Suzuki V-Strom 1050 w dwóch nowych wersjach. Co się zmieniło we flagowym turystyku klasy adventure? [wyposażenie, dane techniczne]

DL 1050 V-Strom 2023 w dwóch smakach

W skrócie
  • Suzuki V-Strom 1050/1050 DE: Ewolucja flagowca adventure
  • Duże Suzuki V-Strom kończy właśnie 20 lat!
  • Zmiany w najnowszej wersji pokazują, że Suzuki V-Strom 1050 staje się coraz bardziej dopracowanym i lepiej wyposażonym motocykle. W dodatku dostępny nadal będzie w dwóch wersjach o różnym charakterze

Wiecie, że od premiery pierwszego DL 1000 V-Strom mija właśnie 20 lat? Te motocykle nadal cieszą swoich właścicieli, a ich ceny już przestały spadać. Tymczasem Suzuki z tej okazji przygotowało nową odświeżoną wersje V-Stroma 1050 w dwóch smakach. Coś bardziej na asfalt i coś ciut bardziej enduro. Co się zmieniło we flagowym turystyku klasy adventure?

Historia tej sportowo-turystycznej serii rozpoczęła się 2002 roku, gdy zaprezentowano model VStrom 1000 (DL1000) w 2002 roku. Suzuki wyposażone w chłodzony cieczą, czterosuwowy silnik DOHC w układzie V-twin 90°, z czterema zaworami na cylinder i lekką, dwubelkową, aluminiową ramą szybko zdobyło uznanie jako niezwykle wszechstronny motocykl turystyczny. V-Strom 1000 był mocnym, zwinnym, niezawodnym i wygodnym motocyklem, który dostarczał mnóstwo radości z jazdy. Było niewiele granic, których nie potrafił przekroczyć, radząc sobie w każdych warunkach, bez względu na długość trasy. Charakterystyczny dźwięk silnika V-twin nie tylko podkreślał charakter tego motocykla, ale też dostarczał sporo frajdy kierowcy, co zresztą pomogło w dobraniu odpowiedniej nazwy (litera „V” nawiązywała do architektury silnika, wysoce „wszechstronnego” – z ang. versatile – charakteru modelu, a także niemieckiego słowa „Strom” symbolizującego doskonały przepływ mocy). Po ogromnym sukcesie modelu V-Strom i zdobyciu wzorowej reputacji na rynku Suzuki wprowadziło w 2004 roku V-Stroma 650 jako nowego członka rodziny, która z czasem przeobraziła się w serię. Topowy był oczywiście model V-Strom 1000. Suzuki V-Strom 650 wyposażono w silnik V-twin (cylindry rozstawione również pod kątem 90 stopni), ale całość była w bardziej kompaktowym i przystępnym rozmiarze. Motocykl miał wszystkie kluczowe sportowo-turystyczne atuty maszyn Suzuki, ale dedykowanego znacznie większej grupie odbiorców. Ten lekki model klasy średniej bardzo szybko stał się rynkowym hitem i przez lata cieszył się ogromną popularnością.

Piękna przygoda i bogata historia

Suzuki kontynuowało rozwój modelu V-Strom 1000 w kolejnych latach, a sprzedaż pierwszej generacji na całym świecie wyniosła około 50 tys. sztuk (do momentu wprowadzenia w 2013 roku całkowicie przeprojektowanej, kolejnej generacji). Największe zmiany dotyczyły zwiększenia
pojemności skokowej silnika z 996 cm3 do 1037 cm3 , zastosowania podwójnego zapłonu, kutych tłoków oraz 10-punktowych wtryskiwaczy paliwa. Model V-Strom 1000 drugiej generacji wyposażono w układ SCAS (Suzuki Clutch Assist System), ABS oraz nowe systemy elektroniczne,
w tym po raz pierwszy w motocyklu Suzuki – układ kontroli trakcji. Te cechy w połączeniu z lżejszym i jeszcze bardziej wytrzymałym podwoziem zwiększyły możliwości i osiągi wszechstronnego motocykla turystycznego. Charakterystyczna stylistyka obejmowała wydatny
„dziób”, który z jednej strony był przejawem ówczesnej mody, ale jednocześnie nawiązywał do DNA odziedziczonego po legendarnym, pustynnym motocyklu DR-Z oraz DR-BIG (DR750S) z 1988 roku. Motocykl drugiej generacji sprzedano na całym świecie w nakładzie ponad 35 tysięcy egzemplarzy.

W 2017 roku do rodziny dołączył model V-Strom 250, a marka Suzuki cały czas rozszerzała serię V-STROM dla jeszcze większej grupy kierowców o zupełnie różnym doświadczeniu i potrzebach.

Mistrz przygody, dokądkolwiek pojedziesz

Model V-STROM 1050/XT trzeciej generacji trafił na rynek w 2019 roku jako nowa odsłona topowego modelu w całej gamie. Został zaprojektowany z myślą o zwiększeniu potencjału sportowoturystycznego i dotarciu do jeszcze większego grona kierowców, którzy poszukują motocyklowych przygód. Silnik unowocześniono pod kątem dostarczania większego, bardziej liniowego momentu obrotowego w średnim zakresie obrotów oraz większej mocy w górnym zakresie obrotomierza. Oczywiście wszystkie zmiany musiały być zgodne z normą emisji spalin Euro 5. Motocykl wyposażono w zaawansowany układ wspomagania jazdy Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S), który sprawił, że V-STROM 1050/XT był łatwiejszy do opanowania, bardziej przewidywalny i mniej angażujący w obsłudze. Jego wydatny „dziób” został zmieniony i zyskał ostrzejszy, bardziej nowoczesny i dynamiczny wygląd, pozostając przy tym wierny swemu dziedzictwu. Model trzeciej generacji zadebiutował w 2019 roku i znalazł do tej pory ponad 15 tys. nabywców.

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Teraz Suzuki przedstawia kolejne wcielenie topowego motocykla rodziny V-STROM, który może użytkownikom dać jeszcze więcej. Nowy V-STROM 1050 zachowuje wszystkie mocne strony poprzedniego modelu lecz został wzbogacony o nowe lub zaktualizowane funkcje, które
dostarczają jeszcze więcej przyjemności z jazdy, poprawiając komfort i wszechstronność. Z kolei motocykle V-STROM 1050 DE wyposażono tak, aby jeszcze lepiej radziły sobie na nieutwardzonych szlakach, z daleka od asfaltu.

Koncepcję modeli V-STROM 1050/1050 DE odzwierciedla hasło „Mistrz przygody – dokądkolwiek pojedziesz”. Inżynierowie Suzuki włożyli sporo wysiłku w ulepszanie produktu, który przez lata uzyskał rynkową renomę sprawdzonego motocykla sportowo-turystycznego. Najnowsza seria V-Strom ma w założeniu spełniać oczekiwania jeszcze większej liczby motocyklistów, którzy poszukują wytrzymałych motocykli, a do tego często ruszają na długie wyprawy lub po prostu kochają jazdę po szutrze i terenowe szlaki. Nowe Suzuki V-Strom są jeszcze lepiej przystosowane, żeby dostarczać ich użytkownikom wspaniałych motocyklowych przygód. Motocykle V-STROM 1050 i V-STROM 1050 DE są wyposażone we wszystkie zaawansowane funkcje, które pozwoliły modelowi V-STROM 1050XT zyskać przewagę nad konkurencją. Obejmują również system wspomagania jazdy S.I.R.S.

Nowy Suzuki V-Strom 1050 oraz 1050 DE: ewolucja to dobre słowo

V-STROM 1050 został zaprojektowany pod kątem maksymalizacji komfortu i osiągów podczas jazdy na długich dystansach, głównie na utwardzonych nawierzchniach. Motocykl jest wyposażony w aluminiowe felgi (19 cali z przodu i 17 cali z tyłu) oraz dużą szybę czołową z wygodnym systemem regulacji wysokości. Z kolei V-STROM 1050 DE oferuje rozwiązania, które poprawiają właściwości jezdne i osiągi na nieutwardzonej nawierzchni. Dlatego w motocyklu są większe koła (z przodu 21 cali), ogumienie z bieżnikiem z wyraźnymi blokami. V-STROM 1050 DE ma zwiększony skok zawieszenia i rozstaw osi, co znacząco poprawia właściwości jezdne na nieutwardzonych szlakach. Dłuższy skok zawieszenia pozwala lepiej amortyzować nierówności, podobnie jak szersza kierownica i większe stalowe podnóżki, aluminiowa osłona silnika czy osłona rurowa. Układ kontroli trakcji STCS (Suzuki Traction Control System) oferuje teraz zupełnie nowy tryb Gravel (G) oraz możliwość całkowitego wyłączenia systemu ABS w tylnym kole.

Model V-STROM 1050/1050 DE jest napędzany najnowszą ewolucją niezawodnego, chłodzonego cieczą, czterosuwowego silnika V-twin DOHC produkcji Suzuki. Legendarna jednostka napędowa to dzieło wieloletnich prac zespołu inżynierów oddanych pasji tworzenia konstrukcji, które dostarczają dużej mocy, niezawodności i czystej przyjemności z jazdy.

Kluczowe zmiany

Kluczowe zmiany, które jeszcze bardziej ułatwiły jazdę i podwyższyły komfort użytkowania tej jednostki, obejmują wprowadzenie dwukierunkowego quickshiftera oraz zmiany konstrukcyjne w skrzyni biegów. Dzięki ulepszeniom skrzynia pracuje bardzo płynnie, a zmiana biegów jest jeszcze łatwiejsza. Model V-STROM 1050/DE jest wyposażony w szereg zaawansowanych elektronicznych systemów, takich jak układ wspomagania jazdy Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), zaktualizowany system kontroli trakcji z trybem G (Gravel) dostępny w modelu V-STROM 1050DE. Silnik Suzuki V-twin pracuje z charakterystycznym głębokim dźwiękiem na niskich obrotach i wysokim, liniowym momentem obrotowym w średnim zakresie obrotów. Odpowiada normom emisji spalin Euro 5. Radość z jazdy daje również charakterystyczny dźwięk wydobywający się z układu wydechowego. Niezależnie od tego, czy podróżujemy na długich dystansach, jeździmy po ulicach czy odkrywamy szutry.

Wyjątkowy charakter i dopracowana konstrukcja sprawiają, że silnik V-twin idealnie pasuje do Suzuki V-STROM 1050/1050 DE. Gwarantuje idealną kulturę pracy bez wałków wyrównoważających, co pozwala zapobiegać stratom mechanicznym oraz poprawia sprawność cieplną (także w celu uzyskania jak najwyższej mocy maksymalnej). Układ silnika V-twin pozwala zachować smukłą linię z niskim środkiem ciężkości. System podwójnego zapłonu poprawia wydajność spalania i zwiększa maksymalną moc przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Motocykl jest zwrotny i poręczny.

Ulepszona sześciobiegowa skrzynia oferuje wysokie przełożenie na pierwszym i szóstym biegu, dzięki czemu zmiana na drugi i piąty bieg jest bardziej płynna i zapewnia lepsze odczucie przyspieszenia. Zmienione przełożenia zostały dostrojone pod kątem idealnej współpracy z
dwukierunkowym quickshifterem.

V-STROM 1050/DE to pierwszy motocykl Suzuki, w którym zastosowano wydrążone zawory wylotowe wypełnione sodem. Pomagają obniżyć temperaturę w komorze spalania, przez co polepsza się sprawność spalania mieszanki i zwiększa trwałość tego podzespołu.

Nowy V-Strom 1050/1050 DE to także technologia dwóch świec zapłonowych, która została opracowana przez Suzuki. Wykorzystuje dwie irydowe świece zapłonowe na cylinder. Główna świeca jest umieszczona pośrodku komory spalania i działa w pełnym zakresie
obrotów silnika. Druga zaś poprawia efektywność spalania mieszkanki przy niskich obrotach silnika, zapewniając płynne przekazywanie mocy. Zaletą tego rozwiązania jest zmniejszone zużycie paliwa, niższa emisja spalin, bardziej liniowa reakcja przepustnicy, łatwiejszy rozruch
silnika oraz stabilniejsza praca silnika na biegu jałowym.

Zoptymalizowane profile krzywek i praca rozrządu zapewniają wysoką wydajność spalania, która przekłada się na większą moc, niższe zużycie paliwa i zgodność z normą emisji spalin Euro 5.

Silnik V-twin wyposażono w bardzo wytrzymałe i zarazem lekkie kute tłoki, zaprojektowane z wykorzystaniem analizy metodą elementów skończonych FEM (Finite Element Method). Głowice są anodowane, a stożkowe wyprofilowanie piasty sworznia zmienia rozkład sił działających na ten element, jednocześnie zmniejszając nacisk na denko tłoka i zwiększając jego trwałość.

Ścianki odlewanych ciśnieniowo cylindrów są pokryte powłoką SCEM opracowaną przez Suzuki. Pierwotnie technologia była wykorzystywana w motorsporcie i przez wiele godzin sprawdzana na torach wyścigowych. Powłoka SCEM polepsza odprowadzanie ciepła, zmniejsza tarcie i zwiększa trwałość.

Każdy z dwóch cylindrów jest wyposażony w niezależne, sterowane elektronicznie przepustnice o średnicy 49 mm. Każdy korpus przepustnicy może być niezależnie otwarty lub zamknięty za pomocą precyzyjnego silnika elektrycznego.

10-punktowe wtryskiwacze poprawiają atomizację spalanej mieszanki i tym samym zmniejszają zużycie paliwa przy zachowaniu wysokiej mocy.

V-STROM 1050DE jest wyposażony w mocniejszy łańcuch napędowy, aby zapewnić większą trwałość podczas jazdy po szutrowych drogach lub nieutwardzonych szlakach. Zastosowano w nim mocniejsze ogniwa i sworznie o większych średnicach. Zainstalowano również nową dźwignię
zmiany biegów.

Oprócz trzech podstawowych trybów (oraz możliwości wyłączenia) układu STCS, w modelu VSTROM 1050 DE zastosowano zupełnie nowy tryb Gravel (G). Opóźnia zapłon w taki sposób, żeby pomóc kierowcy uzyskać jak najlepszą przyczepność na luźnych nawierzchniach, ale dopuszczając do kontrolowanego poślizgu. Moc jest przekazywana na tylne koło w sposób nieprzerwany, ale w niektórych momentach tłumiona tylko na tyle, żeby zapobiec nadmiernemu buksowaniu koła. Dzięki temu motocykl pozostaje pod pełną kontrolą, a kierowca operuje mocą jakiej aktualnie potrzebuje. W ten sposób kierowca może jeszcze lepiej kontrolować prędkość i moc podczas pokonywania zakrętu na luźnej nawierzchni. Tryb Gravel sprawia, że eksplorowanie nieutwardzonych dróg i wiejskich szlaków jest niezwykle ekscytujące i przyjemne.

Przeczytaj też:

Suzuki V-Strom 1050XT 2020. Czy elektronika faktycznie pomaga, gdy brakuje przyczepności?

Nowe Suzuki V-Strom 1050/1050 DE to także nowy dwukierunkowy quickshifter. Pozwala zmienić bieg na wyższy lub niższy bez używania dźwigni sprzęgła. Urządzenie jest na wyposażeniu standardowym modelu V-STROM 1050/1050 DE. Już od pierwszego użycia quickshiftera kierowca odczuje wyższą przyjemność prowadzenia – bez konieczności używania lewego nadgarstka przy zmianie biegów, co zmniejsza zmęczenie podczas jazdy. Kiedy quickshifter zapewnia płynne, prawie nieprzerwane przyspieszanie podczas jednoczesnej zmiany biegu na wyższy. Podczas zwalniania, bez konieczności zwiększania prędkości obrotowej silnika lub użycia sprzęgła, quickshifter automatycznie otwiera przepustnicę tak, aby zwiększyć prędkość obrotową silnika i dopasować ją do pracy na niższym biegu. Rezultat chwilowego automatycznego zwiększenia prędkości obrotowej silnika łączy się z efektem hamowania silnikiem, dając wiele satysfakcji podczas redukcji przełożenia. Dwukierunkowy quickshifter współpracuje z układem SDMS zapewniając większą radość z jazdy i płynną zmianę biegów.

W końcu jest kolorowo!

W zespole wskaźników zainstalowano nowy, 5-calowy kolorowy wyświetlacz informacyjny w technologii TFT LCD. Zapewnia dostęp do wszystkich najważniejszych informacji. Kierowca może w każdej chwili sprawdzić stan motocykla, ustawienia systemów oraz ich działanie
w czasie rzeczywistym. Wyświetlacz ma wyrafinowany wygląd i jest świetnie wykonany.

Wyświetlacz LCD jest wyposażony w funkcje wyświetlania alertów i ostrzeżeń. Obrotomierz może również służyć jako programowalny wskaźnik obrotów silnika. Miga, gdy prędkość obrotowa silnika osiągnie ustawiony limit przez kierowcę. Prędkość może być ustawiana w przyrostach co 250 obr./min – w zakresie od 4000 do 9250 obr./min.

Informacje wyświetlane na ekranie
⚫ Prędkościomierz
⚫ Obrotomierz
⚫ Zasięg
⚫ Ustawienia tempomatu
⚫ Prędkość (tempomat)
⚫ Hill Hold Control
⚫ Licznik przebiegu całkowitego
⚫ Podwójny licznik przebiegu
dziennego
⚫ Włączony bieg
⚫ Temperatura cieczy w ukł. chł.
⚫ Temperatura otoczenia
⚫ Kontrolka kierunkowskazu
⚫ Obrotomierz
⚫ Średnie zużycie paliwa (1&2)
⚫ Chwilowe zużycie paliwa
⚫ Tryb SDMS
⚫ Tryb ABS
⚫ Wyłącznik ABS w tylnym kole
(dotyczy 1050DE)
⚫ Tryb pracy układu kontroli trakcji
⚫ Quickshifter (WŁ./WYŁ.)
⚫ Wskaźnik paliwa
⚫ Zegar 12-godzinny
⚫ Woltomierz
⚫ Przypomnienie o przeglądzie

Wyświetlacz ma niestandardowy ekran ze specjalnie opracowaną grafiką, z niebieskimi liniami tła, które nadają mu wyjątkowy styl, a także przypominają o tożsamości marki Suzuki. Ma również funkcję ręcznego lub automatycznego przełączania trybu dziennego (białego) i nocnego (czarnego), które maksymalnie poprawiają widoczność o każdej porze i w każdej sytuacji drogowej.

Suzuki V-Strom 1050/1050 DE; dane techniczne

V -STROM 1050 V-STROM 1050 DE
Długość całkowita 2265 mm 2390 mm
Szerokość całkowita 940 mm 960 mm
Wysokość całkowita 1515 mm 1505 mm
Rozstaw osi 1555 mm 1595 mm
Prześwit 165 mm 190 mm
Wysokość siedziska 855 mm 880 mm
Masa własna 242 kg 252 kg
Rodzaj silnika 4-suwowy, chłodzony cieczą, DOHC, 90° V-twin
Średnica x skok 100,0 mm x 66,0 mm
Pojemność skokowa silnika 1037 cm3
Stopień sprężania 11,5:1
System zasilania paliwem Wtrysk paliwa
Zapłon Elektryczny
Układ smarowania Mokra miska olejowa
Przekładnia 6-biegowa, o stałym zazębieniu
Zawieszenie
Przód Odwrócony widelec teleskopowy, sprężyny
Tył Z mechanizmem dźwigniowym, sprężyna śrubowa
Kąt nachylenia 25°40’ / 110 mm 27° 30’/ 126 mm
Hamulce
Przód Tarczowe, podwójne
Tył Tarczowe
Opony
Przód 110/80R19M/C 59V
bezdętkowe 90/90-21M/C 54H dętkowe
Tył 150/70R17M/C 69V
bezdętkowe
150/70R17M/C 69H
bezdętkowe
Układ zapłonowy Układ zapłonowy
Pojemność zbiornika paliwa 20 l

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button