- Yamaha oferowała XT 660 w wersji R, jako dual sport. Była także wersja advenczerowa Z Tenere i supermoto X, które różnią się od tego gagatka w teren, czyli wersji R.
- Motocykle o dużej niezawodności do zadań specjalnych, na wesoło.
- Więcej historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl
Yamaha XT 660 X, Z i R bazują na bardzo podobnej konstrukcji. W tym artykule znajdziesz R-kę, czyli jej najbardziej dziką wersję przeznaczoną na bezdroża. Dużo radości i niezwykła uniwersalność w rozsądnej cenie – to tak w skrócie. Jaka jeszcze była i jest XT 660 R?
Seria XT należy do jednej z najpopularniejszych serii motocyklowych. Prosta konstrukcja, sprawdzona technologia i niespotykana wręcz uniwersalność były od zawsze największymi atutami motocykli XT 660. Oczywiście, spora masa i niezbyt wyżyłowany silnik był po drugiej stronie skali, jednak ogromna ilość sympatyków serii potwierdza fakty: wady nie zakryły zalet – XT była i jest kochana na całym świecie!
XT 660 R. Za ciężka by wymiatać, ale i tak będziesz nią jeździł w terenie
Motocykle zdolne pojechać w teren oraz dojechać w takie miejsce oddalone o setki kilometrów, w ostatnich latach przybierają na wadze – zupełnie tak, jak stereotypowe dziecko w Ameryce. Mimo że Yamaha XT 660 R jest znacznie lżejsza niż duże “advenczery” to nadal gotowa do jazdy waży prawie 190 kg. Poza utwardzonymi drogami każdy kilogram ma znaczenie a w niej tych kilogramów jest całkiem sporo – szczególnie jeśli przyjdzie Ci się z nimi szarpać. Wiele osób narzeka na tę wagę i ma ku temu powody.
Przecież XT 660 R to taki dual sport, więc oczekiwania użytkowników co do zdolności terenowych są nieco wyższy niż w klasycznych sprzętach ADV. Porównywany na przykład do Suzuki DRZ400 (133 kg) czy DR 650 SE (147 kg) sprawia, że XT możemy odebrać jako kolosa, z tą róznicą, że klasyczny adventure jest dużo wygodniejszy. Jest to więc taki rodzaj mocno wyrośniętego enduro. Jednocześnie w rodzinie XT 660 jest też przecież ważący około 40 kg więcej, model Z Tenere, który jest typowym przedstawicielem klasy adventure.
Yamaha XT 660 R. 5 najważniejszych rzeczy:
- Jeżeli zamierzasz rzeczywiście wjechać tam, gdzie lżejsze motocykle enduro, dobrym pomysłem będzie wymiana ciężkiego podwójnego układu wydechowego na pojedynczy. Zyskasz dzięki temu kilka kilogramów.
- W wielu opiniach użytkowników przewija się fakt, że, mimo że zasilana jest wtryskiem paliwa, przy niskich prędkościach ma też niską kulturę pracy. Jadąc około 30-40 km/h będzie denerwować Cię tym, że każdy zapięty bieg będzie wydawać się nieodpowiedni.
- Wybierając model dla siebie, zwróć uwagę na akcesoryjne siedzenia. Będą gorsze w terenie, ale znacznie poprawią komfort kierowcy i pasażera, jeżeli zamierzasz daleko podróżować.
- Yamaha XT 660 R to motocykl dający dużo frajdy. Owszem ma wady. Jest ciężki i układ hamulcowy jest słaby, ale i tak możesz pokonywać nim wiele kilometrów po bezdrożach.
- Zwróć uwagę na możliwe ogniska korozji na szprychach i ramie. Na szczęście plastikowe elementy są barwione w masie, więc rysy nie są im straszne.
Gdzie w takim razie odnajduje się XT 660 R i czemu jest to właśnie teren oddalony o godzinę drogi od domu?
Yamaha XT 660 R to próba podjęcia tematu złotego środka dla osób, które mogą pozwolić sobie na jeden motocykl w garażu i mają zapędy na jazdę terenową. Jednocześnie te osoby mają też świadomość, że kupując adv będzie im w terenie ciężko i pewnie potraktują ten motocykl, jako sprzęt turystyczny. Kultowy jednoślad za sprawą mniejszej wygody i wagi pozwala na sporą dozę szaleństwa w trakcie jazdy po szutrach.
Przeczytaj również:
Suzuki V-Strom 1050 w dwóch nowych wersjach. Co się zmieniło we flagowym turystyku klasy adventure? [wyposażenie, dane techniczne]
Gdy przyjdzie Ci go jednak podnieść? No cóż. Pierwszy raz dasz sobie radę, ale wraz ze wzrastającym zmęczeniem będziesz zlany potem przy kolejnych próbach. Nie ma co jednak tracić nadziei. XT potrafi wyrobić w kierowcy ducha walki i będzie motocyklem, który zastosujesz także do innych celów.
Genialną rekomendacją będzie także opinia od podróżnika Nicka Sandersa, który przemierzył na XT 660 R wiele kilometrów. W jego oczach jest to motocykl niezawodny i mieszczący się w niskim budżecie ze względu na swoją prostotę. Do tego stopnia był to dla niego motocykl prosty w obsłudze, że gdy udało mu się złamać ramę, bez trudu została zespawana na poboczu i mógł ruszyć w dalszą drogę. Trzeba przyznać, że facet ma rację. Nawijając wiele kilometrów, ten motocykl może okazać się bardziej pewny niż cięższy i bardziej zaawansowany adventure.
Silnik w XT 660 R to trywialny jednocylindrowiec
Chłodzony cieczą, jednocylindrowy silnik stworzony jest do tego, żeby z gracją pracy ciągnika rolniczego przedzierać się przez kolejne nierówności terenu. Dzięki niemu poznawanie okolicznych wiosek, a jeżeli masz szczęście, to także przepraw przez błotniste i kamieniste dukty, staje się celem samym w sobie. Jeżeli takiego szczęścia nie masz, ale jednak bardzo kręci Cię chęć poznawania tego świata, to podróże asfaltowe nie będą żadnym problemem dla tego sprzętu.
Obejrzyj również nasz film:
XT 660 R wygląda jak stary dual sport, a jednocześnie podwójny wydech jest wizualnie rasowym smaczkiem. Dla zaawansowanych, szybko staje się jednak rasowym…balastem. Tak, znowu wypominam mu wagę. Tym razem ulokowaną w podwójnym układzie wydechowym. Zapewne wielu przyzna, że wygląda ciekawie i będzie miało rację. Niestety patrząc przez pryzmat zdolności przedzierania się przez krzaki, gdzieś będziesz miał, jak wygląda coś za Twoimi plecami. Wtedy liczyć się będzie to, jak łatwo poradzić sobie na tym trudnym szlaku. Wrażenie lekkości odnajdziesz jednak na prostym kokpicie, aby dodać Ci trochę motywacji, że to jednak zdolna maszyna. Co do wydechu, częstą modyfikacją będzie właśnie zamiana dwóch kominów na pojedynczy. Zegary są proste i bardzo minimalistyczne. Na tyle, że nie ma tam nawet obrotomierza czy wskaźnika poziomu paliwa oprócz lampki rezerwy. Charakterystyka tego silnika zapewnia jednak wystarczająco dużo jadu, aby nie trzeba było szukać maksymalnych obrotów.
Zalety Yamahy XT 660 R
21-calowe koło – dla znawców tematu oznacza tylko jedno, XT 660 nada się w teren. Duże szprychowane przednie koło sprawia, że motocykl jest bardziej przewidywalny, gdy to teren staje się nieprzewidywalny. Jeżeli już o przewidywalności mowa, to wracając na chwilę do zdolności jazdy po drogach asfaltowych, należy wspomnieć, że sensowna prędkość to maksymalnie 140 km/h. Powyżej tej wartości, sprzęt staje się właśnie… nieprzewidywalny.
Do tego problemem zacznie się stawać napierający na kask oraz klatkę piersiową wiatr – to będzie znacząco wpływać na dyskomfort jady, szczególnie podczas wielokilometrowych przepraw. Samo prowadzenie motocykla w dużym stopniu zależy od aktualnie złożonego typu opon: od tego czy masz założone opony szosowo-terenowe, czy z dużymi ambicjami pokusiłeś się o bardziej ostre kostki. XT 660 R hamuje tak, aby zwolnić, nie oczekuj, drogi hamowania lekkich crossówek w terenie oraz nakedów na drogach asfaltowych.
Z przodu znajduje się pojedyncza tarcza o średnicy 296 mm i dwutłoczkowy zacisk. To sprawia, że jest po prostu dobrze.
Co możesz znaleźć na rynku modeli używanych w 2022?
Przeglądając portale aukcyjne trafisz na ceny w przedziale około 12 000 do 20 000 zł. Musisz się jednak liczyć z tym, że znalezienie oryginalnej konfiguracji sprzętu może nie być wcale takie łatwe, jak się wydaje. Z drugiej strony, może właśnie już zmodyfikowana wersja będzie Ci bardziej odpowiadać? Oprócz podstawowych spraw jak płyty pod silnik i osłony dłoni lub porządniejsze kierownice można spotkać modele ze zmienionym układem wydechowym oraz kanapą. Zmieniona kanapa zazwyczaj będzie miała na celu dodanie komfortu zarówno kierowcy jak i pasażera, który na oryginalnej będzie zjeżdżał i opierał się na kierowcy. Ma przecież kształt jak wnętrze miski lub też siodło dla konia.
SUZUKI XT 660 R. Dane techniczne:
Typ | Czterosuwowy, chłodzony cieczą |
Układ | 4 zaworowy, pojedynczy cylinder |
Pojemność | 659 cm3 |
Średnica/skok tłoka | 100 x 84 mm |
Stopień sprężania | 10 : 1 |
Moc maksymalna | 33,8 kW (48 KM) przy 6 000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 58,4 Nm przy 5250 obr./min |
Zasilanie | Wtrysk |
Pojemność zbiornika paliwa | 15 l |
Skrzynia biegów | 5 stopniowa |
Przeniesienie napędu | Łańcuch |
Długość | 2240 mm |
Szerokość | 845 mm |
Wysokość | 1230 mm |
Prześwit | 210 mm |
Wysokość siedzenia | 865 mm |
Rozstaw osi | 1505 mm |
Masa | 172 kg |
Opona przód | tył | 90/90 – 21 | 130/80 – 17 |
Zawieszenie przednie | Teleskopowe 43 mm, skok 225 mm |
Zawieszenie tylne | Pojedynczy amortyzator, skok 200 mm |
Hamulce przednie | Dwutłoczkowy zacisk,
Pojedyncza tarcza 298 mm |
Hamulce tylne | Jednotłoczkowy zacisk,
Pojedyncza tarcza 245 mm |
Jednocześnie w rodzinie XT 660 jest też przecież ważący około 40 kg więcej, model Z Tenere – CO TO ZA BZDURA – XT 660 z Tenere na sucho waży 183kg, XT 660 R 172kg