Nowy Junak RSX 125 2019: Czy nowy street w gamie może konkurować z RS 125?

Junak RS 125 bez wątpienia był hitem ostatnich lat i do dziś jest bardzo częstym widokiem na naszych drogach. Był rozsądnie wyceniony i oferował dobre osiągi, fajny wygląd oraz idealne proporcje. Dziś zastąpił go nowy model sygnowany jako RSX 125.

Skąd ta zmiana? Nowa generacja to pokłosie wprowadzenia normy Euro 4 dla motocykli. Prawo uśmierciło sporo motocykli i jednostek napędowych, które zastąpiono nowymi konstrukcjami. Stąd w standardzie wszędzie już znajdziecie wtrysk paliwa, sondę lambda w kolektorze i przeprojektowane układy wydechowe. Przy tej okazji zmuszono także producentów do obowiązkowego stosowania systemu CBS lub ABS. W większości przypadków Klient wychodzi in plus. Ceny nie wzrosły aż tak drastycznie, w zamian nie musimy się już udzierać z przestarzałymi gaźnikami czy dźwignią ssania w motocyklach. Do tego silniki palą mniej, mają lepszy moment obrotowy, nie stękają po dłuższym przestoju i cieszą się lepszą kulturą pracy oraz reakcją na gaz.

Tak też jest w przypadku Junaka RSX 125. Za około 9000 zł dostajemy poważnie wyglądający miejski motocykl na prawo jazdy B o dobrym stosunku ceny do jakości i bezawaryjności. 141 kg masy własnej obsługuje silnik o mocy prawie 11 KM. Na papierze nie robi to szału, jednak przy mądrym operowaniu biegami da się jeździć nawet dynamicznie. Maszyna rozpędza się do licznikowych 107 km/h. Z kolei w mieście, w korku moim zdaniem radzi sobie bardzo dobrze. Szerokie opony, do tego przewidywalne zawieszenie z odwróconym widelcem i dobry balans. Maszyneria nie zachowuje się panicznie nawet podczas jazdy na skróty. Skok widelca i tylego amortyzatora jest duży i ciężko go sprowokować do dobicia.

Przy tej wadze i kompaktowych rozmiarach RSX fajnie sobie radzi w korkach i tak naprawdę będzie tak samo szybki jak trzysetka czy pół litra. Tutaj po prostu liczy się bardziej zwinność niż moc z danych technicznych. Tutaj znaczenie ma także układ hamulcowy. W mieście co chwilę szarpiemy za klamki. Junak ma dwie tarcze sprzężone CBSem i jak dla mnie jest to TOP3 układów hamulcowych w 125tkach.

Jednak aby nie było zbyt cukierkowo to powiem, że poprzednia generacja podobała mi się bardziej. Miała mniej sportowych akcentów, choć doceniam matowe malowanie, kolorowe ringi na felgach czy brzmienie podwójnie zakończonego wydechu. Fajnym bajerem są przednie Ledy, które po zmroku dodatkowo podkreślają całą linię zbiornika paliwa. Popatrzcie też na tylny klosz i jakość emitowanego światła. Nie ma to nic wspólnego z odpustowymi lampkami choinkowymi czy światłami dziennymi za 30 zł, które szlag trafia po miesiącu.

Zwracam także uwagę na takie ogólne poszanowanie do jakości wykończenia motocykla. Jakiej jakości są plastiki, jakie motocykl wydaje odgłosy i subiektywnie jak się czuję za jego sterami. Tutaj naprawdę jest dobrze i widać, że Junak wraz z kooperantami postarali się, żeby zaprezentować Polakom coś lepszego, choć nie najtańszego. Czy rodacy to docenią? Zobaczymy czy nowy RSX podzieli sukces bezawaryjnego poprzednika.

  • POJEMNOŚĆ
  • 125 CM³
  • RODZAJ SILNIKA
  • CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC
  • ZASILANIE SILNIKA
  • WTRYSK PALIWA
  • PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
  • 90 KM/H
  • MOC
  • 7,8 KW / 10,6 KM (PRZY 8500 RPM)
  • WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY
  • TAK
  • ROZRUCH
  • ELEKTRYCZNY
  • HAMULEC PRZÓD
  • TARCZOWY HYDRAULICZNY
  • HAMULEC TYŁ
  • TARCZOWY HYDRAULICZNY
  • ROZMIAR OPONY PRZÓD
  • 110 / 70 - 17
  • ROZMIAR OPONY TYŁ
  • 130 / 70 - 17
  • WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( MM )
  • 2065 / 864 / 1070
  • MASA WŁASNA
  • 141 KG
  • DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE
  • 150 KG
  • WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( MM )
  • 760
  • POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA
  • 15 L
  • ILOŚĆ MIEJSC
  • 2
  • DOSTĘPNE KOLORY
  • CZARNO-CZERWONY, SREBRNO-NIEBIESKI

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button