Yamaha NEO`s powraca. Tym razem w wersji elektrycznej!

Nowy skuter elektryczny Yamaha NEO's 2022

W skrócie
  • Świetnie znana w całej Europie Yamah NEO`s powraca
  • Bijący rekordy popularności typowo miejski skuter zmienił się nie do poznania
  • Choć stylistycznie udanie nawiązuje do poprzednika, to największe zmiany poczyniona w jego konstrukcji i napędzie
  • Yamaha NEO`s 2022 otrzymała w pełni elektryczny napęd oraz możliwość wyposażenia w dodatkową baterię
  • Nowy NEO`s jest odpowiednikiem motoroweru, dlatego można nim jeździć posiadając prawo jazdy kategorii AM

Yamaha NEO`s to przez lata był jeden z najlepiej sprzedających się japońskich skuterów, który zyskał swoją popularność dzięki swej uniwersalności, połączonej z prostotą obsługi. Dla wszystkich fanów tego modelu mamy dobrą wiadomość: Yamaha NEO`s powraca. Tym razem z zupełnie nowym elektrycznym napędem, który prostotę obsługi wnosi na zupełnie nowy poziom.

Można być przeciwnikiem nachalnej elektryfikacji, jaka w ostatnich latach postępuje na europejskich ulicach. Ale nie sposób nie dostrzec, że w przypadku miejskich skuterów bezemisyjny napęd okazuje się rozwiązaniem niosącym szereg zalet, które potrafią przyćmić powszechnie znane wady napędów elektrycznych. Czy Yamaha NEO`s w nowym elektrycznym wydaniu zaskarbi sobie tak ogromną rzeszę fanów jak jego spalinowy poprzednik?

Łatwa, cicha i dostępna mobilność miejska dla każdego

Od wielu dziesięcioleci Yamaha jest jednym z najlepszych i najbardziej szanowanych producentów na rynku skuterów o pojemności 50 cm³ w Europie. Począwszy od 1990 roku firma wyprodukowała jedne z najbardziej udanych modeli w branży pod markami Yamaha i MBK — w tym prawdziwe ikony, takie jak BW/Booster, Aerox/Nitro, czy właśnie znany dosłownie wszędzie w Europie NEO’s/Ovetto.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Równolegle do swojej podstawowej działalności w zakresie silników spalinowych, Yamaha od ponad 30 lat przeznacza znaczne środki na badania i rozwój skuterów z napędem elektrycznym, a w 1991 roku firma zaprezentowała Frog — swój pierwszy skuter elektryczny — na Tokyo Motor Show. Od tego czasu Yamaha nieustannie pracuje nad rozwojem skuterów elektrycznych, wprowadziła także na rynek kilka modeli elektrycznych w różnych krajach azjatyckich.

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

W 2022 roku Yamaha wprowadza na rynek europejski nową generację skuterów NEO’s — pierwszych masowo produkowanych skuterów elektrycznych o mocy równej silnikom o pojemności 50 cm3. Ten niedrogi nowy model o zerowej emisji jest gotowy do odegrania wielkiej roli w transformacji mobilności miejskiej w europejskich miastach.

 

Prosta, sportowa i uniwersalna stylistyka

NEO’s zawsze był znany z prostej, uniwersalnej, ale atrakcyjnej stylistyki, a nowy model elektryczny jest wyposażony w nowe, eleganckie nadwozie nadające mu charakterystyczny wygląd.

Kompaktowe nadwozie ma miękkie, zaokrąglone formy, które wzmacniają charakter i podkreślają łatwość prowadzenia tego ultracichego skutera o zerowej emisji. Otoczone białymi pierścieniami, które nadają nowoczesny, dyskretny i współczesny wygląd, nowe w pełni otwarte reflektory LED z podwójnymi światłami są inspirowane oryginalnym NEO’s.

Oprócz estetycznej stylistyki NEO’s ma praktyczne akcenty, które podkreślają jego rolę jako miejskiego skutera, służącego do dojazdów do pracy. Gumowe listwy zastosowane na zewnętrznym obrysie nie tylko nadają NEO’s stylowy wygląd, ale także pomagają chronić przed drobnymi uderzeniami i zadrapaniami — a także zakrywają elementy łączące, aby uzyskać bardziej eleganckie wykończenie.

NEO’s jest oferowany w dwóch prostych i efektownych kolorach, które doskonale oddają jego subtelny, ale mocny charakter: Milky White i Midnight Black. W obu przypadkach dedykowany kolor Aqua — który ma stać się znakiem rozpoznawczym Yamaha EV — jest używany jako akcent na pokrywie baterii i jako kolor logo 3D NEO’s.

 

Zintegrowana jednostka napędowa Yamaha (YIPU) — płynna, cicha i wydajna

Nowy NEO’s jest napędzany przez najnowszą generację zintegrowanej jednostki napędowej Yamaha (YIPU), która została opracowana w oparciu o rozległą wiedzę zdobytą przez firmę podczas rozwoju pionierskich skuterów elektrycznych, w tym Passol i EC-03 w ciągu ostatnich trzech dekad.

Sercem tej kompaktowej piasty koła z napędem bezpośrednim jest nowo opracowany, chłodzony powietrzem bezszczotkowy silnik elektryczny, który zapewnia wysoki poziom momentu obrotowego dla płynnej pracy, mocnego przyspieszenia i wyjątkowo cichej pracy. Kluczową cechą jednostki YIPU drugiej generacji jest wysoce wydajna bezprzekładniowa konstrukcja, która znacznie zmniejsza straty mocy zwykle związane z przekładniami i paskami napędowymi. Kolejną istotną zaletą konstrukcji napędu bezpośredniego Yamaha jest to, że praktycznie eliminuje hałas mechaniczny, zapewniając wyjątkowo cichą pracę oraz relaksującą i przyjemną jazdę — a przy mniejszej liczbie ruchomych części koszty eksploatacji są ograniczone do minimum.

Przeczytaj też:

Yamaha NMax 125 i 30 kg lżejszy D`elight 125 2021: Masa w skuterach ma duże znaczenie?

Innowacyjna konstrukcja YIPU sprawia, że piasta tylnego koła pełni podwójną rolę i zawiera tylny układ hamulcowy, a całość jest zamontowana bezpośrednio na tylnej obręczy koła. Jednostronny wahacz zawiera jednostkę sterującą silnika (MCU), która reguluje moc wyjściową, a tylną obręcz koła można łatwo zdemontować w celu wymiany opony poprzez odkręcenie pięciu śrub.

Inteligentny, prosty, ekonomiczny i niezawodny, nowy skuter NEO’s to idealny wybór dla każdego, kto szuka niedrogiego skutera nowej generacji o zerowej emisji do codziennych dojazdów do pracy i ogólnej mobilności miejskiej.

 

Wyjmowany akumulator litowo-jonowy Yamaha

Ważący zaledwie 8 kg i znajdujący się poniżej siedzenia, pośrodku podwozia, akumulator litowo-jonowy 50,4 V/19,2 Ah zapewnia wysoką moc wyjściową. Opracowany i wyprodukowany przez firmę Yamaha akumulator o wysokiej gęstości energii zapewnia zasięg około 37 km na pełnym naładowaniu podczas testowania w klasie WMTC 1 w trybie STD i temperaturze 25°C.

Dostarczany z jednym akumulatorem w standardzie, NEO’s jest wyposażony w złącze i obudowę dla opcjonalnego drugiego akumulatora, który może zwiększyć zasięg do około 68 km.

Ładowanie można przeprowadzić, gdy akumulator jest zamontowany w skuterze lub po wyjęciu go w celu wygodnego ładowania w pomieszczeniach. NEO’s jest dostarczany z dedykowaną przenośną ładowarką do akumulatorów, zaprojektowaną do podłączenia do domowego gniazdka, a pełne naładowanie zajmuje około 8 godzin.

 

Inteligentna moc akumulatora i silnika

Nowy NEO’s został zaprojektowany w celu osiągnięcia optymalnej wydajności pracy w różnych warunkach jazdy i jest wyposażony w jednostkę sterującą (VCU), a także jednostkę sterującą silnika (MCU), które zostały zaprojektowane w celu uzyskania pełnej wydajności z baterii litowo-jonowej 50,4 V/19,2 Ah i silnika elektrycznego z napędem bezpośrednim.

VCU/MCU kontroluje sposób, w jaki bateria jest używana. Jeśli akumulator jest na wyczerpaniu, moc wyjściowa zostanie automatycznie ograniczona — na panelu wskaźników pojawi się ikona żółwia. Po zamontowaniu opcjonalnego drugiego akumulatora system przełączy się na drugi akumulator w momencie typowej jazdy miejskiej stop-and-go, lub automatycznie podczas dłuższej jazdy bez postojów.

 

Szybkie i kontrolowane przyspieszanie

Połączenie wysokowydajnego silnika elektrycznego z napędem bezpośrednim i baterii litowo-jonowej Yamaha o wysokiej gęstości energii 50,4 V/19,2 Ah zapewnia wysoki moment obrotowy i natychmiastową wydajność, a także znakomite przyspieszenie z miejsca i w trybie wolnej jazdy. Dzięki bezsprzęgłowej i bezprzekładniowej skrzyni biegów zapewniającej płynne osiągi, łatwy w prowadzeniu NEO’s to niezwykle wydajny skuter, który idealnie nadaje się do miejskiego środowiska jazdy.

Yamaha zadbała także o dokładność działania przepustnicy. Reakcja przepustnicy została starannie zaprojektowana, aby zapewnić kierowcy precyzyjną kontrolę podczas ruszania z miejsca, a także płynne dostarczanie mocy w warunkach wolnej jazdy — bez nieoczekiwanego przyspieszenia, opóźnienia lub reakcji włączania lub wyłączania typowej dla niektórych skuterów elektrycznych.

 

Możliwość wyboru trybów jazdy dla różnych warunków

Użytkownicy NEO’s mogą wybierać spośród dwóch różnych trybów jazdy w zależności od warunków i indywidualnych preferencji, a tryby można łatwo zmieniać za pomocą przełącznika z prawej strony kierownicy. Tryb STD zapewnia najwyższą moc wyjściową 2,06 kW przy 40 km/h i jest przeznaczony do ogólnego użytkowania na typowej drodze.

Tryb ECO ma na celu zmniejszenie zużycia baterii i najlepiej nadaje się do dłuższych tras, podczas których pożądane jest osiągnięcie maksymalnego zasięgu. W trybie ECO moc maksymalna jest zmniejszona do 1,58 kW przy 30 km/h, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 35 km/h — podczas gdy moc wyjściowa jest zmniejszona w całym zakresie prędkości, aby wydłużyć żywotność baterii w zakresie około 38.5km na pełnym naładowaniu.

 

Płynna, łatwa i cicha jazda miejska

Ponieważ wiele miast ogranicza lub nawet zakazuje stosowania silników spalinowych, zwrócenie się w kierunku pojazdów bezemisyjnych nabiera tempa, a wprowadzenie niedrogich i dostępnych skuterów NEO’s daje każdemu możliwość skorzystania z efektywnego i cichego środka transportu.

To nie tylko brak silnika spalinowego i generowanego przez niego hałasu sprawia, że NEO’s jest tak cichy. Zastosowanie innowacyjnego bezszczotkowego silnika elektrycznego Yamaha z napędem bezpośrednim eliminuje hałas mechaniczny związany z przekładniami, napędami pasowymi i łańcuchami, dzięki czemu jest on wyjątkowo cichy.

Wyniki testowe Yamahy pokazują, że poziom hałasu elektrycznego NEO’s wynosi 55 dB w odległości 7 metrów, w porównaniu z 71 dB u jego odpowiednika spalinowego — co czyni go jednym z najcichszych pojazdów na drodze.

 

Łączność za pośrednictwem aplikacji Yamaha MyRide na smartfony

Użytkownicy NEO’s mogą pozostać w kontakcie podczas jazdy skuterem nowej generacji, pobierając bezpłatną aplikację Yamaha MyRide na swój smartfon i parując ją z jednostką sterującą (CCU) skutera, używając kodu QR lub numeru VIN. Panel instrumentów LCD jest wyposażony w ikony, które wyświetlają powiadomienia w czasie rzeczywistym o przychodzących połączeniach i wiadomościach ze smartfona użytkownika, dzięki czemu każdy użytkownik NEO’s może pozostać w kontakcie z przyjaciółmi, rodziną czy znajomymi z pracy.

Użytkownicy NEO’s mogą również dzielić się swoimi wrażeniami z jazdy z innymi użytkownikami Yamaha MyRide, a także eksportować informacje o podróży i łączyć się z innymi MyRiderami, aby przeglądać zdjęcia, porównywać trasy i sprawdzać nowe miejsca do odwiedzenia.

Oprócz umożliwienia łączności, MyRide zapewnia również dostęp do informacji technicznych i dotyczących jazdy, takich jak prędkość, przyspieszenie, stan akumulatora, śledzenie trasy i inne. Aplikacja MyRide wyświetla stan naładowania, a użytkownik może zobaczyć poziom naładowania głównej i opcjonalnej drugiej baterii. Lokalizator miejsca parkowania ułatwia znalezienie skutera, a alert o awarii informuje użytkownika o wszelkich problemach technicznych, które mogą wymagać uwagi.

Dzięki MyRide każdy użytkownik NEO’s może pozostać w kontakcie. Nowy skuter elektryczny jest idealnym rozwiązaniem z zakresu mobilności miejskiej dla wszystkich, niezależnie od tego, czy jeździli na skuterze wcześniej, czy robią to po raz pierwszy.

 

Kompaktowy i czytelny panel wskaźników LCD — system bezkluczykowy Smart Key

Oprócz funkcji prędkościomierza, licznika kilometrów, podróży i zegara, nowy, kompaktowy panel LCD wyświetla poziomy naładowania zarówno głównej, jak i drugiej opcjonalnej baterii, a także wskaźniki trybu jazdy STD lub ECO oraz ikony połączenia z aplikacją, nieodebranych połączeń i powiadomień e-mail.

Przeczytaj także:

Rekordowe wyniki sprzedaży jednośladów w Polsce! Kupujemy coraz więcej motocykli. Co stoi za tym trendem?

Stan naładowania można zobaczyć na samym akumulatorze lub na mierniku podczas ładowania akumulatora, a także na wskaźniku podłączenia ładowarki. Inne funkcje obejmują wyświetlanie ikony żółwia, gdy moc wyjściowa jest ograniczona, inteligentną kontrolkę kluczyka i wskaźnik gotowości do jazdy „RUN”.

NEO’s to wygoda i łatwość użytkowania, a jego bezkluczykowy system Smart Key umożliwia obsługę skutera z kluczykiem Smart Key w kieszeni.

 

Wygodny w prowadzeniu i łatwy w obsłudze

Zapewnia naturalną i wyprostowaną pozycję jazdy z wysokością siedziska 795 mm i przestronną powierzchnią podnóżka. NEO’s został zaprojektowany, aby zapewnić wygodną i relaksującą jazdę dla szerokiego grona właścicieli o różnych sylwetkach. Umieszczając akumulator pod siedzeniem, a nie pod podnóżkami, zespół projektowy Yamaha sprawił, że nowe NEO’s mają dużą przestrzeń na stopy, dając użytkownikom o różnych sylwetkach swobodę przyjęcia pozycji siedzącej, która najbardziej im odpowiada.

Duża amortyzacja siedzenia w połączeniu ze starannie zaprojektowanym trójkątem kierownica/siedzisko/podnóżek tworzy ergonomiczny układ, który zapewnia optymalny komfort jazdy wraz z łatwym dostępem nóg do podłoża dla pewnego ruszania i zatrzymywania.

 

Nowo zaprojektowane podwozie o wysokiej wytrzymałości

Projektanci Yamaha opracowali zupełnie nowe podwozie dla elektrycznych skuterów NEO’s z ramą o wysokiej wytrzymałości, która została zaprojektowana tak, aby pomieścić różne akcesoria, w tym bagaż, skrzynkę transportową, uchwyt na smartfona i inne. Nowe widelce KYB są wyposażone w wytrzymałe niklowane elementy zwiększające odporność na korozję, a odpowiednia specyfikacja NEO’s sprawia, że jest to idealny wybór dla osób dojeżdżających do pracy w mieście, które chcą prostej, niezawodnej i łatwej formy transportu.

 

Nowo zaprojektowane odlewane koła i specjalne opony o niskim oporze toczenia

Lekkie przednie koło o średnicy 13 cali, o atrakcyjnej, 10-ramiennej konstrukcji i wykończone w błyszczącym czarnym kolorze, jest wyposażone w oponę o szerokości 110, która zapewnia lekkość kierowania i stabilność na zakrętach.

Z tyłu NEO’s jest wyposażony w nowo zaprojektowaną, odlewaną pod niskim ciśnieniem obręcz, która jest połączona bezpośrednio z silnikiem elektrycznym z napędem bezpośrednim, a cała tylna jednostka jest podtrzymywana przez jednostronny wahacz. Dla dobrej przyczepności i stabilności na zakrętach zamontowano oponę o szerokości 130.

Zarówno przednie, jak i tylne opony zostały opracowane specjalnie dla nowych modeli NEO’s i charakteryzują się niskim oporem toczenia i mieszanką, która pomaga zmniejszyć zużycie akumulatora w celu uzyskania optymalnych osiągów i zasięgu.

 

Schowek pod siedzeniem

Z jedną baterią zamontowaną w schowku pod siedzeniem NEO’s może pomieścić jeszcze kask — a nawet z drugą opcjonalną baterią zwiększającą zasięg nadal jest miejsce na kombinezon przeciwdeszczowy lub inne drobne przedmioty.

Musimy przyznać, ze nowa Yamaha NEO`s wygląda bardzo świeżo, a zarazem udanie nawiązuje do swojego klasycznego już poprzednika. Czekamy tylko na większą wersję zgodną z wymogami kategorii A1, bo to naprawdę może być hit!

 

Najważniejsze cechy skutera Yamaha NEO’s 2022

Nowy skuter elektryczny klasy AM 2,5 kW

Zintegrowany zespół napędowy Yamaha (YIPU)

Montowany w piaście bezszczotkowy silnik elektryczny z napędem bezpośrednim

Lekki wahacz z wbudowaną jednostką sterującą silnika (MCU)

Szybkie i kontrolowane przyspieszanie

Uniwersalna pozycja jazdy dla każdego, niezależnie od sylwetki i doświadczenia

Wyjmowany akumulator litowo-jonowy 1 kWh 50,4V/19,2A, waga 8 kg, wymiary 225 × 375 × 105 mm

8 godzin do pełnego naładowania ze standardową ładowarką

Zasięg pojedynczego akumulatora ok. 37km* — możliwość podłączenia drugiego akumulatora**

Tryby jazdy STD i ECO

Zwinny, wygodny i łatwy w prowadzeniu

27-litrowy schowek pod siedzeniem na jeden kask lub drugi akumulator

Prosty, kompaktowy i uniwersalny styl

Pełne oświetlenie przednie i tylne LED oraz kierunkowskazy LED

Przestronny obszar podnóżka

Aluminiowe uchwyty odlewane ciśnieniowo

Lekkie 13-calowe odlewane felgi aluminiowe z oponami o niskim oporze toczenia

Widelec przedni KYB z odpornymi na korozję niklowanymi elementami

Zdejmowana tylna obręcz koła dla prostej wymiany opon

Kompaktowy i czytelny panel wskaźników LCD

Łączność z CCU skutera za pośrednictwem aplikacji Yamaha MyRide na smartfony

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button