Yamaha YZF-R125 2008-2013: najszybsza i najbardziej sportowa 125-tka 4T. Opis, cena, zdjęcia, dane techniczne, oferty

W skrócie
  • Yamaha YZF-R125 zadebiutowała w roku 2008 i była mocnym wejściem Yamahy w świat sportowych motocykli 125, wyposażanych w silniki 4T.
  • Każdy zwróci uwagę na wygląd YZF-R125 - spore gabaryty oraz nawiązania stylistyczne do modelu R6 są widoczne gołym okiem.
  • Prędkość maksymalna Yamahy YZF-R125 wynosi 120, a według niektórych źródeł nawet 140 km/h - to świetny wynik!
  • YZF-R125 jest motocyklem bardzo oszczędnym jak na swoje możliwości silnikowe. Spalanie poniżej 3 litrów na setkę wydaje się naprawdę możliwe.

Yamaha YZF-R125 to maszyna z rodziny serii R produkowanej przez japoński koncern. Jest to bez wątpienia sportowy motocykl, chociaż dla większości to po prostu zwykła 125-tka, którą można jeździć z prawem jazdy kat. B, a to ogromny atut. Yamaha R125 to nowoczesna maszyna o całkiem niezłych osiągach i turbociekawej stylistyce. takich motocykli 125 ze świecą szukać na rynku motocykli używanych.

Wizualnie Yamaha YZF-R125 prezentuje się wyjątkowo dobrze. Zadziorny wygląd przypomina kolegów z o wiele większymi silnikami, całość została zaprojektowana z troską o najmniejsze szczegóły. !25-tka Yamahy cieszy się dobrymi opiniami. Do jej zalet należy lekkie prowadzenie się, dzięki czemu motocykl polecany jest młodym i niedoświadczonym kierowcom, ponieważ jest świetną maszyną do nauki. Jednocześnie nawet doświadczony gracz może mieć sporo frajdy z przygody z tym modelem, ponieważ przyspieszenie tej 125-ki jest imponujące.

Yamaha YZF-R125. Najważniejsze informacje:

  1. Układ hamulcowy: Yamaha YZF-R125 posiada system bezpieczeństwa ABS. Na obydwu kołach założone są jednotarczowe hamulce hydrauliczne.
  2. Zawieszenie: w przednim zastosowano widelec teleskopowy, z tyłu zaś wahacz wleczony wykonany z aluminium.
  3. Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy. Chłodzony jest cieczą o pojemności 124.7 cm3.
  4. Moc maksymalna: 14.75 KM.
  5. Moment obrotowy: 12.24 Nm przy 8000 obrotów na minutę.
  6. Prędkość maksymalna: 110-140 km/h
  7. Masa motocykla w stanie suchym: 126,5 kilograma.

Oczywiście nie możemy powiedzieć, że Yamaha YZF-R125 jest najszybszą 125-tką świata (przecież nie ma szans z szalonymi dwusuwowymi motocyklami lat 90-tych o dwukrotnie większej mocy maksymalnej), ale bez wątpienia jest jednym z najszybszych motocykli 125, którymi legalnie możesz jeździć bez prawa jazdy kategorii A. Inną sprawą jest kwestia sposobu przeniesienia mocy na koło, a z koła na asfalt. Tak więc szybko może się okazać, że jeżeli stawiasz swoje pierwsze motocyklowe kroki, to w specyficznych warunkach szybciej pojedziesz motocyklem wyposażonym w rozwiązania, które znalazły się na pokładzie R125. Tutaj chodzi głównie o stabilność w trakcie jazdy, skuteczność hamulców, pozycję za kierownicą czy wydolność zawieszenia. Yamaha YRZF-R125 jest w stosunku do starych motocykli z silnikiem 2T jednostką bardzo nowoczesną, co po prostu przekłada się na łatwość prowadzenia.

Yamaha R125: najszybsza legalna 125-tka na prawko B

Inną kwestią jest również fakt, że niewielki silnik czterosuwowy o pojemności 125 cm3 dysponuje mocą 15 KM, a to oznacza, że ocieramy się o granicę maksymalną mocy dla jednośladów, którymi możemy jeździć z prawem jazdy kat A1 lub B – jeśli posiadamy tą kategorię od trzech lat. Nie bez uwagi powinna przejść również kwestia masy – 140 kilogramów w przypadku motocykla to naprawdę dobry wynik. To wszystko przekłada się na prędkość maksymalną, którą oficjalnie ustalono na 110 km/h, a nieoficjalnie wiemy, że są modele które osiągają nawet 140 km/h. Wszystko zależy od kierowcy, poziomu tuningu oraz zastosowanych przełożeń. Zatem czy możemy stwierdzić, że Yamaha YZR-R125 jest najszybszą czterosuwową 125-tką? Na pewno tak, jeśli chcemy otwarcie mówić o motocyklach, które nie łamią przepisów ustalonych dla kategorii 125, zanim jeszcze wyjechały z salonu.

To też sprawia, że zakup motocykla 125 takiego jak Yamaha YZF-R125 jest jeszcze bardziej sensowny. Nie tylko mamy całą masę mocy jak na silnik 4T, to jeszcze naprawdę wysoką prędkość maksymalną. To wszystko zebrane ze sobą w całość może sprawić, że motocykl 125 nie będzie tylko i wyłącznie początkiem motocyklowej drogi, ale być może – jeśli nie chce Ci się robić prawa jazdy na motocykl- i drogą docelową. Gabaryty YZF -R125 potwierdzają tezę, że na motocyklu 125 wcale nie musisz wyglądać głupio. R125 wygląda jak poważny i bardzo rasowy motocykl, a przy tym jest niezwykle ekonomiczny.

Yamaha YZF-R125. Ile spala na setkę?

Sercem motocykla jest osadzony w ramie Deltabox silnik czterosuwowy o pojemności 124 cm3. Tak naprawdę to klasyczny piec bez większych “udziwnień”: jeden cylinder, chłodzenie cieczą, cztery zawory sterowane jednym wałkiem w głowicy i klasyczne mokre sprzęgło To co jednak zwraca na siebie uwagę, to fakt, że R125 wyposażone jest we wtrysk paliwa. Co to daje oprócz ekologii, o której w ostatnim czasie jest tak głośno? Przede wszystkim lepszą reakcję na szybkie odkręcenie gazu oraz niższe spalanie. To w przypadku bohatera dzisiejszego artykułu wynosi zaledwie 2,2 l/100 kilometrów (oficjalne dane)- wynik ten nie tylko jest świetny w odniesieniu do sportowych motocykli 2T, ale i dla całej klasy. To wręcz cyfra niewiarygodna – przecież nadal mówimy o motocyklu sportowym.

To tyle jeśli chodzi o teorię. Przeczesując sieć możemy bez większego problemu natrafić na informacje, że spalanie rzędu 4 l/100 km jest bardzo prawdopodobne – szczególnie przy odkręcaniu. Z drugiej zaś strony zejście do minimalnych i wcześniej wspomnianych wartości jest jak najbardziej realne i nie wymaga laboratoryjnych warunków pracy.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Jednak każdy kto choć raz spróbował swoich sił w jeździe torowej wie, że wraz z mocą silnika zawsze powinno iść w parze odpowiednie zawieszenie, układ hamulcowy oraz opony. Chodzi o to, że moc nie ma większego znaczenia jeśli nie jest ona odpowiednio przekazywana na asfalt lub inną nawierzchnie. W tym miejscu po raz kolejny YZF-R125 zasługuje na pochwały. Przedni widelec Upside-down naprawdę daje radę. Mało tego – dysponuje największą średnicą rury (41 mm) w swojej klasie – daje to ogromne możliwości przeróbek, strojenia i tuningu. Z kolei za stabilizowanie i amortyzowanie osi tylnej odpowiada amortyzator Monoshock połączony z wahaczem wykonanym oczywiście z lekkich stopów. Z ciekawości odwiedziłem kilka stron internetowych w poszukiwaniu części do zawieszenia, elementów tuningowych i wszystkiego co byłoby potrzebne do przeróbek – naprawdę jest w czym wybierać i co ważne, ceny nie powalają.

Wygląda jak R6, a to przecież R125

Zarówno w warunkach drogowych jak i torowych docenisz wydajny układ hamulcowy: pojedynczy układ tarczowy z przodu jak i z tyłu. To oczywiście wentylowane tarcze pływające z zaciskami montowanymi radialnie. Żeby tego wszystkiego było mało YZFR125 wyposażane jest przez Yamahę w układ ABS, do którego części podkradziono z modeli R6 oraz R1 – prawdziwy przepych! No i jeśli planujesz zakup Yamahy YZR-R125, nie będziesz musiał się męczyć z układem CBS.

To na co każdy fan dwóch kółek zwróci swoją uwagę to wygląd. Yamaja YZF-R125 z lat 2008-2013 wygląda obłędnie – duża owiewka, “kocie” oczy i kilka innych elementów sprawiają, że stylem nawiązuje do większych sióstr z gamy Yamahy, a więc do kultowych modeli R6 oraz R1. YZF-R125 może pochwalić się też słusznymi gabarytami, więc nawet jeśli jesteś wyższą osobą, to na pewno za kierownicą tego motocykla znajdziesz dla siebie wystarczająco dużo miejsca i nie będziesz wyglądać śmiesznie.

Kolejną ważną sprawą jest wyposażenie YZF-R125 – jest naprawdę wypasione, szczególnie dla klasy motocykli 125. Kute z aluminium dźwignie, podnóżki robią robotę. Świetne wrażenie sprawiają również zegary, które składają się z trzech wyświetlaczy LCD – kosmos!

Yamaha YZF-R125. Czy warto kupić?

Odpowiedź jest prosta. Jeśli chcesz jeździć motocyklem 125 na prawo jazdy kat. B to jak najbardziej warto. Świetne nadwozie, duża moc, prędkość maksymalna, bogate wyposażenie i totalnie kozacki wygląd sprawiają, że jest to motocykl kompletny. Oczywiście stare sportowe 125-tki z silnikami 2T będą bardziej dynamiczne, mocniejsze i często też lżejsze, ale należy pamiętać, że nie spełniają one zakładanych norm dla prawa jazdy bez kategorii A. Dodatkowo wytrzymałość silnika 4T jest kolosalnie wyższa niż silników 2T o czym zawsze należy pamiętać.

Sportowa Yamaha YZF-R125 2017.

Myślę, że dla wielu osób bardzo ważna będzie kwestia zakupu i odsprzedaży. YZF-R125 2008-2013 nie posiada jakiś zatrważających wad i jest raczej wdzięcznym motocyklem. Należy jednak pamiętać, że takimi jednośladami poruszają się “młodzi-gniewni”, dlatego poszukując wymarzonej sztuki trzeba być uczulonym na słabej jakości serwis (często dokonywany na własną rękę), wykorzystywanie do niego używanych części zamiennych, czy po prostu jeżdżenie na granicy możliwości jednostki napędowej.

Z drugiej strony zakup używki nie powinien być większym problemem – w momencie pisania tego artykułu na OLX, znajdowało się do sprzedania ponad 100 sztuk, a więc jest w czym wybierać. Dostęp do części zamiennych (nowych i jak i używanych) nie powinien nikomu nastręczać problemów, tak jak i ceny podzespołów. Myślę również, że Yamahy YZF-R125 całkiem nieźle trzymają swoje ceny. Za najtańszą sztukę (totalny gruz) pod koniec roku 2021 musieliśmy zapłacić 4900 zł, a za najdroższą około 20 tys. zł (najnowsza generacja).

Nowa, szybsza i ze zmiennymi fazami rozrządu: Yamaha R125

Warto również wspomnieć, że w roku 2019 Yamaha wypuściła na rynek nową wersję modelu R125. Motocykl otrzymał nowy silnik, który wyposażono w zmienne fazy rozrządu i całkowicie zmodyfikowaną głowicę. Większa moc, lepsza reakcja na gaz, niższe spalanie i po prostu zdecydowanie większe możliwości – takie miały być największe korzyści z wymiany YZF-R125 na Yamahę R125!

Yamaha YZF-R125: Dane techniczne

Silnik
Typ 4-suwowy, jednocylindrowy, DOHC
chłodzenie cieczą
Pojemność skokowa 124.0 ccm
Stopień sprężania 11.2:1
Moc maksymalna 15.0 KM / 9000 obr./min
Max. moment obrotowy 12.4 Nm / 8000 obr./min
Układ zasilania wtrysk paliwa TCI (Mikuni do 2009)
Przeniesienie napędu łańcuch
Skrzynia biegów manualna
Ilość przełożeń 6-przełożeniowa
Sprzęgło mokre, wielotarczowe
Podwozie
Długość 2015 mm
szerokość 660 mm
wysokość 1065 mm
rozstaw osi 1035 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy 138 kg
Rama Aluminiowa, typu Deltabox
Zawieszenie
Przód 41 mm widelec teleskopowy, skok zawieszenia 130 mm
Tył Monoshock, skok 118 mm
Pojemność zbiornika paliwa

 

13.8 L

 

Hamulce
Przód pojedyncza tarcza 292 mm
Tył pojedyncza tarcza 230 mm
Abs dostępne egzemplarze z ABS

Tobiasz Kukieła

Dziennikarz motoryzacyjny, fotograf, reportażysta. Na motocyklach jeździ od dzieciaka i cały czas odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności jeździeckich. Jest złomiarzem z powołania - zdecydowanie częściej kupuje motocykle niż je sprzedaje. Czy to jego problem?

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button