Aktualnie czytasz:
Zakaz sprzedaży dwusuwów od 2018 roku. Czy Unia postępuje słusznie w sprawie 2T?
19

Od 2018 roku wchodzą nowe normy emisji spalin. UE za sprawą jednego rozporządzenia spowodowała, że wkrótce kupienie nowego skutera czy motocykla z silnikiem dwusuwowym (2T) będzie niemożliwe. Czy to słuszny krok?

Słychać lekkie pohukiwanie z tłumu. Okazuje się, że silniki dwusuwowe mają swoich oddanych fanów. I ja to szanuję i się temu nie dziwię. Dwusuwy są genialne. Dzięki prostej konstrukcji, pozbawionej wałków rozrządu i ich napędu, mogą kręcić się do niebywale wysokich obrotów. Z małej pojemności możemy uzyskiwać ogromne moce. Silnik dwusuwowy może pracować w dowolnym położeniu ze względu na smarowanie poprzez dozownik, lub przez mieszanie paliwa z olejem. Niestety to wszystko.

Okazuje się, że jednak wad silnika dwusuwowego jest więcej niż zalet. Jeśli zbudujemy silnik o dużej mocy i małej pojemności, będzie musiał on pracować na wysokich obrotach i tylko w bardzo wąskim zakresie prędkości obrotowych będzie miał dobre osiągi. Wiąże się to z koniecznością stosowania skrzyń biegów o kilkunastu biegach. Poszukajcie ciekawych konstrukcji sprzed lat stosowanych w sporcie motocyklowym, które zakończyły swoje życie w chwili, w której ktoś zadał bardzo ważne pytanie: Po co?

Kolejną sprawą jest niska efektywność silnika dwusuwowego i duże straty podczas jego pracy. Dochodzą do tego problemy ze stratami paliwa przez przepłukiwanie zwrotne. Pozorna przewaga dwusuwa nad czterosuwem wynikająca z cyklu pracy wymagającego dla niego tylko jednego obrotu wału korbowego, zanika jeśli weźmiemy pod uwagę zużycie paliwa. Dołóżmy do tego głośną pracę silnika i… wysoki poziom emisji dwutlenku węgla oraz cząstek stałych, który spowodował konieczność wycofania silników dwusuwowych z rynku.

 
Czytaj
REKLAMA

Barton daje 400 zł do wykorzystania na akcesoria

Kup motocykl Barton Cafe Racer lub Barton Travel, zarejestruj zakup i skonfiguruj dla siebie pakiet dodatków o wartości 400 zł gratis.

Czy to dobrze? Robiąc rachunek zysków i strat trzeba powiedzieć, że to sensowna decyzja. Moim zdaniem każdy sposób na ograniczenie zużycia paliw kopalnych jest dobry. Oczywiście trzeba zachować zdrowy rozsądek, którego czasem brakuje i wybierać rozwiązania najskuteczniejsze i faktycznie skuteczne. Wiem co chcecie powiedzieć. Przecież przemysł, tankowce, kontenerowce, huty… Spokojnie. Za nich też się wezmą, jeśli jeszcze się nie wzięli. Wiem, że jest wiele problemów ekologicznych do rozwiązania, ale od czegoś trzeba zacząć. A jeśli chcecie pewne rozwiązania krytykować przez zwrócenie uwagi, że ktoś truje bardziej. Użyje tu argumentu, którego używam zawsze w takich dyskusjach. Czy jeśli mój sąsiad bije swoją żonę to oznacza, że ja powinienem bić swoją? Chyba nie.

Oczywiście wyprodukowane dotychczas jednostki będą nadal mogły poruszać się po drogach. Jeśli jesteś więc fanem zapachu dwusuwa o poranku… Nic nie stoi na przeszkodzie żeby sobie takiego sprawić.

Przeczytaj więcej na ten temat.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
6%
Interesujące
4%
heh...
0%
Że co?
2%
Grrrr!
2%
Smutne
69%
19 Komentarze
1 2
  • Zdjęcie profilowe jas13
    10 marca 2016 at 08:47

    Podstawowa wada dwusuwa benzyniaka, to niska trwałość tłoka i składanego wału korbowego, w którym newralgiczną częścią są łożyska toczne. Z uwagi na system smarowania w mieszankowego łożyska wału są słabo smarowane, co wymusza użycie dobrej/wysokiej jakości łożysk tocznych.
    Główny problem z dwusuwem to mała efektywność, spowodowana traceniem części mieszanki do wypychania spalin z cylindra.
    Diesel dwusuwowy (zwłaszcza przemysłowy) różni się konstrukcyjnie od benzynowego dwusuwa w skuterku, często komora korbowa nie ma połączenia z cylindrem, więc nie ma tu oleju.

  • Sholay
    10 marca 2016 at 21:56

    Jeśli twój sąsiad bije żonę, to trochę głupio zaczynać krucjatę od typa, który wyrzuca paiperki od cukierków na ganku. C’nie?

  • Zdjęcie profilowe Rysio_Misio
    11 marca 2016 at 14:56

    Dami, tutejszy serwis wyszukiwania sensownych treści, działa jak taki… Dziad Kalwaryjski.
    ^
    Pan-Da, Pan-Da.;-)
    ^^
    Masz tu piątkę i… ;P

  • Dizzy
    13 marca 2016 at 20:38

    Takie informacje zawsze przyjmuję z przykrością. Pamiętam jak wybierałem dla siebie skuter, w grę nie wchodziło nic poza 2t. Kupiłem sobie Bartona Firefoxa i jeździło mi się cudownie, bo uwielbiam tę żwawość dwusuwów. Teraz nie jeżdżę już skuterami, ale i tak nie wyobrażam sobie jazdy czterosuwową pięćdziesiątką. Mój Firefox palił 3-3,5 litra na setkę. Czy to tak dużo? No chyba, że chodzi o to, że palił też olej. W takim razie powinno się też zakazać sprzedaży silników TFSI, bo palą litr na 1000 km, czyli prawie jak dwusuw.

  • anonim
    15 marca 2016 at 20:15

    to w takim razie niech wprowadzą że motorowerami są 125 bo i na niższych obrotach jeżdzą a i prędkości często podobne więc mniej pali

  • tomek
    15 kwietnia 2016 at 13:36

    Trzeba ich powstrzymać nie może tak być żeby wycofali dwusuwy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • lexikon
    14 października 2016 at 10:44

    brukselsko-unijn pomysły

  • Marcin
    30 marca 2018 at 21:13

    Niech unia zajmie się starymi działami bo one większość zatruwajom środowisko niż 2 t

  • Waldek
    12 kwietnia 2018 at 19:16

    A co z crossami w 2t ? Je tez wycofają ?