Aktualnie czytasz:
Skuterem na wyprawę: jak się do tego zabrać?
33

Coraz częściej można spotkać pamiętniki i blogi osób, które wyruszyły w podróż skuterem czy motorowerem po polsce. Niektóre z tych wypraw zajmują kilka dni, inne ponad tydzień, a dystans wynosi nawet kilka tysięcy kilometrów. Czy do takiego wyjazdu potrzeba jakiegoś nadzwyczajnego sprzętu i specjalnych umiejętności? Nie, wystarczy umiejętność organizacji i planowania.

Nawet najdłuższa wyprawa zaczyna się od pierwszego kroku, a w przypadku poważniejszej skuterowej wycieczki powinno być nim opracowanie planu podróży. Bez dobrego planu nie powiedzie się żaden wyjazd. Powinniśmy zaplanować jak najwięcej punktów podróży, dzięki czasu zostanie mało miejsca na niespodzianki i nieoczekiwane wydarzenia, które i tak nam się przytrafią. Dzięki organizacji i umiejętności przewidywania możemy jednak sprawić, że żadna niedogodność nie zatrzyma nas przed osiągnięciem celu podróży. A o to o co warto zadbać:

Dalsza podróż skuterem musi być zaplanowana i przemyślana

Dalsza podróż skuterem musi być zaplanowana i przemyślana

Plan podróży – Przede wszystkim powinniśmy ułożyć plan podróży zakładający czego w danym dniu chcemy dokonać. Możemy ustalić plan godzinowy który będzie określał w jakich godzinach gdzie chcemy dojechać / co chcemy zrobić. Nie ma sensu zakładać wyśrubowanych dystansów, które będą od nas wymagały ciągłej jazdy pełnym gazem. Dobrze jest natomiast zaplanować postoje na odpoczynek dla jadących i pojazdu, na picie i jedzenie, tankowanie czy załatwienie potrzeb fizjologicznych. Ułożenie takiego planu pozwoli nam sprawdzić, czy nie wymagamy od siebie zbyt wiele na dany dzień a zatem pozwoli uniknąć stresów i rozczarowań. Pamiętajmy, że najlepiej w drogę wyruszać wcześnie rano niż po południu i wieczorem, kiedy ruch jest największy.

 
Czytaj
REKLAMA

Odkryj na nowo motocykle 125 FB Mondial

Poznaj FB Mondial HPS 125. Najbardziej stylowy motocykl na prawo jazdy B.Niezwykła dbałość o detale oraz ergonomiczna pozycję jazdy sprawiają, że jazda jest przyjemnością i sprawia, że każdy może dosięgnąć marzeń. To motocykl, wykonany w duchu klasyki, który zapewnia najwyższe bezpieczeństwo, a dzięki zaawansowanej technologii jest niezawodny.

Trasa przejazdu – Powinniśmy wytyczyć także trasę jaką chcemy pokonać, aby ograniczyć ilość niewiadomych, które nas czekają. Ustalając trasę nie korzystajmy wyłącznie z nawigacji i trasy optymalnej, gdyż podróżując skuterem uciążliwa może być dla nas jazda główną trasą tranzytową, pełną TIRów i nerwowo wyprzedzających kierowców. Gdy jest to możliwe wytyczajmy dojazd przez wioski i mniejsze miejscowości, gdyż prowadzą przez nie drogi i mniejszym natężeniu ruchu. Nie zapominajmy jednak, że to przy głównych drogach znajdują się takie miejsca jak stacje benzynowe czy knajpy. Dlatego ustalamy trasę tak, by nie trafiać ze stacji na stację na oparach benzyny. Trasa powinna być zgodna z planem podróży i rozkładem godzinowym.

Kalkulujemy koszty eksploatacji skutera i noclegów

Kalkulujemy koszty eksploatacji skutera i noclegów

Koszty – Aby mieć świadomość ile potrzebujemy pieniędzy dobrze jest obliczyć wszystkie koszty, takie jak paliwo, noclegi, posiłki, koszty lokalnych atrakcji. Poza przewidywanymi kosztami powinniśmy zabrać także odpowiedni zapas gotówki na nieprzewidziane wydatki. Dobrym pomysłem jest także podniesienie limitu wypłat na karcie płatniczej i zostawienie pewnych środków na wszelki wypadek, gdybyśmy musieli z nich skorzystać.

Nawigacja w dzisiejszych czasach po podstawa każdej podróży

Nawigacja w dzisiejszych czasach po podstawa każdej podróży

Nawigacja – Dziś wiele osób nie wyobraża sobie życia bez nawigacji GPS, toteż trudno się dziwić, że jest ona najczęściej zabierana w podróż. Nie można jednak zapomnieć, że nawet najlepsze urządzenie może się zepsuć kilkaset kilometrów od domu. Dlatego dobrze jest zabrać ze sobą papierową mapę z zaznaczoną za pomocą zakreślacza trasą, którą zamierzamy jechać. Przez dziesiątki lat podróże motocyklowe nieodłącznie kojarzyły się z mapnikiem i papierową mapą, a więc dlaczego w razie uszkodzenia GPSu nie miałbyś poradzić sobie z powrotem? Poza mapą warto wziąć ze sobą także kartę ze spisanymi numerami telefonów do bliskich osób i okolicznych miejsc, w których uzyskamy pomoc. Telefon zawsze może zawieść lub się rozładować.

Nocleg – Jeżeli wybieramy się w długi wyjazd nie możemy zapomnieć o noclegu i miejscu, w którym możemy spokojnie spędzić noc i odpocząć. Niektórzy preferują spanie pod namiotem na polach namiotowych, inni wolą spać na dziko, a jeszcze inni wolą trochę zapłacić i spędzić noc w małych pensjonatach i gospodarstwach agroturystycznych. Wszystko zależy od naszych preferencji i trasy którą chcemy wybrać. Jeżeli chcemy skorzystać z miejsc noclegowych sprawdźmy zawczasu czy są czynne, a jeśli chcemy nocować w pensjonatach i domkach letniskowych odpowiednio wcześniej zarezerwujmy miejsce i wpłaćmy wpisowe. Jest to ważne zwłaszcza w takich miejscach jak morze czy góry, w których w czasie sezonu ciężko jest znaleźć tani nocleg.

Przed wyjazdem sprawdzamy stan techniczny ważnych elementów skutera

Przed wyjazdem sprawdzamy stan techniczny ważnych elementów skutera

Pojazd – Przed wyjazdem powinniśmy przeprowadzić przegląd wszystkich podzespołów naszego pojazdu. Kondycja maszyny jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na powodzenie wyprawy – poważna usterka kilkaset kilometrów od domu może oznaczać nie tylko koniec wycieczki, ale także wysokie koszty holowania pojazdu do domu. Dlatego należy dokładnie przejrzeć wszystkie elementy skutera czy motoroweru pod kątem zużycia i uszkodzeń. Oznacza to także zdjęcie pokrywy przekładni i ocenienie paska napędowego, okładzin sprzęgła i stanu rolek. Wszelkie widoczne usterki czy niedomagania muszą zostać usunięte. Podobnie jest z częściami, które wykazują już niemal graniczne zużycie – przed podróżą należy je wymienić na nowe.

Bagaż – Na każdą wyprawę jedziemy nie tylko my, ale także niezbędne nam rzeczy. Im dłuższy wyjazd tym więcej rzeczy potrzebujemy, a jak wiadomo możliwości przewozowe skutera są ograniczone. Jeżeli mamy możliwość zamontowania topcase’a czy bocznych kufrów to warto nad tym pomyśleć. Jeżeli nasz pojazd nie może być wyposażony w kufer to jesteśmy niejako skazani na korzystanie z pojemnego plecaka turystycznego, który pomieści nasze rzeczy. Jeżeli mamy obrany cel do którego chcemy dojechać aby wypocząć to nie warto tracić miejsca na rzeczy, które możemy kupić na miejscu takie jak jedzenie, picie czy środki czystości. Jeżeli nie jedziemy do konkretnego miejsca to oczywiście zabieramy pewien zapas powyższych środków i uzupełniamy go wraz z ubywaniem.

Zipp VaporNiezbędnik – Są rzeczy, które trzeba zabrać w podróż. Lepiej, żebyśmy nigdy ich nie użyli, niż mamy żałować, że zaoszczędziliśmy trochę miejsca. Wśród naszego niezbędnika powinny znaleźć się śrubokręty i klucze niezbędne do demontażu wielu podzespołów pojazdu – nigdy nie wiadomo, czy nie będziemy musieli na drodze czegoś nagle naprawić. Kolejnym elementem jest nowa świeca zapłonowa i klucz do świec – nie zajmują one dużo miejsca. Jeżeli jedziemy skuterem, a pasek wykazuje już oznaki zużycia to można zabrać ze sobą zapasowy pasek, posiadacze motorowerów natomiast powinni zaopatrzyć się w ogniwo łączące łańcucha i zapinkę oraz w zapasową linkę sprzęgła. W razie czego dobrze mieć ze sobą zapasowe żarówki oraz małą latarkę, która pomoże w wymianie po ciemku. Jeżeli nasz skuter wyposażony jest w opony bezdętkowe możemy kupić zestaw naprawczy do takich opon – w przypadku przebicia opony w uszkodzone miejsce wkładamy gumowy kołek, a przez wentyl wstrzykujemy mieszankę wulkanizacyjną – taka szybka naprawa pomoże dojechać do najbliższego serwisu skuterowego. Do skutera 2T nie można zapomnieć o oleju mieszankowym, jeżeli posiadamy zbiornik na olej to najlepiej zalać go do pełna i wziąć zapas oleju na dolewkę. Nie inaczej jest z pojazdami 4T – w czasie wytężonej pracy silnik spali pewne ilości oleju, dlatego dobrze będzie zabrać w małą buteleczkę nieco oleju na dolanie.

Ubezpieczenie – przed wyjazdem dobrze jest zawrzeć ubezpieczenie NNW – od następstw nieszczęśliwych wypadków. Takie ubezpieczenie nie jest drogie, a może się okazać bardzo pomocne w przypadku kolizji lub wypadku. Szczegóły można poznać u agentów ubezpieczeniowych.

[poll id=”39″]

Dobry plan to połowa sukcesu na wyjazd. Nie ma nic lepszego niż zorganizowanie wyprawy i odhaczanie kolejnych jej punktów z poczuciem, że wszystko idzie po naszej myśli. Chcąc jak najlepiej przygotować się do wyjazdu dobrze jest skorzystać z porad osób, które nie razy podróżowały jednośladem i są w stanie podzielić się ciekawymi radami i opiniami na temat sprzętu, trasy i planowania. Warto jednak pamiętać, ze we wszystkim chodzi przede wszystkim o dobrą zabawę, przygodę i wypoczynek. A Ty, czy zamierzasz w tym sezonie gdzieś jechać?

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
57%
Interesujące
29%
heh...
5%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
5%
33 Komentarze
1 2 3 4
  • dookolaglobu.pl
    22 lipca 2017 at 22:21

    Fajnie napisany artykuł i fajna zajawka 😉 Jeśli wybieracie się w dalszą, kilku-tygodniową-miesięczną podróż to warto przeczytać coś więcej o totalnie niezbędnym wyposażeniu, aby wziąć to co potrzeba i nie wozić zbędnych rzeczy. Polecam tu: http://www.dookolaglobu.pl/praktyczne-porady/co-zabrac-na-wyprawe-motocyklowa/

  • Wojciech
    3 września 2017 at 17:47

    Sierpień 2017: Łódź – Trójmiasto – Toruń (bo padła mi tylna opona (rozwarstwienie kordów wewnątrz i gula na zewnątrz. Na: „Romet-Retro 6”, 50-ka. Jazda stara „1”, czyli obecnie „91” bajka. Pusto, szeroko, dobra nawierzchnia, ładne widoki. Szukam podobnych „wariatów” z Łodzi i okolicy do takich wyjazdów…. 🙂