Długo oczekiwany model Tuono 660 – prezentowany w ramach światowej premiery online na aprilia.com – przenosi legendarne Tuono V4 do segmentu silników o średniej pojemności.
Nowy brat charakterystycznego Tuono V4 1100 łączy w sobie łatwą do opanowania moc i lekkość, zapewniając świetną wydajność dostępną dla każdego. Wyrafinowana rama oraz zaawansowana technologia czerpią bezpośrednio z „dużego” Tuono. Aprilia Tuono 660 to nowoczesna koncepcja wszechstronnego, łatwego i przyjemnego motocykla sportowego na co dzień, którą Aprilia wprowadza dla nowego pokolenia entuzjastów jednośladów. Chwilę przyszło nam poczekać na nowe 660 Aprilii, ale wiele wskazuje na to, że naprawdę było warto.
Czy ten motocykl nie wygląda obłędnie? Nam się podoba na tyle, że twierdzimy, iż jeśli jeździ choć w połowie tak dobrze jak się prezentuje, to Tuono, a także wersja RS nowej platformy 660 są skazane na sukces. Aprilia była pierwszą marką, która stworzyła swojego Naked’a z technologii użytej do wyprodukowania motocykla sportowego na tor. Tak powstały pierwsze Tuono 1000 V2, a następnie wyjątkowa seria V4 zapewniająca niezrównane osiągi i wydajność.
Aprilia RS 660 już dostępna!
Historia zatacza koło, bo to właśnie z koncepcji Tuono 660 powstał RS 660 (choć został on zaprezentowany jako pierwszy), dzieląc podobne technologiczne rozwiązania. Tuono ma być jeszcze bardziej ulicznym i codziennym motocyklem z wyższą kierownicą, która zapewnia bardziej odprężoną ergonomię oraz naturalną i wygodną pozycję podczas jazdy.
Aprilia Tuono 660 dzieli pierwotne założenia z RS 660. Lekki i wydajny motocykl zapewnia doskonały stosunek mocy do masy ze swoją wagą 183kg i mocą 95KM. Tuono może stać się również idealnym wyborem dla początkujących motocyklistów, dzięki wersji o mocy 35kW dostępnej na prawo jazdy kategorii A2. To również idealny wybór dla przesiadających się z mniejszych pojemności, zapewniając zabawę na drodze na najwyższym poziomie, bez obawy o okazjonalne wypady na tor, gdzie poradzi sobie równie dobrze.
Tuono 660 otrzymał ten sam agresywny i sportowy styl, co cała rodzina Tuono. Wygląda przy tym świeżo i mocno niebanalnie. Zmniejszone rozmiary, ale równie piękny design pozwala podkreślić jego dynamiczny charakter. Podobnie jak RS 660, nowe Tuono wykorzystuje innowacyjną koncepcję podwójnej owiewki z funkcją skrzydła aerodynamicznego, które zostało udoskonalone po dogłębnych badaniach w tunelu aerodynamicznym. Stylistyczne powiązanie z RS 660 to również potrójny reflektor LED ze światłami do jazdy dziennej.
Tuono 660 to również konstrukcja zapewniająca lekkość i responsywność, dzięki ramie i wahaczowi z odlewanego aluminium oraz regulowanemu zawieszeniu Kayaba.
Tym co odróżnia Tuono 660 od RS jest wysoka kierownica i ustawienia podwozia, zachowując zwinne prowadzenie i pełną kontrolę nad torem jazdy.
Dwucylindrowy, rzędowy silnik w Tuono 660 został wykorzystany jako element nośny, dzięki czemu podwozie to zwarta, lekka i sztywna konstrukcja. To wszystko jest wynikiem doświadczeń zdobytych na potężnej Aprilii V4, z której zaczerpnięto filozofię i podstawowe koncepcje techniczne.
Również elektronika jest najwyższej klasy. Wśród najciekawszych funkcji mamy; Ride-by-Wire oraz zmodernizowany system APRC obejmujący m.in. wielopoziomową kontrolę trakcji, ABS, anti wheelie, tempomat, regulację siły hamowania silnikiem oraz wiele map pracy silnika. Dla prostszego i bardziej intuicyjnego zarządzania wszystkimi elementami Aprilia posiada zmodernizowany panel kontrolny przy lewej manetce, dzięki któremu w łatwy sposób kierowca jest w stanie dostosować parametry poszczególnych funkcji wyświetlanych na dużym i czytelnym ekranie TFT.
Tuono, tak jak RS 660, posiada pięć trybów jazdy (trzy przeznaczone na drogę i dwa na tor), z których część jest już dostrojona i pozwala szybko przełączyć ustawienia w zależności od stylu jazdy oraz po jednym na drogę i tor, które można całkowicie zmodyfikować według własnych preferencji.
Tuono 660 będzie dostępne w trzech wariantach kolorystycznych: Concept Black, Iridium Grey oraz zupełnie nowym i futurystycznym złotym Acid Gold, które mogliśmy zaobserwować w RS 660.
Kiedy pojawi się w polskich salonach? Dowiemy się zapewne już niebawem.
Fajnie, że Włosi z Noale wzbogacili swoją ofertę o nietuzinkowe propozycje w ponownie zyskującej na popularności klasie średniej. My osobiście czekamy jeszcze na zapowiadaną Aprilię Tuoareg 660, która powstaje na tej samej co Tuono oraz RS 660 bazie.