![TOP 5 używanych sportowych motorowerów na kategorię AM [RANKING]](https://www.jednoslad.pl/wp-content/uploads/2014/001/2190-tzrwhite-780x470.jpg)
- TOP 5 motorowerów sportowych
- Można się pomylić, bo niektóre z nich tworzone były na wzór flagowych supersportów
- Propozycje dla młodych gniewnych z prawem jazdy AM
Rozpoczął się kolejny sezon motocyklowy, a słońce za oknem zwiastuje możliwość jazdy jednośladem. Nadchodząca wiosna to bardzo często okres zakupów, więc już spieszę z pomocą młodym i gniewnym posiadaczom kategorii AM, którzy stoją przed wyborem swojego pierwszego sportowego motoroweru. Jaki model wybrać?
W 2013 roku na dobre pożegnaliśmy kartę motorowerową, którą zastąpiło prawo jazdy kategorii AM. O ile w kwestii bezpieczeństwa, szkolenia i przygotowania do jazdy była to dobra zmiana, to koszty związane z kursem, wizytą u lekarza oraz egzaminem państwowym sprawiły, że dziś liczba nastolatków posiadających uprawnienia do kierowania motorowerami jest znacznie niższa. Szkoda, bo możliwość zdania egzaminu w szkole pod okiem funkcjonariusza policji była niejako zachętą do spróbowania swoich sił na skuterze czy Simsonie dziadka i rozpoczęcia przygody z motocyklami.
Bezpieczeństwo jest jednak na pierwszym miejscu i widać to nie tylko po zmieniających się przepisach, ale także w samej konstrukcji motorowerów. Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku na rynku królowały dwusuwowe jednostki, które rozpędzały się do prędkości nawet 90 km/h. Dziś nastolatkowie o takich modelach mogą jedynie pomarzyć, ponieważ zastąpiły je znacznie słabsze, ale za to bardziej ekologiczne jednostki czterosuwowe.
Najważniejsze informacje:
- TOP 5 najlepszych motorowerów sportowych – te modele ukształtowały segment i zapisały się w historii grubą czcionką.
- Kupując używany motocykl z dwusuwową jednostką należy pamiętać o regulacjach prawa jazdy AM.
- Jeden wybór jest zupełnie nieoczywisty – to motorower do wszystkie i dla wszystkich.
Kompendium wiedzy o kategorii AM:
Prawo jazdy AM – garść najważniejsze informacji
Zanim przejdziemy bezpośrednio do rankingu należy zapoznać się z przepisami regulującymi prawo jazdy AM. Ich poznanie jest kluczowe, aby dobrać odpowiedni motorower, którym legalnie będziecie mogli poruszać się w ramach tej kategorii. Pamiętajcie, że decydując się na nieco starsze modele, które debiutowały w latach, gdy nie było żadnych ograniczeń, konieczne będzie przystosowanie ich do wytycznych ustalonych przez ustawodawcę. To kluczowe, aby zgodnie z prawem poruszać się po drogach publicznych, a także nie mieć żadnych problemów podczas policyjnej kontroli, lub co gorsza, zdarzenia drogowego.
Minimalny wiek osoby, która może się ubiegać o kategorię AM został zwiększony względem karty motorowerowej do 14 lat. W praktyce kurs w szkole jazdy można jednak rozpocząć na trzy miesiące przed 14. urodzinami.
Kategoria AM uprawnia do kierowania:
- Motorowerem – to dwukołowy lub trójkołowy pojazd, w którym pojemność skokowa silnika spalinowego nie przekracza 50 cm3, a w przypadku silnika elektrycznego 4 kW. Zaliczane są do niego nie tylko najbardziej znane skutery, ale również wiele motorków, które do granic możliwości przypominają choppery czy ścigacze. Najważniejsze w przypadku tego typu pojazdu jest zachowanie pojemności silnika, a także zapisu, który ogranicza jego prędkość maksymalną do 45 km/h.
- Lekkim czterokołowcem – jest to pojazd, którego łączna masa nie przekracza 350 kg. Zaliczane są do nich zarówno quady, jak i mikrosamochody. W przypadku tych pojazdów również prędkość maksymalna musi być ograniczona do 45 km/h.
- Rowerem – osoby, które nie ukończyły 18 lat i chcą poruszać się po drodze rowerem, mogą korzystać z uprawnień jakie daje prawo jazdy kategorii AM. Dopiero po wkroczeniu w dorosłość do kierowania tym pojazdem nie potrzeba już żadnych dodatkowych uprawnień.
- Wózkiem rowerowym – również tym pojazdem może kierować osoba, która posiada prawo jazdy kategorii AM i nie ma jeszcze ukończonych 18 lat. Do kierowania wózkiem rowerowym uprawnia ją również karta rowerowa oraz prawo jazdy kategorii A1, B1 lub T. Jeżeli zamierzamy jednak przewozić pasażera to należy mieć uwadze, że legalnie można to zrobić mając ukończone 17 lat.
- Pojazd zaprzęgowy – kategoria AM zezwala również na kierowanie tego typu pojazdami. Pojazd zaprzęgowy to środek transportu, który porusza się na kołach lub płozach przy wykorzystywaniu siły zwierzęcia pociągowego.
Ranking TOP 5 sportowych motorowerów używanych
Miejsce 5. – Simson S51
Wiem, w tytule tego artykułu znajduje się słowo “sportowe”. Pierwszy człon na pierwszy rzut oka kompletnie nie pasuje zatem do Simsona S51, który oczywiście jest motorowerem, ale ze sportem ma niewiele wspólnego. Ale czy na pewno? Ci, którzy swoją przygodę z jednośladami rozpoczynali właśnie na najpopularniejszym jednośladzie z NRD doskonale wiedzą, że ta wszechstronna i uniwersalna maszyna mogła być zarówno motocyklem żużlowym, crossem, pojazdem rodzinnym, ścigaczem i rasowym Adventure.
Simsona S51 można było jeszcze kilkanaście lat temu kupić za przysłowiowe grosze. W każdej szopie, każdym garażu i na każdej wsi było ich na potęgę, a w pewnym momencie już nikt nie chciał nimi jeździć. Jeżeli ty, młody czytelniku, dzisiaj wejdziesz w posiadanie tego kultowego motoroweru to gwarantuję ci, że będziesz niesamowitym szczęściarzem, a zakup ten będzie swego rodzaju inwestycja. Ten udany wytwór Niemieckiej Republiki Demokratycznej będzie idealnym rozpoczęciem przygody po wejściu w posiadanie kategorii AM, a jednocześnie fantastyczną inwestycją pieniędzy, które w teorii powinieneś otrzymać na komunię. Wiemy jednak jaka jest prawda – oczywiście odnośnie kasy – bo w kwestii Simsona przez wiele lat nie zmieni się nic. Sentyment, nostalgia i historia. S51 wychował całe rzesze motocyklistów.
Miejsce 4. – Romet RR50
Gdy po raz pierwszy pojawił się w salonach sprzedaży przyćmił całą konkurencję. Nowy egzemplarz kosztował stosunkowo niewiele, wyglądał genialnie i ociekał sportem. Sam przez lata byłem w nim zakochany, a gdy mój kumpel wszedł w posiadanie Rometa RR50 wiedziałem, że jedyną słuszną odpowiedzią na taki zakup będzie zwycięzca dzisiejszego zestawienia. O nim jednak nieco później.
W momencie premiery RR50 Romet rozdawał karty na rynku. Miał genialne motorowery, które używane były zarówno przez posiadaczy karty motorowerowej i kategorii AM, ale również przez dostawców, kurierów, ochroniarzy i kobiety. Te jednoślady kusiły ceną, designem i przede wszystkim prostotą. W ramie RR50 znajduje się czterosuwowy silnik o mocy 3 KM, który posiada fabryczną blokadę ograniczającą maksymalną prędkość do 45 km/h. Dziś model ten coraz rzadziej spotykany jest na rodzimych drogach, ale jego zakup nadal jest rozsądny, chociaż o dobry egzemplarz będzie ciężko. Pomimo tego, że dostępność części jest dobra, to jednak w wielu przypadkach był to pierwszy motorower na drodze młodego gniewnego. Spodziewajcie się różnych przejść i historii.
Miejsce 3. – Derbi GPR 50
Firma Derbi została założona w 1922 roku przez Simeón Rabasa i Singla, ale zaczęło się od rowerów. Dopiero w 1944 roku Simeón i jego brat José założyli firmę Bicicletas Rabasa i zaprezentowali pierwszy motorower SRS. Kilka lat później biznes przybrał znaczny obrót i o Derbi zrobiło się głośno. W latach 1968-2010 firma Derbi świętowała wielkie sukcesy w sportach motorowych: dwanaście tytułów mistrza świata kierowców, dziewięć tytułów mistrza świata konstruktorów i 106 zwycięstw w wyścigach Grand Prix. Od 2001 roku Derbi jest częścią Piaggio Group. To tak słowem wstępu.
Skupmy się jednak na modelu GPR 50. Najbardziej zagorzali motocykliści posiadający kategorię AM doskonale wiedzą, że na początku lat 00. walka toczyła się pomiędzy Yamahą, Aprilią i Derbi. Motorower Derbi GPR 50 pojawił się na rynku w 2004 roku i natychmiast namieszał. Zaskakiwał agresywnymi kształtami, sportową pozycją i żwawą, dwusuwową jednostką napędową. Do dziś model ten bardzo często wybierany jest na rozpoczęcie swojej przygody ze względu na podatność na modyfikacje, przeróbki i najróżniejsze udoskonalenia. W Polsce zyskał spore grono fanów ze względu na nieco niższą cenę niż Aprilia RS 50 czy Yamaha TZR 50.
Miejsce 2. – Aprilia RS 50
Ten model tworzył segment sportowych motorowerów i ewoluował wraz z nim. Aprilia RS 50 zadebiutowała w 1993 roku i była bezpośrednim następcą modelu AF1 50. To, co było od samego początku mocną stroną Aprilii RS 50 to mocny, dwusuwowy silnik Minarelli oraz wygląd, który po prostu nawiązywał do “dorosłych” motocykli włoskiego producenta.
Każda generacja jest zupełnie inna od siebie, ale inżynierowie przede wszystkim walczyli o zachowanie jednego, spójnego sportowego DNA oraz nawiązania do większych modeli. To właśnie te zabiegi sprawiły, że RS rozkochała w sobie młodzież na całym świecie i dała namiastkę “dorosłości”. Jednostka AM6 była po prostu genialna i sama prosiła się o tuning. Niestety nic nie trwa wiecznie, a szalejące normy emisji spalin oraz nowe przepisy sprawiły, że musieliśmy pożegnać dwusuwowy silnik. Strata była ogromna, ale wówczas ludzie od designu zaprezentowali prawdziwą bombę w postaci wyglądu – gdyby nie niewielki układ wydechowy, pojedyncza tarcza z przodu, to można byłoby naprawdę się pomylić co do pojemności silnika. Aluminiowa rama i wahacz, układ hamulcowy AJP, przedni widelec upside-down, kierunkowskazy LED – czego chcieć więcej?
Miejsce 1. – Yamaha TZR 50
Niekwestionowany król, lider, którego obecnie nie ma już z nami na rynku i trendsetter. Yamaha TZR 50 to kawał historii zapisanej grubą czcionką, który wychował całe rzesze motocyklistów na całym świecie. Model 5WX produkowany w latach 2003-2013 był pełnoprawnym członkiem sportowej rodziny “R”, gwarantując iście rasowy wygląd i bardzo dobre, sportowe prowadzenie. Pomimo tego, że TZR 50 powstała w Hiszpanii w fabrykach MBK, to czuć w niej japońską filozofię konstruowania i solidność.
Yamaha TZR 50: najszybszy motorower dla nastolatka. Opinie, dane techniczne i cena
TZR 50 również posiada podatną na tuning dwusuwową jednostkę AM6, które generuje “zawrotne” 1,8 KM. Mamy przecież do czynienia z motorowerem, który błyskawicznie i łatwo można przekształcić w pełnoprawny motocykl generujący moc niespełna 8 KM. Taki zabieg sprawi, że jazda na kategorię AM będzie jednak niemożliwa. Yamaha TZR 50 to ikona – jej zdjęcia zdobiły ściany w pokoju niejednego nastolatka, czczono ją na tematycznych forach i dzielono się przepisami na warte uwagi modyfikacje. Dziś nadal wiedzie prym, bo jest motocyklem z zupełnie innej epoki. Dźwięk, wrażenia z jazdy, wygląd – kilkanaście lat temu inżynierowie mogli spełniać swoje wizje bez konieczności oglądania się za kolejnymi normami. Genialny i kultowy model, który miał potężny wpływ na rozwój segmentu motorowerów.