Yamaha TZR 50: najszybszy motorower dla nastolatka. Opinie, dane techniczne i cena

Jaka jest prędkość maksymalna Yamahy TZR 50? Ile ma mocy i jakie są jej największe zalety, a jakie wady?

Jeśli masz prawo jazdy AM, marzysz o tym by rozpocząć przygodę ze sportem motocyklowym i gardzisz wszystkim co nie ma sprzęgła i biegów, to Yamaha TZR 50 została stworzona właśnie dla ciebie. To jeden z najszybszych seryjnie produkowanych motorowerów. Jednak to co dla wielu jest najważniejsze to, to że TZR 50 nie tylko nadal wygląda świetnie, ale jest wdzięcznym przedmiotem tuningu i najróżniejszych przeróbek. Interesują Cię dane techniczne, opinie oraz informacje na temat Yamahy TZR 50? W tym artykule znajdziesz wszystko czego potrzebujesz.

Ten motorower wygląda tak, że sama nazwa klasy jednośladów do jakiej przynależy wydaje się być nie na miejscu. Spore gabaryty, rozbudowane owiewki, pełne wyposażenie i ostra sportowa stylistyka, stawiają poprzeczkę naprawdę wysoko. Jeśli dodamy do tego żywiołowy, chłodzony cieczą silnik z 6-stopniową skrzynią biegów, wydajne hamulce i odlewane z lekkich stopów obręcze kół o „dorosłej” średnicy 17 cali, to otrzymamy przepis na najszybszy i najbardziej sportowy motorower wszechczasów. Taka właśnie jest Yamaha TZR 50. Czy jest to najlepszy motocykl dla nastolatka?

Motorower który wygląda jak prawdziwy motocykl

Yamaha TZR 50 niewątpliwie należy do grupy najszybszych motorowerów jakie kiedykolwiek wyprodukowano, ale nie tylko to było powodem jej sukcesu. Nie bez znaczenia był wygląd oraz gabaryty. TZR 50 jak na motorower wyglądała naprawdę bojowo – widać, że inżynierowie czerpali garściami z flagowego supersporta i na nim właśnie oparli stylistykę TZR. Kolejną sprawą była wielkość. TZR była nie tylko szybkim motorowerem, ale przede wszystkim dużym. Gabaryty tego jednośladu sprawiały, że nawet osoby wyższe mogły poczuć się jak za sterami dorosłego motocykla. Inną kwestią jest również fakt, że TZR na postoju nie wygląda jak motorower.

TZR 50: ile ma koni?

Produkowana w latach 2003-2013 wersja 5WX była pełnoprawnym członkiem sportowej rodziny „R”. W wersji odblokowanej potrafiła dać sporo frajdy z jazdy, zachowując przy tym nienaganne maniery podczas kręcenia manetki gazu w sportowym stylu. Widać, że inżynierowie Yamahy nie potraktowali motoroweru po macoszemu. Mimo, że TZR 50 powstawała w Hiszpanii w fabrykach MBK, to czuć w niej japońską filozofię konstruowania jednośladów. Wysoka jakość wykończenia idzie w parze z długowiecznością TZRki. Wystarczy trochę o nią zadbać.

Motorower posiada naprawdę świetną jednostkę napędową, która od lat jest przedmiotem tuningu i najróżniejszych przeróbek. W specyfikacji fabrycznej moc maksymalna TZR 50 wynosi zaledwie 1,8 KM. To mało, jednak to oczywiście wartości dla motoroweru posiadającego blokady. Wystarczy kilka niezbyt skomplikowanych zabiegów, aby odblokować TZR 50 i uwolnić cały potencjał silnika. Po odblokowaniu motorower przestaje nim być, ponieważ osiąga 7,8 KM, moment obrotowy w granicach 7 Nm i prędkość maksymalną lekko przekraczającą 100 km/h. Nieźle, prawda? To jednak nie wszystko…

Yamaha TZR 50. Jaka prędkość maksymalna?

Odblokowana jednostka napędowa generuje ponad 7 KM, co jest wynikiem godnym pochwały i pozwalającym na naprawdę sprawną jazdę w mniej górzystym terenie. Chłodzenie cieczą pozwala na dostęp do pełni osiągów silnika, bez obawy o przegrzanie, a automatyczny dozownik sam troszczy się o tworzenie odpowiedniej mieszanki paliwa z olejem. Jednak to co jednak zawsze jest najważniejsze w przypadku motorowerów to stosunek masy do mocy maksymalnej. W przypadku TZR 50 i w przypadku motoroweru, który wygląda jak prawdziwy motocykl masa 124.2 kg jest wynikiem co najmniej zadowalającym. To właśnie stosunek mocy do masy przekłada się prędkość maksymalną, która w tym przypadku, po odblokowaniu wynosi około 90-100 km/h.

Przeczytaj również:

5 najszybszych motorowerów dla nastolatka. Najszybsze używane motorowery na prawo jazdy AM i dowód

Oczywiście, prędkość maksymalna uzależniona jest od wielu czynników, w tym od warunków atmosferycznych, drogowych oraz stopnia tuningu. Zablokowana TZR 50 rozpędza się do 40 km/h, odblokowana do nawet 100 km/h. Warto jednak wspomnieć, że najbardziej przerobione i stuningowane motorowery TZR mogą rozpędzać się nawet do 140 km/h – wszystko zależy od zastosowanego cylindra (jego wielkości), gaźnika, układu wydechowego oraz odporności wału korbowego.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

W parze ze świetnym silnikiem idzie doskonale wykonane nadwozie. TZR 50 było wzorem dla innych producentów pod kątem prowadzenia i hamowania. Tak naprawdę TZR pozwalała na więcej niż przeciętny użytkownik motoroweru potrzebował. Stabilna w zakręcie i przede wszystkim godna zaufania – taki właśnie był motorower Yamahy. Oczywiście, wpływ na to miało zawieszenie, rama, ale przede wszystkim szerokaśne opony – w tym najszersza wśród motorowerów tylna opona w rozmiarze 130 mm. To robi wrażenie i po raz kolejny: sprawia, że Yamaha TZR 50 nie wygląda jak zabawka dla dzieci, a pełnoprawny motocykl.

Yamaha TZR 50. Motorower dla wysokich osób?

Yamaha TZR 50 pozwala na wygodną jazdę nawet osobą o wzroście powyżej 180 cm, co wcale nie musi być takie oczywiste w klasie motorowerów, a jej 114 kg na sucho oraz łatwa do opanowania moc sprawiają, że jest świetnym kandydatem na „pierwsze moto”. Zwłaszcza, że wygląda naprawdę poważnie i łatwo ją pomylić na parkingu z maszyną znacznie wyższej klasy pojemnościowej. Choć zdarzają się problemy z odpaleniem, czy niewielkie defekty elektryki, a pozycja za kierownicą może być zbyt sportowa dla niektórych adeptów jazdy jednośladem, to dość powiedzieć, że wielu fanów tego modelu uważa, że jedynym minusem Yamahy TZR 50 jest ten na akumulatorze.

Jaka cena? Ile kosztuje Yamaha TZR 50?

Zakup Yamahy TZR 50 nie powinien być większym problemem. W momencie pisania tego artykułu na jednym z portali aukcyjnych znajdowało się 48 szt. motorowerów TZR 50. Ich ceny zaczynały się już od 2 tys. złotych, a kończyły na ponad 6 tys. złotych. Należy pamiętać, że zakup najtańszych sztuk może być najprostszą drogą do pakowania się w kłopoty. Owszem, TZR 50 to wdzięczne i wytrzymałe motocykle, ale przez lata męczone na polskich (i nie tylko) drogach lata świetności mają już za sobą. Do tego wszystkiego dochodzi często nieudolnie wykonany tuning i mamy przepis na wtopę. Dlatego warto poszukać modelu zadbanego i mieć pewność, co stoi w garażu.

Dane techniczne: Yamaha TZR 50

Model

Yamaha TZR 50
Silnik
Typ jednocylindrowy, dwusuwowy, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa: 49,7 ccm
Średnica x skok tłoka: 40,3 x 39 mm
Nominalna moc maksymalna 1,3 kW/5500 obr/min
Moc po odblokowaniu 7.8 KM
Nominalny moment obrotowy 2,58 Nm/5500 obr/min
Moment obrotowy po odblokowaniu 7 Nm
Zasilanie gaźnik PHBN16
Rozruch elektryczny
Zapłon C.D.I
Prędkość maksymalna (v-max) 45 km/h, 100 km/h (po odbklowowaniu)
WYMIARY I MASY
Długość 2202 mm
Szerokość 689 mm

 

Wysokość 1105 mm
Wysokość siedzenia 815 mm
Rozstaw osi: 1341 mm
Masa: 113 kg
Tylne zawieszenie

 

Wahacz z centralnym elementem resorująco-tłumiącym

 

Hamulec przedni pojedynczy, tarczowy, średnica 280 mm, zacisk dwutłoczkowy
Hamulec tylny
pojedynczy, tarczowy, średnica 220 mm, zacisk jednotłoczkowy
Opona przednia 100/80-17 52H
Opona tylna 130/70-17 62H

Obejrzyj nasz najnowszy film:

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button