
WSK to marka motocykli produkowanych przez polską Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku w latach 1955 – 1985. Początkowo jednośladom WSK trudno było podbić rynek z powodu konkurencyjnej Warszawskiej Fabryki Motocykli (WFM), będącej na rynku kilka wcześniej.
Pierwsze modele WSK – M06 nie różniły się praktycznie od maszyn produkowanych przez WMF. Stopniowo w motocyklach WSK zaczęto wprowadzać zmiany oraz ulepszenia (m.in. modernizacja hamulców, wzmocniona rama, większy reflektor), utrzymując przy tym cenę nie wyższą od motocykli WMF. Doprowadziło to do zamknięcia w 1965 roku Warszawskiej Fabryki Motocykli. Do 1985 roku na rynku pojawiły się nowe generacje modeli WSK w klasach 125 cm3 (13 wersji), 150 cm3 (1 wersja z 1960 roku) oraz 175 cm3 (8 wersji).
Z czasem „wueska” zaczęła gromadzić coraz większe grono sympatyków, a od 1962 roku rozpoczęto eksportować motocykle poza granice naszego kraju. Jednoślady te idealnie nadawały się do codziennego użytku, ale też sprawdzały się w podróżach turystycznych. Były to motocykle 2 – osobowe, o maksymalnym obciążeniu około 150 kg, wobec czego mogły posłużyć do przewozu niewielkiego bagażu. Od 1957 roku silniki do maszyn produkowano w Nowej Dębie i były to silniki S01 o mocy od – początkowo 4,5 KM do nawet 14 KM w przypadku ostatniego modelu WSK M21 W2 Perkoz. Z czasem wprowadzano także ulepszenia w zakresie poprawienia komfortu jazdy użytkownika – stosowano wygodniejsze siodła, amortyzatory przednie i tylne teleskopowe czy głębokie błotniki.
Obecnie marka to już historia, jednak pojawiają się pomysły o odtworzeniu legendarnej „wueski”.
WSK: Dane techniczne
Dane techniczne: WSK | |
Producent | Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego (WSK Świdnik) |
Czas produkcji | 1955 – 1985 |
Miejsce produkcji | Świdnik |
Klasa | 125 cm3, 150 cm3, 175 cm3 |
Silnik | Początkowo SO1, następnie W2-B |
Masa własna | 110 – 120 kg |
Liczba wyprodukowanych sztuk | Ponad 2 mln |