- Nowe modele motocykli 125 Aprilii zaskakują nie tylko wyrafinowanym sportowym wyglądem
- Zarówno Aprilia RS 125 2022 i ja i Aprilia Tuono 2022 125, to motocykle którymi możesz jeździć na samochodowe prawo jazdy kategorii B.
- Bogate wyposażenie i dopracowana konstrukcja zdradza, że Włosi bardzo poważnie traktują kategorię motocykli dla początkujących
- Wśród wyposażenia opcjonalnego znalazł się nawet elektroniczny qucikshifter!
- Aprilia RS 125 oraz Tuono 125 to świetne propozycje dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z jednośladami.
Motocykle Aprilia RS 125 oraz Aprilia Tuono 125 mają szanse na podbój klasy motocykli 125 – świetny wygląd, osiągi i duże możliwości jezdne to ich największe atuty w licznej grupie motocykli 125. Jedno jest pewne: wśród jednośladów 125 robi się naprawdę ciekawie. W dużej mierze właśnie za sprawą nowych sportowych propozycji z Półwyspu Apenińskiego. Jednak największą zaletą nowych 125-tek Aprilii jest fakt, że można nimi jeździć na samochodowe prawo jazdy (kat.b).
APRILIA RS 125 kontynuuje kultową już serię sportowych motocykli z Noale i wydaje się być bardzo udanym uzupełnieniem takich dzieł sztuki jak RSV4 oraz RS660. Aprilia RS 125 jest kompletnym motocyklem sportowym dla najmłodszych motocyklistów, a także tych, którzy zwyczajnie mają awersję do kolejnego egzaminu na prawo jazdy.
Z kolei TUONO 125 to motocykl dla początkujących, będący odmianą legendarnego Tuono, czyli hypernakeda V4 stanowiącego symbol mocy i kontroli. Tuono 125 to kwintesencja pasji i adrenaliny rodziny Tuono, ale w wydaniu 125 cm³.
Aprilia RS 125 i Tuono 125 2021: “made in Italy”
Producent chwali się, że modele RS 125 oraz Tuono 125, to jedyne włoskie motocykle 125 „Made In Italy”. Na sezon 2021 zostały gruntownie odnowione. Nowy design, nowy i mocniejszy silnik, cyfrowe wskaźniki, nowa jednostka ECU, a także – jak w każdej dużej Aprilii – rasowa rama aluminiowa gwarantująca efektywną jazdę na najwyższym poziomie.
Nowe modele RS 125 oraz Tuono 125 są najmłodszymi dziedzicami tradycji Aprilii w tworzeniu motocykli najlepszych w klasie 125, zbudowanych wyłącznie we Włoszech. Zaprojektowane są aby dawać radość dla najmłodszych motocyklistów; zrodzone z wyjątkowego doświadczenia Aprilia Racing zgromadzonego podczas zdobywania 10 tytułów Mistrza Świata, 10 tytułów dla najlepszego konstruktora oraz 151 zwycięstw… wyłącznie w klasie 125!
Motocykle z Noale zawsze wyróżniały się dopracowaną architekturą podwozia, agresywną stylistyką oraz mocnymi silnikami. Aprilia czuje prawdziwe powołanie do tworzenia motocykli klasy 125, na których wielu zawodników – aktualnie i w przeszłości – zbudowało swoje wyścigowe kariery, aby później zdobywać tytuły mistrzowskie. Oferta motocykli sportowych Aprilia w kategorii 125 została całkowicie odnowiona.
Aprilia podkreśla, że wykonano staranną pracę, aby w RS 125 oraz Tuono 125 poprawić osiągi, wykończenie, bezpieczeństwo, natychmiastowe wrażenie wysokiej jakości oraz powiększyć wyposażenie podstawowe.
Kształty przedniej owiewki w Aprilii RS 125 oraz Tuono 125 czerpią inspirację z nowych modeli RS 660 oraz Tuono 660, które plasują się wśród najgoręcej wyczekiwanych i najpopularniejszych motocykli z agresywnym i oryginalnym wzornictwem. Typowy reflektor podzielony na 3 sekcje podkreśla charakterystyczne linie Aprilia. W obu nowych motocyklach oświetlenie to system oparty w pełni na technologii LED, z przednimi kierunkowskazami wbudowanymi w reflektor. Wymiary przodu Tuono 125 zostały całkowicie przeprojektowane, aby stał się on bardziej kompaktowy i jednocześnie wciąż zapewniał ochronę przed wiatrem typową dla wszystkich odmian Tuono. Pozostałe wymiary motocykla także zostały zredukowane. Sprzęt jest teraz smuklejszy, co wpłynie zapewne na jego “ogarnialność” – zwłaszcza przez osoby bardziej filigranowe.
Aprilia RS 125 oraz Tuono 125: bogate wyposażenie, a w opcji nawet quickshifter!
Oba modele posiadają nowy, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników z kompletem użytecznych informacji dla motocyklisty (wliczając poziom paliwa, chwilowe i średnie spalanie oraz zasięg). Zegary mogą być podświetlane w dwóch kolorach (biały lub błękitny), wybranych przez właściciela. Układ jest gotowy do zamontowania platformy multimedialnej Aprilia MIA: dzięki niej połączysz się ze swoim smartfonem przez Bluetooth, zmieniając go w pełnowartościowy komputer pokładowy.
Ciąg dalszy pod materiałem wideo
RS 125 oraz Tuono 125 wyróżniają się z tłumu także dzięki nowemu, zaawansowanemu, dwukanałowemu układowi ABS. Opracowany został we współpracy z marką Bosch, a posiada funkcję zapobiegającą zbyt mocnemu unoszeniu się tylnego koła. Stabilność i przyczepność w zakrętach została zwiększona dzięki nowym oponom Michelin, a tylna opona została poszerzona do rozmiaru 140 mm.
Rama w RS 125 posiada teraz lakier o podwyższonej jakości; podobnie silnik, podnóżki oraz półka zawieszenia w obu modelach. RS 125 oraz Tuono 125 to jedyne na rynku motocykle klasy 125, które stworzone są we
Włoszech i posiadają odlewaną pod ciśnieniem ramę aluminiową złożoną z dwóch belek wraz z poprzeczkami wzmacniającymi. Jest to efekt rozległego know-how Aprilii w konstruowaniu podwozia o ponadprzeciętnej architekturze i możliwościach. Rama w nowych modelach zapewnia maksymalne poziomy stabilności i prowadzenia, zarówno na drogach jak i na torach. Zaawansowany charakter ramy podkreślony został przez widelec typu upside-down oraz przez tylny amortyzator zamontowany na asymetrycznym wahaczu.
Najlepsze hamulce w klasie? Oczywiście Aprilia RS 125 oraz Tuono 125
Układ hamulcowy także pochodzi z motocykli wyższej kategorii, a składa się z zacisku montowanego radialnie (połączonego z pompą hamulcową za pomocą przewodu w metalowym oplocie) pracującego na tarczy hamulcowej o śr. 300 mm. Połączenie takich rozwiązań z nowym systemem ABS sprawia, że Aprilia ma najlepsze hamulce w klasie. RS 125 oraz Tuono 125 posiadają zbiornik paliwa o niemałej pojemności 14,5 litra oraz zwiększony schowek pod kanapą mieszczący nawet 8-calowy tablet (w opcji jest także port USB). Obydwa modele są również jedynymi motocyklami w tej klasie posiadającymi skrzynię biegów z elektronicznym quickshiterem (w opcji).
Dzielona kierownica w RS 125 jest teraz zamontowana o 18 mm wyżej – zabieg ten zwiększa komfort jazdy, ale podobno nie wpływa negatywnie na możliwości jazdy sportowej.
W obu nowych 125-tkach Aprilia debiutuje nowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik z 4 zaworami. Został całkowicie odnowiony pod względem termodynamiki, posiada nową głowicę o nowym kształcie komory spalania, nowe kanały dolotowe i wydechowe, nową świecę irydową. Krzywki dwóch wałków rozrządu agresywniej sterują zworami i też są nowe. Cały układ dolotowy motocykli został przebudowany, wraz z nowym filtrem powietrza. Przepustnica jest teraz umieszczona wyżej, aby przepływ powietrza do głowicy stał się bardziej bezpośredni.
Przeczytaj również:
Nowa Aprilia SXR 50 2021: 40 km na jednym litrze!
Kanały wylotowe wraz z układem wydechowym zaprojektowano od nowa, zastosowano system katalityczny o podwyższonej efektywności. Przebieg momentu obrotowego jest teraz bardziej korzystny, a moc maksymalna osiągana jest przy niższej wartości obrotowej. Te dwie cechy, wraz z kilkoma innymi, przyczyniają się między innymi do obniżonego spalania. Odświeżone algorytmy zarządzania pracą silnika kontroluje nowa jednostka ECU Marelli MIUG4. Aby wydobyć z silnika jak najwięcej mocy, zwiększono przełożenie napędu końcowego (wraz z łańcuchem O-ringowym), stosując zębatkę o 58 zębach. Na drogach przekłada się to na poprawienie responsywności osiągów przy każdym obrocie manetką, zapewniając więcej zabawy z jazdy sportowej oraz łatwiejszą jazdę w zatłoczonym mieście.
Aprilia RS 125 dostępna jest w dwóch zestawach kolorystycznych: Aprilia Black charakteryzuje się spektakularnym połączeniem czarni i czerwieni; Sintesi Blue wyróżnia się jasnymi barwami. RS 125 dostępna jest także w wersji GP Replica z grafikami ekstremalnie zbliżonymi do tych, które znane są z motocykli Aprilia RS-GP w MotoGP; w tej wersji wyposażenie podstawowe obejmuje elektroniczny quickshifter oraz pokrywę kanapy pasażera.
Aprilia Tuono 125 dostępna jest w trzech zestawach kolorystycznych: Aprilia Black charakteryzuje się połączeniem czerwieni i czerni; Lightning White posiada atrakcyjny biały mat z odcieniami szarości; Arrow Gray to mroczna wersja z lśniącymi barwami szarości i czerni.
APRILIA RS 125 oraz TUONO 125 – Dane Techniczne
Silnik
Czterosuwowy, chłodzony cieczą, jednocylindrowy, z elektronicznym wtryskiem i 4 zaworami
Rozrząd DOHC (double over head camshaft – dwa wałki rozrządu w głowicy)
Średnica x skok tłoka 58 x 47 mm
Pojemność skokowa 124.2 ccm
Max. moc 11 kW przy 10,000 obr./min.
Max. moment obrotowy na wale korbowym 11.2 Nm przy 8,000 obr./min.
Stopień kompresji 12.0 12.6 : 1
ECU Magneti Marelli MIUG4 ø 32mm ECU
Zapłon Elektroniczny CDI
Rozrusznik Elektryczny
Smarowanie Mokra miska
Skrzynia biegów 6 biegów:
1: 11/33 (0.33)
2: 15/30 (0.50)
3: 18/27 (0.67)
4: 20/24 (0.83)
5: 25/27 (0.92)
6: 23/22 (1.05)
Wstępne przeniesienie napędu
Koła zębate o zębach prostych, przełożenie: 69/29
Końcowe przeniesienie napędu
łańcuch, przełożenie: 13/58
Sprzęgło Wielotarczowe w kąpieli olejowej
Rama aluminiowa przestrzenna
Zawieszenie przednie Widelec 40 mm upside down, skok 110 mm
Zawieszenie tylne Asymetryczny wahacz, amortyzator pojedynczy, skok 120 mm
Hamulce Przód: 4-tłoczkowy zacisk radialny z tarczą stalową o śr. 300 mm
Tył: tarcza stalowa o śr. 218 mm z zaciskiem jednotłoczkowym 30 mm
Przewody hamulcowe w metalowym oplocie
Koła Ze stopów metali lekkich, 6 dzielonych ramion
ABS BOSCH
Opony Przód: 100/80 – 17
Tył: 140/70 – 17
Wymiary Max. długość 1968 mm
Max. szerokość 760 mm
Rozstaw osi 1350 mm
Max. wysokość na szczycie owiewki 1135 mm
Wysokość kanapy 820 mm (Tuono 810 mm)
Waga 144 kg (w stanie gotowym do jazdy, z pełnym zbiornikiem)
Spalanie (norma WMTC) 2.6 l/100 km
Emisja CO2 (norma WMTC) 60 g/km
Pojemność zbiornika paliwa 14,5 litra