i za to właśnie odpowiada tłumik końcowy, co dodatkowo potęgować ma dB killer.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button