Yamaha TRX 850 (1996-2000): najbardziej zwariowany motocykl lat 90’tych?

Japoński motocykl z włoską duszą? Taki był TRX 850

W skrócie
  • Yamaha TRX 850 produkowana była w latach 1996-2000. Premiera modelu odbyła się jeszcze w roku 1995!
  • W ramie TRX 850 mogliśmy znaleźć doskonale znany nam silnik z turystycznej Yamahy TDM 850 - czy był to klucz do sukcesu?
  • Najjaśniejszym punktem TRX 850 była jego rama. Zupełnie niepasująca do motocykli japońskich, produkowanych w tamtym okresie.
  • Więcej niesamowitych historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoslad.pl!

Yamaha TRX 850 była i jest motocyklem innym niż wszystkie. Szybka, dopracowana i nieco włoska, chociaż japońska. Przed Wami historia motocykla, który niewątpliwie zaznaczył swoją obecność na motocyklowych kartach historii. Poznajcie Yamahę TRX 850.

Obraz mieszkańców Japonii i Włoch wydaje się być od siebie tak daleki jak dwa bieguny magnesu. Tego nie da się połączyć: grzeczni, cisi i oddani pracy Japończycy kontra głośni, żywiołowi i beztroscy w życiu Włosi. Przez wiele lat w życiu kierowałem się prostą zasadą: z Włoch najlepsze są wyroby skórzane i jedzenie. Oczywiście ze względu na powalający wygląd tęsknie spoglądałem na włoskie wyroby – podobnie jak w połowie lat 90-tych na Monikę Belluci, ale wiedziałem, że ich atuty szybko przeminą i kierując się rozsądkiem kupowałem japońskie motocykle, auta i elektronikę. A gdyby tak…

Przedstawiam Państwu Yamahę TRX850, która częściowo wygląda jak efekt zadurzenia niezbyt zdolnego Japończyka w figurze Moniki. Przypominam, że w roku premiery (1995) było to bardzo prawdopodobne, a o ile TDM850 widział właściwie każdy, to Yamaha, która przypadkowo wygląda jak ładniejsze japońskie Ducati 900SS Nuda stanowi nawet dziś egzotykę na rynku motocykli używanych.

Yamaha TRX 850. Silnik

Serce japońskie ale dusza jakby włoska! Patrząc i słysząc dźwięk odpalonego TRX zaczynam skrobać łepetynę, bo widzę tam jakby silnik znany mi z wspomnianego wcześniej dwucylindrowca TDM i starej Super Tenere XTZ75. W głowicy – tak jak w TDM – pracują dwa wałki rozrzą­du napędzające dziesięć zaworów (cztery wydechowe i sześć ssących). Ale o co chodzi? Dlaczego rzędówka brzmi jak silnik Ducati?

To przesunięcie czopów wału korbowodowego o 270 stopni (w TDM850 3VD były rozchylone pod kątem 360 stopni) zmieniło zupełnie dźwięk i charakterystykę silnika – co więcej  Yamaha użyła tej technologii po raz pierwszy w motocyklowym świecie, a dziś jest to już dość powszechny zabieg. Ciekawym faktem jest, że nowa Africa Twin ma takie samo rozchylenie czopów. Oczywiście nie były to jedyne zmiany względem TDM: sucha miska olejowa powędrowała do silnika – nad skrzynię biegów, a wał korbowy został odchudzony o 14%. Pojawiły się też dwa gaźniki Mikuni zapożyczone z YZF750R, z pompkami przyśpieszającymi oraz powszechnie dziś stosowanym czujnikiem położenia przepustnicy.

TRX 850. Więcej mocy?

Wzrosła pojemność Airboxu, zmieniono tłumiki i…kiedy już zadacie pytanie: Ile koni udało się uzyskać w silniku TRX w porównaniu do TDM? Odpowiem ze smutkiem: jedenaście. Tak, silnik TRX 850 w porównaniu z TDM osiąga moc 83 KM, przy 8300 obr./min a w TDM osiągał on moc 72 KM. No to może moment wzrósł jakoś spektakularnie? Nie bardzo – 86 Nm przy 6000 obr./min. (TDM – 78 Nm) Niestety, suche dane nie zachwycają ale musicie uwierzyć że odczucia z jazdy TRX w porównaniu do TDM muszą być tak samo ekscytujące jak randka z Moniką w Rzymie (w latach 90’tych) w porównaniu do jedzenia sushi z Kaśką na Bielanach.

Yamaha TRX 850. Najważniejsze informacje:

  1. W ramie TRX 850 pracował dwucylindrowy silnik rzędowy o wykorbieniu 270 stopni. Wówczas rozwiązanie to było praktycznie niespotykane.
  2. Uwagę zwracała na siebie rama: kratownicowa stalowa, typu Trellis. Dzięki niej TRX 850 przypominał włoskie motocykle Ducati.
  3. Jednostka napędowa generowała moc maksymalną wynoszącą 79 KM przy 7 500 obr./min
  4. TRX 850 produkowany był zaledwie do roku 2000 i nigdy nie doczekał się następcy.
  5. Dzisiaj możemy powiedzieć, że motocyklem Yamahy, któremu jest najbliżej do TRX-a jest nowa Yamaha R7.

Rama i zawieszenie włoskiego Japończyka

Figura nie ma tutaj cech wspomnianej powyżej Moniki. Lekkość i wdzięk jaką zapewnia otwarta, przestrzenna, kratownicowa rama z silnikiem jako element nośny może zachwycać nawet dziś choć przy bliższym poznaniu widzimy, że motocykl nie został zaprojektowany z wielką starannością. Można powiedzieć, że projektant owiewek wrócił z wakacji we Włoszech, przyłożył je do ramy i stwierdził „może być, jadę na sushi”.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Może było to celowe działanie ale jakość wykonania poza tego motocykla poza silnikiem nie jest satysfakcjonująca. Wracając do porównań z TDM: w TRX mamy krótszy rozstaw osi, a kąt główki ramy wynosi 25 stopni. To zapewnia lepsze, bardziej agresywne prowadzenie. Poza tym rama mogła być biała lub czerwona. Kolor czerwony przedstawiony na pierwszych zdjęciach tego modelu, krzyczał: Sport!

Torowe aspiracje TRX-a?

Podobne wrażenie sprawiał obrotomierz z białym tłem, który później zastąpiono inną kolorystycznie wersją. Mimo mało sportowego silnika ubranie motocykla krzyczało: zabierzcie mnie na tor! I rzeczywiście ze zdjęć i opisów technicznych nie było obaw co do odbycia takiej wycieczki, bo tylne zawieszenie pożyczono z modelu FZR, a 298-milimetrowe tarcze w które wgryzają się klocki dzięki zaciskom Brembo na pewno musiały dobrze hamować. Dziś na youtube możecie znaleźć filmy jak w latach 90-tych Japończycy z zadowoleniem ścigali się TRX’ami po torze. Bo moc to nie wszystko, szczególnie bez kontroli, a Yamaha TRX 850 na pewno świetnie się prowadzi więc wszyscy w Europie ostrzyli sobie zęby!

Bez sukcesów?

Chciałem żebyście w powyższych akapitach poczuli choć w pewnym stopniu zachwyt i szybsze bicie serca jakie w 1995 mieli motocykliści oglądający katalogi Yamahy. Zachwycano się motocyklem, którego nie dało się zobaczyć z bliska. Liczono, że japońska egzotyczna odpowiedź na równie egzotyczne Ducati zdeklasuje konkurentów nie tylko wyglądem ale głównie ze względu na pożyczony z TDM silnik – ceną. Kiedy rok później, w 1996 TRX dotarł do Europy zastąpiono czerwony kolor ramy kolorem srebrnym i nie było już zacisków Brembo, a cena? No cóż: Yamaha była niewiele tańsza od modelu 900SS włoskiego giganta.

To nie były duże wady bo przecież byli ludzie, którzy naprawdę chcieli mieć ten motocykl i byli skłonni zapłacić odpowiednią kwotę (około 40 tysięcy złotych). Dobry i trwały bo niezbyt wysilony silnik nie zapewnił jednak sukcesu, bo sam motocykl miał swoje za zbyt wąsko umieszczonymi lusterkami. Okazało się, że zawieszenie jest stanowczo zbyt miękkie, a hamulce słabe. Pierwsze recenzje były druzgocząco niekorzystne – motocykl określano jako trzęsący, bujający się na boki i niehamujący.

Przeczytaj również:

BMW CE-04: elektryczny maksiskuter prosto z deski kreślarskiej. Jaki ma realny zasięg? [cena, zdjęcia, wideo, dane techniczne]

Nie nadawał się do dynamicznej jazdy. Oczywiście były to recenzje nowego sprzętu. Niezadowoleni właściciele wymieniali sprężyny oraz olej w zawieszeniu, zakładali lepsze przewody hamulcowe, zastępowali bardzo ciężkie oryginalne tłumiki i ogólnie tuningowali Yamahę tak, aby poprawić jej prowadzenie. Gdy moda na styl Ducati przeminęła często na śmietniku lądował kwadratowy, tylny zadupek z ultra niewygodnym siedzeniem pasażera. Pasażer na oryginalnym TRX nie miał podczas jazdy innej opcji niż mocne objęcie w pasie kierowcy. Więc jeśli kierowca nie lubił być cały czas ściskany – motocykl kończył jako naked z odsłoniętą, piękną nawet dziś ramą. Ze względu na tę ramę i prostotę budowy T-Rexy wymarły jak Dinozaury. Trudno dziś znaleźć ten model Yamahy w oryginalnym stanie, ale jeśli Wam się to uda, to ze względu na wspomnianą egzotyczność warto zwrócić na niego uwagę.

Yamaha TRX 850. Dane techniczne:

Dane techniczne Yamaha TRX 850
Silnik
Pojemność silnika 849 cm3
Moc maksymalna 79 KM przy 7500 obr./min
Moment obrotowy 85 Nm przy 7400 obr./min
Ilość cylindrów 2 w układzie rzędowym
Rodzaj rozrządu DOHC, pięć zaworów na cylinder
Chłodzenie cieczą
Typ silnika Czterosuwowy
Stopień sprężania 10,5:1
Średnica x skok tłoka 89,5 x 67,5 mm
Zasilanie Gaźniki Mikuni BDST 38/2 /2 szt.
Smarowanie Sucha miska olejowa
Sprzęgło Wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów 5- stopniowa
Napęd końcowy łańcuch
Rama stalowa, kratownicowa, typu Trellis
Zawieszenie przednie teleskopowe, regulacja tłumienia odbicia i napięcia wstępnego sprężyny
Hamulce osi przedniej Dwie tarcze w rozmiarze 298 mm, czterotłoczkowe zaciski
Hamulce osi tylnej Pojedyncza tarcza w rozmiarze 248 mm
Zawieszenie tylne regulacja napięcia wstępnego i tłumienia odbicia

 

Wymiary
Długość 2070 mm
Szerokość: 700 mm
Wysokość 1155 mm
Wysokość siedzenia 795 mm
Rozstaw osi 1435 mm
Opony przód 120/60-17
Opony tył / 136/60-17
Pojemność zbiornika paliwa 18 litrów
Masa pojazdu gotowego do jazdy 202 kg
Masa pojazdu w stanie suchum 190 kg

Tekst: Jakub Bigora

 

jakub

Romet 727 eco 2008r

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button