Honda SH125i 2020: Król miejskich skuterów

Czterosuwowa Honda SH125 po raz pierwszy trafiła na rynek europejski w 2001 roku. Należy ona do niezwykle popularnej rodziny SH, której pierwowzorem był model SH50, wprowadzony do sprzedaży w 1984 roku. Od tamtej pory model konsekwentnie spełnia rolę stylowego środka transportu, który stał się nierozerwalną częścią ruchu drogowego w miastach. 

Sukces sprzedażowy wspomnianego modelu to wypadkowa wielu jego cech, przede wszystkim oszczędnego i dynamicznego silnika oraz zwinności i pewności prowadzenia jaką zapewniają 16-calowe koła, a wszystko to połączone z elegancją i stylem premium.

Przez ostatnie 14 lat model SH125 (z wtryskiem PGM-FI wprowadzonym w 2005 roku) reprezentował najwyższy poziom, zachowując zrównoważony styl i charakteryzując się niezawodnością, oszczędnością i łatwością w użytkowaniu.

Historia rodziny SH to o ciągła i staranna ewolucja odzwierciedlająca rozwijające się potrzeby i oczekiwania właścicieli, a także dążenie Hondy do oferowania im jeszcze lepszej wersji SH. W 2013 roku wprowadzono silnik eSP (enhanced Smart Power) z niskim współczynnikiem tarcia i tryb pracy na biegu jałowym, zwiększając tym samym dostarczanie mocy oraz oszczędność paliwa. W 2017 roku odświeżono wygląd modelu, dodano przednie oraz tylne lampy LED i zastosowano system bezkluczykowy Honda Smart Key.

Teraz, na 2020 rok SH125i (produkcja w fabryce Hondy w Atessie we Włoszech) jest zupełnie nowym skuterem. Biorąc to co najlepsze od swoich poprzedników, nowy SH125i jest szybszy, jeszcze bardziej stylowy, wygodniejszy i tak ekonomiczny jak nigdy dotąd. To nie może być nic innego jak tylko SH.

Honda SH125i 2020: Przegląd modelu 

Ulepszenie SH125i wcale nie było proste – nie bez powodu jest to jeden z najbardziej lubianych i popularnych skuterów w całej Europie. Było to więc wyzwanie dla inżynierów Hondy, którzy w pierwszym kroku zwiększyli moc, podnieśli moment obrotowy i ograniczyli spalanie w nowym czterozaworowym silniku eSP+ , który jest zgodny z normą EURO5. Co więcej dodanie systemu HSTC było podyktowane poprawą bezpieczeństwa właścicieli modelu.

Przeprojektowana rama uwalnia teraz dodatkową przestrzeń do przechowywania (wliczając w to ładowarkę USB) oraz optymalizuje geometrię tylnego zawieszenia zyskując tym samym na komforcie. Zmieniony styl nadwozia do produkcji którego najwyższej jakości materiałów na nowo definiuje model SH125i, a pełne oświetlenie wykonane w technologii LED oraz wyświetlacz LCD stanowią o jego nowoczesności.

SH125i 2020: Stylistyka

Lekkość i solidność to dwa słowa, które wytyczyły kierunek przy projektowaniu eleganckiego i stylowego nadwozia, tym samym podkreślając jakość premium modeli SH. Szczególnie widać to teraz po „twarzy”, którą tworzą reflektory (kształt litery „H”, montowane do owiewki) – podwójne światła mijania oraz światła pozycyjne nad nimi.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

To dalej jest SH, więc elegancki wygląd łączy się w pełni z praktycznością. Kompaktowość skutera, płaska podłoga i pionowa pozycja kierowcy (niezbędna dla prostoty użytkowania i  lepszej widoczności w ruchu miejskim) są cechami charakterystycznymi SH. Mniej oczywiste jest dodatkowe 10 litrów przestrzeni do przechowania pod siedziskiem, łącznie do dyspozycji dostajemy 18 litrów przestrzeni, w której zmieścimy w pełni zabudowany kask. Ponadto ładowarka USB jest także dołączona.

Płaskie siedzisko zapewnia dużo miejsca i przestrzeni do poruszania się, a jego starannie wyprofilowany kształt oraz wąska podłoga ułatwia sięganie nogami do ziemi. Ponieważ po mieście często nie podróżujemy sami, to na skuterze jest wiele miejsca dla dwóch osób; zastosowano chowane aluminiowe podnóżki, które zapewniają bezpieczeństwo i stabilność, szczególnie podczas hamowania.

Tylne światło wykonane jest w technologii LED z chromowaną obwódką, pasującą do przodu, a nowa deska rozdzielcza LCD prezentuje wszystkie światła ostrzegawcze – w tym Smart Key, HSTC, ABS, pracę na biegu jałowym – a wszystko starannie wokół centralnego cyfrowego wyświetlacza z prędkościomierzem i licznikiem kilometrów. Wszystkie operacje na desce rozdzielczej są wykonywane za pomocą przycisków A oraz B po lewej stronie kierownicy.

Inteligentny kluczyk SH125i znajduje się w kieszeni kierowcy i eliminuje potrzebę ciągłego wkładania i wyjmowania kluczyka do i ze stacyjki, korka wlewu paliwa i siedzenia. Ma dwa przełączniki: inteligentną funkcję włączania i wyłączania oraz „answer back”, która miga wskaźnikami identyfikacji z odległości.

Po włączeniu Smart Key jedno naciśnięcie zamontowanego głównego wyłącznika zasila go i umożliwia obracanie, zapewniając kierowcy kontrolę nad zapłonem i blokadą kierownicy, a poprzez dwa przełączniki kołyskowe, korek wlewu paliwa i siedzenie. Świeci również po naciśnięciu – lub z funkcji „aswer back” – niebieskim światłem.

Honda SH125i 2020: Silnik

Nowy czterozaworowy, chłodzony cieczą silnik eSP+ (‘enhanced Smart Power’) SH125i zapewnia szybsze przyspieszenie, wyższą prędkość maksymalną i jest bardziej ekonomiczny niż konstrukcja z dwoma zaworami, którą zastępuje.

Maksymalna moc 9,2 kW jest teraz dostępna przy 8 250 obr./min. z maksymalnym momentem obrotowym 11,4 Nm przy 6 500 obr./min. Uprzednio było to 8,9 kW przy 8 500 obr./min. z maksymalnym momentem obrotowym 11,5 Nm przy 7 000 obr./min. Wykresy krzywych mocy i momentu obrotowego pokazują graficznie o ile mocniejszy jest nowy silnik od 4 000 obr./min. aż do 10 000 obr./min.

Zużycie paliwa (bez włączonego Idling Stop) spadło, wedle standardu WMTC 2,2 ltr/100km, poprzednio 2,3 ltr/100km. Równie ważny dla właścicieli, jak i dla maszyny, która spędza większość czasu w środowisku miejskim, jest silnik SH125i zgodny z EURO5; dopuszczalne wartości graniczne dla zanieczyszczeń z rury wydechowej, takie jak tlenek węgla, węglowodory i związki azotu określone w EURO5, są drastycznie zmniejszone w porównaniu z wartościami EURO4.

Dodatkową technologią zwiększającą pewność kierowcy w mokrych warunkach jest Honda Selectable Torque Control (HSTC), która działa w tle, zręcznie zarządzając przyczepnością tylnego koła. Wskaźnik miga na desce rozdzielczej, gdy HSTC aktywnie zmniejsza obroty koła, system można również całkowicie wyłączyć.

Większa średnica cylindra – 55,3 mm i mniejszy skok tłoka – 55,4 mm (uprzednio 52,4 oraz 57,9 mm) robią miejsce dla czterozaworowej komory spalania; współczynnik kompresji wzrasta z 11,0: 1 do 11,5: 1. Kompaktowy silnik to arcydzieło centralizacji masy. Chłodnica zamiast montowana z przodu maszyny jest wbudowana w sam silnik, co zapewnia prosty i lekki układ. Jego wysoce wydajny rdzeń pozwala na zastosowanie ultrakompaktowego i lekkiego wentylatora chłodzącego.

Technologie o niskim tarciu są stosowane wewnętrznie; tuleja cylindra używa drobnych wypustów na swojej zewnętrznej powierzchni, aby utrzymać niskie zużycie oleju i poprawić chłodzenie, a cylinder jest przesunięty w celu ograniczenia strat tarcia do minimum. Opór toczenia w skrzyni biegów jest kontrolowany dzięki zastosowaniu trzech głównych łożysk, z których wszystkie są zaprojektowane do przenoszenia obciążeń, z których każde z osobna otrzymuje.

Kluczową technologią oszczędzającą paliwo wbudowaną w SH125i jest Idling Stop (tryb start-stop). Jest obsługiwany za pomocą przełącznika na prawej stronie kierownicy, a gdy jest włączony, automatycznie zatrzymuje silnik po trzech sekundach na biegu jałowym i uruchamia go ponownie natychmiast po przekręceniu dźwigni przepustnicy.

Jest bezproblemowy w użyciu, dzięki systemowi odchylania, który ustawia korbę w pozycji przed wlotem powietrza oraz mechanizmowi dekompresyjnemu, który neguje opór rozruchu z powodu kompresji. Rozrusznik ACG wytwarza również energię elektryczną, eliminując silnik i przekładnie konwencjonalnego systemu.

Honda SH125i 2020: Podwozie

Dwa kluczowe czynniki przyczyniły się do przeprojektowania podwozia SH125i – większa przestrzeń do przechowywania i większy komfort. Dzięki nowej ramie rurowej ze stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie umieszczono teraz zbiornik paliwa o pojemności 7 litrów pod podłogą (wcześniej znajdował się poniżej siedziska), co dało dodatkowe 10 litrów przestrzeni. Rozstaw osi jest o 13 mm większy – 1 353 mm, a kąt nachylenia główki ramy i wyprzedzenie odpowiednio 26 ° i 85 mm. Wysokość siedziska wynosi 799 mm, a waga z płynami jest o 400 g lżejsza – 133,9 kg.

Zmieniono kąty mocowania silnika i tylnego zawieszenia w celu poprawy amortyzacji i  komfortu jazdy. Lekkie 16-calowe aluminiowe koła zawsze były kluczem do pewności prowadzenia i stabilności SH125i na różnych nawierzchniach, teraz również zamontowano opony bezdętkowe Michelin City Grip o rozmiarze 100/80-16 z przodu i 120/80-16 z tyłu .

Tylne amortyzatory mają 5-stopniową regulację napięcia wstępnego z skokiem 83 mm. Teleskopowe przednie widelce 33 mm o skoku 89 mm zapewniają doskonałe trzymanie się drogi i są zestrojone, aby zapewnić jak najlepszą kontrolę podczas jazdy. ABS jest montowany standardowo; tarcze przednia i tylna mają średnicę 240 mm; przedni zacisk jest trzytłoczkowy, a tylny pojedynczy.

Honda SH125i 2020: Dane techniczne

SILNIK
Typ Chłodzony cieczą 4-suwowy, SOHC, jednocylindrowy
Pojemność (cm³) 124,8
Liczba zaworów na cylinder 4
Średnica cylindra x skok tłoka 53,5 x 55,5 mm
Stopień sprężania 11,5:1
Moc maksymalna 12,5 KM (9.2kW) / 8 250 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 11.4 Nm / 6 500 obr./min.
Pojemność miski olejowej 1,0 l
UKŁAD PALIWOWY
Wtrysk Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Pojemność baku 7 l
Zużycie paliwa 2,2 l/100km
ELEKTRYKA
Rozrusznik elektryczny
Pojemność akumulatora YTZ8V 7Ah MF
Alternator 232w / 5000 obr./min.
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj sprzęgła Automatyczne; odśrodkowe
Skrzynia biegów Bezstopniowa (CVT)
Przełożenie końcowe Pas napędowy
RAMA
Typ Rurowa, stalowa typu underbone
PODWOZIE
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) 2085 mm x 740 mm x 1129 mm
Wyprzedzenie 1353 mm
Kąt nachylenia główki ramy 26°
Wyprzedzenie 85 mm
Wysokość siedziska 799 mm
Prześwit 142 mm
Masa własna (z płynami i paliwem) 134 kg
Promień skrętu 2 m
ZAWIESZENIE
Przednie Widelec teleskopowy 33 mm
Tylne Wahacz z dwoma amortyzatorami
KOŁA
Felgi przód 16M/C x MT2.50
Felgi tył 16M/C x MT2.75
Opony przód 100/80-16 cali
Opony tył 120/80-16 cali
HAMULCE
Rodzaj systemu ABS Dwukanałowy
WSKAŹNIKI I ELEKTRYKA
Wskaźniki Honda Smart Key, ładowarka USB
Reflektor przód LED
Reflektor tył LED
[trending]

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button