Rower elektryczny czy motorower? Kiedy musisz zarejestrować rower elektryczny na motorower? 

Po zmianie przepisów dotyczących zdobywania uprawnień do jazdy motorowerami (czyli zabiciu karty motorowerowej), motorowery stały się dużo mniej popularne w Polsce. Część nastolatków przesiada się na rowery elektryczny. Kiedy jednak rower elektryczny to już motorower? 

To bardzo proste: każdy pojazd jedno- lub wielośladowy, którego moc przekracza 250 W, a prędkość 25 km/h w świetle prawa nie jest już rowerem. Co więcej, żeby rower elektryczny rzeczywiście był rowerem nie może być on szerszy od 0,9 metra, moc musi zmniejszać się stopniowo wraz ze zbliżaniem się do 25 km/h, a prędkość ta jest bezwględnie prędkością maksymalną do której ingeruje silnik. 

Silnik elektryczny NIE MOŻE być uruchamiany manetką ani w sposób inny niż poprzez włożenie siły na korbę. Tj. rower elektryczny jest rowerem elektrycznym kiedy wspomaga nasze pedałowanie i nic poza tym.

Rower elektryczny, który jest motorowerem

Jeśli taki pojazd nie spełnia jednego z powyższych warunków, ale rozpędza się do nie więcej niż 45 km/h i moc nie przekracza 4 kW, to mamy do czynienia z motorowerem, Oznacza to, że potrzebujemy mieć taki pojazd zarejestrowany i ubezpieczony, a jeśli mamy mniej niż 18 lat – potrzebujemy także prawo jazdy kategorii AM.

Jeśli jednak nasz pojazd elektryczny rozpędza się, przy wspomaganiu ze strony silnika elektrycznego, do prędkości wyższej niż 45 km/h to nie mówimy o „rowerze” ani o „motorowerze”, ale o „motocyklu”. I znów: przegląd, rejestracja, ubezpieczenie i odpowiednia kategoria prawa jazdy motocyklowego (w zależności od wieku kierującego i mocy – A1, A2 lub A).

I wracamy do tematu prawa jazdy kategorii AM, rejestrowania pojazdu, ubezpieczeń i przeglądów. Stąd najlepszym rozwiązaniem będzie trzymać się przepisów i kupić elektryczny rower, który spełnia wymogi bycia elektrycznym rowerem. Wtedy ma to sens, chociażby w dojazdach do szkoły. Warto pamiętać, że konsekwencje np. stłuczki na pojeździe, który nie jest zarejestrowany (a powinien być) lub nie posiada przeglądu / ubezpieczenia, automatycznie zrzucają całą odpowiedzialność za szkody na prowadzącego taki pojazd. W przypadku osób nieletnich: na rodziców. 

Rower elektryczny:

  • moc silnika do 250 W
  • wspomagania do 25 km/h
  • silnik załącza się poprzez rozpoczęcie pedałowania
  • nie jest szerszy niż 0,9 m

Motorower:

  • moc nie większa niż 4 kW
  • prędkość maksymalna 45 km/h
  • potrzebne: prawo jazdy AM lub skończone 18 lat
[trending]

 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

7 opinii

  1. “Oznacza to, że potrzebujemy mieć taki pojazd zarejestrowany i ubezpieczony, a jeśli mamy mniej niż 18 lat – potrzebujemy także prawo jazdy kategorii AM.”

    To chyba błąd się wkradł? Te 18 lat dotyczy tylko starszych roczników (nie chce mi się teraz sprawdzać dokładnie których), osoby które teraz kończą 18 już wcale nie otrzymują automatycznie uprawnień do kierowania motorowerami.

  2. KOLEJNY WPROWADZAJĄCY W BŁĄD ARTYKUŁ, zawierający błędy, Co to niekompetencja żeby moc podawać w km/h?? “moc nie większa niż 4 km/h”
    Dokumentem uprawniającym do jego prowadzenia jest prawo jazdy kategorii AM. Od osób kierujących motorowerem, które ukończyły 18 lat przed 19 stycznia 2013 roku, nie wymaga się dokumentu uprawniającego do kierowania.

    Z tego wynika że urodzeni przed 19 stycznia 1995 nie mogą kierować motorowerem na dowód osobisty.

    Nigdy nie jeżdżę po alkoholu oraz nie piszę w internecie wprowadzających w błąd informacji.
    Chyba że błędy są zamieszone by wymusić komentarze a co za tym idzie większy ruch na stronie jednoślad.pl
    Leszek zrób coś z tym

  3. Data urodzenia przed 19 stycznia 1995 – możesz jeździć motorowerem na dowód osobisty.
    Data urodzenia po 19 stycznia 1995 – musisz mieć prawo jazdy AM by kierować motorowerem lub inną kategorię np. B, nie możesz jeździć na dowód osobisty

  4. Przepisy ruchu jasno określają kategorie pojazdów dopuszczonego do ruchu po drogach publicznych. Jeśli pojazd swoimi parametrami spełnia właściwości określone w kategorii motorower to musimy go zarejestrować i ubezpieczyć kupując ubezpieczenie OC (rejestracja ok. 120 zł, ubezpieczenie ok. 100 zł). Oczywiście pojazd aby był zarejestrowany musi być posiadać homologację. Obecnie bardzo ciekawe pojazdu z homologacją oferuje w polsce Salon Pojazdów Elektrycznych VELEX

  5. Obecna polityka to walka z elektro mobilnością. Dotyczy to szczególnie hulajnóg elektrycznych z siodełkiem dedykowanym osobą starszym. Jest to grupa najbezpieczniejsza jeżeli chodzi o użytkowników hulajnóg elektrycznych. Definicja, że hulajnoga z siodełkiem to nie hulajnoga pewnie powstała w pijackim amoku jakiegoś decydenta. Definicja ta jest pozbawiona jakiejkolwiek logiki. Jest bardzo szkodliwa dla Seniorów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button