125 ccm
Aktualnie czytasz:
Honda NSR 125: Za co ją kochamy?
3

Honda NSR 125 mimo niewielkiej pojemności skokowej silnika w pełni zasłużyła na miano motocykla sportowego. Była produkowana przez 15 lat od 1988 do 2003 roku i nadal jest poszukiwana wśród używanych motocykli. Zapewne wielu zadaje sobie pytanie czemu tak jest.

Przecież to dwusuw, nie jest tak trwały jak czterosuw i dużo pali. W przypadku motocykli sportowych nikt normalny nie liczy spalania, tu chodzi o osiągi i radość z jazdy. Jej trwałość jest dużo większa niż u innych konkurentów z silnikiem dwusuwowym, zaś odporność na awarie stała się już historyczna. Takich osiągów jednocylindrowy silnik czterosuwowy nie da, nawet w GP, gdy zrezygnowano z powodów ekologicznych z dwusuwów na rzecz czterosuwów zastosowano silniki dwukrotnie większe, a i tak uzyskiwane czasy okrążeń wcale nie są lepsze.

W okresie produkcji Hondy NSR na rynku były dwie bardzo groźne konkurencyjne marki ze swoimi również doskonałymi sportowymi 125 ccm. Były to Aprilia RS 125 i Cagiva Mito 125. Moce ich silników w najszybszych wersjach ulicznych wynosiły około 33 KM, natomiast Honda miała zawsze 28,5 KM, więc mogły być troszkę szybsze.

Cagiva miała nawet skrzynie siedmiobiegową, ale należy to traktować raczej jako ciekawostkę, gdyż sześć biegów o trochę dłuższych przełożeniach również by wystarczyło. Honda zwyciężała z włoską konkurencją ceną zakupu, wygodniejszą pozycją za kierownicą i kompletną bezawaryjnością. Była mniej chimeryczna przy zmianach temperatury otoczenia i zmianach ciśnienia atmosferycznego.

Co ciekawe, Honda NSR 125 była również produkowana we Włoszech w fabryce Hondy. Podczas 15 lat produkcji tylko raz w roku 1997 dokonano w niej zmian. Otrzymała nową stalową ramę i wahacz oraz nowe owiewki o zmienionym kształcie i nowy podwójny reflektor wyglądający jak skośne kocie oczy. W silniku w zasadzie nic nie zmieniono, gdyż uznano, że nie ma takiej potrzeby. NSRka doskonale nadawała się również do jazd codziennych, gdyż można było na niej usiąść w miarę wygodnie nie będąc tak skulonym jak na włoskich konkurentach. Ponieważ również w Polsce odbywały się markowe wyścigi Honda NSR125 Cub, to zdarzały się sytuacje, że na zawody przyjechał na kołach zawodnik, pozdejmował lusterka, tablice rejestracyjną i światła, wystartował i po zawodach z powrotem złożył wszystko do kupy i pojechał do domu.

Honda NSR charakteryzowała się doskonałą trakcją zarówno na torze wyścigowym i na ulicach, które jak wiadomo nie są zbytnio równe. Ponadto jej zawieszenie było tak skonfigurowane, że w jeździe codziennej nie narzekano na jego zbytnia twardość.
Firmy tuningowe widząc popularność klasy 125ccm zaczęły robić zestawy podwyższające osiągi. Oczywiście do Hondy również. Z założonym takim zestawem silnik miał pojemność 160 ccm i moc około 40 KM. Prędkość maksymalna potrafiła wzrosnąć do około 180 km/h.

W latach 90tych w przeciwieństwie do Polski, w Europie bardzo popularne stało się prawo jazdy dla szesnastolatków, czyli odpowiednik naszego A1. W ofercie Hondy znalazła się również wersja NSR 125 o obniżonej mocy do 15 KM skutkiem czego prędkość maksymalna zmalała do 120 km/h. Oczywiście istnieje możliwość zdjęcia blokad, więc ewentualny nabywca takiej zablokowanej eneserki może to uczynić w serwisie i cieszyć się pełnią osiągów. Obecnie, dziesięć lat po ustaniu produkcji można spokojnie dokonać zakupu używanej zadbanej Hondy NSR125. Z częściami zamiennymi nadal nie ma kłopotu, szczególnie dla tego, że Honda nie chce się psuć.

Dane techniczne: Honda NSR 125:

Silnik: dwusuwowy, chłodzony cieczą, jednocylindrowy
Pojemność skokowa: 124,8 ccm
Średnica tłoka x skok tłoka: 54 mm/ 54,5 mm
Moc maksymalna: 21 kW (28 KM) przy 10500 obr/min
Moment obrotowy: 19Nm przy 9000 obr/min
Zasilanie-gaźnik
Rozruch-elektryczny / nożny
Skrzynia biegów: 6 stopniowa
Podwozie
Rama: stalowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe, skok 118 mm
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony z jednym elementem resorującym, skok 125 mm
Hamulec przedni/tylny: tarczowy/tarczowy
Opony przód/tył: 100/80-17 52T / 130/70-17 62T
Wymiary i masy
Długość: 2075 mm
Szerokość: 670 mm
Rozstaw osi: 1345 mm
Wysokość siedzenia: 790 mm
Masa pojazdu: 144 kg
Zbiornik paliwa: 15 l
Zbiornik oleju: 1 L
Dane eksploatacyjne
Prędkość maksymalna: 160 km/h, zablokowany (15KM): 120 km/h
Zużycie paliwa: 4 – 7 l/100km
(jagra)
Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
87%
Interesujące
7%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
7%
O autorze
Zdjęcie profilowe Przemysław Borkowski
Przemysław Borkowski
10 od lat po Warszawie na dwóch kołkach. Piórem od lat po kartce. Przemysław Borkowski jest absolwentem dziennikarstwa na UW. Od najmłodszych lat pasjonuje się motoryzacją, zwłaszcza jednośladami. W swojej pracy łączy umiejętności zdobyte przez lata doświadczenia w prasie wraz ze swoją pasją. | Redakcja | Google+
3 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe MarSen
    4 czerwca 2013 at 20:17

    Marzę o takiej <3 Pokażę ten artykuł tacie, gdy już będę chciał nabyć swoją 😀

  • Zdjęcie profilowe MarSen
    4 czerwca 2013 at 20:28

    Powodzenia z tym. Ja NSR wybrałem ze względu na moc. CBR ma silnik czterosuwowy, który po pewnym czasie przestanie dawać frajdę… A NSR tylko odblokuję i śmigam całkiem inną maszyną 🙂

  • Zdjęcie profilowe DamianRysiekSr
    4 czerwca 2013 at 22:18

    Ja wolę CBR’kę, aktualnie mam na oku rocznik 2009, to czy ją kupię zależy od tego, kto kupi mój aktualny pojazd jakim jest Aprilia SR 50 R, bo nie niestety choć jedno kocham a drugie jest bardziej „poważne”, to nie mogę mieć dwóch ;(