Docieranie klocków i tarczy hamulcowej: Jak to prawidłowo zrobić?

O docieraniu nowego motocykla, a zwłaszcza jego silnika słyszał każdy. Do tego - większość wie na czym ono polega. Jednak mało kto wie o tym, że dotarciu podlegać powinny także inne elementy naszego moto - np. hamulce.

Kiedy klocki i tarcze ulegają dotarciu? Nie tylko w przypadku nowego sprzętu, ale także przy okazji każdej ich wymiany. Musicie wiedzieć, że w tym czasie sprawność układu hamulcowego będzie o wiele mniejsza, co wydawać się może zdradliwe.

Nie dalej jak miesiąc temu byłem w serwisie - wymieniałem komplet tarcz i klocków na przedniej i tylnej osi. Standardowo mechanik ostrzegł mnie, że pierwsze kilkadziesiąt kilometrów będzie oznaczało mniejszą skuteczność hamowania. O ile? Tego nigdy się nie dowiecie, dopóki nie wsiądziecie na motocykl czy skuter.

Ja zdecydowałem się przed wjazdem na ulicę na małe turnee po okolicy. Dzięki temu przekonałem się jak bardzo upośledzone są moje hamulce. Mogę śmiało powiedzieć, że pierwsze wciśnięcie klamki dawało rezultat na poziomie nie większym, jak 30% normalnego oporu. Zaskakujące, prawda?

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Dlatego tak ważna jest wcześniejsza ocena wydajności układu, nim wyruszymy na drogę. W przeciwnym razie wysoce prawdopodobne jest zatrzymanie się na zderzaku innego pojazdu. To samo dotyczy nowych motocykli i skuterów. Te również przez pierwsze kilometry nie będą hamować tak, jak przewidziała to fabryka.

Skąd zatem taka różnica? To proste - klocki i tarcze muszę się wzajemnie dopasować. Aby do tego doszło, konieczne jest kilkanaście cykli normalnego hamowania. Przy tym musi być ono możliwie delikatne i rozsądne. Należy na tym etapie także unikać przegrzania. Zapewne zapytacie także ile dokładnie kilometrów należy docierać hamulce w motocyklu i skuterze... tego nie da się precyzyjne określić. Wszystko zależy od rodzaju sprzętu, konkretnych podzespołów i warunków drogowych. Jednak można przyjąć, że po przekroczeniu setki poprawa zachowania układu będzie zauważalna.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button